Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fenderin Hot Rod -sarja
1 2
komero
21.11.2004 13:15:55 (muokattu 22.11.2004 09:56:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suunnittelin aluksi, että ostan Pro Juniorin, mutta nyt näyttää siltä, että joko Blues Junior tai Hot Rod Deluxe.
 
Tuo BJ olisi ikäänkuin PJ:n ja HRD:n välimalli. Pro Jr:n soundista tykkäsin paljon, mutta BJ:ssä olisi kaiku ja hieman enemmän sävyn säätömahdollisuuksia, mikä olisi hyvä juttu minulle. Hot Rodissa ehkä liikaa tavaraa.
 
Blues Jr:ää testasin kaupassa, en tosin kovin isolla, mutta 335-tyyppisellä kitaralla humpuukerimikeillä mukavaa säröä irtosi jo aika kohtuullisella volyymilla. Kitaran volyymilla sai hallittua säröä hyvin ja mukavasti. Tykkäsin soundista myös stratolla soittaessa.
 
Miten Hod Rodissa toimii tuo yliohjaus soittotilanteessa? Tarviiko sitä luukuttaa niin, ettei rumpuja kuule, jos haluaa tuollaista BJ:n tapaista yliohjausta? Vai saako siitä ollenkaan samantyypipstä soundia? Hot Rodilla olen joskus soittanut, mutta eihän sitä enää muista miten se taipui mihin, varsinkin kun edessä oli Rolandin GT-6(?), jolla piti leikkiä. Sen muistan, etten särökanavasta oikeen tykännyt.
 
Eli, riittääkö Blues Juniorissa puhdasta isommalla volyymilla ollenkaan ja löytyykö Hod Rodista rosoista ei-niin-kauheasti-säröä -soundia jokseenkin normaalilla pluussi-volyymilla soitettaessa? Pääsen kyllä molempia testaamaan taas, mutta olisi kiva kuulla miten nämä vekottimet on ihmisillä pelanneet soittotilanteissa.
 
- Klaus Komero -
mikasoi
23.11.2004 03:04:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotenkin siinä hotrod dlx ssä on hieman liikaa löylyä. (Tai kiloja kun ei meinaa jaksaa kantaa.) Että kliininä kuuluu ivaloon asti. Ja väliltä lähtöö puista lumet. Niin että ei kauheita säröjä kyllä lähde ja sit kun lähtee niin hampaista tippuu paikat.
 
Go Billy, Go and drink some jarruneste.
Kitarasankari
23.11.2004 10:29:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itsellä oli tuo hot rod deluxe ja ihan hyvä vahvistinhan se on. Kliinit siinä toimii mutta särö ei mielestäni ollut oikein kelvollinen. Tuo särö jakaa kyllä mielipiteitä eli testaa hyvin ennen kuin ostat. Pro juniorilla olen yhden keikan soittanut ja hyvältä se soundas, suosittelen. Blues junioria en ole testannut mutta siitä en ole kuullut hirveästi kyllä kehuja, haukkuja pääasiassa. Itse valitsisin Pro Juniorista ja HRdlx:stä.
 
Jazz is not dead...it just smells funny...
superfly
23.11.2004 10:35:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse tykkäsin juuri Hot Rodin säröpuolesta, puhtaatkin toki toimivat. Oli mureat säröt. Itse testaamaan, voihan olla että nuo säröt ei sun korvaa miellytä lainkaan.
blastoff
23.11.2004 12:20:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jostain täysin käsittämättömästä syystä HRD:n särökanavan master volume -potikka on lineaarinen, minkä takia se tuntuu niin herkältä eikä siitä saa kunnon soundia irti pienellä volumella. Tämä kannattaa kaupassa testaillessa ottaa huomioon.
 
Mikasoin kuvailemaan ongelmaan suosittelen ratkaisuksi tällaista yksinkertaista "volume boxia":
 
http://www.fortunecity.com/marina/newland/2081/id3.htm
 
Hintaa tuollaiselle lootalle tuli itse tehtynä vajaat 10 euroa ja tyytyväisyys vahvistimeen kasvoin merkittävästi.
 
"...and when I dropped the towel, there had been significant shrinkage." - George Costanza
dfloreno
23.11.2004 13:23:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen joko Pro jr:ää tai Blues Jr:ää... toi HRDLx on aika 'tylsä' soundinen vehje, kliinit on steriilit ja säröt voimattomia = huono yhdistelmä :). Pron/blues jr:n ongelmat on se, että dynamiikkaa katoaa soittaessa vähän lujempaa (ts. vahvistin lujalla), mutta toisaalta toi on jossain mielessä ideakin noissa vehkeissä. Ehdottomasti käyttökelpoisempia on noi pikkuvehkeet, toimii keikoilla ja studiossakin.
 
komero
23.11.2004 13:30:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Blues junioria en ole testannut mutta siitä en ole kuullut hirveästi kyllä kehuja, haukkuja pääasiassa.
 
Testien perusteella päädyin juuri Blues Junioriin. Pro Juniorin testaamisesta oli kuitenkin pari viikkoa aikaa, joten hankala sanoa, miten ne soundit eroaa. Jotain eroa kuitenkin huomasin. Ehkä en kuitenkaan uskalla kokeilla PJ:a vähään aikaan :)
 
Jokatapauksessa soundi on miellyttävä ja hyvä. Loistopeliltä tuo vaikuttaa yhden bänditreenikerran ja kotona päivän soiton perusteella. Stratocasterilla ja 335:lla molemmilla kuulostaa ainakin minun korvaan todella hyvältä ja eq toimii mukavasti kummallakin kitaralla, sävyjä löytyy monenlaisia.
 
Tähän ratkaisuun päädyin, koska BJ:ssä on kaiku ja vähän enemmän säätövaraa eq:n ja volyymien puolesta. Blues Juniorin kaikuakin on haukuttu, tai ainakin moitittu, mutta minusta se on hyvä.
 
Ehkä se Pro Juniorkin tulee jossain välissä hankittua.
 
- Klaus Komero -
Antroid
23.11.2004 14:21:06 (muokattu 23.11.2004 14:23:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen joko Pro jr:ää tai Blues Jr:ää... toi HRDLx on aika 'tylsä' soundinen vehje, kliinit on steriilit ja säröt voimattomia = huono yhdistelmä :)
Ei noi kliinit mun mielestä mitenkään steriilit ole. Ainakin kaulamikin kanssa aika hunajainen soundi lähtee, kun jaksaa vähän ahertaa vahvarin eq:n kimpussa.
Säröt aukeaa ihan kohtuullisesti, mutta ei kerrostalo- tai edes omakotitalovolumeilla. Himpun ponneton se kyllä on, mutta eihän tuo mikään hardrock/heavyvahvistin esitä edes olevansa.
 
Kitarasankari
23.11.2004 14:44:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hot rod kyllä paranee kun orkkisputket vaihtaa esim JJ:n putkiin.
 
Jazz is not dead...it just smells funny...
Juutas
23.11.2004 14:55:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jostain täysin käsittämättömästä syystä HRD:n särökanavan master volume -potikka on lineaarinen, minkä takia se tuntuu niin herkältä eikä siitä saa kunnon soundia irti pienellä volumella. Tämä kannattaa kaupassa testaillessa ottaa huomioon.
 
Mikasoin kuvailemaan ongelmaan suosittelen ratkaisuksi tällaista yksinkertaista "volume boxia":
 
http://www.fortunecity.com/marina/newland/2081/id3.htm
 
Hintaa tuollaiselle lootalle tuli itse tehtynä vajaat 10 euroa ja tyytyväisyys vahvistimeen kasvoin merkittävästi.

 
Hmmm, nyt heräsi mielenkiinto, että voisiko tuollaisen
rakentaa vahvistimen sisään "kiinteänä" niin ettei tarvitse
laittaa efektilenkkiin ylimääräistä roipetta... =) Vai riittäisikö
pelkkä potikan vaihtaminen???
 
Hauki on kala - jos niin sovitaan!
Antroid
23.11.2004 16:30:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jostain täysin käsittämättömästä syystä HRD:n särökanavan master volume -potikka on lineaarinen, minkä takia se tuntuu niin herkältä eikä siitä saa kunnon soundia irti pienellä volumella. Tämä kannattaa kaupassa testaillessa ottaa huomioon.
 
Mikasoin kuvailemaan ongelmaan suosittelen ratkaisuksi tällaista yksinkertaista "volume boxia":
 
http://www.fortunecity.com/marina/newland/2081/id3.htm
 
Hintaa tuollaiselle lootalle tuli itse tehtynä vajaat 10 euroa ja tyytyväisyys vahvistimeen kasvoin merkittävästi.

Kuka haluaa askarrella mulle tollasen? Maksan ruhtinaallisesti, tai ainakin maksan.
 
blastoff
23.11.2004 16:51:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmmm, nyt heräsi mielenkiinto, että voisiko tuollaisen
rakentaa vahvistimen sisään "kiinteänä" niin ettei tarvitse
laittaa efektilenkkiin ylimääräistä roipetta... =) Vai riittäisikö
pelkkä potikan vaihtaminen???

 
Eiköhän se pelkkä potikan vaihtaminen riitä. Tuo volume box on vähän sellainen köyhän miehen "moditus" :)
 
Tässä on muuten aika hyvä sivusto Hot Rod Deluxeen liittyen (Siellä on paljon juttua mm. juuri tästä volume-kysymyksestä):
 
http://studentweb.eku.edu/justin_holton/
 
"...and when I dropped the towel, there had been significant shrinkage." - George Costanza
Miikathebest
23.11.2004 17:24:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi lausunta lisää Hot Rod Deluxen puolesta. Kevyeen rokkiin asti riittää arsenaalia hyvällä soundilla.
 
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
Olli S.
23.11.2004 17:51:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kevyeen rokkiin asti riittää arsenaalia hyvällä soundilla.
 
Tätä en lakkaa ihmettelemästä. On tullut aika paljonkin Hot Rodia testailtua ja ei koskaan viitsi pistää säröä edes täysille. Riittäisi minun tarpeisiini ja ylitsekin. Kuulun myös tähän tuosta särökanavasta pitävien joukkoon. Hinta/soundi-suhteeltaan loistava vahvistin.
 
"Tehdään nyt neljä ryhmää ja molemmissa pitää olla molempia sukupuolia" -Liikunnanopettajani. Ostakaa LTD!
Miikathebest
23.11.2004 18:09:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tätä en lakkaa ihmettelemästä. On tullut aika paljonkin Hot Rodia testailtua ja ei koskaan viitsi pistää säröä edes täysille. Riittäisi minun tarpeisiini ja ylitsekin. Kuulun myös tähän tuosta särökanavasta pitävien joukkoon. Hinta/soundi-suhteeltaan loistava vahvistin.
 
No minusta se "more distortion" on aika turha.
En tosin ole sitä päässyt hirveän paljoa huudattamaan.
 
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
dfloreno
23.11.2004 23:48:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Testien perusteella päädyin juuri Blues Junioriin. Pro Juniorin testaamisesta oli kuitenkin pari viikkoa aikaa, joten hankala sanoa, miten ne soundit eroaa. Jotain eroa kuitenkin huomasin. Ehkä en kuitenkaan uskalla kokeilla PJ:a vähään aikaan :)

Kyllä sitä eroa on, ja suurelta osalta myös sen takia, että poro on 1x10 ja Blues on 1x12, vaikuttaa yllättävän paljon. se perus 'tone' on kuitenkin kummassakin sama.

Tähän ratkaisuun päädyin, koska BJ:ssä on kaiku ja vähän enemmän säätövaraa eq:n ja volyymien puolesta. Blues Juniorin kaikuakin on haukuttu, tai ainakin moitittu, mutta minusta se on hyvä.

Joo, noita vahvareita on monenlaista ns. revisioneita, eli ne aika välillä parantelee (ja joskus turmelee) noita vahvareita... Kun lukee esim. noita korneja jenkki-foorumeita, niin puhutaan jo noiden kanssa siitä, että pitää olla piirilevy tietyn värinen, ja vanhemmat on (tietenkin) parempia, jne.. :)

Ehkä se Pro Juniorkin tulee jossain välissä hankittua.

 
Noi toimii kivasti yhdessä stereona.
 
dfloreno
23.11.2004 23:50:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei noi kliinit mun mielestä mitenkään steriilit ole. Ainakin kaulamikin kanssa aika hunajainen soundi lähtee, kun jaksaa vähän ahertaa vahvarin eq:n kimpussa.
Säröt aukeaa ihan kohtuullisesti, mutta ei kerrostalo- tai edes omakotitalovolumeilla.

No missäs areenoilla sä oikein soittelet sitten?! :-).

Himpun ponneton se kyllä on, mutta eihän tuo mikään hardrock/heavyvahvistin esitä edes olevansa.

 
No mä oon 100% blues-miehiä, en säröä sinäänsä tarvii useinkaan, mutta se 'rosokin' on tossa tosi lattee. Ja siis tää on vaan mun näkemys.
 
dfloreno
23.11.2004 23:52:34 (muokattu 24.11.2004 00:32:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hot rod kyllä paranee kun orkkisputket vaihtaa esim JJ:n putkiin.
 
Arvaa paraneeko noi blues jr:t ja porot? Muuten, itselläni oli sekä porossa että bluesissa vähän heikompi tehoinen V1-putki, antaa sitä headroomia vähän enemmän, ja samalla paranee vähän se dynamiikka-ongelmakin. Noiden putkien kanssa kandee muutenkin kokeilla, voi tulla aika hyviä seoksia :).
 
E: typo
 
javia
24.11.2004 00:25:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mie tykkäsin blues juniorista kovasti, parivuotta oli yhteistä taivalta, menin myymään ja nyt on jo ikävä, ehkä joskus ostan uudestaan. Jep, blues junnu herää henkiin kun vaihtaa esim. jj putket pääte- että etuasteeseen, ja omassani oli vielä vintage jenseni elementtinä. V1:senä käytin välillä Ge jan nos 5751 putkea ja soundiin tuli headroomia jne. mutta tykkäsin kyllä tavallisestakin 12ax7:sta. Sielukas peli, lämmin hyvä soundi. Se on mainion kokoinenkin roudattavaksi ja yllättävän kovaääninen, riitää kyllä ihan kämpile ja keikoillekin. Kokemusta on myös pro junnusta ja HRD:stakin, mutta tämä blues junnu oli minun mieleeni..
 
komero
24.11.2004 13:42:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mie tykkäsin blues juniorista kovasti
 
Nyt kolmatta päivää Blues Junior itellä, todella hyvä se minunkin mielestä on. Saundi yllättää aina kun alkaa soittamaan, siis positiivisesti.
 
- Klaus Komero -
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «