Aihe: Harley Benton dobro, kokemuksia?
1 2
bimbi
17.11.2004 06:35:31
Uusi luettelo, 266 E. Kannattaako?
Von Härskiburg
17.11.2004 10:04:19

Harley Bentonin sähkiksiä on arvosteltu varsin armottomasti tällä palstalla. Todennäköisesti dobrot ovat kutakuinkin samaa tasoa = paskaa.
"Siellä on ja pysyy", sanoi spitaalinen kun bordellista tuli.
duane
17.11.2004 12:31:28
Harley Bentonin sähkiksiä on arvosteltu varsin armottomasti tällä palstalla. Todennäköisesti dobrot ovat kutakuinkin samaa tasoa = paskaa.

Onko pakko kommentoida jos ei ole asiasta minkäänlaista käsitystä??? Varsinkin nuo HB:n roots-soittimet (Dobrot, maniskat, banjot, steelit yms) tehdään samoissa bulkkitehtaissa kuin mm Fenderin ja Johnsonin vastaavat...eli HB ei aina välttämättä ole paskaa...

Ja sitten toi reso...Olen nähnyt/koesoittanut muutaman yksilön, ja voin sanoa, että kyseessä on käyttökelpoinen peli. Voi olla, että käyttö soitinversaalla auttaa (hienosäätöä), mutta hinta/laatu suhde on mitä mainioin... Olen kuullut myös muutaman soitinrakentajan noita kovasti kehuvan...
Funk U Too
dfloreno
17.11.2004 12:42:48

Onko pakko kommentoida jos ei ole asiasta minkäänlaista käsitystä??? Varsinkin nuo HB:n roots-soittimet (Dobrot, maniskat, banjot, steelit yms) tehdään samoissa bulkkitehtaissa kuin mm Fenderin ja Johnsonin vastaavat...eli HB ei aina välttämättä ole paskaa...

Ja sitten toi reso...Olen nähnyt/koesoittanut muutaman yksilön, ja voin sanoa, että kyseessä on käyttökelpoinen peli. Voi olla, että käyttö soitinversaalla auttaa (hienosäätöä), mutta hinta/laatu suhde on mitä mainioin... Olen kuullut myös muutaman soitinrakentajan noita kovasti kehuvan...

Joo, mulla itellänikin ollut tuommoinen. Ja onpa silläkin soitettu ihan levyille :). Tossa vaan on se, että kannattaa jo ostaessa asennoitua siihen, että se ei oo ihan heti käyttövalmis :). Eli ainakin uus resonaattori sinne sisään, mulla oli siellä ainakin semmoinen naurettava kakkuvuoka :). Plus se biscuit-talla kannattaa vaihtaa tossa samalla. Sen pitäis olla vaahteraa, mulla se oli vaneria :).

Mutta loppukädessä, ei noitten radikaalienkan parannuksien jälkeen hintaa ole kuin about 500e ... Että halpoja ne kyllä on.

Yks mikä mua rupes risoo on se, että se metallikoppainen on niin järkyttävän painava... rupes olee jo ahdistavaa :(.
dfloreno
17.11.2004 12:46:24

Hmm... tästä mä oon jo sauhunut muissa threadeissa, mutta: Älkää vastatko jos ette tiedä. Plus tämmöinen "joo, meitsi handlaa... kait" -tyyppiset vastaukset vaan sekoittaa turhaan. Kysymys oli selkeä, onko kokemusta?

Ja btw, en meinaa sitäkään, että keskustelu pitäis tyrehdyttää, päinvastoin. PIdetään vaan mielessä, että keskustelu ei oo = paskaa :).
bimbi
17.11.2004 13:10:18
Eli ainakin uus resonaattori sinne sisään, mulla oli siellä ainakin semmoinen naurettava kakkuvuoka :). Plus se biscuit-talla kannattaa vaihtaa tossa samalla. Sen pitäis olla vaahteraa, mulla se oli vaneria :).

Mutta loppukädessä, ei noitten radikaalienkan parannuksien jälkeen hintaa ole kuin about 500e ... Että halpoja ne kyllä on.

Yks mikä mua rupes risoo on se, että se metallikoppainen on niin järkyttävän painava... rupes olee jo ahdistavaa :(.

Tätähän minä vähän ajattelinkin että hinta/laatusuhde saattaisi olla kohdallaan.
Mistä sitten noita resonaattoreita saa, onko pakko kääntyä soitinhuollon puoleen? Meinaan että kai sitä nyt itse moisen vaihtaa voisi, kun ei ole riskiä arvopelin pilaamisesta jos vähän tumpuloi :)

Ja sitten muutenkin jos tiedätte muita mahdollisia "halpojajahyviä" resonaattorikitaroita niin kertokaa oi...
Trebla
17.11.2004 13:21:47

Mistä sitten noita resonaattoreita saa, onko pakko kääntyä soitinhuollon puoleen?

Millbrook Helsingissä:
http://www.millbrook.fi/source_pdf/ … ikitaran_osat_kapot_jalkapallit.pdf

Sp-elektroniikka Oulussa:
http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/gp16.pdf

Jollei lähempää, niin ainakin StewMac:ilta jenkkilästä:
http://www.stewmac.com/shop/Hardware,_parts.html
Before you play two notes, learn how to play one note - and don't play one note unless you've got a reason to play it.
varakeef
17.11.2004 16:01:04
Dobrohan on luonteeltaan kova- mutta rumaääninen soitin. Aivan kuten vaikkapa banjo. Kyseisten soittimien rakenne perustuu nimenomaan äänenvoimakkuuden lisäämiseen soinnin kustannuksella.

Dobron voinee siis aivan hyvin tilata Thomannilta, jos dobron tarpeessa on. Itselläni on Bentonin viisikielinen banjo, joka pelittää oikein hyvin. Kuten ukulelekin.

Jos dobroiluun innostuu sitten enemmänkin, voi kitarapajalta noutaa laadukkaampia.
"Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo" - Rick Rubin
DJKaaos
17.11.2004 16:10:28

Tässä taas joku kotitietäjä-asiantuntija. Sen turvan voi pitää kiinni jos ei ole mitään asiaa ja/tai tietoa.
Move it !
Von Härskiburg
17.11.2004 19:03:14

Tässä taas joku kotitietäjä-asiantuntija. Sen turvan voi pitää kiinni jos ei ole mitään asiaa ja/tai tietoa.

No joo. Oli ehkä vähän turha postaus. Olisi tuohon perään pitänyt laittaa, että testaamalla tuo dobrojen laatutaso selviää. Mulla on hirmu ennakkoluuloja kaikkia HB:ta kohtaan, kun olen sattunut joitakin yksilöitä testaamaan. Jotenkin sitten oletan, että nuo dobrotkin on samaa tasoa.
"Siellä on ja pysyy", sanoi spitaalinen kun bordellista tuli.
Silvertown
17.11.2004 19:16:51
Jossain kotimaisessa musiikkilehdessä (Rytmi? Riffi? Mitä näitä nyt on...) oli joskus vertailussa resonaattoreita. Harley Benton sai muistaakseni paremman arvosanan kuin minun Johnson. Ja sanottiin, että ihan hyvä soitin. Eihän resonaattorikitaraa varmaan koskaan mikään kovin hyvä ole soittaa. Vai?
Voittajat eivät luovuta, luovuttajat eivät voita.
Volle
17.11.2004 19:34:42

Eiks ne ole aina pikkasen painavia puisiin verrattuna? Parilla metallikoppaisella olen soitellut ja molemmat olivat aika törkeän painoisia mun heikoille käsilleni. Istualtaan noilla yleensä vedetään, joten ei sillä niin väliä ole.
Nam.
dfloreno
18.11.2004 00:18:20

Dobrohan on luonteeltaan kova- mutta rumaääninen soitin. Aivan kuten vaikkapa banjo. Kyseisten soittimien rakenne perustuu nimenomaan äänenvoimakkuuden lisäämiseen soinnin kustannuksella.
Dobron voinee siis aivan hyvin tilata Thomannilta, jos dobron tarpeessa on. Itselläni on Bentonin viisikielinen banjo, joka pelittää oikein hyvin. Kuten ukulelekin.

No tässäpä oli taas asiaa. Rumaääninen soitin? ja soinnin kustannuksella?!

Käypä hei kokeilemassa jotain oikeeta resoa, banjoa, tai muuta rumaa ja kova-'äänistä peliä... rumuudessakin on eroja.
dfloreno
18.11.2004 00:20:29

Jos viittaat Riffi 2/2004:ssa olleeseen testiin niin HB:tä ei siinä ollut mukana ollenkaan.

Tää threadi on karkaamassa käsistä! Asiantuntijat puhuu arvoisteluista joita ei oo olemassakaan ja muodostaa/laukoo mielipiteensä joidenkien bulkkitusinamailojen pohjalta... hyvä meininki :-).
dfloreno
18.11.2004 00:24:07

Eihän resonaattorikitaraa varmaan koskaan mikään kovin hyvä ole soittaa. Vai?

Mistäs näin päättelet? Kyllä noita voi (ja pitääkin) säätää samalla tavalla kuin akustisia kitaroita; se, että ne on "rumaäänisiä" (jooo, sori... :) niin ei vähennä niiden akustisia ominaisuuksia. Ei huonosti soitettavalla kitaralla viitsi kukaan soittaa.

Ja jos me nyt taas puhutaan Bentonien resoista, niin yks juttu mikä mua kanssa hämäsi siinä, mikä unohtui mainita, niin on se, että se kaula siinä mun mailassa ainakin vaikutti olevan suoraan kopio nylon-kielisestä klaissisen kitaran kaulasta... eli liian leveä tohon hommaan ja paksu. Ei huonosti soitettavalla kitaralla viitsi kukaan soittaa.
dfloreno
18.11.2004 00:46:40

Ja ne vastalauseet voi sanoa hieman ystävällisemmin :).
fox
18.11.2004 01:20:55

No tässäpä oli taas asiaa. Rumaääninen soitin? ja soinnin kustannuksella?!

Käypä hei kokeilemassa jotain oikeeta resoa, banjoa, tai muuta rumaa ja kova-'äänistä peliä... rumuudessakin on eroja.

Näinpä. Nimittäin saattaa olla "hieman" eroa HB:n (ja todennäköisesti samasta tehtaasta, samalta linjalta ym. tulevan Johnsonin) ja vaikkapa Deeringin banjojen välillä... Deeringin malleja on luokkaa 3500 dollaria... eikä banjoa voi pitää rumaäänisenä soittimena, ei! Omanlaisensa se toki on, kuten on resonaattorikitarakin. Silti en yhtään epäile, etteikö HB voisi olla aivan oiva entry-level vehje molemmissa soitinryhmissä, jos valitsee sen paremman.. koska ovat soittimet yksilöitä, jopa ne halvat..:)
Banjonsoiton harrastajana oli pakko kommentoida. Siis soittaa en osaa, mutta harrastan...
dfloreno
18.11.2004 11:55:09

Näinpä. Nimittäin saattaa olla "hieman" eroa HB:n (ja todennäköisesti samasta tehtaasta, samalta linjalta ym. tulevan Johnsonin) ja vaikkapa Deeringin banjojen välillä... Deeringin malleja on luokkaa 3500 dollaria... eikä banjoa voi pitää rumaäänisenä soittimena, ei! Omanlaisensa se toki on, kuten on resonaattorikitarakin. Silti en yhtään epäile, etteikö HB voisi olla aivan oiva entry-level vehje molemmissa soitinryhmissä, jos valitsee sen paremman.. koska ovat soittimet yksilöitä, jopa ne halvat..:)
Banjonsoiton harrastajana oli pakko kommentoida. Siis soittaa en osaa, mutta harrastan...

Aivan. Ja kyllä nääkin em. _hyvät_ soittimet 'soivat'. Mutta tämmöinen hämmennys on periaattessa ihan ymmärrettävää, ei kai ne tuolla rapakon takana tiedä mitään esim. kanteleiesta tai noitarummuista :-), et se on vähän niinkuin tasapeli :).
Hyvä että noista täällä ihmetellään, korjaantuu noi villimmät väitteet ja ehkäpä joku innostuu tutustumaan moisiin vehkeisiin.

Mutta ero on samaa luokkaa kun kokeilee ja vertailee eism. 100e strato kopioo, ja sitten vaikkapa Fenkun CS stratoa (ja nämäkään ei IMO enää edusta sitä ihan kovinta kärkeä :). Kumpikin soi, mutta aika eri tavalla; toinen maksaa 100e ja toinen helposti 3000e :-). Ja totuuden nimissä ei ne fenderinkän resot mitään maailman parhaimpia ole, mutta niitäkin laittamalla saa ihan kelpo pelin.

Ja lopuksi offtopikkia, ois aika villiä rupee tarjoamaan tonne thomannille halvalla tehtyjä kanteleita, jos sen tekee samallalailla kun sen niiden ukulelen, niin ois aika helppo monistaa noita postimyyntikäyttöön :-). Ja tinapillejä, ja... noitahan riittäis :). Pohjalta "Ethnic Hot Deals" ;)...
Ville81
18.11.2004 13:31:12
HB:n dobro saattaisi olla siksi kiintoisa ja ehkä käyttökelpoinenkin, koska dobrolta ei kuitenkaan hirveästi soitto-ominaisuuksia haeta. Pullonkaulalla soitettaessa ei nauhatyöllä yms ole niin paljon väliä kuin vaikkapa klassisessa kitarassa.
*wink wink*
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)