Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Millanen saksofoni aloittelijalle?
1 2
webunen
18.11.2004 12:48:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin aloittaa saksofonin soiton, mutta ensin pitäisi hommata saksofoni.Siis . Onko saksofoneissa noin aloittelijalle isoja eroja? Onko esimerkiksi järkeä hommata aluksi vaikka sellanen 400egen saksofoni thomannilta vai onkohan ne ihan leluja?? mitkä on hyviä merkkejä?..apuuuuaaaa
 
Dana
18.11.2004 12:56:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla olis kanssa jatkokysymys, että minkälaista suukappalette suosittelette aloittelijalle altto foniin?
Soitan pop/jazz tyylistä eniten.
Ja kielitykseen, jos saa jotain vinkkejä, miten saisi nopeammaksi tms..
 
Kaikki ovat tietämättömiä, vain eri asioista.
funkylord
18.11.2004 14:04:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1.Onko saksofoneissa noin aloittelijalle isoja eroja?
2.Onko esimerkiksi järkeä hommata aluksi vaikka sellanen 400egen saksofoni thomannilta?

Lyhyesti
1. On
2. Ei
 
Pitemmälti
1. Huonoimmat fonit on huonoja:
Vireeltään
Ergonomialtaan
Soinniltaan
 
Jotka vaikuttaa
Mahdollisiin ergonomisiin virheisiin
Soundin kehittymiseen
Soittointoon
 
Eli kannattaa hommata kunnon vekotin jo heti alkuun. Thomannilta saa halpoja yamahankin soittimia, joista on jo mukava alottaa, koska niissä on paljon vähemmän valmistusvirheitä Yas-32 on hyvä vekotin.
 
Kirjotan lisää noista muista myöhemmin, jos joku muu ei kerkeä ensin.
 
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
gandar
18.11.2004 16:19:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

400 euron saksofoni on 400 euroa hukkaan heitettyä rahaa, koska sitten enemmän soittaessa joudut kuitenkin ostamaan paremman soittimen. Miksei siis ostaa juuri jotain Yamahan oppilasmallia heti alkuun? Thomannia sinäänsä en ole vastaan, mutta jos saat tutun fonistin mukaan soitinkauppaan katsomaan onko sen oppilasmalleista mihinkään niin et ihan joudu tyhjältä pöydältä aloittamaan. Jupiterkin taitaa nykyään olla ihan soitettava merkki, en tiedä.
 
Ja aloittelijallehan soittimen kunnolla vasta onkin merkitystä. Charlie Parker soittaisi minut suohon varmaan lampunvarjostimellakin, mutta kyllä se motivaatio tippuu kuin lehmän häntä jos ei soittimesta saa kunnolla haluamaansa ääntä puhtaasti soittimen huonouden takia.
 
Soittimien mukana tulee yleensä jonkinlainen suukappale, mutta se on yleensä pitemmässä juoksussa huonohko. Merkeistä Meyer on tutustumisen arvoinen monipuolisuutensa vuoksi.
 
Kielitystähän oppii puhtaasti harjoittelemalla, harjoittelemalla ja harjoittelemalla. Joko käyt kirjastosta jonkun oppikirjan kielitysharjoituksineen tai sitten luotat omiin harjoituksiin. Kielen kärkiosa on kielitettäessä IMHO nopeampi, mutta "tyvi"osalla saa vähemmän tuhnakan äänen. Mielipidekysymys.
 
Ceci n'est pas une signature
AdTe
18.11.2004 19:03:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse soitan Jupiterin altolla,menettelee aloitussoittimena.
Yamahasta olen kuullut pelkkää hyvää,samoin Selmeristä ja Yanasiwasta.
Oamn opettajani kanssa keskusteltuani olen saanut yleiskuvan siitä,että varsinkin "halpoihin" kiinalaisiin yms. foneihin kannattaa suhtautua suurellakin varauksella: läppien nahkapehmuste kuulemma erittäin huonolaatuinen,mikä johtaa ennenaikaiseen remonttiin(ja myös muiden mainitsemiin ongelmiin).
Noissa on myös paljon valmistusvirheitä,joten kannattaa todella harkita kunnolla,ennekuin hankkii halvimman mahdollisen.
 
Suukappale riippuu musiikkityylistä ja siitä haluaako pehmeän soundin vain terävämmän. Itse soitan Lawton 7-nimisellä harvinaisuudella(metallinen). Se mikä sopii toisille,ei välttämättä sovi juuri sinulle. Parasta olisi jos kaikessa rauhassa saisi kokeiltavaksi useita suukappaleita kerralla,joista voisi sitten etsiä mieleisen. Näin löysin itse omani ja olen ollut hyvin tyytyväinen:)
 
Vain särö saippuakuplassa...pistetäänkö se perinteinen;)
Jelena
20.11.2004 18:48:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on colden cupin wannabe-foni, joka tosin on vaan lainasoitin. sitten joskus kun ostan oman ja alan soittaa "oikeasti", niin panostan kyllä mielelläni sellaseen joka kestää pitempään. ja jolla saa jotain aikaiseksikin.
 
mutta välttäähän tuo tämänhetkinenkin, kun se tosiaan ei ole oma eikä sillä oo tarkoituskaan soittaa julkisilla paikoilla.
 
Ei riitä että on onnellinen. Tarpeen on myös että toiset eivät ole.
Gamka
02.12.2004 13:26:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on 'halpiskiinalainen' alttofoni (n. 550 e). En toki olisi itse uskaltanut sitä ostaa, mutta soitonopettajani sanoi sitä ihan hyväksi. Päätin sitten luottaa häneen. Kuulemma jopa kiinalaisista soittimista voi löytää nykyään ihan ok-kapistuksen aloittelijalle.
 
hilipeli
24.01.2005 20:58:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikö sulla olis aluks mitään mahollisuutta vaikka vuokrata jostaki oma? Onhan se tietenki kiva, että se soitin olis jo alussa oma, mutta itekki soitin musiikkiopiston soittimella ekat n. 2 vuotta ja se toimi ihan hyvin, mutta sitte onnekseni sain rippilahjaks ihan ikioman soittimen, johon olen todella tyytyväinen!
 
hilipeli
24.01.2005 21:01:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AdTe: Tarkotit varmaan Yanagisawaa?!
 
funkylord
24.01.2005 22:25:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AdTe: Tarkotit varmaan Yanagisawaa?!
 
Heh.. uskosin näin =)
 
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
funkylord
24.01.2005 22:26:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on 'halpiskiinalainen' alttofoni (n. 550 e). En toki olisi itse uskaltanut sitä ostaa, mutta soitonopettajani sanoi sitä ihan hyväksi. Päätin sitten luottaa häneen. Kuulemma jopa kiinalaisista soittimista voi löytää nykyään ihan ok-kapistuksen aloittelijalle.
 
Joo. kokeilin tossa yhtä uutta kinkkifonia. Ihan rotvakalta peliltä vaikutti, mutta kestämisestä en menis vannomaan mitään. Vireet oli kohallaan, ja ergonomia on halpojen yamahoiden luokkaa. puol tonnia tommosesta ei oo ollenkaan paha.
 
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
Paijukainen
31.01.2005 00:02:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Charlie Parker soittaisi minut suohon varmaan lampunvarjostimellakin
 
hohoo.. varmasti soittaisi melkein kenet tahansa,
mutta näistä hinnoista puhuttaessa, ei ole aina myöskään aina juuri niin että saisit 1500e torvella totaalisesti paremman äänen kuin 700e torvella. Varsinkaan aloitellessasi.
Oli yksikin keilwerth keräilyharvinaisuus, kokohopeaa(helvetin painava..) ja kaunis pilli muutenkin, maksoi monet painavat tonnit.
mutta saundi lopulta huonompi kuin tuossa 700e kiinalaismetalliputkessa.
 
siinä tykkäsi maksaa valmistusmateriaali, ja keräilyarvo vaikkei saundi mitenkään erikoinen.
Ja aloittelijana kannattaa panostaa ihan perusjuttuihin, että torvi perusvireessä, eikä vuodessa hajoava koneisto.
lopulta "hyväksi" tullessaan sillä ei sitten edes ole niin väliä soitatko "lampunvarjostimella" vai 4000e ammattilaistorvella.
ei kannata siis pelästyä miltä soitin tuntuu "ensikokeilulta".
edistyessään voi sitten miettiä noita "loistotorvia" jos uskoo välttämättä tarvitsevansa.
 
"Kaikki ihmiskunnan ongelmat johtuvat yhdestä ainoasta asiasta: kyvyttömyydestä istua hiljaa huoneessa." -Blaise Packal
sax machine
31.01.2005 21:24:47 (muokattu 31.01.2005 21:30:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

400egen saksofoni thomannilta vai onkohan ne ihan leluja?? mitkä on hyviä merkkejä?
 
Jahas...itse aloitin soittamisen opiston jamahalla pärjäilin sen kanssa pari vuotta...tämän jälkeen innostuin oikeesti soittamisesta ja hankin oman Jupiterin jota pidin alussa ihan vitun huonosti ja vuoden jälkeen alko se olla puhkikulutettu...kannattaa siis pitää soittimestaan hyvää huolta alusta asti...aloittelijalle hyvä soitin on tärkeä jotta
 
1.soundi kehittyisi (hyvä metalli)
2.inspiraatio pysyisi yllä (paskalla soittimella soittaminen turhauttaa...)
3.Torvi pysyy kunnossa (huonosta soitin alkaa vuoden jälkeen hajota ja vaatii jatkuvaa huoltoa ja rahaa uppoo huoltoihin...kokemusta on)
 
Hanki vaan ihan hyvä soitin alkuun eläkä varsinkaan mitään thomannin torvea mikä on yhtä tyhjän kanssa vaan ihan joku kunnon yamaha tai yanagisgawa (1500-2000e) ja jos soitto innostus hiipuu voit myydä soittimen ja saat siitä osan rahoista takaisin. Jostain Thomannin torvesta ei vuoden jälkeen saa paljo mitään...tiedän yhen tyypin joka soitti kolmisen vuotta foni ja alotti ihan kunnon selmer Mark VI:llä ja kun lopetti soiton myi torven mus.opistolle ja sai rahat takasin ja vähän ennemmänkin että... nii ja suukappale on hyvin tärkeä ja kannattaa heti alussa hankkii hyvä sellanen (Meyer, Otto Link jne.). Ite soitan Meyerillä joka on hyvä juuri monipuolisuudestaan...Lehret on myös tärkeitä...lehden ja suukappaleen pitää olla hyvässä balancissa keskenään jotta soittaja voisi saada mahdollisimman paljon soittimestaan irti mahollisimman pienellä energia määrällä...tuota...tämä alkaakin mennä jo ohi aiheen...
 
"Hot can be cool and cool can be hot and each can be both but hot or cool, man, jazz is jazz." -Louis Armstrong-
funkylord
01.02.2005 00:15:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jahas...itse aloitin soittamisen opiston 60-luvun connilla, jossa alaläppien suojus oli pleksiä, eikä fonilla ollu soitettu n.10vuoteen pärjäilin sen kanssa pari vuotta...tämän jälkeen innostuin oikeesti soittamisesta ja hankin oman Centuryn (jonka ostoa kadun vieläkin. oli niin epävireessä että huhuh) jota pidin alussa ihan vitun huonosti ja vuoden jälkeen alko se olla puhkikulutettu...kannattaa siis pitää soittimestaan hyvää huolta alusta asti...aloittelijalle hyvä soitin on tärkeä jotta
 
Näin.. oma tarina vähän edellisestä muunneltuna.
 
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
sax machine
01.02.2005 08:58:10 (muokattu 01.02.2005 18:59:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

60-luvun connilla
 
juu mutta se ei ollu conni vaan Keilwerth broadway King...
on ollu soitin lainaassa mutaman kerran kun oma ollu korjauksessa...nii ja se on 30-luvun lopulta
 
"Hot can be cool and cool can be hot and each can be both but hot or cool, man, jazz is jazz." -Louis Armstrong-
funkylord
02.02.2005 11:09:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juu mutta se ei ollu conni vaan Keilwerth broadway King...
on ollu soitin lainaassa mutaman kerran kun oma ollu korjauksessa...nii ja se on 30-luvun lopulta

 
Tämi wit... soronen kusetti minua.. siltä joskus kysyin...
 
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
Puavali
03.03.2008 18:59:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanhaa kirjoitusta ylös.
 
Lidlin peijjaakkaat myivät mulle jonkun saksofonin kaltaisen soittimen. Onneksi mukana on täydellinen suomenkielinen manuaali saksofonin saloihin. Kaksi alinta nuottia on jo saatu soimaan jokseenkin tunnistettavalla saundilla, ja samantien tein ja esitin yleisölle ensimmäisen sävellykseni saksofonille "Höyrylaiva Kallavesj". Enempää en treenakkaan nyt, vaan annan vintillä asuvalle stutioäijjälle mahdollisuuden nauhoittaa omia kappaleita ilman häiriöitä tänä iltana.
 
Joku rasvapurkki pitää hakea huomenna kaupasta, sillä sitä ei ollut pakettiin saatu mukaan. Saksofonin laukku näyttää aika mukavalta, samoin itse soitin näin uutena.
 
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
funkylord
03.03.2008 19:44:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanhaa kirjoitusta ylös.
 
Lidlin peijjaakkaat myivät mulle jonkun saksofonin kaltaisen soittimen. Onneksi mukana on täydellinen suomenkielinen manuaali saksofonin saloihin. Kaksi alinta nuottia on jo saatu soimaan jokseenkin tunnistettavalla saundilla, ja samantien tein ja esitin yleisölle ensimmäisen sävellykseni saksofonille "Höyrylaiva Kallavesj". Enempää en treenakkaan nyt, vaan annan vintillä asuvalle stutioäijjälle mahdollisuuden nauhoittaa omia kappaleita ilman häiriöitä tänä iltana.
 
Joku rasvapurkki pitää hakea huomenna kaupasta, sillä sitä ei ollut pakettiin saatu mukaan. Saksofonin laukku näyttää aika mukavalta, samoin itse soitin näin uutena.

 
Minkä merkkinen?
 
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
Puavali
03.03.2008 21:09:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkä merkkinen?
 
"Saksofoni AS-VO1"
 
Kellossa lukee Volt by Voggenreiter
 
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
llaurra
10.09.2008 22:03:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mulla olis sellane alttosaksofoni myynnissä. aikas tosi hyvässä kunnossa 4v vanha soitettu alle 50 kertaa ja ihan ehjä EI MITÄÄN kulumia yms. sellanen jupiterin aika perus soitin. super kunnossa ollut kellarin täytteenä. itse en osaa soittaa ja myyn soittimen pois.
 
jos kiinnostaa nähdä kuvia niin ll-a-@hotmail.com kysy lisää jos kiinnostaa vastaan niin hyvin kuin voin (:
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «