Aihe: Pro-muusikot
1 2 3 4 5 6
Assi
19.11.2004 16:14:32
Miksi jotkut muusikot pitävät itseään ns. "pro"-muusikkoina?

Tarkoitan tässä muusikoita, jotka halveksivat aloittelijoita, ei-koulutettuja, tai muuten vaan paskoilla/halvoilla kamoilla soittavia muusikoita.

Pro-muusikko ei yleensä ole kiinnostunut auttamaan aloittelijaa, jos tämä esim. jossain forumissa kysyy jotain pro muusikoille itsestään selvää asiaa, vaan vittuilee sen sijaan, ja käskee opettelemaan kantapään kautta, jos ei opiskelu kinnosta.

Olen itse myös soittanut muutamaan otteeseen em. kaltaisten herrojen kanssa samassa bändissä, mutta huonolla menestyksellä.
Näillä minun tuntemillani pro-muusikoilla on yksi yhdistävä tekijä ja se on tuo Pop&Jazz konservatorio Helsingissä. Sielläkö tällainen asenne opetetaan? Enpä usko. Tuleeko tuo asenne sitten vaan siitä että "kun minä nyt olen koulutettu tunnetussa oppilaitoksessa, olen siis muita ylempänä"?

Parhaillaan soittelen ammattimuusikon kanssa, joka EI olen em. konservatoriossa opiskellut, mutta joka työkseen opettaa soittamista ja tekee keikkoja, eli on siis "pro"-muusikko.
Hänen kanssaan ei ole koskaan ollut mitään auktoriteetti, tai muitakaan ongelmia koska hän ei pidä itseään pro- muusikkona. Silti soittaa yhtä hyvin tai jopa paremmin, on innovatiivisempi, ja yhteistyökykyisempi kuin em. herrat, auttaa mielellään aloittelijoita ja kannustaa heitä soittamaan.

Itse olen myös aina valmis kertomaan aloittelijoille, miten joku asia tehdään, jos vaan tiedän. Minulle tulee myös itselleni hyvä mieli, jos olen voinut olla avuksi.

Tylsissä juhlissa muusikoiden kanssa on yleensä meininki lupsakkaa vaikka ei toisiaan tuntisikaan, mutta jos joukkoon eksyy pro-muusikko niin kyllä menee tunnelma pilalle. Tämän pro-muusikko aiheuttaa kysymällä jotain todella kiinnostavaa, kuten:"Minkä teorian mukaan sä sävellät?"
Sinap
19.11.2004 16:32:49
musta ei tule ikinä pro-muusikkoa kun autan aloittelijoita enkä osaa vittuilla :(
Elämä on kuin kitaran kieli...hetken se kestää kunnes katkeaa.
hörhö
19.11.2004 17:10:27

"Ihmisiä on moneksi/niin myös makuja/toinen tykkää mummosta/ja toinen vaarista"

Erään kaverini biisiä lainatakseni.

Stereotypioista olen vain huomannut sen, että ne harvoin ovat kovinkaan toimivia. Itse tunnen paljon pop/jazz opiskelijoita ja kukaan heistä ei ole suoraan tuollainen, kun esitit.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
Ukko
19.11.2004 17:35:28

Ei ole kauhean harvinaista että muutamilla arvostetun opinahjon läpikäyneillä muusikoilla neste lilluu päässä. On meinaan tavattu näitä. Iän mukana se onneksi suurimmalla osalla haihtuu kun huomaavat etteivät olekaan loppujen lopuksi niin jumalaisia taitajia kuin nuorempana kuvittelivat olevansa.
Einherjar
22.11.2004 08:41:48
No ei minun mielestä voi oikein yleistää...
Äkkiseltään ei tule mieleenikään yhtä ainutta vittumaista soittajaa konsan koulutuksella varustettuna.
Laulajilla tahtoo taas olla (konsan sijaintia nyt mainitsematta) diivan elkeitä ja oikkuja. Tee siinä sitten järkevää ääntä ja valoa, kun toiselle ei kelpaa mikään.
Uli Con Carne
22.11.2004 09:20:01

Niin kai se menee että mitä epävarmempi tyyppi, sitä suuremmat pron ja diivan elkeet.
"I suppose you could tie a piano to your crotch, but would it be the same thing?" -Kim Thayil
mr.muzak
22.11.2004 09:54:18
Mun mielestä se pop/jazz konsalaisuus ei kerro paskaakaan siitä onko joku "pro-muusikko" vai ei. Ne kriteerit täyttyy jostain ihan muusta kuin missä oppilaitoksessa mahdollisesti opiskelee. Kusipäitähän nyt on ihan ilman koulutustakin..
Ville81
22.11.2004 10:12:34
Taas yhdistetään Helsinkiläisyyttä kusipäisyyteen. Taitaa olla teikäläisten lempiaiheita.
*wink wink*
mr_b
22.11.2004 10:54:12

Näillä minun tuntemillani pro-muusikoilla on yksi yhdistävä tekijä ja se on tuo Pop&Jazz konservatorio Helsingissä.

Heh, vähän on toisinaan ollut samanlaisia kokemuksia. Sanotaan vaikkapa että kaikki tapaamani PopJazzarit eivät todellakaan ole olleet tuollaisia, mutta toisaalta kaikki kohtaamani tuollaiset tyypit ovat olleet PopJazzareita. Ah, taikka bluesmiehiä, jostain oudosta syystä.
Ddddo the Metropolitan Glide!
Jani The Rock
22.11.2004 11:08:01

Taas yhdistetään Helsinkiläisyyttä kusipäisyyteen. Taitaa olla teikäläisten lempiaiheita.

Ai minkä "teikäläisten"? Siis Helsingin ulkopuolella asuvien jurbaanojen, vai? Se helsinkiläisyys muuten kirjotetaan ihan pienellä H:lla. Ja mun mielestä ylipäänsä on niin, että kusipäisyys yhdistetään helsinkiläisyyteen eikä toisinpäin.
The road never ends for me, kid.
Chemo
22.11.2004 12:06:39 (muokattu 22.11.2004 12:07:19)

Älkää sekottako stadilaisia ja hesalaisia keskenään.

Mä oon ollut molempia noista, mutta olen valinnut olla kirkkonummelainen.

Maantieteellisiä seikkoja huomattavasti oleellisempi asia on se, vastaako henkilön käsitys omasta erinomaisuudestaan todellisuutta. Edit: Ja miten hän huomioi toisten ihmisten taidot ja panoksen.
...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain!
D Guerrero
22.11.2004 12:08:55
stadilainen on se joka puhuu englantia, mutta luulee puhuvansa suomea. hesalainen on se ken puhuu suomea ja luulee puhuvansa stadia ja englantilainen on se, joka puhuu englantia ja luulee että stadilaisetkin puhuu englantia vaikka ne oikeasti puhuuki stadia.

joku heitti joskus omiin valtavan perusteellisiin tutkimuksiinsa perustuneen kysymyksen, että miksi niin lukuisilla helsinkiläisbändeillä on ei-helsinkiläinen rumpali. enpäs ole statistiikkaan perehtynyt...ettei vain olisi kaupungin hektisyys aiheuttanu kroonista rytmihäiriötä, treenikämppien tähtitieteellisistä vuokrahinnoista puhumattakaan...
niin...tämä taitaa nyt olla sitä offtopiccia. kerrankos sekin pitää kokeilla.
Tuomas
22.11.2004 12:09:17

Joskus kuu on seitsemännessä huoneessa, Jupiter on kohdakkain Marsin kanssa, rauha johtaa planeettoja ja rakkaus ohjaa tähtiä ja silloin jostain ilmestyy kaverini Markon tyyppisiä heppuja, jotka ovat suvereeneja instrumenttinsa kanssa, eivät ole pätkääkään nirppanokkia siitä ja ovat muutenkin niin helkkarin hyviä tyyppejä että jokainen soittokerta on kuin silkkaa magiaa.

Opiskelee ilmeisesti studiomuusikoksi.
Farnsworth: If for example you were to kill your grandfather, you would cease to exist! Fry: (gasp) But existing is basically all I do!
Herra Rapu
22.11.2004 12:13:02

Mun mielestä Helsingin Poliisikoulussa on ihan kivan näkösiä naispoliiseja.
Paino ei ole mikään ongelma.
† FAT = MOTION †
Mohla
22.11.2004 12:20:56

Se on kyllä totta, että tuollaiset diivailijat ovat monesti koulutettuja tyyppejä, mutta niinkuin tässä jo todettiinkin niin ei se tarkoita että kaikki koulutetut olisi tuollaisia. Joillakin se vaan kihahtaa hattuun.

Ja joku sanoi, että laulajat on monesti tuollaisia, niin se on kyllä huomattu myös. Tosin joku joskus sanoi, että laulajan TÄYTYY olla hieman kusipää, ja itsekin laulajana allekirjoitan sen. Kusipäisyys tietyssä mielessä voi olla ihan positiivinenkin piirre, tiettyyn rajaan saakka.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
eza666
22.11.2004 12:24:57
Ogeli tuhoaa yleensä soittajien oman identiteetin ja tämä on fakta. Kävin kyseistä oppilaistosta kolmisen vuotta kunnes kypsyin meininkiin, moni muu frendi on myös jättänyt homman kesken. Jos pro-keulii sillä että on hyväksyttävästi suorittanut aineopinnot ja tulkitsee humpaa laivalla niin hohhoijaa.

Ogeli hemmoilla on myös ongelmana saada omaa tuotantoa aikaiseksi, yleensä kikkaillaan Frank Gambale ja Zappa osastolla mitä kukaan itseään kunnioittava ihminen ei voi diggailla.

Uran huipentuma onkin sitten kun levytetään studiossa ja säestetään Kaija K:ta tai jotain muuta skeidaa.

Noh, ehkäpä meininki on muuttunut Hullu Järvisen jälkeen mutta enpä oikein usko. Opetusmetodit pitäisi muuttaa.
arse
23.11.2004 01:46:50

Ogeli tuhoaa yleensä soittajien oman identiteetin ja tämä on fakta.

Ehkä se oli sinulle väärä laitos, mutta turha sitä silti on alkaa panetella, etenkään jos et tiedä nykymeiningistä mitään.

Olen tottunut kuulemaan noita juttuja "luovuuden" ja "oman identiteetin" katoamisesta koulutuksen myötä lähinnä katkerilta entisiltä muusikoilta ja heikkolahjaisilta tr00-rokkareilta. Olisi mielenkiintoista kuulla kerrankin omakohtaiselle kokemukselle pohjaavia perusteluja.
Väittäisin, ettei luovuus noin vain "katoa" keneltäkään. Arabianrannassa koulutetaan musiikin ammattilaisia tavalla, jota toiset pitävät tasapäistävänä, mutta itsestä se viime kädessä on kiinni. Ei kukaan ulkopuolinen tee soittajasta ruotsinlaivojen tanssittajaa sen enempää kuin omaleimaista taiteilijaakaan; sen tekee soittaja itse.

Zappaan. Ja Gambaleen liittyvä kommenttisi on muuten täysin asiaton. Erityisesti se, että mainitsit Zappan. Ja Gambalen samassa lauseessa.

Uran huipentuma onkin sitten kun levytetään studiossa ja säestetään Kaija K:ta tai jotain muuta skeidaa.

Mikä muuten on oman urasi huippukohta?

Opetusmetodit pitäisi muuttaa.

Mahtavuutta! Teikäläisellä varmaan piisaa hyviä ideoita.
"We learned more from a three-minute record than we ever learned in school." -Bruce Springsteen
mr.muzak
23.11.2004 03:49:28
Olen tottunut kuulemaan noita juttuja "luovuuden" ja "oman identiteetin" katoamisesta koulutuksen myötä lähinnä katkerilta entisiltä muusikoilta ja heikkolahjaisilta tr00-rokkareilta. Olisi mielenkiintoista kuulla kerrankin omakohtaiselle kokemukselle pohjaavia perusteluja.
Väittäisin, ettei luovuus noin vain "katoa" keneltäkään. Arabianrannassa koulutetaan musiikin ammattilaisia tavalla, jota toiset pitävät tasapäistävänä, mutta itsestä se viime kädessä on kiinni. Ei kukaan ulkopuolinen tee soittajasta ruotsinlaivojen tanssittajaa sen enempää kuin omaleimaista taiteilijaakaan; sen tekee soittaja itse.

Aivan. Samalla tavalla voisi kyseenalaistaa peruskoulun ja kaikki muutkin oppilaitokset. Oishan se paljon "luovempaa" jos kaikkien mielestä 1+1 ei oliskaan aina välttämättä 2 matikan tunnilla. Mutta tossa menettelyssä olis kyllä melko vaikea enää opettaa yhtään mitään. Lakkautetaan kaikki koulut...ja miksi tyytyä siihenkään, kielletään kaikki opiskeleminen!! Sitten vasta ollaan luovia:)

Zappaan. Ja Gambaleen liittyvä kommenttisi on muuten täysin asiaton. Erityisesti se, että mainitsit Zappan. Ja Gambalen samassa lauseessa.

Joo tämä lausunto kertoi vaan kirjoittajastaan enemmän kuin mistään muusta:)
Martso
23.11.2004 09:34:44 (muokattu 23.11.2004 09:41:58)
tulkitsee humpaa laivalla niin hohhoijaa.

Mitäs pahaa siinä on? Jotku yirttää saada tällä hommalla (musiikilla) ruokaa pöytään ja vuokrat maksettua. Käsittääkseni koulutus arabialla pyrkii tekemään monipuolisia ammattilaisia.

Ogeli hemmoilla on myös ongelmana saada omaa tuotantoa aikaiseksi

Ammattilainen voi olla, vaikka ei olisikaan tekemässä joka välissä sitä omaa musiikkia. Ja minusta on jopa parempi, että kaikki ei ole niitä omia "ainutkertaisia" biisejään joka paikkaan tunkemassa.

Viittaan taas jo mainitsemiinin seikkoihin. Noihinkaan hommiin ei kaikkia huolita. Jotku pyrkii jopa tuohon. Ei se mikään synti ole. Sie et sitte ilmeisesti koskaan tuolle tasolle päässy vai?

Opetusmetodit pitäisi muuttaa.

No mitkä metodit Arabiassa tällä hetkellä on? Kerroppas nyt?

EDIT: Tämä ei ollu mikään "pro-keulijan" älähdys. Ottaa vaan päähän tuommonen "mikä musiikki on parasta" arvottaminen.
Hullu mikä hullu!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)