Aihe: HOONTECH DSP2000. Ongelmia äänityksessä.
1
MRauvola
19.11.2004 10:13:25
Osaisikohan joku auttaa ongelmassani. Mitä tehdä kun äänittäessä mukaan tarttuu satunnaisesti todella häiritsevää rätinää? Vika on paikannettu koneeseen/äänikorttiin, koska instrumentteja ja johtoja vaihtamalla ongelma ei poistu (myös suoraan synalta sisään soitettuna).

Äänityksen aikana monitoreista ei kuulu kyseistä rätinää. Tarkoittaako tämä siis sitä että äänikortissa ei ole vikaa? Eli tuleeko ulos tismalleen sama signaali (jo monitori vaiheessa) kuin kovalevylle tallentuu.

Jotain arvailuja olen kuullut, että saattaisi olla emolevyn ja äänikoretin välisiä yhteensopivuus ongelmia. Emolevyn merkkiä ja mallia en nyt muista, mutta lisään myöhemmin jos joku kokee aavistavansa ongelman ytimen.
Dr.Rubber
19.11.2004 12:08:57
Osaisikohan joku auttaa ongelmassani. Mitä tehdä kun äänittäessä mukaan tarttuu satunnaisesti todella häiritsevää rätinää? Vika on paikannettu koneeseen/äänikorttiin, koska instrumentteja ja johtoja vaihtamalla ongelma ei poistu (myös suoraan synalta sisään soitettuna).

Mulla on Hoontechin ADAT-kortti ja siinäkin noita rätinöitä tuntui olevan. Sain kuitenkin rätinät vek.

Eli suosittelenpa, että luet noita XP-virittelyjuttuja, mitä täällä on. Niiden mukaan minä tein ja rätinät kaikkosivat. Päivitä ajurit.
Kyttä on poliisi!
Vilhelmus
19.11.2004 13:16:22

Kaikkiin heti uusimmat ajurit, emolevystä äänikorttiin. Kannattaa kokeilla sellaisiakin hulluuksia kuin usb-hiiren vaihtaminen ps2-väyläiseen, vai mikä väylä nyt onkin.

Onko kovalevy tarpeeks nopee?
I will not feed your hunger, Instead I bite the pain.
superfly
19.11.2004 13:23:06
Kaikkiin heti uusimmat ajurit, emolevystä äänikorttiin. Kannattaa kokeilla sellaisiakin hulluuksia kuin usb-hiiren vaihtaminen ps2-väyläiseen, vai mikä väylä nyt onkin.

Onko kovalevy tarpeeks nopee?

Mulla Hoontechin ongelmat johtuivat juurikin liian hitaasta kakkoslevystä. Ei se vieläkään ihan ongelmitta pelitä, mutta jotenkuten. Oli tosin eri malli kyseessä (DSP24). Mutta samaa piiriä nuo käsittääkseni käyttävät.
aantila
19.11.2004 14:51:32
Mikä emo? Nuo kortit on olleet aika huonoja menestymään tiettyjen VIA:n piirisarjojen kanssa.

-AA-
Pacifig
19.11.2004 16:15:30

Itsellä oli sama ongelma Vian emon kanssa. Vaihdoin Inteliin ni kaikki rätinät hävisivät
klunssila
22.11.2004 12:17:54 (muokattu 22.11.2004 12:29:24)

Äänityksen aikana monitoreista ei kuulu kyseistä rätinää. Tarkoittaako tämä siis sitä että äänikortissa ei ole vikaa? Eli tuleeko ulos tismalleen sama signaali (jo monitori vaiheessa) kuin kovalevylle tallentuu.

Jotain arvailuja olen kuullut, että saattaisi olla emolevyn ja äänikoretin välisiä yhteensopivuus ongelmia. Emolevyn merkkiä ja mallia en nyt muista, mutta lisään myöhemmin jos joku kokee aavistavansa ongelman ytimen.

Tuossa tulikin jo pitkä lista vinkejä, mutta laittelen muutamia asioita, mitä olen hyväksi havainnut kortin kanssa.
- päivitä ajurit (äänikortti, emo, näytönohjain)
- viritä xp-musakäyttöön (faqista löytyy muistaakseni linkki)
- vian piirisarjat emolla ovat arpapeliä, joku toimii joku ei. Intelit ovat olleet ainakin minun tietääkseni todella hyvn yhteensopivia. Juuri emolevyt aiheuttavat satunnaista rutinaa.

- kovalevyn hitaudesta johtuvat ongelmat ovat usein yksittäisiä napsuja tai pieniä hyppyjä, tai tiki-tiki tyyppistä raksutusta. Se johtuu ensinnäkin kovalevyn välimuistista (normaaleissa kovoissa 2 tai 4 megaa). Audiokäytössä pitäisikin olla vähintään 8 megaa! Tämä välimuisti helpottaa suuresti kun raitoja alkaa olemaan parin kymmenen luokkaa. Silloin kovalevyn lukupää ehtii siirtymään aina oikeaan paikkaan kun puskurissa (8 megaa) on varaa lukee ajoissa dataa. Toiseksi pyörimisnopeus tulee olla vähintää 7200, mielummin 9600.

- kaikki usb-laitteet. Äänikortti ja jokun usb-laite voivat jakaa saman keskeytyksen (irq), jolloin konfliktit ovat mahdollisia. Xp-jakaa nerokkaasti (automaattisesti) irquuta eri laitteiden välillä, mutta audiokäytössä se ei toimi. Helppona ensiapuna on pudottaa kaikki usb-laitteet pois nauhoituksen ajaksi. Jos sinulla on vian piirisarjan emo, niin päivitä usb-ajurit heti (viadriver4in1). Keskytyksen jaon saa täysin pois ainoastaan asentamalla xp:n uudestaan. Lue täältä:
http://www.pcmus.com/Cport.htm
tai etsi netistä googlella "skinah´s audiosite"

Siellä puhutaan ACPIsta ja artikkeli ACPI killing daws performance tai jotain.

- äänikortin ja c-portin (etuasteboksin) välinen piuha voi olla myös sökönä. Se esiintyy jatkuva(!) särönä nauhoitetussa signaalissa, mutta ei useinkaan kaikissa 8-kanavassa. Eli voi olla että 1-6 kanavaa toimii hyvin, mutta jos laittaa kaikki 8 kanavaa aktiiviseksi, niin koko paska säröytyy. Eikä ole väliä miten "external linksin" piuhat on vedetty.

- sitten vielä näytönohjain,mutta se on hyvin epätodennäköistä. Skinahin sivuilta löytynee lista ei sopivista malleista.

Onko sinulla osoitu (partititoitu) kiintolevy? Ei hyvä ratkaisu, koska hakuajat pitenee.

Minä päivittäisen ensimmäisenä kaikki ajurit, optimoisin xp:n ja poistoisin turhat usb-härpättimet (tai ainakin tsekkaisin irq:t) ja ottaisin ACPIn pois päältä. Katso skinah audio site (PC Mus), jos niillä tiedoilla ei korjaannu, niin ihme on!
http://www.pcmus.com/Cport.htm

Veikkaukseni on, että ajuripäivitykset, xp:n optimointi ja tarvittaessa acpi poistaminen korjaavat ongelmat .

EDIT: HUOM! ensimmäisenä pitää tietysti testata että latenssi ei ole asetettu liian lyhyeksi. Siitä saa kyllä säröä ja rätinää aikaan jos koneen tehot ei riitä. Eli aseta external linksista latenssille lisää aikaa. Ja onko äänityssofta ja äänikortti asetettu samalla taajuudelle, esim. 44, 1 kHz ja 16-bit. Softa ja äänikortti pitää olla tietysti samoissa arvoissa.
Argyle
22.11.2004 14:20:23

Veikkaukseni on, että ajuripäivitykset, xp:n optimointi ja tarvittaessa acpi poistaminen korjaavat ongelmat.

Isot kiitokset tuosta. Oli kasapäiten hyviä vinkkejä. Olen siis tuon MRauvolan orkesterin basisti ja kävin sitä konetta eilen säätämässä. Tuosta puhutusta ACPI:stä se oli kiinni, ainakin näillä näkymin.

Oli sen kortin ohjekirjassa ohjeet miten se ACPI otetaan pois päältä windowsin system-valikosta, ilman että täytyy asentaa kaikkea uusiksi. Vaikka kuulemma riskialtista onkin, niin meidän tapauksessa se toimi ihan silleen.

Demon nauhoitukset alkavat huomenissa, joten toivotaan että paska pysyy kasassa. Tullaan kyselemään lisävinkkejä sitten jos homma taas kaatuu. Kiitos vielä.

-Jani
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)