Locrian 22.11.2004 13:53:04 | |
---|
Jeejee.Eli mitäs kikkoja ootte käyttäneet livenä kun orkesterissa on vaan yksi keppi, mutta isoa vallia pitäisi saada?Nopeasti miettien tulee kolme tapaa mieleen.Mikitetään kahdella mikillä ja pannataan sivuille,tuplataan patchbayssa ja pannataan sivuille tai otetaan joku tosi nopea slapback-delay jonka paluita annostellaan hyvässä suhteessa.Noista en ole kuin ekaa kokeillut mutta tulos ei ollut niin hyvä kuin toivoin. Eli kertokaapa kokemuksianne ja salaisia kikkojanne.Tänk juu etukäteen.. -"I eat pieces of shit like you for breakfast!"
-"You eat pieces of shit for breakfast?"
-Happy Gilmore |
kurmo 22.11.2004 20:08:33 (muokattu 22.11.2004 20:14:21) | |
---|
EDIT: opettelis lukemaan. "livenä"... Jos tuota delay-kikkaa koitat, raportoi tuloksista. Samaan ongelmaan tulee aina joskus törmättyä. "En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy |
kivi 22.11.2004 20:34:51 | |
---|
tai otetaan joku tosi nopea slapback-delay jonka paluita annostellaan hyvässä suhteessa. Tätä olen käyttänyt, ja hyvältä kuuluu. Eli toiseen vahvistimeen signaali kuivana, toiseen delayn kautta ja delay 100%wet, yksi kerrannainen, ja sitten millisekunteja lisäämään. Aloita jostain 8 millisekunnin kohdalta, ja lopeta kun alkaa kuulostaa kaiulta. Toimii. Eventide Ultra Harmonizer ja Aphex Aural Exciter ovat myös jättiläiskitarasoundien ystävien rigeissä usein nähtyjä vehkeitä. Tärkeää on splitata signaali jossain vaiheessa niin, ettei kaikki mene koskaan yhden särön kautta. Alakertaan täytyy saada puhdas botne jotenkin, ja itse myös mielelläni ajan mahdolliseen reverb-kaikuun (laite kuin laite, huone 3 on se mistä lähdetään) pelkkää puhdasta ja jätän säröt sikseen. Muitakin metodeja on kokeiltu. Yksi omista suosikeista on napata kitaran perään PA:n aktiivijakari neljään, ja laittaa joka taajuuskaistalle oma särö. Mulle isot säröt on olleet joskus todella sydämen asia. Nykyään keskityn vaalimaan säröjen 'rakeita'. |
Locrian 22.11.2004 21:37:49 | |
---|
Tätä olen käyttänyt, ja hyvältä kuuluu. Eli toiseen vahvistimeen signaali kuivana, toiseen delayn kautta ja delay 100%wet, yksi kerrannainen, ja sitten millisekunteja lisäämään. Aloita jostain 8 millisekunnin kohdalta, ja lopeta kun alkaa kuulostaa kaiulta. Toimii. OK.Mut tää tapahtuu suoraan backlinesta?Vai toimiiko myös niin että kitarakanava vaikkapa hilusti vasempaan ja pöydästä syötetään signaalia multipaavoon jonka paluu on vastaavasti oikeelle panoroitu? -"I eat pieces of shit like you for breakfast!"
-Happy Gilmore |
kivi 23.11.2004 00:13:21 | |
---|
OK.Mut tää tapahtuu suoraan backlinesta?Vai toimiiko myös niin että kitarakanava vaikkapa hilusti vasempaan ja pöydästä syötetään signaalia multipaavoon jonka paluu on vastaavasti oikeelle panoroitu? Backlinesta backlinesta, eli useammalla vahvistimella ajetaan. Mikitä ne sitten erikseen, ja panoroi erikseen tai summaa yhteen, ihan miten vain haluat, mä summaisin yhteen, niin saisin yhden järkevän pisteen jossa taajuuskäyrä on tällaista *piirtää ilmaan leveää aaltoa* leveää viivaa, eikä *sohii sormella* säksättävää piikkiä ja kuoppaa kuten yhden vahvistimen soundi, ja ottaisin sitten parin metrin päästä ambienssin konkkamikillä ja panoroisin sen eri kohtaan. |
Locrian 23.11.2004 08:23:55 (muokattu 23.11.2004 08:24:21) | |
---|
Hmmm.Täytyy miettiä.Livenä toi ambienssin käyttö on hieman hankalaa jos bändi soittaa satakymmenen lasissa, niinkuin aika monella rokkiaktilla on tapana.Kahta skobeekaan harvalla on pienissä kuvioissa mukana.Kahtellaan ja kehitellään.Lähinnä etin jotain hyvää tapaa saada live-tilanteessa levitettyä yhtä kitara tasasesti leveemmälle ja näin saada tilaa laululle keskelle.Vieläpä niin, että kaikkia kuulijat saisivat kitaraa tarpeeksi kuuloelimiinsä. -"I eat pieces of shit like you for breakfast!"
-Happy Gilmore |
Roberto 23.11.2004 09:12:09 | |
---|
Laita 2 mikkiä kapselit 90 asteen kulmaan toisiinsa nähden ihan elementtiin kiinni ja panoroi semmoseen 9-15 meininkiin. Jää mukavasti tilaa keskelle. Jos haluat vielä hifistellä ni konkkamikki toiseen elementtiin ja sitä keskelle pienen viiveen läpi, lisää vielä syvyyttä soundiin ja silti laululle jää tilaan siihen ihan "naamaan". 95% keikkapaikoista tää systeemi on tosin pelkkää ajan hukkaa koska mono 57 toimii ihan yhtä hyvin. Eli mee vaan niihin 5%... ;) |
Locrian 23.11.2004 10:20:01 | |
---|
95% keikkapaikoista tää systeemi on tosin pelkkää ajan hukkaa koska mono 57 toimii ihan yhtä hyvin. Eli mee vaan niihin 5%... ;) Joo enköhän mä jatkossakin mee peruskeikat ihan ihan 57:lla, mut aina on sellanen fiilis että minkä takia mä täällä oon jos en nää vähän vaivaa. :-) Ja tuo tilan puute keskellä on vähän semmonen kiikun kaakun pheelis juttu kai.Kun tosiaan 95% mestoista on vähän mitä on akustiikan ja PA:n suhteen.Mutta toisaalta kylmä fakta on se, että keskelle pitäs hyvässä sovussa asua vokaalit,se ainoa skeba jos monona mennään,basso ja basari.Pitää jo ruveta vähän tinkimään... -"I eat pieces of shit like you for breakfast!"
-Happy Gilmore |
Roberto 23.11.2004 12:33:13 | |
---|
Joo enköhän mä jatkossakin mee peruskeikat ihan ihan 57:lla, mut aina on sellanen fiilis että minkä takia mä täällä oon jos en nää vähän vaivaa. :-) Se on sitä nuoruuden intoa sit vissiin :) Ja tuo tilan puute keskellä on vähän semmonen kiikun kaakun pheelis juttu kai.Kun tosiaan 95% mestoista on vähän mitä on akustiikan ja PA:n suhteen.Mutta toisaalta kylmä fakta on se, että keskelle pitäs hyvässä sovussa asua vokaalit,se ainoa skeba jos monona mennään,basso ja basari.Pitää jo ruveta vähän tinkimään... Kaikki vaan monona, isona tai pienenä. Kotistereopanoroinnit on ihan berberistä livehommissa. |
kivi 23.11.2004 13:17:04 | |
---|
Hmmm.Täytyy miettiä.Livenä toi ambienssin käyttö on hieman hankalaa jos bändi soittaa satakymmenen lasissa, niinkuin aika monella rokkiaktilla on tapana.Kahta skobeekaan harvalla on pienissä kuvioissa mukana. Jaa livenä? Olisit sanonut. Ei muuta kuin kaksi vahvistinta rinnan, ja noin 10 millisekuntia delayta välille. Riittää ihan mainiosti. Stereopanoroinneilla ei munkaan mielestä oo mitään käyttöä livekuvioissa, ellei erikseen jotain efektiä haeta, jo siitäkin syystä, että etäisyys tekee kaikua, ja kaiku syö preesensiä, eli itse asiassa vain pienennät soundia. Splitti säröön kuivana ja puhtaaseen kaiutettuna toimii livenäkin. Toimii jopa yhdellä vahvistimella tehden, tosin efekti ei oo yhtä tehokas kuin kahdella vahvistimella. |
Locrian 23.11.2004 13:30:29 | |
---|
Jaa livenä? Olisit sanonut. Kyl mä sanoin mut en kovin selkeesti... Kattelinkin että hieno homma kun hyvää vinkkiä tipahtelee, mutta miten mä toteutan nää livenä? :) -"I eat pieces of shit like you for breakfast!"
-Happy Gilmore |
Se on sitä nuoruuden intoa sit vissiin :) Nuorena saa vielä nolata ittensä tekemällä kaiken vaikeimman kautta ja päin persettä.Pistä lapsi asialle ja tee ite perässä... :) -"I eat pieces of shit like you for breakfast!"
-Happy Gilmore |