Aihe: Nyt alkaa mnet BASSOJAMIT
1 2 3 4 5
efunkelist
25.11.2004 12:05:51

Mun kitara ei ollu standardivireessä kun tuota taustaa veivasin, muistelisin että soinnut on E ja D mutta huomatkaa että kun kyseessä on jamitus niin voihan sinne muutakin soittaa kuin tumps tumps tumps :D ja kyllä se F# sieltä löytyy ihan yhtälailla - kuka kieltää basisteja soittamasta harmoonisia säveliä?

Mukavaa että on tullut vastauksia - vaikka ei varsinaista jamitukseen osallistumista ei ekana päivänä kukaan luvannut niin onpahan ainakin aihe pysynyt ylhäällä :D

Ja eiku vaa Arvakin soittamaan, eihän tuohon tarvi käyttää kuin varttitunti jos sitäkään eikä studiotakaan tarvitse ;)

Meikäläisellä on ainakin tullut lisää ideoita uusiin taustoihin joten toivottavasti tää homma lähtee toimimaan, aikaa ainakin pitäisi olla riittävästi. Ja osallistunpa itsekin tekemällä oman bassoraidan tuohon taustaan - enhän sitä säännöissä kieltänyt höhöhö
sirdickyj
25.11.2004 12:08:41 (muokattu 25.11.2004 12:15:42)
Mun korvaan ne soinnut ovat kylläkin E ja D.

Niinhän ovatkin, oli vaan tuo viimeisenä siinä E:ssä soiva Fis-ääni sen veta dominoiva että hämäännyin tarjoamaan sitä bassoäänekskin (joka ääni siihen muuten mun mielestä oikeesti paremmin sopiikin), ja vielä se Cis (vissiin) siellä seassa. Epämusikaalinen kun olen, näes.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Niskamies
25.11.2004 12:21:35
Mukavaa että on tullut vastauksia - vaikka ei varsinaista jamitukseen osallistumista ei ekana päivänä kukaan luvannut niin onpahan ainakin aihe pysynyt ylhäällä :D

Mä äänittelin oman version jo, mutta pitänee tehdä uusiks. Tänään kuitenkin oman valmistan.
Meitsi on meshissä.
thrashman
25.11.2004 13:25:34
Hui, uskaltaiskohan tähän itsekin osallistua...
helppopalanakkikakkua
Silvio Dante
25.11.2004 13:33:31
Niinhän ovatkin, oli vaan tuo viimeisenä siinä E:ssä soiva Fis-ääni sen veta dominoiva että hämäännyin tarjoamaan sitä bassoäänekskin (joka ääni siihen muuten mun mielestä oikeesti paremmin sopiikin), ja vielä se Cis (vissiin) siellä seassa. Epämusikaalinen kun olen, näes.

Onko sulla pudonnut sävelkorva puol sävelaskelta vai mistä oikein on kysymys?
Just when I thought I was out, they pull me back in!
sirdickyj
25.11.2004 13:37:53
Onko sulla pudonnut sävelkorva puol sävelaskelta vai mistä oikein on kysymys?

Se oli noussut puoli sävelaskelta. Eikä sit loppujen lopuks ollutkaan, siellä on mun mielestä vahva Fis-vivahde koko ajan. Mene, tiedä.
pardy
25.11.2004 13:56:18

Joku aika perinteinen olis aika jees mun mielestä. Tyyliin c-duuri tai e-molli. Tietty joku erikoisempikin, mutta saattaa taas joillekkin mennä silloin vaikeeks...

Tai ehkä parasta olisi ettei tommosia ees mietitä, ni sit tulee mahdollisimman paljon kunkin soittajan itsensä näköisiä tekeleit, eikö totta?

Ääppäpää... Taas hölmöjä höpötin. En ollu kuunnellu koko taustaa ennenku ton viestin kirjotin, ja aattelin et siin ei oo mitään muuta ku rumputausta, ja sillä vastasin siihen "mikä on sävellaji"-kyssäriinkin et sovitaa joku simppeli jos siinä ei mitään ollu...
Ze Kink
25.11.2004 14:00:20
Hitto että on hieno tausta. Oispa munla sbaso.
Onko shinulla hunajaa?
En tietenkään. Filosofit ovat pyrstötähtien yläpuolella! Bäy? #3
Johannes_t
25.11.2004 14:00:21

Voihan tuohon soittaa vaikka mitä, kokeilkaapa E:n tilalle H7-skaalaa, toimii.
möhköfanttimies
25.11.2004 14:10:48
Voisin koittaa osallistua. Kattoo nyt keksiikö tähän mitään.
For those about to rock, We salute you!
sirdickyj
25.11.2004 14:12:07

Minkä helvatin E:n? MIKS kaikki kuule sen E:ksi, kun siellä se Fis musta niin vahvana soi? E on kyllä eka ääni, mutta Fis jää ilman väreilemään. Tai taidankin olla umpikuuro musiikillisesti sitten.

Mutta niin tai näin, kyllä sopii juu tohon H7 hyvin, ei sitten enää niin hyvin sovikkaan sen D:n päälle.
mr.bungle
25.11.2004 14:39:50

Jea, mä vedin eilen tota h7:stä.
ja tämä on siis totuus
Johannes_t
25.11.2004 15:08:04

Minkä helvatin E:n? MIKS kaikki kuule sen E:ksi, kun siellä se Fis musta niin vahvana soi? E on kyllä eka ääni, mutta Fis jää ilman väreilemään. Tai taidankin olla umpikuuro musiikillisesti sitten.

Mutta niin tai näin, kyllä sopii juu tohon H7 hyvin, ei sitten enää niin hyvin sovikkaan sen D:n päälle.

No sen E:n mitä nämä palstalle kirjoittavat peijjoonit siihen soittavat :D Mun mielestä se sointu F#sus4, vaikka.

H7 ja D on kuule hieno sointuyhdistelmä.
Heikki L.
25.11.2004 15:08:40

Minkä helvatin E:n? MIKS kaikki kuule sen E:ksi, kun siellä se Fis musta niin vahvana soi? E on kyllä eka ääni, mutta Fis jää ilman väreilemään.

Ekan pianoriffin voi mieltää joko E pohjaseks (E5add9)
tai esmes Bsus-tyyppiseksi. Kolmannessa tahdissa skeba vetää sitte E-molli arpeggion, joka mun mielestä määrittää ton koko jutun sävellajin E:ksi (molli).
Shack!
Silvio Dante
25.11.2004 15:31:19
Se oli noussut puoli sävelaskelta. Eikä sit loppujen lopuks ollutkaan, siellä on mun mielestä vahva Fis-vivahde koko ajan. Mene, tiedä.

Mitä oikein tapahtui, löitkö pääsi johonkin vai jotain muuta kummallista.
Just when I thought I was out, they pull me back in!
efunkelist
25.11.2004 16:13:08

Minusta on huippuhassua lukea näitä väittelyitä sävellajista ja soinnutuksesta kun ite soitan relatiivisen sävelkorvan varassa. Ei todellakaan mitään hajua mikä se sointu koskettimilla on (voisi tietysti tutkia) ja kitaraa improsin päälle. Sattumalta tuli Em

Voisin ottaa asiakseni laittaa vielä nuottitietoa tosta taustasta tänne kunhan ensin perehdyn siihen itsekin :P
Sammakko
25.11.2004 16:54:00

saanko vetää bassot niinku kitaralla? Silleen bassontapasesti?
viiiii, niin...
Samu S.
25.11.2004 17:05:06
En luultavasti osallistu m.net-jameihin, koska olen huono enkä osaa, mutta pistän tässä sanallisetkin plussat efankelistan suuntaan, toi on varsin mainio jamitausta. Omista vastaavista en tommosta utua saa ikinä irti, joten tämä jäänee pysyväksi esineeksi tuonne kaltaistensa joukkoon. Tänks!
"Someone once asked me to describe my tone, and I said it was like farting in a trash can." -Dusty Hill
sirdickyj
25.11.2004 17:41:18
No sen E:n mitä nämä palstalle kirjoittavat peijjoonit siihen soittavat :D Mun mielestä se sointu F#sus4, vaikka.

Nyt joudun kyllä myöntämään, että kun tarkemmin kuuntelin, niin kyllä siellä kitara oikeestaan soittaa semmosen E-molli juoksutuksen, mutta se synasoinnun yläketa on aika lailla Fis mielestäni. Siis soinnun äänet on järjestyksessä E, H, Cis ja Fis, mutta se E kuolee sioitä pois mun korvissa. Että kyllähän noista saa sitten E6sus4:n. Vai sekö sen nimi olis?

H7 ja D on kuule hieno sointuyhdistelmä.

Semminkin kun H7:ssa ei D:tä ole, niin kuulostaa erityisen hyvältä kun sen siihen änkeää! Hm7 kuulostaakin sitten jo lähes D:ltä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)