Aihe: Masteroitu..ei masteroitu
1
k2x80w
28.01.2003 12:23:19
Voisiko joku pistää nettiin jonkun oman studion tai
kunnon studion biisin masteroituna ja ennen masterointia.

Olis kiva kuulla miten olette masteroinnissa saaneet
biisin "muuttumaan".

Niin ja vois kertoa miten on masteroinut..
k2x80w
29.01.2003 13:30:04
Voisiko joku pistää nettiin jonkun oman studion tai
kunnon studion biisin masteroituna ja ennen masterointia.

Olis kiva kuulla miten olette masteroinnissa saaneet
biisin "muuttumaan".

Niin ja vois kertoa miten on masteroinut..

Kaikki puhuu kuinka tärkeää masterointi on, mutta nyt tuli hiljaista kun pitäis muokata sanat teoiksi. :(
MJ
30.01.2003 13:27:22
Niin. Tähän olisi mukava saada näitä vastauksia. Jos nyt jollakin kanttia riittää ;) Eikös joku käynyt masteroimassa tekeleensä tuolla ruåttin puolella? Jos laittaisi edes jotain 30 sec pätkiä. :)
askomiko
30.01.2003 19:36:45
Valmiista tekeleistä vaan ei taida olla hirmuisesti masteroimattomia versioita lojumassa. Minulla saattaa olla jotain, mutta..no, itse masteroituja.. Ei voine verrata oikeaan masterointiin. Mutta lujaa ne saa tulemaan. :)
"Paskasta ei saa konvehtia." - Leila P. Makkonen
Timo JM
30.01.2003 23:02:24

Hmm,

Tää ei olis meikäläiselle mikään mahdoton juttu, mutta en tällä hetkellä oikein ehdi työstää ja ladata noita pätkiä nettiin. Täytynee pistää kuitenkin korvan taa. Ehkä lisään tällaisen vertailuparin sivujeni kotistudion kohtaan sitten joskus kun löytyy aikaa...

http://kotisivu.mtv3.fi/kitaristi/
d-iivil
31.01.2003 00:48:15
Tuossa olisi yksi verrattava (ja ihan omamasterointia tässäkin, ei mitään huippustudiokamaa):

http://www.nakki.org/musa/end.mp3
http://www.nakki.org/musa/end_master.mp3
Mikael
31.01.2003 13:06:11 (muokattu 31.01.2003 13:17:21)

Niin. Tähän olisi mukava saada näitä vastauksia. Jos nyt jollakin kanttia riittää ;) Eikös joku käynyt masteroimassa tekeleensä tuolla ruåttin puolella? Jos laittaisi edes jotain 30 sec pätkiä. :)

Jos meikäläiseen viittaat, ni mitään ämpeekolmosia on tuha toistaiseksi venailla. Ehkäpä sit kun (lue: jos) levy on jukaistu niin voin laittaa masteroimattoman mp3:sen johonkin niin voitte sit vertailla sitä kaupasta ostamaanne plättyyn... : ) Eivaiskaan, vaan näin sopimusneuvotteluiden alla emme julkaisematonta materiaalia anna minkäänlaiseen levitykseen. Katotaan sit...
kivi
31.01.2003 14:47:28 (muokattu 31.01.2003 23:37:00)

Kaikki puhuu kuinka tärkeää masterointi on, mutta nyt tuli hiljaista kun pitäis muokata sanat teoiksi. :(

Sitäpä ei noin vain opetetakaan, etkä sitä miltään .mp3:silta kuule. Ja joka äänitteelle tehdään vähän eri juttuja.

Mulla on kyllä hyllyssä kaikissa mahdollisissa työvaiheissa olevia äänitteitä, ja niiden lopulliset julkaistut versiot, mutta ei tulis mieleenkään että niitä keskentekoisia versioita sulle soittaisin.

Levy on valmis kun se on valmis, ja pahinta roskakommenttia tulee niitä raakamiksauksia ja muita välivaiheita kuulleilta, jotka eivät osaa ottaa lopullista versiota sellaisena kuin se on.

Myöskään mulla ei oo kotisivua, saati taitoa laittaa sellaiselle mitään tiedostoa. Se puoli asiasta ei kerta kaikkiaan kiinnosta mua.

EDIT: tulipa sanottua vähän tylysti, mutta perusajatus on seuraava: miksauksessa tehdään äänitteestä sellainen, että se toimii erilaisissa stereoissa; tarkkaamokaiuttimista autostereoon ja ghettoblasteriin. Masteroinnissa yritetään saada siitä sellainen, että se kuulostaa niissä kaikissa mahdollisimman hyvältä ja oikealta levyltä.

Yleensä sen tietää jo miksausta kuunnellessa, että masteroinnissa saa hiukan lisää potkua, ikään kuin isomman moottorin siihen musiikkiin, ja kokonaisuutta aavistuksen ilmavammaksi ilman että alkaa hajoilla. Ja tavoitehan on saada se kuulostamaan "levyltä" - että kaikki biisit soivat keskenään yhteen, ja varmistaa että niin tosiaan on. Esimerkiksi kaikille soittimille yhteinen aavistuksenomainen tila - masterkaiku - saattaa olla parempi laittaa paikalle masterointistudion miljoonakuuntelussa kuin keskitason miksausstudiossa.

Masteroinnissa irtonaisista biiseistä kootaan eheä, toimiva kokonaisuus. Biisien välisiä taukoja kannattaa viilata, audioajassa kaksi sekuntia on ikuisuus.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Tietäjä
02.02.2003 12:35:08
Tuossa olisi yksi verrattava (ja ihan omamasterointia tässäkin, ei mitään huippustudiokamaa):

http://www.nakki.org/musa/end.mp3
http://www.nakki.org/musa/end_master.mp3

Minun mielesta on ei masteroitu kuulosti paremmalta :)

Kivi nyt taas on niin teoria jätkä, joten siltä
on nyt turha odottaa mitään.
Jumpe
02.02.2003 12:37:40

Sitäpä ei noin vain opetetakaan, etkä sitä miltään .mp3:silta kuule. Ja joka äänitteelle tehdään vähän eri juttuja.

Mulla on kyllä hyllyssä kaikissa mahdollisissa työvaiheissa olevia äänitteitä, ja niiden lopulliset julkaistut versiot, mutta ei tulis mieleenkään että niitä keskentekoisia versioita sulle soittaisin.

Levy on valmis kun se on valmis, ja pahinta roskakommenttia tulee niitä raakamiksauksia ja muita välivaiheita kuulleilta, jotka eivät osaa ottaa lopullista versiota sellaisena kuin se on.

Myöskään mulla ei oo kotisivua, saati taitoa laittaa sellaiselle mitään tiedostoa. Se puoli asiasta ei kerta kaikkiaan kiinnosta mua.

EDIT: tulipa sanottua vähän tylysti, mutta perusajatus on seuraava: miksauksessa tehdään äänitteestä sellainen, että se toimii erilaisissa stereoissa; tarkkaamokaiuttimista autostereoon ja ghettoblasteriin. Masteroinnissa yritetään saada siitä sellainen, että se kuulostaa niissä kaikissa mahdollisimman hyvältä ja oikealta levyltä.

Yleensä sen tietää jo miksausta kuunnellessa, että masteroinnissa saa hiukan lisää potkua, ikään kuin isomman moottorin siihen musiikkiin, ja kokonaisuutta aavistuksen ilmavammaksi ilman että alkaa hajoilla. Ja tavoitehan on saada se kuulostamaan "levyltä" - että kaikki biisit soivat keskenään yhteen, ja varmistaa että niin tosiaan on. Esimerkiksi kaikille soittimille yhteinen aavistuksenomainen tila - masterkaiku - saattaa olla parempi laittaa paikalle masterointistudion miljoonakuuntelussa kuin keskitason miksausstudiossa.

Masteroinnissa irtonaisista biiseistä kootaan eheä, toimiva kokonaisuus. Biisien välisiä taukoja kannattaa viilata, audioajassa kaksi sekuntia on ikuisuus.

Nyt on sentään tullut vähän EDITtiä tohon ekaan kirjoitukseen...
kivi
02.02.2003 17:29:08 (muokattu 02.02.2003 19:44:28)
Kivi nyt taas on niin teoria jätkä, joten siltä
on nyt turha odottaa mitään.

Jaa? Siinäkö se syy on? Mun täytyy sanoa, että tapasi mukaan sä, Tietäjä, et taaskaan tiedä mitä puhut.

Se vähä tieto mitä mulla on, on kyllä ihan käytännön ja kantapään kautta haettua. Äijiltä kuultua:-D

Jos kirjatietoa kaipaatte, niin Bobby Owsinskin "Mastering Engineers Handbook" on varmaan aika hyvä. Kovin paljon uutta siinä ei mulle ollut, mutta teille varmaan. Tää on näetsen liian laaja kysymys; tai vastaus vois olla - tehkää mitä tahdotte, jos se kuulostaa hyvältä, se on oikein.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Aapo
03.02.2003 11:27:47

Minun mielesta on ei masteroitu kuulosti paremmalta :)

Niin minustakin. Meidän ensimmäisen demon kanssa kävi samalla tavalla, masteroinnin jälkeen soundit oli tummemmat ja tunkkaisemmat. Riippuu tietty mitä hakee ja mistä tykkää, mutta ei tuohon (eikä siihen meidän silloiseen demoon) ainakaan lisää "potkua" tullut.
d-iivil
03.02.2003 13:02:31

Niin minustakin. Meidän ensimmäisen demon kanssa kävi samalla tavalla, masteroinnin jälkeen soundit oli tummemmat ja tunkkaisemmat. Riippuu tietty mitä hakee ja mistä tykkää, mutta ei tuohon (eikä siihen meidän silloiseen demoon) ainakaan lisää "potkua" tullut.

Eihän tuossa ole tehty oikeastaan muuta kuin vähän ruuvasin taajuusvastetta (hieman pois n. 200hz ja kirkastusta ylös) ja pikkuisen lytistetty kasaan.

En sitten tiedä millä penteleellä ne "oikeat" studiosedät saa sitä kiksua kaivettua...
kivi
03.02.2003 14:22:03
Niin ja Kivelle kyssä.. Kuinka vanha olet kun noin vielä kiihkoilet? :)

Lähempänä neljääkymmentä. Keski-ikäinen. Siksipä juuri kiihkoilenkin, kun oon ehtinyt ymmärtää kysymyksen todellisen sisällön varmaan vähän liian monelta kantilta - tää on mulle vähän niin kuin ne mainokset "nyt voit säästää jopa miljoonia maalaamalla itse taulut kotiisi...".
:-)

No niin, rauhoitutaas nyt...
(Handsome Dick Manitoba)    
VMM
03.02.2003 21:46:17
Kannattaa muistaa, että masterointiakin voi tehdä hyvin ja huonosti.

Se, että mukana on työvaihe, jota joku nimittää masteroinniksi ei vielä yksinään takaa mitään lopputuloksen osalta.
Neljä Ruuvia
03.02.2003 22:13:06
Kannattaa muistaa, että masterointiakin voi tehdä hyvin ja huonosti.

Se, että mukana on työvaihe, jota joku nimittää masteroinniksi ei vielä yksinään takaa mitään lopputuloksen osalta.

Masterointia tehdä jopa niin että ulkomaiselta levytehtaalta tulee nauhat takas kysymyksellä että pitäiskö masteroida ensin?
Lazybastard
04.02.2003 12:36:27
Oiskohan Tietäjältä menny masterit ja originellit miksaukset sekaisin? Kuulosti se "MASTEROITU" versio aivan samalta kuin omatkin proggikset ennen masteroimista... Hmm.
Menin itseeni. Siellä oli ahdasta. -Tuntematon ajattelija
d-iivil
04.02.2003 23:31:41
Perhana, tiedostot tuli nimettyä väärin, siksi "ei-masteroitu" kuulosti olevinaan paremmalta :) Hohhoh :)

Nyt on korjattu eli:
http://www.nakki.org/musa/end.mp3 (ei masteroitu on tässä)
http://www.nakki.org/musa/end_master.mp3 (masteroitu)

Hehheh, sattuuhan näitä :D :D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)