Zeni 15.11.2004 15:27:13 | |
---|
Tossa olen paukuttanut kohtuullisella tuloksella Green Dayta ja muuta sellasta nopeampaa ja menevämpää. Tuli mieleen, että mikä mahtaa olla yleinen käsitys näiden sointujen oikeaoppisesta otteesta: F5 133xxx D5 x577xx A5 577xxx G5 355xxx Noi nyt hyvinä esimerkkeinä. Itse innostuin aluksi barre otteesta (? eikös tuo ole se missä painetaan yksi nauha kokonaan) ja vedin lopulta ns. tuplana eli esim. F5 yhdellä sormella ykkösnauhan kiinni ja toisella 3 nauhan. Myöhemmin kokeilin myös ottaa kolmannen välin ihan yksittäisinä kielinä kahdella sormella. Piti tuota peukkuakin kokeilla ja täytyy sanoa ettei se niin vaikeaa ollut kuin kuvittelin (eli F5:ssä alin kieli peukulla ykkösvälistä). Itse asiassa ehkä jopa paras vaihtoehto pienellä treenillä. Mitäs mieltä muut ovat ? |
Lord of the strings 15.11.2004 16:02:56 (muokattu 15.11.2004 16:03:11) | |
---|
Esim. 133xxx E - Etusormi. A - Nimetön. D - Pikkurilli. "Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14| Pastilli? |
Nikke 15.11.2004 17:08:09 | |
---|
Joku viisas totesi täällä muusikoiden.netissä joskus että "kovat jätkät ei tuota ylintä ääntä soita". Mikä lie kvintti kvantti kikkeliskokkelis sitte onkaan. :) Jumala on pilvessä. |
kivi 18.11.2004 11:48:52 | |
---|
Tossa olen paukuttanut kohtuullisella tuloksella Green Dayta ja muuta sellasta nopeampaa ja menevämpää. Tuli mieleen, että mikä mahtaa olla yleinen käsitys näiden sointujen oikeaoppisesta otteesta: F5 133xxx D5 x577xx A5 577xxx G5 355xxx Noi kvintit on mun mielestäni kätevintä opetella suoraan soittamaan mahdollisimman monella tavalla, niitä kun tarvii rokkipuolella koko ajan, mutta niistä pitää myös siirtyä ihan erilaisiin osiin. Tavallisimmin pelkällä etusormella ja nimettömällä noita soittaa, nimetön on aika helppo treenata painamaan kaksi kieltä alas muita vaimentamatta. Muita vaihtoehtoja on tuo pikkusormen ottaminen mukaan, ja sitten etusormen korvaaminen peukalolla, mikä saattaa olla tarpeen, jos esim G- tai A-sävellajin biisissä aikoo välillä jättää barrésoinnun keskivaiheilta esim G-kielen avoimeksi, vanha rokkikikka. |
kivi 18.11.2004 11:50:04 | |
---|
Joku viisas totesi täällä muusikoiden.netissä joskus että "kovat jätkät ei tuota ylintä ääntä soita". Mikä lie kvintti kvantti kikkeliskokkelis sitte onkaan. :) Oktaavi. |
XBreed 18.11.2004 14:00:29 | |
---|
Nykyään huitelen powerchordit pääasiassa etusormipikkurilliyhdistelmällä. En osaa selittää ilmiötä, mutta jotenkin sujuu rennommin. Soittakaa Paradroid! Eiku... |
pkhlo 18.11.2004 17:09:13 | |
---|
Nykyään huitelen powerchordit pääasiassa etusormipikkurilliyhdistelmällä. En osaa selittää ilmiötä, mutta jotenkin sujuu rennommin. Noin mäkin teen ja se riippuu kovasti sormien rakenteesta, koosta ja nivelien taipuisuudesta. Periaatteessa ei ole väärää sormitustapaa. Mä oon aina soittanut kokonaiset duuribarret, joissa pohjasävel on 5 kielellä (A) seuraavasti esim. C 1|-|-|o|-|-| 4|-|-|o|-|o| 4|-|-|o|-|o| 4|-|-|o|-|o| 1|-|-|o|-|-| x|-|-|o|-|-| Mulla toi pikkurilli (4) on vähän tommonen ylitaipuva, joten kaikki äänet soi soinnussa puhtaasti. Kukin tyylillään. Tärkeintä on, että sointujen vaihto ja variointi lähellä oleviin/yleisimpiin tietyssä sävellajissa esiintyviin otteisiin onnistuu nopiasti ja vaivattomasti. Rajuin esimerkki omasta tyylistä soinnun ottamisessa, jota olen täällä joskus mainostanut on G-duurin "Spider". Tää on peräisin Jyväskylästä joltain kitaraoppilaalta: Etusormi keskisormen kanssa yhteen ja pikkurilli nimettömän kanssa yhteen. Sormet kaulan takaa, 4 ja 3 alapuolelta, 1 ja 2 yläpuolelta. 4|-|-|o| 3|-|-|o| 0|-|-|-| 0|-|-|-| 2|-|o|-| 1|-|-|o| En suosittele. They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit. |
Tommoset soitetaan kitara mahdollisimman alhaalla ja helevetin leviässä haara-asennossa. The road never ends for me, kid. |
Sir Härö 19.11.2004 11:27:30 | |
---|
Joku viisas totesi täällä muusikoiden.netissä joskus että "kovat jätkät ei tuota ylintä ääntä soita". Mikä lie kvintti kvantti kikkeliskokkelis sitte onkaan. :) Muistan kun joku viisas nnoin sanoi. ja yhdyn mielipiteeseen. "Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, niin sutennööri se vitut välittää..." Pastilli? |
Sir Härö 19.11.2004 11:27:52 | |
---|
Oktaavi. Yhdyn myös tuahon:) "Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, niin sutennööri se vitut välittää..." Pastilli? |
Kapane 25.11.2004 17:24:41 | |
---|
Rajuin esimerkki omasta tyylistä soinnun ottamisessa, jota olen täällä joskus mainostanut on G-duurin "Spider". Tää on peräisin Jyväskylästä joltain kitaraoppilaalta: Etusormi keskisormen kanssa yhteen ja pikkurilli nimettömän kanssa yhteen. Sormet kaulan takaa, 4 ja 3 alapuolelta, 1 ja 2 yläpuolelta. 4|-|-|o| 3|-|-|o| 0|-|-|-| 0|-|-|-| 2|-|o|-| 1|-|-|o| En suosittele. Noin sen oon aina ottanu. Muuten en edes osaa. |
paavi 25.11.2004 23:43:58 | |
---|
Noin sen oon aina ottanu. Muuten en edes osaa. "...1 ja 2 yläpuolelta." Ootko vielä ihan varma? ;) Kokeilin itse akustisella. Tuskallista oli ja sain jotenkuten jopa soinnun soimaan. Kauhee tapa, huh! Wau! onpa syvällistä... Eikun siis syvältä. |
askomiko 26.11.2004 14:53:35 | |
---|
En jummarra, siis, käsi kaulan takana ja ikäänkuin kuristetaan sillai että kaula on keskarin ja nimettömän välissä? Eihän sillai voi.. ? |
kivi 26.11.2004 14:58:12 | |
---|
En jummarra, siis, käsi kaulan takana ja ikäänkuin kuristetaan sillai että kaula on keskarin ja nimettömän välissä? Eihän sillai voi.. ? Kyl voi, mutta tekee kipiää. |
Chimera 29.11.2004 00:55:09 | |
---|
Oktaavi. Kyllä se minusta täydentää kvinttiä mukavasti, esim C5 on hieman tuhdimpi soitettuna juuri näin: X355XX, pätee ehkä vielä paremmin matalampiin kuten E-G#5. Tämä toki vain makuasia. Tervetuloa #Muusikoiden.net -IRC-kanavalle QuakeNet-verkkoon! Rentoa keskustelua musiikista vailla nipottamista. |