Jaggo 18.11.2004 11:05:35 | |
---|
Aloin tuossa hiukan tutkailemaan omaa plektrakäden otettani ja löysin hieman korjattavaa. Kuitenkin eräs asia vielä askarruttaa..eli kumpi olisi "oikeaoppisempi" tapa plekrakädelle: a) keskisormi, nimetön ja pikkusormi kevyesti nyrkissä b) keskisormi, nimetön ja pikkusormi ns. vapaina (eli melkein suorina) Ilmeisesti aika monet kitarasuuruudet soittaa tuolla b- tavalla? (Tuntuu vaan tuo b-tapa aika vaikealta, tosin kaiketi niin pystyisi paremmin vaimentamaan noita alimpia kieliä?) |
a) keskisormi, nimetön ja pikkusormi kevyesti nyrkissä Hyvää: tukee plektraa pitäviä sormia. Huonoa: Juuri tuo vapaiden kielten vaientaminen ja mahdollinen sormien käyttö vaikeutuu. b) keskisormi, nimetön ja pikkusormi ns. vapaina (eli melkein suorina) Hyvää: Voi näppäillä plektran lisäksi myös sormilla, käyttää keskisormea tappingiin ja vaimentaa kielet, joita ei soiteta. Huonoa: Vähemmän voimaa, kuin versiossa a) En tiedä kumpi on varsinaisesti oikein. b) on minusta rennompi tapa, käytän itse sitä. Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi |
kivi 18.11.2004 11:57:55 | |
---|
Sen mukaan, mitä soittaa sillä hetkellä, voi noita sormia aukoa ja sulkea. Ihan vaikka yhden iskun ajaksi pistää käden auki, ja sitten taas kiinni. Ei kannata katsoa, miten ammattilaiset joskus tekevät, ja yrittää soveltaa sitä kaikkeen. He osaavat varmasti tilanteen mukaan muuttaa soittoaan hyvinkin radikaalisti, ja syy jonkin jutun soittamiseen jollain tietyllä tapaa saattaa ollamikä tahansa. |
MV 18.11.2004 13:41:32 | |
---|
Itse suosin b:tä. Se on ihan hyvä kans vaihdella tota asentoa. Esim jotain nopeita downstrokeja tykkään soitella käsi nyrkissä. Tossa sormet pitkänä tyylilllä on se etu jos soittaa nopeita palm mute sahauksia missä kämmen pitää välillä nostaa tallalta niin voi pikkusormella tukea sitä kättä ettei se liian kauas nouse. Toivonmukaan ymmärsit. Vai oliko se nimetön millä tuen...ihan sama. mitä tähän pitäis laittaa perkele? |
Sanchez 18.11.2004 22:01:43 | |
---|
Sit jos tukee kättä pikkurillillä kitaran runkoa vasten, niin voi tiluttaa nopeemmin. "There is no sin except stupidity" --Oscar Wilde |
Anoppi 26.11.2004 21:34:02 | |
---|
Riippuu ihan miten se sun mielestäs on luontevampaa ja jos jännität liikaa vaikka käsi kokonaan nyrkissä voit vaihtaa keski,nimetön -ja Pikku sormen vapaiksi "Usko,Toivo,Rakkaus Osta Plektra Pakkaus..." |
Chimera 29.11.2004 00:52:45 | |
---|
Itse pidän plektraa peukalolla, etusormella ja keskisormella koska käytän sadepisaran muotoisia plektroja joilla soitan leveästä kohdasta enkä kärjestä. Mitä useampi sormi niin sen tukevampaa ja soiton nopeutta saa helpotettua sillä miten kovaa plektraa puristaa. Tervetuloa #Muusikoiden.net -IRC-kanavalle QuakeNet-verkkoon! Rentoa keskustelua musiikista vailla nipottamista. |
moottorisaha 29.11.2004 02:19:04 | |
---|
Riffeissä käytän "Hetfield-otetta" eli peukaloa, etusormea ja keskisormea (melkein pinsettiotteessa, muttei kuitekaan ;). Saa hieman jämäkämmän tatsin niihin rankempiin riffeihin. Sooloissa taas pelkästään etusormea ja peukaloa nyrkkiotteessa. |
Juha86 01.12.2004 20:26:21 | |
---|
Mulla plektra on aina etusormen ja peukun välissä, riippumatta siitä mitä soitan. Nyt tosin meinaa plektra liukua koko ajan, kun etusormen ympärillä on laastari (luistimen teroittaja teroitti liiankin hyvin mun luistimet...), eikä pysty soittaan kunnolla. Perhana.. You and me, we will be
part of the autumn harmony, Together sleeping the endless dream... |