Aihe: Les paulin rakennuksesta. 1 | |
---|---|
![]() 19.11.2004 20:30:49 | |
Öhö. Tarkoituksena olisi siis rakentaa les paul custom tyylinen vehjes. Tämä on ensimmäinen kitarantekoprojektini, joten polla on luonnollisesti täynnä kysymyksiä. Body tulee olemaan Honduras-mahonkia. Onko viisasta tehdä kaula samasta materiaalista. lapa tulee sillä "scarf-joint"tyylillä. Kitara maalataan mustaksi. Kuinka Bindingit ja Lavan helmiäis-upotukset jää näkyviin? Mistä lankun liimaukseen saa liimaa? Eri keeperkin varmaan kävisi, mutta kai se tulisi paremmaksi sillä toisella. Käytössä olisi tietokone-ohjattava cnc, eli CAD-tiedostosta olisi hurjasti apua. Täällä on ollut puhetta, että telecaster olisi helpoin tehdä ensi-kitarana, mutta minulla ei ole sellaiselle käyttöä. Lespa tulee tarpeeseen. sitä Paitsi tele on IMO törkeen ruma. Kiits! I have no drinking problem. I drink, I get Drunk, I fall down. No problem | |
![]() 19.11.2004 20:55:37 | |
Mahonki kelpasi Les Paulillekin, sitähän Gibsonin tehtaallakin käytetään moneen kitaramalliin. Bindingit perinteisesti on raaputettu jollain terävällä esiin maalauksen jäljiltä, taisin kerran käyttää Mora-puukkoa kun ei parempaa työkalua ollut. Olisikohan hyvä sikli oikeampi työkalu? | |
![]() 19.11.2004 23:09:36 | |
Tarkoituksena olisi siis rakentaa les paul custom tyylinen vehjes....Body tulee olemaan Honduras-mahonkia. Onko viisasta tehdä kaula samasta materiaalista. No mikäli haluat customilta kuulostavan customin niin sitten. Runko ja kaula mahonkia, kansi vaahteraa ja otelauta ebenpuuta. Kuinka Bindingit ja Lavan helmiäis-upotukset jää näkyviin? Suojataan maalauksen ajaksi ja rapsutetaan tarpeen vaatiessa esiin ennen lakkausta. Mistä lankun liimaukseen saa liimaa? Eri keeperkin varmaan kävisi, mutta kai se tulisi paremmaksi sillä toisella. Mikäli tarkoittamasi "se toinen" on Titebond, sitä saa soitinrakentajilta (mm. http://www.soitinrakentajatamf.fi/). Mutta mä suosittelisin ennemmin vaikka Bostikin D3-luokiteltua kosteuden kestävää puuliimaa. Se ei mun kokemukseni mukaan juuri poikkea ominaisuuksiltaan Titebondista mutta se maksaa n. viidenneksen ja sitä saa rautakaupoista sekä monista marketeista ym. Ja ihan totta, erikeepperikin käy. Käytössä olisi tietokone-ohjattava cnc, eli CAD-tiedostosta olisi hurjasti apua. Mulle kans tuollainen. Käy katsomassa löytyykö tuolta: http://www.guitarbuild.com/modules/mydownloads/viewcat.php?cid=3 Se on ainoa mun tietämäni paikka mistä ilmaiseksi saa. Noiden tarkkuudesta ei ole mitään varmuutta joten jää omaksi päätökseksesi käytätkö niitä vai et. Saa noidenkin pohjalta silti esim. rungon reunat tehtyä. Täällä on ollut puhetta, että telecaster olisi helpoin tehdä ensi-kitarana, mutta minulla ei ole sellaiselle käyttöä. Lespa tulee tarpeeseen. sitä Paitsi tele on IMO törkeen ruma. No se on sitten niin. LP on varmasti sekä vaikeampi että työläämpi että kalliimpi, mutta ei sellaseen mitä ei halua kannata sataa tuntia väkisin käyttää. Ei kun onnea. Juu, varmast näi, mää kysyi? | |
![]() 20.11.2004 09:41:03 | |
http://www.kolumbus.fi/sale.custom/ tuolla olisi kai jonkin sortin piirustukset. kannattaako noista maksaa tuota 15€, ja oiskohan nuo kuinka tarkat? I have no drinking problem. I drink, I get Drunk, I fall down. No problem | |
![]() 20.11.2004 12:56:14 | |
tuolla olisi kai jonkin sortin piirustukset. kannattaako noista maksaa tuota 15€, ja oiskohan nuo kuinka tarkat? No vaikea sitä on sanoa kun ei ole kuvaa nähnyt ja tarkastanut. Mutta jos laskuttavat siitä 15€, niin on heillä ainakin jonkinlainen tuotevastuu. Ja silti jos mitat ovat edes lähes kohdallaan, se kyllä riittää muotojen jyrsintöihin. Kunhan skaalaan ja kielijakoon vaikuttavat mitat mittaa itse tarkasti kohdalleen, saa noin todennäköisesti ihan mainion kitaran. Juu, varmast näi, mää kysyi? | |
![]() 20.11.2004 14:50:55 (muokattu 20.11.2004 15:01:24) | |
Minä rakensin viime kesänä mustan les paulin. http://kotisivu.dnainternet.net/dnakato/kitara/18les.jpg Puut ja piirustukset tilasin soitinrakentajilta leppävirralta. Minä tiedustelin myös sale customilta cad piirustuksia ja ne lähetti minulle sähköpostissa pienen näytteen siitä, kyllä se ihan hyvältä näytti.Ne pystyy tulostamaan 1:1 A4 paperille. Mutta kuitenkin päädyin perinteiseen piirustukseen. Pintakäsittely on tärpättipohjaisillla maaleilla ja lakalla aika ongelmalista, koska ne on herkkiä valumaan. Jos saat jostain tinneripohjaista maalia ja sitten sen päälle diccohuonkalu lakka ,niin luulisin ,että olisi helpompi. Täällä olisi kuvia viime kesän projekteista, jos niistä olisi vähän apua. http://kotisivu.dnainternet.net/dnakato/kitara/ Ja menestystä projektille. | |
![]() 20.11.2004 17:39:40 | |
No mikäli haluat customilta kuulostavan customin niin sitten. Runko ja kaula mahonkia, kansi vaahteraa ja otelauta ebenpuuta. Kansi ei ole customissa vaahteraa vaan runko on kokomahonkinen... "May the tone be with you" IHKK #19 | |
![]() 20.11.2004 18:02:29 | |
Kyllä tossa customissa näyttää vaahteratoppi olevan http://www.gibsoncustom.com/Custom/LesPaulModels/LP_Custom.htm Speciaalissa ei ole kuin mahonkia, eikä edes ole muotoilua kannessa. http://www.gibson.com/products/gibson/lespaul/lpsh.html Muistelin eka, että Studio olis ilman vaahteraa ja muotoiltu, mutta ei tainnutkaan olla. Binding tosta ainakin puuttuu. http://www.gibson.com/products/gibson/lespaul/Studio.html | |
![]() 20.11.2004 20:11:56 (muokattu 20.11.2004 20:12:09) | |
![]() 21.11.2004 00:27:02 | |
Kyllä tossa customissa näyttää vaahteratoppi olevan http://www.gibsoncustom.com/Custom/LesPaulModels/LP_Custom.htm Mutta näissä lopuissa ei olekkaan... http://www.gibsoncustom.com/flash/h … auls/blackbeauty/intro/Customs.html "May the tone be with you" IHKK #19 | |
![]() 21.11.2004 13:59:23 (muokattu 21.11.2004 14:11:37) | |
No mikäli haluat customilta kuulostavan customin niin sitten. Runko ja kaula mahonkia, kansi vaahteraa ja otelauta ebenpuuta. Jos haluat noudattaa orjallisesti oikein wanhan liiton 50-luvun Custom-LP -tyyliä, niin sitten kansikin tehdään mahongista. Vaahterakannet tulivat Customeihin vasta vuonna '68 kun Lestereitä alettiin uudelleen tekemään. Nykyisin Custom Shöppi kai valitsee malleihinsa kansipuun vissiin vähän miten sattuu. Joissakin 50-kuvun mahonkisissa kansissa on kannen muotoilu viety aika äärirajoilla ja kannen reunassa ennen bindingiä oleva "hyppyri" on hyvinkin iso vaikka vaahterakantisiin ei moisia juurikaan tehty. Ehkä mahongin helmompi työstettävyys auttoi asiaa. Itse olen juuri tekemässä 'puoliakustista' Les Paulia johon tulee kaareva takakansi mahongista - ja kyllähän se on mukava ja kiva puu työstää. Varastossa on myös nätti toinenkin pala mahonkia, josta saa sitten 1-osaisen kannen vaikka johonkin tulevaisuuden täysmahonkiseen LP:iin (tai muuhun kitaraan). Lavan helmiäis-upotukset jää näkyviin? Lerpsukoissa on lavassa musta viilu johon tehdään upotukset helmiäisille, joten sitä ei tarvitse maalata. Itse olen käyttänyt viiluna eebenpuuta, mutta gibson käyttää muistaakseni jotain muuta puuta. Käytössä olisi tietokone-ohjattava cnc, eli CAD-tiedostosta olisi hurjasti apua. Ihan mielenkiinnosta, meinasitko tehdä muodot, routtaukset, mikkikolot ja yleensäkin kaikki ajot vai mihin tätä tarvitset? Mullon joskus käynyt mielessä mallintaa LP:n kansi kunnon 3D-malliksi, mutta toisaalta eipä sille juuri käytännön tarvetta ole kun ei missään pääsisi 5-akselisella sitä ajamaan. Ja onhan se talttaaminen ja siklaaminen kivaa sekin ;o) Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 21.11.2004 17:54:54 | |
Lerpsukoissa on lavassa musta viilu johon tehdään upotukset helmiäisille, joten sitä ei tarvitse maalata. Itse olen käyttänyt viiluna eebenpuuta, mutta gibson käyttää muistaakseni jotain muuta puuta. ;o) Holly-woodia (American White Holly) Eli paatsamaa jonkinmoista, olemattomat syykuviot ja muutenkin helppo tuo holly-viilu hioa sileäksi, näin olen ymmärtänyt. Nykyisin tosin, vaikka asiaa ei ole kauheasti mainostettu, tuon paatsamaviilun tilalla käytetään halvemmissa malleissa jotain eksoottista (ja halvempaa) materiaalia. Mutta tosissaan, tuohon headplateen tehdään ne upotuksien jyrsinnät, on aina tehty ja syykin on selvä, jos menee upotukset ns. käsille ei tarvii koko kitaraa uuniin pistää. Eebeni on varsin hyvä vastine kyllä, omatoimirakentelussa. Upotukset näyttää hyvältä siinä, ja reunojen filleröinti on helppoa. | |
![]() 21.11.2004 18:31:21 | |
Pahoittelen epätarkkuutta kirjoituksessa. Itseasiassa mä en kyllä edes tiennyt että noissa oli ennen mahonkikansi. Nytpä tiedän. Nykyisin tosin, vaikka asiaa ei ole kauheasti mainostettu, tuon paatsamaviilun tilalla käytetään halvemmissa malleissa jotain eksoottista (ja halvempaa) materiaalia. Melvyn Hiscock mainitsee kirjassaan Make Your Own Electric Guitar, että Gibson käyttäisi monissa kitaroissaan jonkinlaista pahvia (fibre board), joskin varmaan jotain todella hyvää ja erinomaista sellaista... Juu, varmast näi, mää kysyi? | |
![]() 21.11.2004 19:07:30 | |
Mä muistan jostain lukeneeni että Gibson käyttäisi ainakin halvempien mallien headstockeissa ihan selluloidia, eli samaa muovia mistä tehtiin esim. telecastereiden (yksikerros) pleksit. | |
![]() 22.11.2004 00:51:31 | |
Melvyn Hiscock mainitsee kirjassaan Make Your Own Electric Guitar, että Gibson käyttäisi monissa kitaroissaan jonkinlaista pahvia (fibre board), joskin varmaan jotain todella hyvää ja erinomaista sellaista... Ei se ihan pahvia sentään ole..;) Jotain puristemassalevyä kuitenkin, itse asiassahan se ei hirveän paksu ole, paitsi reunanauhallisissa lavoissa ( LP Custom, jazzari, SG Custom.. viimemainitussa näyttäis olevan 4 mm paksu, korjausmuistiinpanoja taas selailin) Yhteen LP Spesiaaliin tässä virikoneita vaihdoin, niin minusta vaikutti tosiaan se aine joltain massalevyltä, ei sentään pahvilta. Osaan noista budjettimallin G:stä on vedetty pelkkää maalia.. Periaatteessahan sillä ei ole merkitystä mitään, suuressa osassa kitaroita on maalia tai muovia tuo lavan päällys, silkkipainatuksella vedetty tekstit. Tuo on vaan sellanen "vanhan koulukunnan" ylimääräinen hienous, ja tosiaan ehkäisee koko kitaran hylkyyn menoa, jos inlayt menee pieleen.. Tärkeintähän on saada lavan pinta sileäksi, joka toki onnistuu parhaiten esim. juuri muovilevyllä. Virikoneiden vaihdossa kyllä huomaa, jos jyrsimeen rupee muovia tulemaan, tylsään terän reunaan vallankin.. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)