Aihe: Miksi saundzekki?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Jami
15.11.2004 12:03:19 (muokattu 15.11.2004 12:03:54)

Sormunen on käyttänyt kovasti palstatilaa kertoakseen mun ylilyönneistäni ja tavastani kirjoittaa. Porukat hymistelee. Samaan hengenvetoon hän heittää tämän Maskottiakin kovasti huvittavan tekstin.

Sinä puolestasi harrastat "yritystoimintaa", mikä taitaa rajoittua Ala-Härmän rotarisaunan vaikutuspiiriin eli valistuneella arvauksella kunnan kassaan.

"Valistuneeksi arvaajaksi", joka ei edes osaa kirjoittaa Alahärmää oikein, hänellä on aika varma mielipide maakunnan tekemisistä.

Nämä "tietäjän" kommentitko mun pitäis purematta niellä. Ootteko te nyt aivan varmoja että sormunen jatkakoon ja Jami suu kiinni?
fletarehtaa ne palijo häjyysemmäkki!
superfly
15.11.2004 12:05:53
Nämä "tietäjän" kommentitko mun pitäis purematta niellä. Ootteko te nyt aivan varmoja että sormunen jatkakoon ja Jami suu kiinni?

Mä olen sitä mieltä että molemmat vois jo rauhottua. Aikuset ihmiset...
aikavaikea
15.11.2004 12:31:38 (muokattu 15.11.2004 12:32:06)
Mä olen sitä mieltä että molemmat vois jo rauhottua. Aikuset ihmiset...

Nimenomaan. Myötähäpeän tunne ei ole mukava sekään. Itselläni ei asioista mitään tietoa ole, mutta tykkään lukea asioista tietävien ihmisten kirjoittelua. Tämä "hiekkalaatikko on liian pieni meille kahdelle" -tyyliin AINA kääntyvä v**tuilu on turhaa ja tyhmää eikä anna mitään kenellekään. Paitsi joskus naurunaihetta meille sivusta seuraajille. Mikä ei liene alkuperäinen tarkoitus. Anteeksi täysin turha (mutta ei todellakaan ainoa) postaus tähän topikkiin.
And I don't give a damn if you don't like me Cause' I don't like you cause you're not like me
duane
15.11.2004 14:05:42
Ollaan niin eri linjoilla kun olla ja saattaa. Lienee itsemurhaa edes yrittää selittää. Soundchek ei tarkoita sitä että loppuillasta ei nuppeihin kosketa. Kukin tosin tekee tyylillään. Toiset paremmin, toiset huonommin. Ja toiset tietää aina toisia enemmän. Tuntuu. Sille on vissiin sanakin saksassa, Besserwisser.

Roadari

Tulipas mieleen taannoinen bluesfestivaalikeikka, jossa erään bändin solisti oli tosi otettu miksaajan ammattitaidosta kun sen ei ollut tarvinnut ruuvata pöytää keikan aikana juuri lainkaan...Bändin musa tosin on bluesfunkrockia ja mm basari & tomisoundit oli kuin Scorpionsin levyltä....
Funk U Too
LHU
15.11.2004 14:14:40 (muokattu 15.11.2004 14:53:21)
erään bändin solisti oli tosi otettu miksaajan ammattitaidosta kun sen ei ollut tarvinnut ruuvata pöytää keikan aikana juuri lainkaan...

No totesihan eräs pitkän linjan suomalainen mieslaulajakin kolleegalle että "mä oon ollu tosi tyytyväinen tohon spiritin folioon, tosi hyvä tiski, se on ollut meillä jo kolme kuukautta käytössä eikä oo vielä kertaakaan tarvinnu koskea säätöihin". Että monenlaiset ovat tavat tehdä näitä hommia......
Ei ne vuodet, vaan kilometrit...
Lennu
15.11.2004 18:49:43

No totesihan eräs pitkän linjan suomalainen mieslaulajakin kolleegalle että "mä oon ollu tosi tyytyväinen tohon spiritin folioon, tosi hyvä tiski, se on ollut meillä jo kolme kuukautta käytössä eikä oo vielä kertaakaan tarvinnu koskea säätöihin". Että monenlaiset ovat tavat tehdä näitä hommia......

Hehheh, kartsalle terkkuja vai?
Viallinen vääräleuka.
kivi
15.11.2004 19:56:04
Hehheh, kartsalle terkkuja vai?

Eikös se oo kavereiden kesken Klabbi?
:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
J.T.
15.11.2004 20:02:24
Huh huh, mitä menoa! Aika ikävä lukea näitä juttuja, kun mennään henkilökohtaisuuksiin. Nyt on sanottava, että olen kyllä tässä asiassa samoilla linjoilla nimimerkkien pitk, LHU ja sormunen kanssa, enkä pelkästään siitä syystä, että tunnen kyseiset herrat vuosien takaa ja minulla on useasti ollut ilo työskennellä heidän kanssaan eri yhteyksissä. Voimme olla heidän ominaisuuksistaan ihmisinä mitä mieltä tahansa, mutta niiden arvioiminen näillä palstoilla sillä otteella mitä nyt on nähty, ei mielestäni kuulu asiaan. Mitä tulee taas heidän ammatilliseen statukseensa, pidän heitä tämän maan ykköskaartiin kuuluvina hemmoina. Ne kilometrit ja keikkapaikat, jotka on ko. hemmojen kokemuspiirissä antavat aika paljon kaikupohjaa heidän kommenteilleen. Kyllä heillä on hallussa elävän musiikin esittämiseen liittyvät realiteetit niin pizzeriakeikoilla kuin jäähallikeikoilla ja festivaaleillakin täällä koto-Suomessa ja ulkomailla. Sellaista kokemusta ei välttämättä kartu nuorisotalon harrastelijabändien parissa. Eri aiheissa heiltä on tullut yleensä kosolti hyviä neuvoja ja kommentteja jotka OVAT sitä Jamin peräämää todellisuutta. Tästä ovat olleet useat muutkin palstoille kirjoittavat allekirjoittaneen ohella samaa mieltä. Edelleen ko. hemmot ovat havaintojeni mukaan viljelleet kommenttejaan varsin asiallisesti, kunnes… Heidän lisäkseen täällä on kosolti muitakin ihmisiä, joiden kirjoituksia on sangen mukava lueskella (kivi, roadari, paavi, neljä ruuvia)

Jami hyvä! On hieman vaikea ymmärtää tarkoitusperiäsi, kun lataat näitä mielipiteitäsi näillä palstoilla. Saatko siitä kenties henkistä tyydytystä, kun saat tällaisen jupakan aikaan? Väität tekeväsi sen ns. ”kieli poskella” -mentaliteetilla ja oletat, että kaikki ymmärtävät huumorisi. Valitettavasti huumori ja etenkään sarkasmi ei kovin helposti välity tässä formaatissa ja monet saattavat ymmärtää viestisi väärin. Mielestäni siinä kohdassa kun joku vastaa kommenttiisi ihan tosissaan, olisi asiallista valaista keskusteluun osallistuvia siitä, että nyt oltiin ikään kuin vitsin puolella. Toisaalta olen havainnut, että kun sinulle vastataan samalla mitalla näytät olevan silloin varsin tosissasi. Kuluneet fraasit pätevät tässäkin: Sitä saa mitä tilaa. Niin metsä vastaa… jne. Jäkä jäkä… Itse ainakin siinä vaiheessa perääntyisin kiltisti kun huomaisin, että huumorini ei ole mennyt perille ja pyytäisin anteeksi aiheuttamaani mielipahaa. Kun näillä palstoilla kuitenkin useimmat topicit alkavat varsin asiallisesti niin itse pyrin pysymään asialinjalla omissa kommenteissani. Tässä mielessä otan henkilökohtaisesti sen, miten kommentoit edellä mainitsemieni miekkosten kirjoituksia. Erityisesti veri kuohahti siinä vaiheessa, kun alettiin puhua Vihersaaren Tapsasta, joka traagisesti menehtyi rattijuopon uhrina Kreikassa työmatkallaan. Siinä vaiheessa tuli mieleen sellaisia juttuja mitä nyt en hyvien tapojen vuoksi viitsi sanoa. Sen verran miestä sentään löytyi, että pyysit anteeksi. Oli syytäkin! Vielä kerran: Oli todella syytäkin!! Yleensä kunnioitan itseäni vanhempia mutta sinun tapauksessasi ei kunnioitusta heru. Sama pätee silloin, kun alat kirjoitella tyyliin: ”mulla on aivan sama oikeus mollata hänen äärivasemmistolaisia näkemyksiään kuin hänellä vähätellä yrittäjyysmyönteistä näkökantaani”. Tuollaiset kommentit ovat mielestäni törkeyden huippu eivätkä kuulu tälle palstalle.

Varsinainen topic jäi tällä kertaa vähän sivuun, mutta pakkohan tätä jupakkaa oli kommentoida. Siitä saundzekistä (oikea kirjoitusasu: sound check) sen verran, että sillä pyritään lähinnä varmistamaan kaikkien esiintymiseen tarvittavien laitekomponenttien toimivuus sekä saamaan aikaiseksi sellainen sointikuva ja balanssi jolla on hyvä lähteä tekemään sitä varsinaista performanssia. Kyllä sitä bassarisoundiakin sitten väännetään se vartti, jos siihen on tarve. Itselläni ei valitettavasti noissa festariympyröissä siihen ole mahdollisuutta, kun toimenkuvana enimmäkseen on avustaa bändien miksaajia. Niissä tapauksissa, joissa itse miksaan, useimmiten joudun vetämään homman ns. lennosta. Enimmäkseen tällä metodilla joudun tekemään tuolla Pori Jazzissa. Ei se pahemmin närästä, jos on tutut kalusteet (mikrofonit, äänipöydät ja siihen liittyvät oheislaitteet). Yleensä minulla onkin niissä tapauksissa mikrofonivalinnoissa veto-oikeus.

Ja vielä lopuksi: se touhu ei ole mitään miksaajien keksimää teatteria, vaan sillä on ihan oikea pointti. Sekin on täällä jo moneen kertaan todistettu ja perusteltu. Sitä vartenhan niissä vehkeissä on ne korjaimet, että asioihin voidaan soinnillisesti vaikuttaa. Jos olet Jami niin kova jätkä niin tervetuloa vaan vääntämään lennosta 12-henkistä modernia latino-jazz-orkesteria, jossa kolme laulusolistia ryntää edestakaisin lavaa ja huutaa mihin tahansa mikrofoniin mikä eteen sattuu, kolme perkussioheeboa lataa kannujaan niin, ettei tahdo erottaa komppia soolosta ja samaan aikaan korvan juuressa orkesterin matkalaukkujen kantaja selittää portugeesi-kielellä kädet viuhtoen omia käsityksiään homman sujumisesta. Vielä kun tähän lisätään arvoisa yleisön edustaja joka könyää turva-aidan yli kännykkä toisessa kourassa ja muovipikari toisessa avautumaan ko. bändin viimeisen levyn juuri lavalla esitettävän kappaleen nyansseista ja sointiväreistä niin hommahan on pelkkää juhlaa. Olen sen jo kokenut niin monta kertaa, että melkein menis jo vasemmalla kädellä. Ja tämä viimeinen lausehan oli siis vitsi…
LHU
15.11.2004 20:18:22
Eikös se oo kavereiden kesken Klabbi?
:-)

Ei tää ei nyt ollut se. Tällä on hivenen, mitenhän sen nyt sanoisi, "raspahtavampi" ote näihin hommiin.

Ja J.T. sai plussaa taas sen verta että saattaa Keskolta loppua oranssit pompulat tätä vauhtia.:)
Ei ne vuodet, vaan kilometrit...
kivi
15.11.2004 20:30:13 (muokattu 15.11.2004 20:34:53)
Ei tää ei nyt ollut se. Tällä on hivenen, mitenhän sen nyt sanoisi, "raspahtavampi" ote näihin hommiin.

Ok.

Plussaa J.T.:lle. Hyvä että jollain pysyy aikuinen ote asioihin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
absqua
15.11.2004 21:03:34
Plop plop, plussapisteitä tuli J.T:lle. Veit sanat suustani.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
PL
15.11.2004 21:19:46
Olen pitkälti samaa mieltä J.T:n kanssa näistä checki kuvioista, mutta toisaalta ymmärrän Jamin asenteenkin ylipitkiin paukutuksiin. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että sukupolven vaihtuminen näissäkin kuvioissa näkyy tietynlaisena asenteiden eroavaisuuksina.

Reilu parikymmentä vuotta sitten kun aloittelin märkäkorvaisena maalaispoikana, virittäminen ja säätäminen olivat pirukseen tärkeitä hommia, joskin kamatkin olivat hieman eri maailmasta kuin nykyään. Kilometrien ja kokemuksen karttuessa säätäminenkin on oleellisesti vähentynyt.

Uran alussa olevalta äänihenkilöltä kuluu huomattavan paljon aikaa uusien äänipöytien, efektien ja muiden vimpainten nappuloiden oppimiseen, siinä saattaa kokeneelta konkarilta hermotkin mennä odotellessa saati salissa istuvalta turakaiselta.

Vakioesiintyjän ja -kaluston säätäminen on huomattavasti helpompi tapaus, hyvällä tuurilla ei tarvita muuta kuin pikainen linjojen ja monitorien tarkastus.

Jos kuitenkin sattuu eteen "talon"kamat, ongelmallinen sali tai joku rikkinäinen laite saattaa konkariltakin kulua ylimääräistä ja hermoja kiristävää aikaa. Vaikkapa rumpujen uudelleen virittäminen salissa resonoivan ilmastointikanavahässäkän takia tai sopimattoman PA-pinon paikan takia saattaa ottaa hetkensä.

On muistettava, kun puhutaan kiertueella olavasta esiintyjästä että edellisen illan keikka on saattanut olla 2000 hengen tanssisalissa ja tänään ollaan saman äänisetin murto-osalla jonkin pizzabaarin nurkassa.

Jami on ilmeisestikkin unohtanut enemmän tai vähemmän aktiivisesti tällaiset asiat ollessaan siinä onnellisessa asemassa, että kamat ja paikka ovat pääosin samat ainoastaan esiintyjä vaihtuu. Saattaahan sielläkin tulla eteen tilanne jossa esiintyjän tullessa nuokulle ei joku asia mitenkään ota luonnistuakseen kuinkas sitten, yritetäänkö ongelma ratkaista vai mennäänkö talon säädöillä ja sillä mitä on ?

Nämä olivat tällaisia tajunnanvirran mukanaan tuomia jäsentelemättömiä mietteitä, kenenkään henkilöön sen suuremmin puuttumatta.

Jaksellaan !!!!
nikolai
15.11.2004 23:11:39
Iso plussa J.T.:lle. Soittajana olen monta kiitosta velkaa hänenlaisilleen äänimiehille, heitä on täällä monta. Jamista en sano mitään.
Jami
16.11.2004 08:12:39

J.T. oli puhumastani asiasta alunperin kyllä mun kans ihan samaa mieltä. No ei korppi korpin silmää noki.

Keskustelu syntyy siitä että ollaan eri mieltä. Mutta kun tässäkin aloittamassani topicissa tarvitaan yli sata postausta että arvon herrat mahtuu myöntämään että lukihan siinä nyt se "vartin" kyllä.

Vielä kun löydetään aloituksesta ensimmäisen lauseen "hillitön säätämisen tarve" ollaan lähellä keskustelun aloittamista. Sen jälkeen voitais ruveta keskustelemaan moisen zekin syistä. Onko se joillekkin todella välttämätöntä vai pelkkää teatteria.

On ikävää kun ei luetun ymmärtäminen toimi. Keskusteluille se on todella huono pohja.

hyvää päivää - kirvesvartta.
Fuzzy Boner
16.11.2004 08:21:34 (muokattu 16.11.2004 08:22:27)
Mut jos joskus pitää vartti jotain tsekata, on se yleensä perusteltua eikä mitään egoilua todellakaan. Yleensä kentällä on vielä kiire, jotenka mihinkään turhaan harvemmin ammattilaiset aikaansa käyttää. En sitten tiedä tarkoittiko joku jotain leikkikoulun kevätjuhlien miksausta tms. (jossa ei sinänsä ole mitään miks pitäis vasurilla sekään tehdä??)

Olin viime viikolla just tsekissä, míssä tsekattiin yhtä styrkkarin mikkiä vaikka kuinka pitkään kunnes viimein saatiin kohdilleen. Soundcheck on AINA perusteltua. Niin.
My name is
Jami
16.11.2004 08:29:15

Mut jos joskus pitää vartti jotain tsekata, on se yleensä perusteltua eikä mitään egoilua todellakaan.

Uskon sen olevan aina perusteltua niissä piireissä missä liikut. Mutta se on kaukana tämän maan keskivertomeiningistä. Ei sitä voi yleistää kattavasti tämän maan tasoksi mitä huiput duunaa. Vai kuinka?
Fuzzy Boner
16.11.2004 08:31:53 (muokattu 16.11.2004 08:32:51)
Uskon sen olevan aina perusteltua niissä piireissä missä liikut. Mutta se on kaukana tämän maan keskivertomeiningistä. Ei sitä voi yleistää kattavasti tämän maan tasoksi mitä huiput duunaa. Vai kuinka?

Mielestäni se on ihan sama tekeekö Wembleyllä jättikeikkaa vai jossain nuorisotalolla jotain nuorisotrioa; aina kun tosissaan yrittää tehdä parhaansa niin ehkä se nuorisotrio miksaajineenkin pääsee sinne Wembelylle joku kaunis päivä

Eli pointti oli että sama missä piireissä liikkuu, kunhan kaikki tekee aina parhaansa
My name is
Jami
16.11.2004 08:37:08

Eli pointti oli että sama missä piireissä liikkuu, kunhan kaikki tekee aina parhaansa

Samaa mieltä. Enkä hetkeäkään epäile etteikö kaikki tekisi mikserin takanakin hommansa niin hyvin kuin suinkin osaa. Osaamisen tasosta ja tekemisen motiiveistahan tässä on kyse. Eikö erilaisista tavoista tehdä, voida keskustella?
Fuzzy Boner
16.11.2004 08:40:38 (muokattu 16.11.2004 08:41:16)
Samaa mieltä. Enkä hetkeäkään epäile etteikö kaikki tekisi mikserin takanakin hommansa niin hyvin kuin suinkin osaa. Osaamisen tasosta ja tekemisen motiiveistahan tässä on kyse. Eikö erilaisista tavoista tehdä, voida keskustella?

tottakai, siksi näin pitkä threadikin, otaksun.. Sitä vaan tarkoitin että jos esim joku asia on"ammattilaistasolla" hyväksi todettu niin miksi yritettäisiin sitä muuttaa missään muissa kuvioissa vedoten siihen että "no, ammattilaiset on erikseen"

Tajuut pointtini vai mitä?

(hitto pitää lähteä töihin, olis ollu hauska vielä lisää jutella tästä. Paltaan asiaan, moro)
My name is
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)