Aihe: Bassonkielien paksuudesta?
1 2 3
Teijo K.
24.11.2004 16:14:37

Mulla oli D'Addarion. Mä tykkäsin, mutt ne nyt tunnetusti jakaa mielipiteitä aika rajusti.

Enpä koskaan ole huomannut kielissä eroja, joten ostan aina ne mitkä halvimmalla saa. Yleensä se on D'Addario. Mutta aikoinaan tuli kaikki lähes käytyä läpi. Hyvin ne ainakin vuoden toimii.
Puun syistä? Arvan puhe alkaa näköjään vähitellen eriytyä omaksi kieliperheekseen... mullistava syntaksi!
-Ylläri.

Operaatio Live : Jyväskylä
PasiB
24.11.2004 19:53:00
No varmasti kielien erot on ihan liioteltu asia. Mutta kyllä huomaa EBSn Northern Lightien ja vaikkapa D'Addarion välillä aivan selkeän eron, mutta se onkin varmasti kiinni valmistusmateriaalista.
Totta, olen kokeillut molempia ja EBS:n rosteri ei ollut se mun juttu. Tällä hetkellä kahdessa bassossa on D`Addariot ja niissä on se oma soundi.
Niissä on vielä se pieni etu, ettei ole sitä punosta joka rispaantuu, kun joskus tulee kieliä pestyä astianpesukoneessa.
Tavallinen tallaaja, basisti ilman omaa syytään.
pardy
24.11.2004 21:37:21

Totta, olen kokeillut molempia ja EBS:n rosteri ei ollut se mun juttu. Tällä hetkellä kahdessa bassossa on D`Addariot ja niissä on se oma soundi.
Niissä on vielä se pieni etu, ettei ole sitä punosta joka rispaantuu, kun joskus tulee kieliä pestyä astianpesukoneessa.

Kyllä niissä mun mielestä on myös eroja. Mä tykkään nyt Warwickin blackeistä, niissä on uutena semmosta mukavaa kirkkautta mikä jatkuu vielä kans aika pitkään. Pitää vielä tesmailla muitaki et jos viel mieli muuttus vaik esim. noitten EBS:ien myötä.

Mutta d'Addariosta en tykänny. Mun kokemuksien mukaa niitten soundi oli tosi mitäänsanomaton ja tylsä. Ne kkulosti ihan silta että niillä olis jo vedetty 4 kuukautta että varmasti kaikki uutuudenkirkkaus on lähteny pois. Ja ne meni vielä tukkoon nopeesti. Ne oli ne semmoset nikkelipäällysteiset mitä tulee siinä keltatekstisessä paketissa.
PasiB
24.11.2004 21:59:45 (muokattu 24.11.2004 22:06:10)
Mutta d'Addariosta en tykänny. Mun kokemuksien mukaa niitten soundi oli tosi mitäänsanomaton ja tylsä. Ne kkulosti ihan silta että niillä olis jo vedetty 4 kuukautta että varmasti kaikki uutuudenkirkkaus on lähteny pois. Ja ne meni vielä tukkoon nopeesti. Ne oli ne semmoset nikkelipäällysteiset mitä tulee siinä keltatekstisessä paketissa.
Mulla on sitä EXL sarjaa, niistä ei kyllä voi sanoa että ei olisi kirkkautta. Aktiivibassolla saa pudottaa yläpäätä pois että saa mieleisen soundin. Tietenniin on makuaisa millaisesta soundista pitää. Olen tässä reilun parinkymmenen vuoden aikana kokeillut erinäisiä kieliä ja tällä hetkellä Addariot on omaan makuun sopivat. Soundi ei isommin muutu vaikka soittelee samoilla kielillä pitempäänkin, nytkin taitaa JAKissa olla joskus viime vuoden lopulla ostettu setti.
Warvickin kielistä mulla on kokemusta Red Label sarjasta ja ne oli aivan perseestä. Uutenakaan ei kaikki kielet soineeet, vaan E oli valmiiksi aivan tumppu. Black Label sarja taitaa kyllä olla hiukkasen laadukkaampi. Tarvinnee panna testiin.
pardy
24.11.2004 22:08:57 (muokattu 24.11.2004 22:16:25)

Black Label sarja taitaa kyllä olla hiukkasen laadukkaampi. Tarvinnee panna testiin.

Tosiaan "hieman", Jenkeissä käsin punottuja. Ne redit on koneellisesti tehtyjä ties missä, joten ei ihme jos laatu vaihtelee. Tai on huono, toisin sanottuna. Pitääkin taasen mun pistää nuo sun mainitsemat Dadit testiin.

EDIT: Mulla on sitä EXL sarjaa, niistä ei kyllä voi sanoa että ei olisi kirkkautta.

Sanopa vielä että mitkä noista kaikista EXL:istä? Niitäkin näytti ainakin thomannilla olevan monen eri hintasia.

EDIT2: Sis nää oli just ne mistä en tykänny: http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_daddario_exl165_prodinfo.html

Ettet tarkottanu tuota EXP-sarjaa: http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_daddario_exp165_prodinfo.html ?
PasiB
25.11.2004 07:14:14 (muokattu 25.11.2004 07:43:56)
Sanopa vielä että mitkä noista kaikista EXL:istä? Niitäkin näytti ainakin thomannilla olevan monen eri hintasia.

EDIT2: Sis nää oli just ne mistä en tykänny: http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_daddario_exl165_prodinfo.html

Ettet tarkottanu tuota EXP-sarjaa: http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_daddario_exp165_prodinfo.html ?

Ei oo EXP-sarjaa. 5-kielisessä on http://www.daddariostrings.com/DADP … ?CodaID=642&ID=3&Class=ACBA
En oo noita keltatekstisiä kokeillut. Voihan noissakin olla sama juttu kuin W:n kielissä eli laatueroja eri mallien kesken.

edit: Eikös nuo Black Labelit ole rosteria? Siinä ainakin yksi iso soundiin vaikuttava ero d´Addarion EXL sarjaan verrattuna.
Chaka
25.11.2004 08:02:24

Siis puhuthan 5-kielisestä? Muut puhuvat näes 4-kielisestä. Ei 4-kielisessä varmaankaan E-kieli voi olla 130 :D

siis joo ppuhunun 5- kielisistä, mut omistan nelikielisen basson, olen vain jättänyt siitä sen yhden kielen pois ;)
I´m The King, I´m The Sun x)
Teijo K.
25.11.2004 10:01:25

siis joo ppuhunun 5- kielisistä, mut omistan nelikielisen basson, olen vain jättänyt siitä sen yhden kielen pois ;)

Onko se E-vireessä?
Puun syistä? Arvan puhe alkaa näköjään vähitellen eriytyä omaksi kieliperheekseen... mullistava syntaksi!
-Ylläri.

Wil-J
25.11.2004 10:18:14
Onko se E-vireessä?

Samaa pohdin ma, sillä eikös sillon ala jo kohta kaula raksumaan?
FoolOnTheHill
25.11.2004 14:06:43
No varmasti kielien erot on ihan liioteltu asia. Mutta kyllä huomaa EBSn Northern Lightien ja vaikkapa D'Addarion välillä aivan selkeän eron, mutta se onkin varmasti kiinni valmistusmateriaalista.

Joo, ja kielten rakenteesta. Yleensä olen käyttänyt EBS:n kieliä, mutta nyt menin yllytyshulluna kokeilemaan D'Addarion päällystettyjä kieliä. En muutenkaan ole mikään 'darion kielten fani, mutta nämä ovat ainakin omassa bassossani AIVAN PASKAT! Jäykät, epämiellyttävät soittaa sen pinnoitteen takia ja soundi on middlepainotteista honotusta. Onneksi ovat kuitenkin kuulemma pitkäikäisiä niin ei tarvitse ihan heti lähteä vaihtamaan... :( Ja niitä kielten eroja on kyllä varmasti liioiteltu, mutta siinä tulee aina psykologinen vaikutus mukaan. Sen merkitystä ei voi vähätellä, vaikuttaa kuitenkin aika paljon omaan soittofiilikseen.
Teijo K.
25.11.2004 14:33:34

Samaa pohdin ma, sillä eikös sillon ala jo kohta kaula raksumaan?

Jeps, ja jos vaikka käyttääkin 5-kielisen setistä neljää alinta kieltä normaalissa b-e-a-d- vireessä kyseessä on kuitenkin 5-kielisen setti, tosin vajaa. Jos ne on normaalissa e-a-d-g-vireessä, niin kyseessä on Hulk Hogan.

Sämpällähän on ollut noin joskus, ei se mahdotonta ole.
-Ylläri.

Karlsson
25.11.2004 14:36:19
Jeps, ja jos vaikka käyttääkin 5-kielisen setistä neljää alinta kieltä normaalissa b-e-a-d- vireessä kyseessä on kuitenkin 5-kielisen setti, tosin vajaa. Jos ne on normaalissa e-a-d-g-vireessä, niin kyseessä on Hulk Hogan.

Sämpällähän on ollut noin joskus, ei se mahdotonta ole.

Mä olenki hirvee läski, habaa on, mutta piilossa lihojen alla. Ja hyvin näytti tuo Passo kestävän tuonkin...
"Mie e vaan ymmärrä koko stereoajattelua. Munsta se o tyhymää kun toisessa kanavasta kuuluu eri kuin toisesta." -KMT
Johnny Buzz
25.11.2004 16:46:02

Tosiaan "hieman", Jenkeissä käsin punottuja. Ne redit on koneellisesti tehtyjä ties missä, joten ei ihme jos laatu vaihtelee. Tai on huono, toisin sanottuna.

Voisi kuvitella, että noissa käsin punotuissa olisi enemmän laatuvaihtelua. Useimmiten kone tekee tasalaatua ja ihmisen tekemään laatuun vaikuttaa ties mitkä seikat vitutuksesta unideprivaatioon. Tätä silmällä pitäen voisi siis kuvitella, että koneen tekemät olisivat tasalaatuisempia. Tiedä häntä.

Tietämättömänä täytyy kuitenkin tunnustaa, etten tiedä edes mikä osuus noissa käsin punotuissa tehdään varsinaisena käsityönä. Joku pystyy varmasti valaisemaan asiaa?

Osallistuakseni kielikeskusteluun, niin omat kokemukseni kieleistä rajoittuvat oikeastaan Fenderin roundeihin ja flatteihin sekä D'Addarion roundeihin. Kerran testastin DR:n jotain settiä, mutta siitä katkesi muistaakseni e-kieli kuukauden sisällä ostamisesta ja sen jälkeen en oo niitä ostanu.

Noissa Fenderin ja D'Addarion roundeissa en oo juuri eroa huomannu. Aika peruskamaa varmasti ovatkin. Sopivat mun soundiin, koska inhoan uusien kielien soundia. Ja noista se liika yläpää katoaa suht nopeesti. Kuukausi-pari soitetuissa kielissä on omasta mielestä paras soundi. Voishan noita EBS:iä joskus testaa, mutta voi olla, että en diggais ja ovat vähän turhan kalliita testailumielessä ostettavaks.
www.soulstab.com Helsinki Rumble @ Liberte, 17.12.2004. Lavalla Soulstab, Lovestone, Rozzy Randall and the Roller Bastards & Acoustab duo
NYdoll
25.11.2004 17:27:25

Mulla on tällä hetkellä Tokaissa jotkut Tanglewood roundwoundit ja on ihan hyvät. Pistin melkein heti basson oston jälkeen siihen Fenderin flätit ja vasta tässä joku aika sitten vaihdoin noi Tanglewoodit, jotka kinusin Tokain kaupanpäällisiks sillon vuos sitten.
"I´ve got razorblade lips, gonna kiss some wrists..." Turbonegro - Fuck the world
Wil-J
25.11.2004 17:30:12
Sopivat mun soundiin, koska inhoan uusien kielien soundia. Ja noista se liika yläpää katoaa suht nopeesti. -- vois EBS:iä joskus testaa, mutta voi olla, että en diggais ja ovat vähän turhan kalliita testailumielessä ostettavaks.

Et diggais joo kun niissä toi uusien kielien saundi pysyy kovin pitkään ja uutena on todella paljon kirkkaamman kuuloset kun muut mun kokeilemista.
Kieppi
25.11.2004 18:16:38
Mä ostin kerran DR:n kielet Fortressiin. Myyjä vielä kysyi, että haluutko semmoiset sormisoittoon hyvät vai sitten semmoiset, joita kantsii plektralla rääkätä. No mähän sitten menin ja otin semmoiset sormisoittomalliset, kun en soittolehdellä koskaan vetele.

Ja perkele.

Niin huonoilla kielillä en oo ikinä soittanu. Sama kun vetelis kuminauhoilla, ei vastusta yhtään. Itse kielten soundi on kyllä hyvä, joten pitäneekin siis korjata ja todeta: En oo ikinä soittanu niin huonosti mulle sopivilla kielillä, munsta. Mun soittotavalla kielen pitäis pysyä suht' paikallaan, kun sitä näppää, eikä muljua.

Akustisessa kitarassa on melkein aina ollut DR:t, enkä näe syytä vaihtaa.

Fenkussa oli viimeksi D'Addariot, ne ei ole kovin huonot mun mielestä, jos ei nyt kovin hyvätkään. Ihan ok siis. Tarkkaa mallia en kyllä muista.

Warren Black Labelit ja EBS:n kielet on toistaiseksi ollu parhaat kokeilemani. 4-kieliseen Fenkkuun ostan vastakin Bläkit, käytän aina samaa settikokoa eli 45-65-85-105. Fortressiin seuraavat tulee olemaan EBS:t, Classic Medium eli 45-65-85-105-128.
"Kuuntele kontrabassoa. Siinä on puuta, siinä on jöpinää." (Jukka Tilsa)
pardy
25.11.2004 19:57:53

Warren Black Labelit ja EBS:n kielet on toistaiseksi ollu parhaat kokeilemani. 4-kieliseen Fenkkuun ostan vastakin Bläkit, käytän aina samaa settikokoa eli 45-65-85-105. Fortressiin seuraavat tulee olemaan EBS:t, Classic Medium eli 45-65-85-105-128.

Meillä nyttää olevan hyvin pitkälti samanlainen maku. Niin bassojen kuin kielienkin suhteen. ;) Ja vieläpä merkkien suhteen. Nii joo, ja vielä kielten koonki suhteen. Ootko varma ettet sä oo mun kadonnu veli joka adoptoitii pienenä? :)
KMT
25.11.2004 20:00:06

Pakko käyttää Red Labeleita kun B pitää olla 135.
Ootteko te yleishaitallinen yhteisö? -Tellu
Niskamies
25.11.2004 20:01:06
Pakko käyttää Red Labeleita kun B pitää olla 135.

Sen takia kun Squierissa ohuemmat on tuntuu lerpulta?
Meitsi on meshissä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)