paulinho 13.11.2004 20:57:43 | |
---|
Asiani koskee meneillään olevaa bassoprojektiani. Teen 5-kielistä neck-thru bassoa erään tuttuni avustuksella ja tulevalla viikolla olisi tarkoitus jyrsiä kaularaudan ura kaulaan (kuten huomaatte, olen aika alussa tämän projektini kanssa). Nyt aloin kuitenkin miettimään, että tarvitseeko viisikielinen basso kaksi kaularautaa? Viidesta kielestä tulee kuitenkin vääntöä melko paljon.. Kaulan päämateriaali on "neljäsosa sahattu" vaahtera kera kahden bubinga-raidan. Kaula tulee olemaan "ohuimmillaan" 22 millin paksuinen. Riittääkö kaulaa "tukemaan" yksi kaularauta vai asennammeko bassoon niitä samantien kaksi? Itse en ole koskaan soitellut juurikaan bassoilla, joissa olisi enemmän kuin neljä kieltä enkä näin ollen olu tutustunut bassojen kaularautoihin hirvittävän syvällisesti. Kiitos vastauksista jo etukäteen. "The Bitch". |
poppamies 14.11.2004 00:53:00 | |
---|
Kyllä sinä pärjäät yhdellä kotelomallisella tai yhdellä kaksitoimisella raudalla. Itse ehkä laittaisin alumiinisen kotelomallisen ihan painon säästämisen takaia. "G-strings are for strippers" |
rijopu 16.11.2004 22:39:26 | |
---|
Mä olen laittanut 5-kielisiin bassoihin yhden kaularaudan ja sitten vielä kaksi lasikuitutankoa lisäämään jäykkyyttää. Kyllä kaula kestää ilmankin lasikuitutankoja, mutta jäykkyys lisää sustainia. Lasikuitutankojen (vaikea saada) sijasta voi käyttää eebenpuusoiroja. No, se on semmoista suomalaista... |
vrajala 16.11.2004 23:06:56 | |
---|
Riittääkö kaulaa "tukemaan" yksi kaularauta vai asennammeko bassoon niitä samantien kaksi? No mulla ei myöskään ole hirmeesti kokemusta viisikielisistä bassoista mutta vastaan kuitenkin. Mikäli tuo vaahtera on todella neljännessahattua (syyt lähes kohtisuorassa otelaudan pintaan nähden) ja bubingakaan ei ihan kuraa ole, niin kyllä mä veikkaisin sen yhden raudan riittävän ilman mitään bonuksia. Siis jos puut ovat kuivia. Vaan eihän kukaan soittimia huonosti kuivatuista puista tee ? (Jaa mää vai?) Mä olen laittanut 5-kielisiin bassoihin yhden kaularaudan ja sitten vielä kaksi lasikuitutankoa lisäämään jäykkyyttää. No mikset samantien hiilikuitua? Kevyempää ja jäykempää sekä hieman miellyttävämpää käsitellä. Hieman. Mutta alkuperäiseen vielä palatakseni: ei tuo lisäjäykistäminen koskaan pahitteeksi ole, ellei sitten usko esim. hiilikuidun soundia huonontavaan vaikutukseen. Nuo jäykkäriksi sopivat palat vaan ovat melko hankalasti saatavia ja suht kalliita, joskin kustannus ei valmiissa soittimessa kovin isoa osaa näyttele. Voihan niitä tehdä itekin mutta aikaa menee ja helposti vielä terveyskin. Juu, varmast näi, mää kysyi? |
paulinho 18.11.2004 10:26:46 | |
---|
Hmm... Noh, tilasimme itse nuo puut Saksasta ja ne ovat tosiaan kohtiusuoraan sahattuja. Emme laittaneet kaulaan hiilikuitutankoja jäykkyyttä lisäämään, joten toivon, ettei basson kaulasta tule hirvittävän löysää... En tiedä sitten, kuinka paljon nuo hiilikuitutangot käytännössä tuovat kaulaan lisää jäykkyyttä, koska Carvinhan on ainakin valmistanut bassoja, joissa on yksiosainen kaula (ihan "normaalisti" sahattua vaahteraa) ja kaksi hiilikuitutankoa. Toivonpa kuitenkin, että tuo projekti onnistuu kunnolla... Enää ei oikein viitsi ainakaan irroittaa tuota otelautaa (tuskin edes saisin sitä mitenkään "helposti"/"kauniisti" irti) ja jyrsiä sitten niitä uria hiilikuitutangoille. "The Bitch". |
.. Toivonpa kuitenkin, että tuo projekti onnistuu kunnolla... Kyllä se onnistuu! Ei se viides (löysähkö) kieli kovin paljon lisää sitä vetoa. Tavallisen sähkökitaran kielien vetovoima yhteensä on luokkaa 80 kg ja minulla on sellainen tuntuma että bassossa tuo veto on pienempi. "G-strings are for strippers" |
vrajala 18.11.2004 12:39:17 | |
---|
Kyllä mäkin uskoisin sen onnistuvan. Ei sen ainakaan kaulan jäykkyydestä pitäisi olla kiinni. Mutta mikäli tuo poppamiehen lausunto löysähköstä viidennestä kielestä pittää paikkansa (mitä en siis epäile) tulee mieleen epätasaisen vedon aiheuttamat ongelmat. Mulle on väitetty, että bassoissa G-kielen veto on yleensä suurempi kuin E:n. Jos tähän lisätään vielä löysähkö kieli E-kielen puolelle niin, että kaularauta on keskellä kaulaa, saadaan jonnin verran epäsymmetrisesti kuormitettu kaula. Tämä taas saattaa aiheuttaa sen, että kaula käyristyy ohuempien kielten puolelta enemmän. Jota taas ei keskeisesti asennetulla kaularaudalla saa korjattua. Edelleen, en tiedä onko tuollaista vaikutusta olemassa tai onko sillä käytännön merkitystä. Ajattelin vain ottaa puheeksi. Juu, varmast näi, mää kysyi? |
poppamies 18.11.2004 17:35:19 | |
---|
"G-strings are for strippers" |
poppamies 18.11.2004 18:00:56 (muokattu 18.11.2004 18:01:16) | |
---|
D'addarion 5-kielisen veto on seuraavanlainen 0.45 = 19 kg, 0.65 = 26 kg, 0.80 = 19 kg, 1.00 = 16 kg, 1.30 = 16 kg Yhteensä siis 96 kg. Enämpi kuin sähkökitarassa tuon viidennenkielen verran. "G-strings are for strippers" |
Basismi 18.11.2004 21:51:29 | |
---|
Pistin omatekeleeseen, jossa neck-thru kaula yhdestä vaahterapalasta flatsawnina, yhden raudan ja pari hiilikuitutankoa. Toistaiseksi on kyllä pysynyt hyvin suorana eikä rautaan ole vielä tarvinnut koskeakaan. Hommaa auttaa kyllä se, että kaulan mitoitus on reiluhko ja otelautana on melko paksu ebonyn suikale. It's hard to be humble when you're so fucking big! |