Aihe: Biisien matoista
1 2
Bentley
17.11.2004 09:44:48

Eli tämä koskee lähinnä syntikkamattoja.

Mitenkä syntikoilla soitetaan matot levyillä? Pitääkö ne olla silleen et jos biisi menee Am G Am nii ne soitetaan kans Am G Am? Tietenkin ottaen huomioon että soittaako sen pitkänä sointuna vai soittamalla sointujen nuotteja eri järjestykses rytmityksen muotoisena blaa blaa (i ges juu nou wat ai miin änd tis is nat sou relevant)

Itse olen käyttänyt metalliliiton biiseissäni syntikkamattona seuraavanlaista menetelmää, ihan sen takia ku se kuulostaa hyvälle:

Eli jos kitaralla soitan vaikka A5 B5 A5 G5 niin näitä oon myötäilly syntikalla vastaavasti vitos sointuina eli A5 (A E A) B5 (B F# B) G5 ( G D G )..

Eli en yhtään tiedä onko joku joskus soittanut sointuja syntikalla näin vai ovatko he lisänneet "oikeat" soinnut mukaan.. :/

(sini)valaskaa tietämätöntä.
For those who can't be without the music!
Huevos
17.12.2004 20:18:26

soita mikä kuulostaa hyvältä.
hörhö
17.12.2004 20:28:21 (muokattu 17.12.2004 20:32:24)

soita mikä kuulostaa hyvältä.

No voi elämä. Tätäkö vastausta kysymyksen esittäjä välttämättä halusi? Oikeastaan kaikki soittamista/säveltämistä/sovittamista käsittelevät alueet voisi lopettaa ja kissan kokoisilla kirjaimilla sivuston ylälaitaan FAQ;

Älä kysy mitään näihin aiheisiin liittyvää, sillä mitä ikinä aioitkin kysyä, vastaus on: tee, miten kuulostaa hyvältä. Niin helppoa kaikki on.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
hörhö
17.12.2004 20:32:10

Alkup. kysymykseen.

Tuo em. ajatus ylimmän äänen melodialinjasta on oikein hyvä.

Lisäksi kannattaa katsoa hieman äänenkuljetuksen, eli kenraalibasson perusteita. Nämä on niin vanhaa materiaalia, ettei sitä tarvitse noudattaa, mutta siinä oppii hyvin tiedostamaan erilaisten äänenkuljetustapojen erot. Elikkäs mille kuulostaa erilaiset asettelut, vastaliikkeet, rinnakkaisliikkeet, jne.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
Huevos
17.12.2004 20:54:44

Alkup. kysymykseen.

Tuo em. ajatus ylimmän äänen melodialinjasta on oikein hyvä.

Lisäksi kannattaa katsoa hieman äänenkuljetuksen, eli kenraalibasson perusteita. Nämä on niin vanhaa materiaalia, ettei sitä tarvitse noudattaa, mutta siinä oppii hyvin tiedostamaan erilaisten äänenkuljetustapojen erot. Elikkäs mille kuulostaa erilaiset asettelut, vastaliikkeet, rinnakkaisliikkeet, jne.

...tai sitten sä voit vaihtoehtoisesti käyttää korvia ja soittaa vaan mikä kuulostaa hyvälle.
Nuages
17.12.2004 22:07:46 (muokattu 17.12.2004 22:09:23)
...tai sitten sä voit vaihtoehtoisesti käyttää korvia ja soittaa vaan mikä kuulostaa hyvälle.

Joo. Katsos kun kenraalibasson opiskelu estää korvien käytön ja tekee soitosta automaattisesti huonon kuuloista.
Huevos
17.12.2004 23:58:06

Joo. Katsos kun kenraalibasson opiskelu estää korvien käytön ja tekee soitosta automaattisesti huonon kuuloista.

niin ja musiikinteorian opiskelu näyttäis myös tuhoavan huumorintajun.
Nuages
18.12.2004 15:24:49 (muokattu 18.12.2004 15:25:31)
niin ja musiikinteorian opiskelu näyttäis myös tuhoavan huumorintajun.

Ai miten niin!? Ooksää kuullu siit yhrest äijäst?
Huevos
18.12.2004 15:54:27

Ai miten niin!? Ooksää kuullu siit yhrest äijäst?

ai david hasselhoffista? joo, kova mies...
Kaksikerroksinen
20.12.2004 18:31:11
No voi elämä. Tätäkö vastausta kysymyksen esittäjä välttämättä halusi? Oikeastaan kaikki soittamista/säveltämistä/sovittamista käsittelevät alueet voisi lopettaa ja kissan kokoisilla kirjaimilla sivuston ylälaitaan FAQ;

Älä kysy mitään näihin aiheisiin liittyvää, sillä mitä ikinä aioitkin kysyä, vastaus on: tee, miten kuulostaa hyvältä. Niin helppoa kaikki on.

Niinpä se onkin. Täytyy olla aika huono säveltäjä jos tarvitsee kysellä jotain ohjeita muilta. Itse ne jutut pitää keksiä eikä oikeasti luovat kyselekään muilta mielipiteitä.
Nuages
20.12.2004 19:16:18 (muokattu 20.12.2004 19:19:59)
Niinpä se onkin. Täytyy olla aika huono säveltäjä jos tarvitsee kysellä jotain ohjeita muilta.

Nii-in. Kannattaa mieluummin lyödä tuntikaupalla päätä seinään, jos ei ole homma hanskassa. Ulkopuoliset neuvothan tietysti tappavat luovuuden.

Itse ne jutut pitää keksiä eikä oikeasti luovat kyselekään muilta mielipiteitä.

Ei tässä kysytty mielipidettä. Tässä kysyttiin NEUVOJA kokeneemmilta (?) musisoijilta.
Soolokitaristi
20.12.2004 20:40:28
Ihan perussointujen mukaan on useimmiten ihan hvyä soittaa, koska matto harvoin on kovin isossa osassa biisien äänimateriassa, joten turhan hienot kuviot saattavat vain haitata kokonaiskuvassa. Mielestäni paras keino tehdä mattoja elävämmäksi on varioida eri sävelten voimakkuksia. Itse soitan matot aina "käsipelillä" juuri sen takia, että sävelet soivat järkevillä, toisistaan poikkeavilla voimakkuuksilla.
Huevos
20.12.2004 22:11:51

soita tuurilla. aleatorista, katos...(taidetta)
M.i.k.key
23.12.2004 01:39:27
soita tuurilla. aleatorista, katos...(taidetta)

Tai vedä vaan niin että kuulostaa hyvälle... :)
Mä lopetan nää hommat!
baron
23.12.2004 03:05:39

Tai vedä vaan niin että kuulostaa hyvälle... :)

Jos ei kuulosta hyvältä, niin joku muu soittaa väärin.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Bentley
23.12.2004 13:17:43

Ei tässä kysytty mielipidettä. Tässä kysyttiin NEUVOJA kokeneemmilta (?) musisoijilta.

Aivan. Soitan tasan yhtä soitinta niin on mun mahodotonta tietää miten väsätä "oikein" muilla soittimilla kuviot jne.
For those who can't be without the music!
Huevos
23.12.2004 13:45:30

ei musiikissa ole oikeata tai väärää.

emmä tajua mitä se vaikuttaa ettei osaa soittaa kun yhtä instrumenttiä. kai sulla korvat on päässä kuitenkin? mutjoo...mä ainakin tykkään kuunnella levyiltä aina miten siellä on matot sun muut ja poimin sitten ehkä ite niitä juttuja jotka kuulostaa parhaalle.
Guitarist in the Night
23.12.2004 16:00:00
Aivan. Soitan tasan yhtä soitinta niin on mun mahodotonta tietää miten väsätä "oikein" muilla soittimilla kuviot jne.

Minäkin soitan vain yhtä soitinta ja mielestäni saan aikaiseksi ihan kohtalaisen kuuloisia musiikkikappaleita.
Hevi on ihan hyvää.
Epämuusikko
24.12.2004 21:21:25
Miten te onnistutte vääntämään aiheesta kuin aiheesta?

Hörhö puhui asiaa. Syna on väärissä käsissä vaarallinen ase, äänenkuljetuksen opettelusta ei ole haittaa (itellekin on ollu helvetisti hyötyä, oon rumpali!).

TJEU: Spandau Ballet: Gold. Intron synavälikkeet on täyttä dadaa!
Myytävänä Tosco 22" ride!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)