Squierrel 27.01.2003 17:12:40 | |
---|
Stratossani on koko sen historian ajan soinut g-kieli rumasti, vaikka mitä tekisi. Ikäänkuin jokin resonoisi sen kanssa, sellainen ylimääräinen särinä kuuluu pahiten vapaalla kielellä ja otelautaa myöten edetessä se asteittain vähenee. Kitaroissa yleensä ja varsinkin Stratoissa g-kieli on perinteisesti ongelmallinen ja paljon vinkkejä löytyy netistä, mutta mikään niistä ei ole auttanut. Ainakin seuraavat syyt ovat jo possuljettuja: 1. Kieli osuu nauhoihin? Ei osu, setuppi on tehty hyvin. 2. Jokin irtonainen osa resonoi kielen kanssa? Ei ole irtonaisia osia, sitäpaitsi resonanssi kuuluisi silloin myös muilla kielillä samoilla sävelillä. 3. Strat-itis? Ei ole, mikkien korkeusasetus ei vaikuta ilmiöön. 4. Huono satula? Ei ole, laitatin Oeschillä uuden, ei auttanut. 5. Kieli lähtee liian löysässä kulmassa satulasta virittimeen? Ei lähde, asensin ylimääräisen kieltenohjaimen. 6. Perinteinen kelluvan tallan ja g-kielen vireessäpysymisongelma? Kyse ei ole vireongelmasta, kieli vain saundaa rumasti jostain 7-nauhan tienoilta satulaan päin. 7. Sähköpuolen vika? Ei ole, ääni kuuluu myös unplugged. 8. Huono/sopimaton kieli? Tuskin, on kokeiltu eri paksuisia, punottuja ja punomattomia. Kielten vaihto ei ole vaikuttanut asiaan. Mikä ihme voisi saada aikaan moisen ilmiön? "Squier is the Epiphone of guitars." |
Härski 27.01.2003 17:40:21 | |
---|
Jaa-a... no kaikesta huolimatta nosta sitä g- kieltä niin perkeleesti, että se särinä loppuu (jos sulla on sellanen talla). Sitten lasket pikkuhiljaa niin kauan, ku se särinä taas tulee kahiin ja nostat sitä sitten vähän... Plaah, sekavaa ja mitään sanovaa. Pistäkää miinus. |
Vilhelmus 27.01.2003 18:12:06 | |
---|
Niinpä. Kitara ja varsinkin G-kieli ei ikinä kuulostaa hyvältä tai edes vireiseltä. prkl. Lisää diskanttia! |
Jabe 27.01.2003 18:17:24 | |
---|
Onko sulla perinteinen tallapala, jossa on kaksi pientä kuusiokoloavaimella ruuvattavaa ruuvia. (Ne ruuvit, joilla säädetään tallapalan korkeus.) Jos on, niin tsekkaa, ovatko ne kaksi g-tallapalan ruuvia suorassa, ja yhtä korkealle ruuvatut. Joskus toinen jää hieman löysemmäksi, ja pääsee särisemään, kun se toinen "kantaa" sitä tallapalaa enemmän . |
Jabe 29.01.2003 20:13:08 | |
---|
No selviskö probleemi, vai säriseekö edelleen? |
Corba 29.01.2003 23:01:12 | |
---|
Niinpä. Kitara ja varsinkin G-kieli ei ikinä kuulostaa hyvältä tai edes vireiseltä. prkl. Pistäppä punottu G-kieli, niin jopa rupee soimaan.... Soinnut ja vapaanakin soi upeesti. Toimii rautalamka musiikissa. Corba |
Vilhelmus 30.01.2003 02:24:52 | |
---|
Pistäppä punottu G-kieli, niin jopa rupee soimaan.... Soinnut ja vapaanakin soi upeesti. Toimii rautalamka musiikissa. Ihan amatöörikysymys, mutta miten seteissä ilmoitetaan, että g-kieli on punottu? Mulla oli ostaessani Straton siinä g-kieli punottu, ja tykkäsin kyllä.
Lisää diskanttia! |
LaXu 30.01.2003 02:28:34 | |
---|
Ihan amatöörikysymys, mutta miten seteissä ilmoitetaan, että g-kieli on punottu? Mulla oli ostaessani Straton siinä g-kieli punottu, ja tykkäsin kyllä. Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta muistelisin, että paketissa lukisi jotain tyyliin 0.17W eli tuo W merkkaisi punottua kieltä.
Kramer Stagemaster Custom 1
Ibanez RG550
Dean EVO DN76
Yamaha DG80-112A vahvistin |
AP 30.01.2003 08:34:31 | |
---|
Stratossani on koko sen historian ajan soinut g-kieli rumasti, vaikka mitä tekisi. Ikäänkuin jokin resonoisi sen kanssa, sellainen ylimääräinen särinä kuuluu pahiten vapaalla kielellä ja otelautaa myöten edetessä se asteittain vähenee. Jospa vika on tallapalan urassa...itsellä on joskus ollut saman tapainen ongelma, joka poistui, kun vaihdoin kanden tallapalan paikkaa.Tai sitten tallapalassa olevaa uraa voi koettaa muovata. EI viilaamalla, vaan painamalla uraa jollain sopivan muotoisella metalliesineellä; ei veitsellä (liian terävä) vaan esim. jollain ruuvitaltan kantilla. |
molotov 30.01.2003 09:14:30 | |
---|
Yksi mahdollisuus on, että sulla on yksi tai useampikin nauha aivan aavistuksen koholla, jolloin kieli saattaa sittenkin hipaista nauhaa väristessään. Tämähän on ihan yleinen puun elämiseen liityvä juttu. Kannattaisi ehkä myös kokeilla, josko kaulan kulman lisääminen auttaisi. Elikkäs kaulan kiinnityskohdan alle ohut siivu vaikkapa viilua. Ainakin soundi paranee, sillä saat nostettua tallapaloja ylemmäs soitettavuuden kärsimättä. Vielä tuli mieleen hieman ikävämpi vaihtoehto, eli kaularauta saattaa resonoida. Tämänkin asian pystyy kitaraseppä korjaamaan. |
Mulla on joskus vibrakampi resonoinut jonkun kielen kanssa. |
Juzzu 30.01.2003 10:08:21 | |
---|
Mulla on joskus vibrakampi resonoinut jonkun kielen kanssa. Et kuitenkaan tiedä kenen kieli se oli? Hendrixillähän taisi jopa oma kieli resonoida, kun silläkin intoitui ajoittain soittamaan. (ei se oikeesti hampailla soittanut). Lehmänkieli ois aika mötkäle resonoimaan. (Pitäisiköhän tämä nyt vaan tulkita työressin aiheuttamaksi) Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
Squierrel 30.01.2003 10:28:22 | |
---|
... ovatko ne kaksi g-tallapalan ruuvia suorassa, ja yhtä korkealle ruuvatut. Joskus toinen jää hieman löysemmäksi... Tarkistin. Ei kanna yhden varassa. Mistään resonoivasta osasta ei mielestäni voi olla kysymys, koska resonassiääni kuuluisi silloin samaa säveltä soitettaessa myös toisilla kielillä. Ylimääräinen äänes kuuluu vain g-kielestä ja myös silloin, kun viritys on pielessä. Toistan myös sen, että kieli ei todellakaan särise mitään nauhaa vasten. Punottu g-kielikään ei auttanut, olen kokeillut. Epäilykset leijuvat edelleen satulan yllä. Häiriöäänes on pahimmillaan avoimella kielellä, ero 1. nauhaan on selvä, mutta sitarmainen soundi vaivaa edelleen kuultavana ainakin 5. nauhalle asti. Nostin kielen satulan urasta siihen viereen. Ilmiö vaimeni hiukan, mutta ei poistunut kokonaan. Kielessä ikäänkuin soi kaksi hyvin lähellä toisiaan olevaa taajuutta, eräänlainen chorus-efekti. Jos ilmiö esiintyisi vain vapaalla kielellä, syyllinen olisi selvä. Mutta miten kielen värähtely pääsee vuotamaan nauhan ja kieltä painavan sormen läpi satulaan, jos se satula nyt ylipäätään on syyllinen? "Squier is the Epiphone of guitars." |
Corba 30.01.2003 22:04:58 | |
---|
Ihan amatöörikysymys, mutta miten seteissä ilmoitetaan, että g-kieli on punottu? Mulla oli ostaessani Straton siinä g-kieli punottu, ja tykkäsin kyllä. Jep, kuten aiemmassa vastauksesta ilmenee "W" merkkaa punotun kielen. Esim. Burnssin kieliä saa jo 011-049 satsia punotulla G-kielellä.
Corba
http://personal.inet.fi/koti/corba/legends/legends.htm |
Metallinen Koira 30.01.2003 22:23:06 | |
---|
Mulla on sama ongelma. Se tosin pieneni, kun vaihdoin ohuemman kielen, muttei poistunut. Luin jokus jotain artikkelia, mitä täällä mainostettiin, G-kielen ongelmista ja siinä kovasti selitettiin, että G-kielellä on liikaa jännitettä. Kun tälläi miettisi, niin sehän menee yhteen mun kokemuksen kanssa ohuemmasta kielestä (parantaa kielen suoritusta). Kuitenkin kun mulla on e yhtä paksu kuin H-kieli (.013), eli e-kielessä aika kova jännite, niin se ei silti resonoi samalla tavalla. Tää on säilynyt mulle mysteerinä. Niin, kielet lähes blues-korkeudella ja kitara on strato-kopio, ja vielä Squier. Ehkä ongelma onkin siinä:) |
kunnasja 31.01.2003 10:48:08 | |
---|
-- Kuitenkin kun mulla on e yhtä paksu kuin H-kieli (.013), -- Huh? Minkä ihmeen vuoksi? Fiery sunset, the clouds are no longer gray - Burning crimson that soothes all my pain - The sun is burning down - Visit: http://www.helionprog.com |
Metallinen Koira 31.01.2003 11:53:13 | |
---|
Huh? Minkä ihmeen vuoksi? Laulaa niin kuin enkeli. Kokeilin tuossa sellaista, että viritin G-kielen ylöspäin H:ksi. Ongelma poistui! Mikä sen kielen jännitteessä aiheuttaa tuollaisen, että se ei "pysy kassassa"? Tarvii varmaan kokeilla jotain .026p -kieltä, että jännite riittäisi. :)
|
askomiko 31.01.2003 12:20:34 | |
---|
Mistään resonoivasta osasta ei mielestäni voi olla kysymys, koska resonassiääni kuuluisi silloin samaa säveltä soitettaessa myös toisilla kielillä. Ylimääräinen äänes kuuluu vain g-kielestä ja myös silloin, kun viritys on pielessä.
Minullakin joskus rämisee joku osa, ja yleensä se ilmaantuu vain yhdestä sävelestä yhdeltä kieleltä, eli ei samasta sävelestä toisilta kieliltä. Pikkuisen erilaillahan ne aina soivat eri kohdasta.
"Paskasta ei saa konvehtia." - Leila P. Makkonen |