Aihe: onko Les Paul malleista heavy/rock soittoon
1 2
outo_O
31.01.2003 11:34:40
edellisessä viestissä kyselin epiphonen les paul gothic mallista, ja hakemalla kyseisestä kitarasta saadun tiedon mukaan ei mikään loisto kitara..

mutta asiaan onko Les Paul tyyppisistä heavy soittoon? luin noita kitaran materiaali/muoto juttuja ja siellä sällit kinasteli mikä vaikuttaa ääneen jne..

ajattelin tilata saksasta osamaksulla jonku epiphonen Les Paul in tossa olisi yks vaihtoehto ---> http://www.musik-produktiv.de/shop2 … 44S26285YJ5L6U5&quelle=volltext ,tai joku punainen tai valkonen miellyttäs silmää. mut Les Paul sen olla pitää. oisko muita hyvin rokki/raskas saundisii LP eja?

olisko kapasiteettia? tos ei näy mitää, mitä tilpehööriä toi puupala sisältää joten joku asiantuntija vastakkaa :D
"sepalus auki"
Dumb
31.01.2003 13:23:12

Kyllähän Les Paulilla voi rockia ja heviä soittaa siinä missä muillakin. Sinuna en kyllä välttämättä tilaisi soitinta minkään postimyynnin kautta, kokeilematta. Kitaroissa kun on kuitenkin eroja etkä voi millään tietää, minkälainen yksilö sieltä sitten tulee. Tietysti, jos haluaa ottaa riskin ja luottaa täysin siihen, että hyvä soitin tulee, niin mikäs siinä.
geeta shredda
31.01.2003 14:16:37
Kyllähän Les Paulilla voi rockia ja heviä soittaa siinä missä muillakin. Sinuna en kyllä välttämättä tilaisi soitinta minkään postimyynnin kautta, kokeilematta. Kitaroissa kun on kuitenkin eroja etkä voi millään tietää, minkälainen yksilö sieltä sitten tulee. Tietysti, jos haluaa ottaa riskin ja luottaa täysin siihen, että hyvä soitin tulee, niin mikäs siinä.

niin, mutta eihän kaupassa kokeilemallakaan tiedä, miltä kitara tuntuu eripaksuisilla kielillä tai eri vireessä. puhumattakaan siitä, miltä se kuulostaa omalla vahvistimella. ellei sitten välttämättä halua raahata stäkkiänsä musaliikkeeseen testin vuoksi. kyllä kuitenkin yleisesti ottaen kelvollisissa kitaroissa on sen verran säätövaraa, että mistä tahansa kepistä saa säätämällä mieleisensä.
Juzzu
31.01.2003 14:26:37

niin, mutta eihän kaupassa kokeilemallakaan tiedä, miltä kitara tuntuu eripaksuisilla kielillä tai eri vireessä. puhumattakaan siitä, miltä se kuulostaa omalla vahvistimella. ellei sitten välttämättä halua raahata stäkkiänsä musaliikkeeseen testin vuoksi. kyllä kuitenkin yleisesti ottaen kelvollisissa kitaroissa on sen verran säätövaraa, että mistä tahansa kepistä saa säätämällä mieleisensä.

Ei voi muuttaa kaulan leveyttä, paksuutta, profiilia, skaalaa, rungon muotoja, runkon kannen korkeutta suhteessa kieliin, tallan mukavuutta Palm muteen (ja muuhunkin), nech-heeliä. Potikan nupitkin saattaapi olla tiellä, vaikka kuvissa kaikki ihan ookoolta näyttääkin.

Listaa voisi jatkaa lähes loputtomiin.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
vale
31.01.2003 14:39:39
Älä osta posti myynnistä. Ja kun meet kauppaan niin ota eri lepoja testattavaks. Kaikissa on eroja. Vaikka olis Gibson! Tai no niissä niitä eroja varmaan eniten on koska tehdään sen verran pienemmällä tuotannolla. Mutta valkkaat hyvä itsellesi.

Jaa että lepassa hevi soundi! KYLLÄ! Cleani ei ole paras mahdollinen, mutta kun heittää särön kehiin niin... AVOT! En ole itse ainakaan parempaa särösoundia löytänyt. Raskautta löytyy, sustainia löytyy, jne. Itse suosin noita Tokain lepoja. Ja japsi tokait ovat kyllä yhtä hyviä mitä Gibsonitkin, eikä niissä uusissa korealaisissakaan mitään vikaa todellakaan ole. Epitkin ovat hyviä vaan einiin yviä kuin tokait.
Rock n' Roll is only way to DIE
JoUmAn
31.01.2003 14:58:26

niin, mutta eihän kaupassa kokeilemallakaan tiedä, miltä kitara tuntuu eripaksuisilla kielillä tai eri vireessä. puhumattakaan siitä, miltä se kuulostaa omalla vahvistimella. ellei sitten välttämättä halua raahata stäkkiänsä musaliikkeeseen testin vuoksi.

Nurmossa on tämä mainio liike nimeltä Markun musiikki: Palvelu mainiota, Mitä tahansa suurinpiirtein löytyy, SAA OTTAA KOTIIN TESTATTAVAKS ja hinta kohdallaan. Käykääpäs kaikki tuolla ja jos ei tuolta löydy niin siitä vierestä Topsoundista ainaki löytyy.
Zirp
Calle
31.01.2003 15:59:27

Ei voi muuttaa kaulan leveyttä, paksuutta, profiilia, skaalaa, rungon muotoja, runkon kannen korkeutta suhteessa kieliin, tallan mukavuutta Palm muteen (ja muuhunkin), nech-heeliä. Potikan nupitkin saattaapi olla tiellä, vaikka kuvissa kaikki ihan ookoolta näyttääkin.

Listaa voisi jatkaa lähes loputtomiin.

les paulissa on mun makuun aivan jumbopaksu kaula
(sanoo ibanez rg:n omistaja). Noh, makuasioita...
vale
31.01.2003 16:55:28

Gibsoneissahan on ihan älyttömästi valmistusvirheitä. Nauhojen päitäkään o jumalauta LP Studiossa viimeistelty.

No, Studio onkin vähän sellanen "köyhän miehen Gibson". Mutta jos Ostat kaks lepaa 60-70 -luvulta niin voi olla varma että niissä on esim kaula aika erilainen vaikka oliskin kummatkin standarteja. Sillon tehtiin niin paljon käsityönä. Sama juttu Fenkussa. Kyllä ne Gibsonit ovat hyvin viimeisteltyjä niissä kalliimmissa malleissa. Itse ostaisin mielummin Tokain LC-70:n kun Studion! =)
aon
31.01.2003 16:57:36

No, Studio onkin vähän sellanen "köyhän miehen Gibson". Mutta jos Ostat kaks lepaa 60-70 -luvulta niin voi olla varma että niissä on esim kaula aika erilainen vaikka oliskin kummatkin standarteja. Sillon tehtiin niin paljon käsityönä. Sama juttu Fenkussa. Kyllä ne Gibsonit ovat hyvin viimeisteltyjä niissä kalliimmissa malleissa. Itse ostaisin mielummin Tokain LC-70:n kun Studion! =)

Juu, tiedetään. Mutta nykyään Gibsoni ei ole yhtään hyvä merkki hinta/laatusuhteeltaan jos esim. Fenderiin tai Tokaihin vertaa.
Fortune
31.01.2003 17:00:24

Minullakin on Ibanez RG ja menin pöljä Ossin Les Paulia koittamaan (ja sitä vallan mainiota kopsu-Paulia myös).

Nousi kuume.

Onneksi tuo Talman vähän lievittää.

Tuntuu tuo RG aika rimpulalta ja kyllä Les Paulilla hevi taittuu. Vitossointurockia on paljon kouriintuntuvampaa vetääkin semmoisella soittopelillä, jolle uskaltaa antaa kyytiä ja joka murahtaa, kun käsketään.
"I know everything there is to know about monkeys
since I have seen every Tarzan movie ever made!" -Ren Hoëk
Possu.
Dumb
31.01.2003 17:02:01

Toi kaulan paksuus on mullakin vähän sellainen tekijä, miksi en oikein Les Pauleista ole innostunut. Ja kyllä, RG:n omistaja minäkin.
vale
31.01.2003 17:14:56
Tuntuu tuo RG aika rimpulalta ja kyllä Les Paulilla hevi taittuu. Vitossointurockia on paljon kouriintuntuvampaa vetääkin semmoisella soittopelillä, jolle uskaltaa antaa kyytiä ja joka murahtaa, kun käsketään.

Mulla oli kaverilta lainassa sellanen EX-sarjan ibanez toissa kesänä, ja se oli kyllä helv... hyvä vehje. Oli tarkoitus ostaakkin se sitten. Mutta kun siinä sitten pari kuukautta oli vierähtäny lepa nurkassa, iba sylissä, niin oltin sen lepan taas ja sitten ei tehny mieli ostaakkaan sitä ibaa, vaan lepaan uudet mikit. No kyllä varmaan ostan sen iban nyt ens kesänä. siinä muuten oli jotain samaa kun lepassa. Paino. Se paino tuo sitä pehmeuttä ja munaa siihen säröön. Sen ex-iban soundi olikin vähän sellanen kun lepassa. No olihan se kunnon kitarakin ja flokka siinä oli todella hyvä. Ei mikään tinasta kyhätty TRS:ssä vaan kunnon vehje joka kesti väännön.
Fortune
31.01.2003 17:18:46

Mulla oli kaverilta lainassa sellanen EX-sarjan ibanez toissa kesänä, ja se oli kyllä helv... hyvä vehje.

Joo, ja täytyy myöntää, että tämä Iban Talman on ihan toista maata kitarana kuin Korean RG.

Mutta RG:sta tuskin luovun Les Paulien yms. jälkeenkään, kyllä sillekin käyttöä on. Monipuolisuutta kun yritän tavoitella soitossani ja soitetussa musiikissa, niin kaikenlaisia soittimia kyllä saisi olla.
"I know everything there is to know about monkeys
since I have seen every Tarzan movie ever made!" -Ren Hoëk
Possu.
vale
31.01.2003 17:25:02

Monipuolisuutta kun yritän tavoitella soitossani ja soitetussa musiikissa, niin kaikenlaisia soittimia kyllä saisi olla.

Tuossa olen kyllä aivan samaa mieltä. Itse olen yrittänyt etsiä sitä kitaaraani, mutta ei löydy. RG olisi minulle muuten mutta rungon pitäisi olla painavampi. Kaulahan siinä on loistava. tykkään LP:n muodosta ja soundista mutta kaulalla ei ihmeitä tehdä koska se on sen verran paksu. On mulla strato, Flying-V ja Tele, mutta mitään niistä en soittele päivittäin. Stratossa on hyvä kaula ja clean sointi, mutta särö on huono eikä se istu mulle.
Tsik
01.02.2003 00:20:46
No aluksi sanoisin että varokaa kopioita, siis kun puhutaan Les Pauleista niin tarkoitan Gibsonia enkä niistäkään Gothic ja Studio malleja vaan Standarteja ja Customeja.

Tuosta Lepan kaulasta se voi olla jonkun superohuen Wizardin jälkeen tuhti mutta siihen tottuu. Ja loppupelissä ei ne soittimet soi itsekseen vaan kylläs se soittaja saa sen soimaan. Noista soundeista vielä, joku sanoin että Lepat murisee .... hyvin sanottu näin on. Tuo Les Paulin soundi on sellainen mitä en ole kuullut misttään muusta kitarasta. Tähän on tottakai selvä syy mahonki, leppä kansi ja kitaranpaino ( puumassa ).

Taittuuko heviin .... no jos soittaja taipuu niin Lepa tekee mitää käsketään.
Albert Järvinen
01.02.2003 00:34:33
Kyllä Lepsossa on sitä jotain! Strato on minun käteen hieman lelun tuntunen, mutta les paul... Se on sanoin kuvaamaton tunne kun lepsolla soittaa! :)

Ja kyllä, SG:ssä on hieman samaa munaa kuin lepsossa. Mutta SG on aika pienen tuntuinen... Mahtavia skeboja molemmat.

Nimimerkillä - I hate single coils -
Imper
01.02.2003 00:44:50

Hmm.. Täälläpä on taas aika paljon raakaa yleistystä. Se että siinä Gibsonissa (tai missä muussa merkissä) jota olette lähikauppiaallanne testanneet, on ollut huono viimeistely ja nauhanpäät törröttäneet, ei tarkoita sitä että ne kaikki Studiot ja Gothic:t olisivat vastaavia. Itselläni on vuoden 2000-malli Studiosta, enkä voi millään ymmärtää puheitanne huonosta viimeistelystä. Tosin, en kyllä ole omani oston jälkeen testannut kuin yhtä Studiota kitarapajalla ja se oli ainakin ihan yhtä hyvä.,
Niin, tuohon aiheeseen.. Mielestäni sopii oikein loistavasti raskaan musiikin soittoon, mutta vaatii kyllä mielestäni 11-kielisetin.
Hmm.. Sellainen pointti vielä tuohon Gibson VS. Tokai -keskusteluun, että kyllä Gibsonien nykyhinnat ovat aika ylihintaisia, mutta käyttettyjä Studioita saa Keltaisesta Pörssistä ym. Kevyesti alle 1000€ :n. Käytetyt ovat lisäksi yleensä vielä valmiiksi säädettyjä. Mielestäni Gibsonit erottuu Tokaista jo heti helvetisti parempien mikkien ansioista.
Noh, makuasioista on turha kiistellä, mutta tuota raakaa yleistämistä merkkien hyvyyden tai paskuuden suhteen kannattaisi vähän harkita.:)
Everyone is a per-son
LaXu
01.02.2003 01:43:32
Tuo Les Paulin soundi on sellainen mitä en ole kuullut misttään muusta kitarasta. Tähän on tottakai selvä syy mahonki, leppä kansi ja kitaranpaino ( puumassa ).

Korjataan taas: ehdassa LP:ssahan on mahonkirunko VAAHTERAkannella, eli ei leppää. Leppää näkee lähinnä Epiphoneissa, joten niitä malleja en välttämättä Les Pauleiksi kutsuisi kuin ulkonäöltään.

Tai jos tarkkoja ollaan, niin kokemuksieni perusteella jo tuo paksu mahonkirunko antaa rutkasti perinteistä LP-soundia, vaahterakansi tuo sitten hieman kirkkautta.

Jos Les Pauleihin yhdistettävä soundi hivelee korvaa, eikä ulkomuodon tarvi olla kuin Les Paulissa, niin mahonkirunkoisia, vaahterakantisia kitaroita löytyy vaikka millä mitalla, annettakoon esimerkkinä vaikkapa Dean EVOt, Cort Miraget ja Ibanez Artistit. Noita kannattaa ennakkoluulottomasti kokeilla, jokaisessa on hieman ohuempi kaula kuin Les Pauleissa, myöskin ylänauhoille ulottuminen on tehty helpommaksi rungon ja kaulan liitoksen muotoilulla.
Kramer Stagemaster Custom 1
Ibanez RG550
Dean EVO DN76
Yamaha DG80-112A vahvistin
Geetar
01.02.2003 02:14:12

Juu, tiedetään. Mutta nykyään Gibsoni ei ole yhtään hyvä merkki hinta/laatusuhteeltaan jos esim. Fenderiin tai Tokaihin vertaa.

huh huh...
eipä voi noin rajusti yleistää. Täytyy myöntää että Tokai on huippu hintalaatu-suhteeltaan, mutta Fendereitä en ylistäisi. Henk.koht olen soittanut niin hyvillä kuin huonoillakin fenkuilla(made in USA) ja kyllä on niistäkin löytynyt sellaista huttua että... Mitä Gibsoneihin tulee, ne maksavat paljon, MUTTA kyllä laatu on hyvää (paitsi jotkut studiot yms.) ja Gibson säilyttää paremmin hintansa kuin fenderit. Itselläni kävi säkä ja ostin vintage sunburst Les Paul Classicin vuonna 1997 uutena 9400mk:lla.. tingin kyllä paljon ja sain hyvän hinnan. Nykyäänhän hinnat on pilvissä, joten arvo senkun nousee...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)