Aihe: Äänitysetuaste: DBX, Focusrite, Drawmer, ART ??
1 2
Teemu Tee
16.11.2004 16:47:11
Kaupassa käynnin tulos: täytyy saada etuaste..

Rahaa vois sijoittaa jotain alle 500e ja saada pitäis koko maailma..

Focusriten Trakmaster näyttäisi kaikkein kiinnostavimmalta, mutta mielipiteitä kaivattais myös muista samantapaisista laitteista.

Kaupan myyjä koitti tietty saada maksamaan hiukan lisää ja hankkimaan TwinTrakin.. oishan se varmaan peli, mutta hiukan mulle kallis. Kun ne Genelecitkin tarttee vielä hankkia ;-)

Kokemuksia, mielipiteitä, epäilyksiä, kuulumisia, kehuja, haukkuja jne, kiitos!?
Tyhjän saa pyytämättäkin
samic
16.11.2004 21:58:47

kalaman
Teemu Tee
17.11.2004 13:26:26
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_spl_goldmike_9844_prodinfo.html

Kaupan setä puheli, että putkipeli ei välttämättä ole paras mahdollinen vaihtoehto "sveitsinlinkkariksi" äänittämiseen.

Mainittu tuote on hintaluokaltaan varsin kelpo, mutta toimii siis vain etuasteena muutamilla lisätoiminnoilla ryyditettynä. Haussa olisi enemmänkin äänityskanava -tyyppinen ratkaisu, jossa kompura ja/tai equ olisivat mukana. Vai onko kokeneemmilla ajatusta kyseisten asioiden merkityksestä tässä kohtaa signaaliketjua??? Tallentimessa/ tietokoneessa on tietysti kyseisiä välineitä hurumykke.

Mainitusta laitteesta vielä, eli SPL:stä, onko hyvän pelin maineessa tai jopa käyttökokemusta?
Tyhjän saa pyytämättäkin
Notefix
17.11.2004 13:28:39

Mun mielestä kandee hankkia mahdollisimman hyvä etuaste ja tinkiä sitten vaikka noista muista herkuista. Toi SPL vaikuttaa hyvältä, jos putkiastetta haluaa. Itsekin pitäis himaan ostaa joku ja toi SPL on kyllä hyvin vahva ehdokas.
My name is Baron, Notefix Baron "
Mikael
17.11.2004 21:03:36 (muokattu 17.11.2004 21:04:34)

Oliks täällä vielä kellään koemuksia noista FMR-audion vehkeistä. Esim tuo Really Nice Preamp ja Compressor vaikuttavais jotenkin järkipeleiltä ainakin himahommiin ja kovasti noita on kehuttu "alan lehdissä".

http://www.fmraudio.com/
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
Notefix
17.11.2004 21:07:28

Oliks täällä vielä kellään koemuksia noista FMR-audion vehkeistä. Esim tuo Really Nice Preamp ja Compressor vaikuttavais jotenkin järkipeleiltä ainakin himahommiin ja kovasti noita on kehuttu "alan lehdissä".

http://www.fmraudio.com/

Ainaki mun korvaan kuulostaa hyvältä. Muutama kerta on tullu vastaan. Onkohan noille tullu kotimaista maahantuojaa?
My name is Baron, Notefix Baron "
lardie
17.11.2004 21:32:12 (muokattu 17.11.2004 21:37:33)

Ainaki mun korvaan kuulostaa hyvältä. Muutama kerta on tullu vastaan. Onkohan noille tullu kotimaista maahantuojaa?

RNC löytyy täältäpäin, on vakiinnuttanut paikkansa snaren kaverina ja trackatessa voksien kakkoskompurana. Suomessa ei tietääkseni ole maahantuojaa, Ruotsista löytyy muistaakseni.
-extreme action metalcore- www.scorched.org
Mikael
18.11.2004 09:33:33

Ruosista puheenollen... Goldenagemusic on aika mielenkiintoinen kauppa (tosin tota FMR:ää ei löydy ainakaan hinnastosta). Käykääpä tutkimassa ja älkää antako 70-lukulaisten nettisivujen hämätä...

http://www.goldenagemusic.se/

ps. Hinnastossa näyttäis olevan monelle tuotteelle suoraan Suomen hinta.
lardie
18.11.2004 14:14:36

Ruosista puheenollen... Goldenagemusic on aika mielenkiintoinen kauppa (tosin tota FMR:ää ei löydy ainakaan hinnastosta). Käykääpä tutkimassa ja älkää antako 70-lukulaisten nettisivujen hämätä...

http://www.goldenagemusic.se/

ps. Hinnastossa näyttäis olevan monelle tuotteelle suoraan Suomen hinta.

johon tulee päälle ALV:t jnejne...
-extreme action metalcore- www.scorched.org
klunssila
19.11.2004 10:38:31 (muokattu 19.11.2004 10:43:21)
Kaupassa käynnin tulos: täytyy saada etuaste..

Rahaa vois sijoittaa jotain alle 500e ja saada pitäis koko maailma..

Focusriten Trakmaster näyttäisi kaikkein kiinnostavimmalta, mutta mielipiteitä kaivattais myös muista samantapaisista laitteista.

Kaupan myyjä koitti tietty saada maksamaan hiukan lisää ja hankkimaan TwinTrakin.. oishan se varmaan peli, mutta hiukan mulle kallis. Kun ne Genelecitkin tarttee vielä hankkia ;-)

Kokemuksia, mielipiteitä, epäilyksiä, kuulumisia, kehuja, haukkuja jne, kiitos!?

Mulla on tuo on Focusriten Trakmaster ollut puolentoista vuoden verran yhtenä äänityskanavana. Se sellainen allround-peli, helppokäyttöinen, toimintavarma, riittävän hyvä kompura ja eq ja etuasteessakin riittää potkua. Eihän se soundiltaan ole aivan putkietuasteen luokkaa, mutta sanon että kompuran ja eq:n kanssa voittaa sillä monet putkietuset joissa niitä ei ole.
Nämä nykymuodin pikkuiset putkietuasteet ovat ongelmallisia juuri kompuran ja eq:n puutteen vuoksi, eivätkä ole allround- käytössä aina riittäviä. Minusta kompuran merkitystä nauhoituksessa ei olla nykyajan laitteissa tajuttu.

Ainakin mulla basso, akustiset kitarat, laulut ja konkkamikit yleensä tulee ajettua sillä sisään. Ei siis mitään negatiivista sanottavaa, päin vastoin. Tekee juuri sen mitä tarviikin kotipajalla eikä ole ainakaan session heikoin lenkki.

EDIT: Ainiin musanäyte ja allekirjoitus on nauhoitettu trakmasterin läpi kaikki kama. Ei mitään muuta kun pieni tascamin mikseri, trakmaster, 2 konkkaa, 3 sm57 ja akg d112 ja pc. Torvisoundit ovat paskat, mutta se ei ole trakmasterin vika vaan peiliin voin katsoa.
Mikael
19.11.2004 10:56:53 (muokattu 19.11.2004 10:59:29)

Nämä nykymuodin pikkuiset putkietuasteet ovat ongelmallisia juuri kompuran ja eq:n puutteen vuoksi, eivätkä ole allround- käytössä aina riittäviä.

Mä oon tästä vähän eri linjoilla. Musta on yleensä vaan parempi mikäli noihin kompuroihin ja eq:hin ei tarvitse äänitysvaiheessa juurikaan kajota. Mikäli sitä eq:ta pitää väkrätä jo äänitysvaiheessa on yleensä äänilähteessä tai mikin valinnassa/sijoituksessa jotain hätää. Linjahommat tietty erikseen...

Minusta kompuran merkitystä nauhoituksessa ei olla nykyajan laitteissa tajuttu.

Samaa mieltä. Jotenkin tuntuu että tota kompuraa tarjoillaan nykyään joka paikkaan aivan holtittomasti oli sille tarvetta eli ei.

EDIT: Vielä tähän:
Eihän se soundiltaan ole aivan putkietuasteen luokkaa
Ei se putki mitään vielä todista etuasten laadusta. Sekä puktella että transistorilla voidaan päästä hyvään lopputulokseen (ja huonoon...).
klunssila
19.11.2004 12:10:37
Mä oon tästä vähän eri linjoilla. Musta on yleensä vaan parempi mikäli noihin kompuroihin ja eq:hin ei tarvitse äänitysvaiheessa juurikaan kajota. Mikäli sitä eq:ta pitää väkrätä jo äänitysvaiheessa on yleensä äänilähteessä tai mikin valinnassa/sijoituksessa jotain hätää. Linjahommat tietty erikseen...

Eq:ta ei aina tarvii ruuvata, mutta kompuraa kyllä saa käyttää. Niinkuin Mikael mainitsi, niin esim. basson vetäminen linjaan ilman kompuraa voipi olla aika arpapeliä. Minä laitan aina basistille kompuran. Samoin laulut ja taustalaulut (kovempi kompressointi) vaativat kompuraa jo äänitysvaiheessa. Oikeaoppinen kompuran käyttö mahdollistaa näin digiaikana riittävän voimakkaan signaalin ajamisen kovalevylle pelkäämättä milloin menee digitaalisärölle tai alkaa paukkumaan.
Teemu Tee
19.11.2004 13:05:00 (muokattu 19.11.2004 13:07:50)
Nämä nykymuodin pikkuiset putkietuasteet ovat ongelmallisia juuri kompuran ja eq:n puutteen vuoksi, eivätkä ole allround- käytössä aina riittäviä. ...

Mulla on jo valmiina DBX:n minipre ja Bellarin putkikompura, joten hehkua saadaan kyllä tarvittaessa matkaan. Käyttämässäni tallentimessa - KORG D1600 - on itsessäänkin kompuraa, equa, kaikua yms. mutta laatu on about keskitasoa.

Nyt mulla on kysymys oikeastaan periaatteellisesta päätöksestä: kaksikanavainen pelkkä (putki)etuaste vai yksikanavainen etuaste kompuralla ja equlla. Raha asettaa tämän raamin.

S-limitterin tärkeydestä vielä: olen kyllä käyttänyt, mutta mitenkä merkityksellistä on muiden mielestä tuo ominaisuus? Tulen käyttämään suunnittelemaani hankintaa aika pitkälti laulun äänitykseen, joten siksi kiinnostaa. Onko siis merkitystä tehdäänkö asia äänittäessä vai vasta miksatessa?

Ei kai tässä auta muu kuin hakea kaupasta muutama räkkiviipale viikonlopuksi, tehdä testiäänityksiä ja ratkaista niiden perusteella. Hieman työlästä vaan. Ja joutuu taas kerjäämään kaupan sedältä...

EDIT: muutama tarkennus
Tyhjän saa pyytämättäkin
klunssila
19.11.2004 13:57:20
Mulla on jo valmiina DBX:n minipre ja Bellarin putkikompura, joten hehkua saadaan kyllä tarvittaessa matkaan. Käyttämässäni tallentimessa - KORG D1600 - on itsessäänkin kompuraa, equa, kaikua yms. mutta laatu on about keskitasoa

Mihinkäs sinä enää tarviit toista etuastetta kun DBX:llä, bellarilla ja tallentimella saat jo kaiken tarvittavan nauhalle? Ota ihmeessä joku kaksikanavainen, koska nyt saat monoa nauhalle, mutta esim. tilan stereomikityksissä 2-kanavasta on iloa. Ja vielä jää yksi mono vaikka suoraan äänilähteen lähelle.

kaksikanavainen pelkkä (putki)etuaste vai yksikanavainen etuaste kompuralla ja equlla.
Onko Bellari stereo vai ei?
Rakenna signaalitie etuaste-kompura(Bellari)- tallennin (jossa eq). Jos bellari on stereo, niin et tarvitse kuin mahdollisimman hyvän 2-kanavaisen etuasteen. Sama signaalitie on Trakmasterissa, mutta vain yhdessä kanavassa. Siksi minulla onkin stereota varten nykyään TFpro p2, aivan mahtava peli (tsekkaa http://www.tfpro.com/products/usaindex.php). Hinta vaan alkaa olemaan kohtuullisen kova.

S-limitterin tärkeydestä vielä: olen kyllä käyttänyt, mutta mitenkä merkityksellistä on muiden mielestä tuo ominaisuus? Tulen käyttämään suunnittelemaani hankintaa aika pitkälti laulun äänitykseen, joten siksi kiinnostaa. Onko siis merkitystä tehdäänkö asia äänittäessä vai vasta miksatessa?

Tarkoitatko s-limitterillä esim. DeEsseriä, jolla saadaan s-korostukset pois? Itse olen huomannut DeEsserin käytön ongelmalliseksi: laulusta voi lähteä aika paljon potkua pois DeEsserin kanssa. On aika harvoja tapauksia ja lauluääniä, joiden kanssa DeEsseriä voi käyttää. Hyvin vähäinen käyttö vielä toimii, mutta samaan tulokseen pääsee oikealla mikkiasettelulla, mikillä ja vaikka "sukkahousu-suojalla".
Teemu Tee
19.11.2004 15:18:34
Onko Bellari stereo vai ei?

monolaite

Tarkoitatko s-limitterillä esim. DeEsseriä, jolla saadaan s-korostukset pois? Itse olen huomannut DeEsserin käytön ongelmalliseksi: laulusta voi lähteä aika paljon potkua pois DeEsserin kanssa. On aika harvoja tapauksia ja lauluääniä, joiden kanssa DeEsseriä voi käyttää. Hyvin vähäinen käyttö vielä toimii, mutta samaan tulokseen pääsee oikealla mikkiasettelulla, mikillä ja vaikka "sukkahousu-suojalla".

juu tällaista meinasin. Noissa hinnakkaammissa laitteissa näyttää olevan aika monissa tuollainen valmiina, siksi kyselin.
Tyhjän saa pyytämättäkin
Leri
19.11.2004 15:36:00
Mikä olis hyvä ja halpa kompura ton Mini Pren kanssa? Mulla oli Samson S com plus, mut se oli joko huono,tai käyttäjässä vika.
jkankaan
20.11.2004 02:08:14

Entäs rumpujen äänitys? Ite oon rakentamassa kotistudiota RME:n Firefacen ympärille ja mietityttää just se, että saako rummut äänitettyä nätisti riittävän "lujalla" ilman kompuraa/limitteriä, jota em. laite ei tarjoa. Siis ilman että tarttee koko ajan seurata mittareita, että milloin klippaa. Gatet yms. hoidetaan ilman muuta fix-it-in-the-mix - tyylillä, mutta mitenkäs tuo kompressointi/limitointi?

Jos kirjoitin epäselvästi, kommentoikaa veljet ja sisaret, olen pikkujoulukumarassa.
--- "The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side." Hunter S. Thompson ---
Mikael
20.11.2004 12:03:09 (muokattu 20.11.2004 12:03:31)

Entäs rumpujen äänitys? Ite oon rakentamassa kotistudiota RME:n Firefacen ympärille ja mietityttää just se, että saako rummut äänitettyä nätisti riittävän "lujalla" ilman kompuraa/limitteriä, jota em. laite ei tarjoa. Siis ilman että tarttee koko ajan seurata mittareita, että milloin klippaa. Gatet yms. hoidetaan ilman muuta fix-it-in-the-mix - tyylillä, mutta mitenkäs tuo kompressointi/limitointi?

No mä en rumpuja äänitellessä käytä kompuraa kuin satunnaisesti bassarissa. Jos on erillinen tarkkaamo ja luotettava kuuntelu + riittävästi aikaa, niin noita voi käytellä mut en mä ilman kunnollista kuntelua uskaltais juurikaan rumpuja kompressoida. Miksatessa sitten...
Teemu Tee
20.11.2004 16:45:25
No mä en rumpuja äänitellessä käytä kompuraa kuin satunnaisesti bassarissa. Jos on erillinen tarkkaamo ja luotettava kuuntelu + riittävästi aikaa, niin noita voi käytellä mut en mä ilman kunnollista kuntelua uskaltais juurikaan rumpuja kompressoida. Miksatessa sitten...

Mä olen kyllä ajanut basaria kevyen kompuran läpi. Ottaa aivoon kun muuten napakka äänitys pilaantuu muutaman särönujautuksen takia. Kun en juurikaan harrasta leikkelyä...

Snaressa käytän myös sellaista -10dB/ 2:1 juttua ikäänkuin rauhoittamaan hermoja. Saa sitten ajettua hiukan lujempaa sisään.
Tyhjän saa pyytämättäkin
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)