Aihe: Iron Maiden - Nostalgiatrippi vai oikeasti hyvää jytää?
1 2 3 4 5 6
KTR
21.11.2004 19:34:28
Iron Maiden on ollut tämän viikon kova sana mulle. Vanhoja musavideoita olen katsellut ja levyjä kuunnellut. Iron Maiden on yksinkertaisesti vaan Heavy Metal. Aivan oikea meininki tällä bändillä. Ja mitä tulee tuohon lavashowhun, niin sehän kuuluu asiaan! Isolla bändillä iso show. Kaikkine sukkahousuineen ja Eddieineen se juttu menee yli niin törkeäksi, ettei sitä voi muuta kuin diggailla kritiikittömästi.
Mielestäni Iron Maidenissa on aidon heavy metallin syvin olemus kiteytettynä. Se on oikeasti hyvää jytää.
Mika Antero
22.11.2004 08:12:36 (muokattu 22.11.2004 09:11:27)
Juu, kiva että moni on ilmeisesti ihan lukenut tuon sepustukseni ja vielä kirjoittanut hyviä juttuja jatkoksi. Luulin, että ketju täyttyy "en jaxanu lukee mut maideni on paskaa!1!111!" kommenteista, mutta nythän niitä ei tullut toistaiseksi kuin yksi...

Laitoin tuon lopussa olevan listan mukaan lähinnä siksi, koska ajattelin että ilman sitä ei synny keskustelua. Se hyöty listasta oli, että otin No prayerin uusintakäsittelyyn ja se paljastui muisteltua paremmaksi, kuten jo sanoin. Sen sijaan Fear of the dark laski minun korvissani uudelleenkäsittelyn jälkeen Maidenin huonoimmaksi tekeleeksi. Liikaa täytebiisejä, Dickinsonin ääni vielä karmeampi kuin Prayerillä ja pahinta kaikesta: Maiden kuulostaa useilla biiseillä ihan miltä tahansa tusinahevibändiltä. Taika puuttuu.

Killersiä en varsinaisesti huonoksi levyksi väittänytkään, eikä se sitä olekaan. Se vain toistaa turhan uskollisesti ensimmäisen levyn kuviot, joten mikään merkkiteos se ei ole. Edellämainitusta syystä hieman tylsä. Di'anno (mitensenytkirjoitettiinkaan) ei kuulu suosikkilaulajiini missään tapauksessa. X-factor on vaikea tapaus, koska se ei ole ihan huono, mutta ei se kyllä kuulosta Maideniltakaan. Virtual XI:llä bändi kuulostaa taas itseltään ja jos pääsee yli siitä, että laulajana on joku muu kuin Dickinson ymmärtää kyllä, että kyseessä on lähes Brave new worldin veroinen mestariteos. Tosin onhan Bravellakin jokunen täytebiisi.

Pidän hevistä ja pidän progesta, mutta 7th son ei iske. Tylsää junnausta. En voi mitään, antakaa anteeksi.

Iron Maiden on tehnyt laskujeni mukaan 13 studiolevyä. Niistä ainoastaan kaksi tai kolme on huonoja/tylsiä/mitä lienee. Aika hyvä saavutus, mielestäni. Beatleskin teki n. 13 studiopitkäsoittoa (lukumäärä on vähän tulkintakysymys). Iron Maidenin onnistumisprosentti on melkein yhtä hyvä kuin heillä...

E:kirj.virh.korj.
Deathrace King
22.11.2004 12:10:58

Minun mielestäni The X-Factor on yksi aliarvostetuimmista Maidenin plätyistä. Levy vaatii vaan tavallista enemmän kuuntelemista kun sisältää 12 biisiä, jotka ovat todella pitkiä. Biisit lähtevät käyntiin yleensä todella hitaasti ja tässä olisikin ollut tiivistämisen paikkaa. Hieno levy kuitenkin on kyseessä ja kuunnelkaa vaikka biisejä Sign Of The Cross, Lord Of The Flies, Man On The Edge, Judgement Of Heaven ja muitakin hyviä biisejä levyltä löytyy. Näin minun mielestäni.
Haetaan (soolo)kitaristia thrash metal bändiin (Lpr).
Viceroy
24.11.2004 11:38:11 (muokattu 24.11.2004 11:39:24)

Itse ketjuun ei muuta kuin toteamus: Maiden on oikeasti hyvää jytää. Hittejä en osaa enää samalla tavalla arvioida, kun ne on tullut kuunneltua puhki...

Levyjä en pystynyt listaamaan, mutta 10 biisiä (äh, numerotkin joutui poistamaan):
x. Long Distance Runner
x. Fortunes of War
x. Clansman
x. Ancient Mariner
x. Mother Russia
x. Infinite Dreams
x. Paschendale
x. Blood Brothers
x. Quest for Fire (piti pistää heti soimaan!)
x. Running Silent, Running Deep (edit: kirj. virhe)
Ja suo mulle hauta pohjassa meren, kun vanhuuden peikko mun hyytävi veren!
xulu
24.11.2004 12:53:08

Joskus kersana tuli kuunneltua, viimeeksi Powerslaves - Elektro tribute to iron maiden levy.. Hauskaa oli.
Run to the hills kirjan voisin lukee jos jostain halvalla saisin.
All The Cool Gods Are Dead
Wickerman
24.11.2004 17:54:56
Juu kyllä se on vaan niin että minä en tähän bändiin taida koskaan kyllästyä. Pian on 30 lasissa ja hyvältä kuulostaa edelleen. Itse asiassa aloin bändiä kuuntelemaan oikein kunnolla "vanhana" vasta Ed Hunter tourin jälkeen. Toki olin joskus 80-luvun lopussa kuullut/nähnyt LAD:n töllöstä joten sinne se jäi kuplimaan alitajuntaan silloin.

Parasta Maidenissa on se että he tekevät sellaista musaa mitä haluavat. Kaupallisuus on tästä jutusta 'kohtuullisen' kaukana. Lisäksi se musiikki on hyvin uniikkia hevinkin saralla. Mutta se on uniikkia omasta mielestäni hyvällä tavalla.

Ymmärrän silti jos joku pitää Maidenin musiikkia huonona, sillä en itsekkään pitänyt siitä joskus vuonna kahdeksanviis. Mielestäni Maiden vaatii aika paljon kuuntelua avautuakseen kunnolla, niin oli ainakin minun laita ja tiedän että näin on ollut monen muunkin kohdalla. Näihin asioiden nähden se 50-60 miljoonaa myytyä levyä on aika paljon, kun vielä tuota radiosoittoakaan ei uran aikana ole hirveästi ollut, eikä näkyvyyttä jossain MTV:ssä. Tosin nyt viime aikoina reunionin jälkeen on tullut medianäkyvyyttäkin hieman enemmän, mistäköhän johtuu...

Huonointa Maidenissa? Tää on helppo. Eddie ja biisi 666. Eddie ei jaksaa vanhaa ukkoa kiinnostaa ja 666:sta olen jo jossain aiemminkin avautunut joten se siitä.

Listaanpa omat suosikkilevyt TOP 5 ja aina levyn 3 suosikkibiisiä(tämä kyllä vaihtelee ja on siten ihan turha lista mutta eipä oo nyt töissä muutakaan tekemistä...)

1.Somewhere In Time -samoja perusteluita kuin muilla, tunnen itteni aikamatkustajaksi kun tätä kuuntelen. Sitäköhän ne yritti kun tämän tekivät? No, minun kohdalla ainakin onnistuivat hyvin. Suosikit: Nimibiisi, Wasted Years, Stranger..

2. Piece Of Mind - jokseenkin täydellinen hevilevy. Suosikit: Trooper, Still Life ja Revelations

3. 7th Son - Muuten täydellinen mutta Can I Play With Madness on turha. Syntikkaefektit toimivat hyvin kuten myös SIT:llä. Suosikit: Moonchild, Evil That men do, Infinite Dreams

4. Brave New World - Hyvin eeppinen, ei niin raskas kuin 80-lukulainen. Mutta sama se, mitä musiikki on jos se on hyvää... Suosikit BNW, Blood Brothers, Out of The Silent Planet

5. Powerslave. Vähän niinkuin Piece Of Mind mutta valitsin nyt näin. Aces high, Flash Of the Blade, Mariner

Sen voin vielä sanoa että duo Murray ja Smith vaikutti aika paljon siihen asiaan, että aloin soittelemaan kitaraa. Enkä sitä päätöstä ole katunut, vaikka en mitään osaakaan, hehee.

Ainiin, jottei mene jorinat totaalisesti ohi topicin, nin sanottakoon että oikeasti hyvää jytää ja ei ainakaan vielä mikään nostalgiatrippi minkä Dance Of Death todisti.
anttipi
24.11.2004 21:04:42

Maidenin Roskildessa v. 2000 nähneenä jouduin toteamaan, että nostalgiatrippi mikä nostalgiatrippi. Helvetin hyviä klassikkobiisejäkin tietysti, mutta... kultainen 80-luku ei valitettavasti enää palaa. Harris on vikkeläsorminen kaveri, mutta vähän samasta puusta on monet biisinsä sorvannut. Kaikella kunnioituksella Maiden-faneja kohtaan.
Risto Mustalisä
25.11.2004 08:00:45
Eka levy jonka Maidenilta kuulin oli Number of the beast.Edelleen erittäin kova pläjäys.
Born to be wild! - paitsi kotona..
Nazareth
06.12.2004 08:11:57
Iron Maiden - Nostalgiatrippi vai oikeasti hyvää jytää?

Molempia miusta. Miun lempparilätty heiltä on edelleen eka jonka ikinä kuulin elikkä Killers, sit Iron Maiden, Powerslave ja 7th Son of a 7th Son.
"M'oon luullu, että kiiski on lintu. :D" - Mark-Ken IMIK #27
Krice
06.12.2004 12:47:09

Parasta Maidenissa on se että he tekevät sellaista musaa mitä haluavat. Kaupallisuus on tästä jutusta 'kohtuullisen' kaukana.

No enpä nyt sanoisi, että kaupallisuus on kaukana. Kyllä se mukana on tyyppien hommassa, ja minulla on sellainen tunne, että Bruce meni takaisin Maideniin rahan vuoksi pääasiassa. Sen sijaan Dickinsonin soolotuotanto on todella epäkaupallista ja taiteellista musiikkia.

Maidenin kolme klassikkoa ovat tietysti Number, Piece Of Mind ja Powerslave. Piece on selvästi yhtyeen huippukohta ja Powerslave on ikäänkuin jatko-osa sille. Sen jälkeen alkoi hidas alamäki. Suurimpana syynä siihen on Harrisin tapa tehdä hitaita junnaavia kappaleita, jotka eivät vain ole hyviä.
sub zero
06.12.2004 12:49:01
No enpä nyt sanoisi, että kaupallisuus on kaukana.

Mulle väitettiin joskus että Maidenin videioita ei saa näyttää MTV:llä koska ne ei halua olla tunnettuja vain MTV:n kautta niin kuin monet bändit. Onks tässä mitään perää?
"Alussa hyvä alkuvoima loi valon, järjestyksen ja miehen ja paha alkuvoima loi pimeyden, kaaoksen ja naisen" -Pythagoras
Krice
06.12.2004 12:52:54

Mulle väitettiin joskus että Maidenin videioita ei saa näyttää MTV:llä koska ne ei halua olla tunnettuja vain MTV:n kautta niin kuin monet bändit. Onks tässä mitään perää?

Enpä tiedä, mutta eikös siinä ollut peräsintä, että Dickinson ei saanut(!) julkaista soololevyään tänä syksynä, koska Maidenin joku samantekevä joku tuli samaan aikaan myyntiin? Muistelen kuulleeni jotain tuollaista. Aika arschbungelista tuollainen "voiton maksimointi".
Paperilyhty
06.12.2004 14:20:42

Eikös ne aina puhu, ehkä hieman ärsyyntyneinäkin siitä, miten MTV ei koskaan näytä niiden videoita? (Ja silti menestystä riittää.) Mistään kiellosta en ainakaan vielä tähän mennessä ole kuullut, mutta mistäs sitä tietää. En ainakaan minä.
Am I cursed, or am I blessed, I can't tell, oh yes - Jeff Buckley: Witches' Rave-
kimurantti1
06.12.2004 17:19:30 (muokattu 06.12.2004 17:26:07)
Kehtaako tänne nyt kirjoittaa mitään, kun hieman vanhemmat ja "alkuperäiset" fanit puhuvat hienosti nostalgiasta=)

Löysin Iron Maidenin kun olin 11...vai 12? Olen kyllä Adrianista pitänyt aina eniten (tosin niillä levyillä joilla herra ei soita se on aika vaikeaa...).
Henkilökohtaiset suosikkini ovat (ei järj.) Piece Of Mind, Powerslave, Somewhere In Time, 7th Son Of A 7th Son & Brave New World.

Kummallista mielestäni, kun joku tulee sanomaan että Maiden ei ole muuttunut sitten ensimmäisen levyn ja joku taas sanoo sitten että on muuttunut liikaa.
Tarviiko välttämättä muuttua jos vanhasta tyylistäkin löytyy vielä potkua?
Ja vielä suuremmalla syyllä, ettei Maidenilla tapahdu samanlaista totaalista romahdusta kuin Metallicalle viimeistään st.angerilla (imo).

Tuosta kaupallisuudesta vielä sen verran, että Iron Maiden tuotteita, siis paitoja, rintamerkkejä sun muita ihan mitä vaan löytyy varmasti aivan saman verran kuin Britneyltä ja kumppaneilta, mutta onko se sitten niin huono asia?
Eihän se kaupallisuus ole Britneyssäkään se ongelma, vaan se, millä sitä kaupataan. Tosin ulkopuolisten mielestä tuo Maidenin trikoomeininki voi olla aivan yhtä huvittavaa, mutta: Hehän ovat "vain ulkopuolisia"...
On tosi naiivia liimautua toisen torsoon, mutta seura tekee kaltaisekseen, mutta pitää silti muistaa, että elämä on laiffia ja jokainen chanssi on mahdollisuus. Kalapuikkohiustenkuivaaja mutta kun popkorni.
Wickerman
08.12.2004 14:31:57 (muokattu 08.12.2004 14:33:09)
Juu siis onhan se kaupallinen bändi noin markkinointi mielessä siinä kuin mikä tahansa muukin. Tekevät paljon jotain uusjulkaisuja kuten nyt tämä uusin Number-homma ym. Plus sitten tuo fanituotemyynti on varmaan kohtuullista heillä, ainakin kiertueitten yhteydessä.

Kun aiemmin mainitsin, että hommasta on kaupallisuus kohtuullisen kaukana, tarkoitin että itse musiikki on aina ollut kaukana semmoisesta puurosta, mitä radiokanavat suoltaa päivästä toiseen. Rumat äijät vaan tekee semmosta rokkia mistä itse tykkäävät ja siinäpä se. Tosin RadioCityssä ei ole nykyään päivääkään ilman Maidenia :). Mutta varmaankin ymmärrätte mitä tarkoitan.
Powerslave88
09.12.2004 17:58:12
Dance of death on paras levy mikä on koskaan tehty, koska siinä ei ole yhtään huonoa kappaletta. Kaikki kappakeet ovat ihan saatanan hyviä. Elikkäs tässä ois MINUN mielestä parhaat Maiden levyt

1. Dance of death
2. Brave new world
3. Number of the beast
4. Powerslave
5. Piece of mind

ja kappaleita on vaikea edes ruveta laittamaan järjestykseen
ku ensimmäiselle sijalle pitäs laittaa 70 kappaletta

Mikä minua kiehtoo Iron Maidenissa? No siihen on helppo vastata, sillä kappaleet on ihan saatanan hyviä, maiden ei sorru liika pimputukseen vaan kappaleet menee koko ajan eteenpäin ja harva bändi saapi kappaleen kertomaan, että mitä lyriikoissa oikein kerrotaan esim. Powerslave kuulostaa juuri semmoselle muinaiselle egyptille niinkuin sen pitääkin ja Aces high tuopi semmmoisen tunnelman, kuin olisi ite siellä lentsikan kyydissä.
kiss
10.12.2004 10:13:24
virtual xi vai mikä nyt onkaan niin on kyllä kamalin maiden levy...DONT LOOK EYES OF STRANGER on kamalin biisi mitä pojat ovat ikinään tehneet...uskomatonta kuraa...muuten bändi on tehnyt aina tasasen hienoja levyjä ja jopa no prayer.....on mun mielestä suht hyvä levy...
on se pienikin nyrkki vaikea kaivaa hampaiden välistä pois
Krice
10.12.2004 22:44:57

maiden ei sorru liika pimputukseen vaan kappaleet menee koko ajan eteenpäin

No siis Dance of Deathilla on monta biisiä jotka junnaa paikallaan (No More Lies) ja joissa pimputellaan humoristisesti melkein Spinal Tap -tyyliin (Dance Of Death).
pellepelle
10.12.2004 22:55:19 (muokattu 10.12.2004 23:01:14)
Henkilökohtainen suosikki Maiden albumi on Brave New World.
Kaikki biisit on hyviä ja monta ihan helmeä löytyy eli nimikkobiisi, Ghost of the Navigator ja Wicker Man. Myös Out of the Silent Planet on loistavuutta edustava biisi vaikkei siitä kaikki tunnu pitävän.

Tai en tiedä onko toi BNW paras mutta ainaki parhaimmistoa se on.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)