Aihe: Masennan
1 2 3 4 5 6 7 8
Teme007
22.11.2004 20:20:59
Mitäs ihmeellistä tossa on, sehän on Portnoy parranajon jälkeen...
"You don't burn out from going too fast. You burn out from going too slow and getting bored." Cliff Burton
J. Cool
22.11.2004 21:03:00

ei siitäkään kyllä tarttis joka kerta muistuttaa, ettei tekniikkakilkuttelut ole kaikki kaikessa. pahimmassa tapauksessa kun joku näitä liikaa lukee niin päättää olla reenaamatta tekniikkaansa kun kaikki aina käy kimppuun. eihän ton ikäsellä nassikalla tartte kompin vielä kulkea. vai kulkiko itellänne? ja kummalla todennäkösemmin kulkee komppi paremmin: kaverilla jolla on tekniikkaa vai kaverilla jolla ei ole? mun mielestä pahemman luokan masentamista on aina haukkua kaikkia tekniikkavideoita ja sanoo et soita sitä peruskomppia. esim holmi, oot eri sukupolvea kuin pätkän fanittajat. ei varmaan tee kenellekään hallaa, jos suhtautuu vähän suvaitsevaisemmin tällasiinki pätkiin.. vai näitkö itse joskus 10-vuotiaana jo asiat noin? hyvähän se, jos on motivaatiota reenata. time ja groove on vaativia juttuja. en minä ainakaan vaahtosammuttimen kokosena ymmärtäny niistä mitään, kunhan soitin ja reenasin siksi, että rumpujen oli kivaa. tai no. onhan se vieläki. :)
don't touch my bumtsibum
hollmi-5
22.11.2004 21:23:13 (muokattu 22.11.2004 21:25:07)
J-cool, olet ymmärtänyt lukemasi ihan väärin. Iästä riippumatta pojan tekniikka ei ollut kohdallansa. Siitä tässä on kyse. En ole mikään ikärasisti. Minkälaisesta rautalangasta sullekin pitää väänttää, että ymmärrät sen, mitä tarkoitan: Intoa ja nopeutta piisasi. Musikaalisesti ajatellen kuitenkin varsin keskeneräistä hommaa...

Kritisoin kritiikittömyyttä niiltä, jotka intoilevat tuollaisen puolesta. Toki jos itse on hidas, kankea ja beatti ei toimi, voi se kuulostaa kovinkin hyvältä.
Mika Hollström
jazzmies
22.11.2004 22:16:58
ei varmaan tee kenellekään hallaa, jos suhtautuu vähän suvaitsevaisemmin tällasiinki pätkiin.. vai näitkö itse joskus 10-vuotiaana jo asiat noin? hyvähän se, jos on motivaatiota reenata. time ja groove on vaativia juttuja. en minä ainakaan vaahtosammuttimen kokosena ymmärtäny niistä mitään

Tunnustan itsekin pitäneeni varhaisteininä Philty Animal Taylorista yli kaiken ja hiukan myöhemmin Peartista, Brufordista, Bozziosta jne. ennen kuin aloin tajuta mistä tässä hommassa laajemmalla perspektiivillä on kymysys. Kaksijakoinen on homma tämä: toisaalta Animal-Peart-Bruford-ketju piti minut alalla ja mahdollistivat myöhäisemmän motivoinnin itse pihvin pariin; toisaalta noiden rumpaleiden tavara oli 100x liian vaikeata tuolloin masteroitavakseni, joten niiden kuuntelu ilman ohjaajaa oli varsinaista peffa edellä puuhun kapuamista. Elikkä väitän että ohjaajat ja mentorit ovat tärkeitä: ajatellaan vaikka Torniaisen Kallea, jonka isä toimi mentorina ja tutustutti hänet erinäisiin muusikoihin jo nuorella iällä. Ja mitä hän tekeekään reilut parikymppisenä. Soittaa käsittämättömän hyvin ja millä soundilla. Pam!

Suurimmat ongelmat tuntuvat seuraavat: no authority, no rules! Elikkä nuorempi rumpalisukupolvi traditiossamme ei kunnioita kokemusta ja ammattitaitoa, vaan haukkuvat mentoreita muumioiksi, kesyyntyneiksi, "ammattimuusikoiksi", kloonatuiksi, joten heitä ei kannata kuunnella, koska he saattaisivat välittää jopa rytmimusiikin perinnettä eteenpäin. Yleisin argumentti on tämä: täytyy olla luova. Miten voi olla luova, jos ei tiedä traditiosta mitään. Traditiota on todellakin paljon muutakin kuin peruskomppi. Peruskomppi sisältää itsessään jo vaikka mitä, jos sen vain esittää hyvin.

Rumpusetissä on niin paljon hilavitkuttimia, että sen taaksen on helppo piiloutua soittamaan quasi-teknistä liirumlaarumia. Mutta kun lyödään djembe käteen, jossa pitää paljaalla kädellä saada hyvä soundi, rytmi, groove muiden soittajien kanssa rentouduneesti. Jos edelliset kriteerit täyttyvät, niin silloin olemme oikeasti oppineet rytmistä jotakin. Terry Bozzio on mielestäni hyvä esimerkki rumpalista, joka on ymmärtänyt koko rytmimaaliman kinkyshowksi. Ei se nenäketju saa hänen Elvin-komppiansa svengaamaan, jos itse rytmin kanssa on ankaria vaikeuksia. Kuka haluaa soittaa Bozzion kanssa nykyisin - oikein hän itse ja rrRadianDWSaBiAnRock&Sock
J. Cool
22.11.2004 22:18:53

no kyllä mä sun tekstis tajusin. unohda koko juttu. eihän tuo kaiffari vielä musiikkia pysty soittaan, mut kyllä varmaan hoituu vanhempana hommat hyvin. ei aina tarvi heittää kritiikkiä siitä, että kehuu pikkulasta, joka ei osaa soittaa vielä täydellistä musiikkia. taino ehkä se on vaan sitä suomalaisuutta eikä sille varmaan mitään voida. onhan se toki hyvä, ettei kukaan nyt niin käsittäis, että tuolla kolistelulla olis jotain tekemistä musiikin kanssa. yleisesti vähän tympii, et kaikki otetaan täällä aina niin negatiivisesti. sama oli tony royster jr:n kohdalla vaikka siinä oli soitossa kaikki palaset jo kohdallaan. ehkä vähän tyylitajua filleihin 12-vuotiaalle, mutta muuten oli ihan levytyskelpoinen kaveri jo tossa iässä. tämä kotivideon poika nyt ei vielä levyjä ole ihan heti tekemässä.
don't touch my bumtsibum
vernie
22.11.2004 23:27:39
yleisesti vähän tympii, et kaikki otetaan täällä aina niin negatiivisesti.

Kyllähän tuon kotivideopojan soolon on moni täällä ottanut vastaan positiivisestikin. Mun mielestä on pelkästään hyvä, että asiaa ruoditaan ja ollaan eri mieltä, jos siltä tuntuu. Muutenhan keskustelu olisi luokkaa "hyvin veti"-"lahjakas jamppari"-"myynpäs rumpuni".
"Watch my back" sanoi kyttyräselkä.
markkuliini
22.11.2004 23:36:41

Ja hei, kuka perustaa miun kanssa sellaisen nettisivuston missä on vain videoita rumpaleista soittamassa peruskomppia? Entä kuka haluaa ruveta vakiokäyttäjäksi? Ai ei kukaan? Voi harmi.

Minä haluaisin ruveta vakiokäyttäjäksi.
DrmBug
23.11.2004 00:23:37
Aika kovaa kritiikkiä heitetään pojan soitosta. Eihän tuon ikäisenä voi ymmärtää niitä kaikkia tärkeitä ominaisuuksia, mitkä tekevät rumpujen soitosta osan musiikkia, mitä on groove jne. Ovathan nämä asiat monella pitemmällekin ehtineellä vielä hakusessa. En minä ainakaan ajatellut 11-vuotiaana, että "Perhana, kun ei soitto groovaa." Nimenomaan soittamisen ilostahan sitä noin nuorena soittaa.

Katselin pätkän uudestaan ja se vakuutti vain vähemmän. Ei tuota viitsi katsella. ottakaa Jeffin opetusvideo esiin. Siitä jaksaa katsella sitä kakkosnelostakin vaikka kuinka kauan.

Miten ihmeessä voidaan vertailla tätä pikkujamppaa ja Porcaroa? Tuskin se oli tarkoituskaan, mutta siltä vaikuttaa. Ja samassa kirjotuksessa verrataan Donatiin. Mitä ihmettä?

En pitänyt pojan soittoa mitenkään ihmeellisenä. Mutta tottakai pitää ottaa ikä huomioon ja ajatella siltä kannalta. Ei voi kiistää, etteikö jampalla olisi hyvät lähtökohdat vanhempana löytää se groove...
ODOMANKOMA BOO ADZEE OBOO KYEREMA
markkuliini
23.11.2004 01:11:10

Aika kovaa kritiikkiä heitetään pojan soitosta.

Uskoisin että kritiikki johtuu juuri sellaisesta "Wow! Myyn rumpuni..."-reagoinnista, ja siitä että tuo pätkä on laitettu nettiin todennäköisesti elvistely-tarkoituksessa.
Koska ei tuossa pätkässä minustakaan mitään kovin ihmeellistä ollut... Tuo ylistäminen on vähän niinkuin sanoisi Kanariansaarilla että "On tää Afrikka kyllä kova juttu!". Nimittäin tuollaisia nuoria ja lahjakkaita kavereita löytyy jo tästäkin maasta monia. Ja huomatkaa että tuo kritiikki on tullut osin sellaisilta rumpaleilta joilla nimenomaan on omia oppilaita (myös minulla) ja uskoisinkin että jokaisella heistä on ollut nimenomaan tuollaisia lahjakkaita kavereita oppilaina (myös minulla). Ja että heille kokemus on osoittanut, että se että joku pystyy soittamaan nuorena nopeasti ei tarkoita sitä että hänestä tulisi välttämättä hyvä rumpali. Tai rumpali ollenkaan.
En mitenkään dissaa, selvästi lahjakas ja innokas poika. Ja tarkkakorvainen koska oli blokannut muutamia vähän haastavampia "lickejä".
Siitä olisin kyllä minäkin aika mehuissani jos näkisin pätkän jossa joku tuon ikäinen vetäisi jotain komppia todella tanakasti. Se pelottaisi oikeasti .. :)

PS: Ja koska tuo juniori oli jo suhteelisen pitkällä soitossaan teknisessä mielessä, niin nythän sitä asennekasvatusta komppien tärkeydestä pitäisikin ruveta antamaan. Ei se, että joku on nuori tarkoita sitä, että häntä täytyy pitää tarpeettomasti pumpulissa ja antaa vain mellastaa. Kyllä tuonkin ikäiset kestävät kritikkiä, kunhan se on rakentavaa.
AP
23.11.2004 09:25:28
Samantapaista kommenttia annan minäkin.
Nopeutta oli ja tarkat iskut, mutta jotenkin tuossa oli hakusessa se, että mitähän sitten seuraavaksi soittaisi. Oli tavallaan vaan pistetty jonoon kaikki erilaiset jutut, mitä osaa.
K100 #7
hollmi-5
23.11.2004 09:35:23
En ole verrannut poikaa Donatiin tai Porcaroon. Kritisoin palstalaisten hehkutusta videosta. Opettavaisempaa on katsella kunnon tekijää moisen räpellyksen sijaan.

Kyllä kokemus poikiakin sitten aikanaan opettaa kiinnittämään huomion sekä rumpujen soitossa, että rumpujensoiton kuuntelussa oikeisiin asioihin.
Mika Hollström
ddrum54
23.11.2004 10:04:09
Aika kovaa kritiikkiä heitetään pojan soitosta.

Ehkä se poika ei niinkään ollut kritiikin kohde...

Mulla on tällä hetkellä 12v kaveri opissa. Oli jo kuulemma jonkin verran rummutellut aiemmin. No, ontuvalla kompilla säesti raivokkaita fillejä ilman mitään käsitystä jaoista ja tahdeista. Meni fillit täyskieltoon kuukaudeksi. Alettiin sitten takomaan biittiä 3 kertaa viikossa + kotiläksyt. Löytyihän se rytmi sieltä vihdoin. Nyt 3kk jälkeen soittaa harjoitteet nuoteista ja perusfillit osuu tahteihin aina vaan paremmin. Se on se komppi sellainen kivijalka rummunsoittamisessa, että ei pitäisi väheksyä moista perusasiaa.
Oma poika soitti sujuvaa komppia 7 vuotiaana, aloitti 4 vuotiaana. Hyvälle pohjalle on helppo rakentaa. Pätee myös rummunsoittoon.
Jos sieltä rumpukouluvideosta poimitaan vain ne kikkailut, on lopputulos juuri tuollainen , kuin tällä videoklipin pojalla. Jos asiat oppii väärin, niin niistä on pirun vaikea päästä myöhemmin irti. Kun meissä ei ole sitä reset - näppäintä...
2`n 4
Mikael
23.11.2004 10:08:48

Kun meissä ei ole sitä reset - näppäintä...
jallu? eiku eihän noin nuoria saa resetoida...
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
JanneO
23.11.2004 10:10:51 (muokattu 23.11.2004 10:24:35)
Onko asia niin, että ultranopeassa mätössä ei timellä ole mitään merkitystä?

Itse itseäni toistaen, ultranopeissa tempoissa ei paljoa groovailla.

Heh, hauska lukea tällaista kun toinen sanoo että tuo portnoyn apinointi on ihan turhaa, kehittäisi omia juttuja ja taas toisaalla että soittelisi vanhoja legendoja... noh, yliarvostuksesta huolimatta ehkä portnoyn soitto tuolle juniorille on sitä "legendaarisuutta". Hävettää tunnustaa, mutta kyllä mun mielestä joskus Lars Ulrich oli maailman kovin rumpali. Johtuen siitä ettei mitään muuta ollut kuullut ja arvosti vain sitä että se soitti (soittaa) metallicassa.
Sitten sitä piti soittaa metallican biisejä otsa hiessä ja sanoa että olipa vaikeaa.

Mitä enemmän soitat ja osaat, sitä paremmin opit tunnistamaan oikean soittotaidon. Jos se on kapeakatseisuutta, niin olkoon sitten sitä.

Jos ajattelet sillä tavalla että osaan jo näin paljon ja näin paljon, niin se jos jotain on kapeakatseisuutta. Tähän voi moni yhtyä, että nöyryys se näissäkin hommissa pitää pisneksessä kiinni. Tämä ei taas tarkoita sitä ettet tunne omaa arvoasi. Minä olen sitä mieltä että aika monesta asiasta voit ottaa oppia, vaikka olet kuinka guru, teknisesti taitava ja komppi olisi kuinka kohdalla tahansa.
Eli kyllä sitä voi ammentaa jonkun huonomman soittotaidon omaavan kaverin jutuista myös itselleen jotain, kunhan pitää vain korvat ja mielen avoimena.
Rumpujen soitossa kun ei ole vain sitä yhtä kultaista tietä, vaan asioita voi tehdä eri tavoin... ja ikävä kyllä myös väärin.

Ei se pelkkä beatin jatkuva jauhaminenkaan sitä parasta harjoitusta varmasti ole.

Tätä voinee kysyä Anssi Nykäseltä ja se varmasti väittää toista. Mutta totta turiset tuossa että kaikkea kannattaa kokeilla ja treenailla.

Edelleen pidän kannastani kiinni, että minun mielestäni tuo juniori oli aika kova, minä en varmaan tuon ikäisenä varmasi osannut tuollaisia juttuja, itse asiassa en edes soittanut rumpuja tuon ikäisenä, siksi ehkä katson tuota videota hieman eri silmin kuin osa tämän laudan muista heeboista.
JanneO
23.11.2004 10:21:22 (muokattu 23.11.2004 10:24:03)
sori, tuli kahteen kertaan...
hollmi-5
23.11.2004 13:37:20
Oma lempiklippini: http://www.vicfirth.com/artists/smith.html ja siitä se kolmas. Dissatkaapa tämä, jos on pokkaa ja hyviä perusteluja :-)
Mika Hollström
Mr. Sly
23.11.2004 14:14:14
Loistavan linkin lähetit Hollmi :)
Steve Smith saa pelkällä haitsulla tehtyä niin uskomatonta sooloa että. Ja siinä klipin lopussa oli oikein kunnon showmiehen elkeitä tyylin Buddy Rich :) "Anything for applaudes."
"Keep it simple, stupid!"
ddrum54
23.11.2004 14:16:07
Oma lempiklippini: http://www.vicfirth.com/artists/smith.html ja siitä se kolmas. Dissatkaapa tämä, jos on pokkaa ja hyviä perusteluja :-)

Hei kamoon, täähän on just sitä tylsää perusbiittiä, mitä ei kannata treenata ollenkaan. Sitäpaitsi ei kulkenu basari 240bpm. Mitä sä tommosia vanhoja käpyjä tänne pistät, ei ne osaa mitään ja varsinkaan ne ei tajuu mistään mitään. : )
2`n 4
DimensionZ
23.11.2004 14:18:28

Drummer's Collective 25th Anniversary-DVDllä on myös kovaa menoa Steve Smithiltä ensin yksin, ja sitten Victor Wootenin kanssa. Samaisella levyllä myös muita aivan mahtavia rumpaleita. Kannattaa katsoa.
''He jumped right out of a building!!''
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)