Aihe: Vanhat tavat, hyvät tavat?
1 2 3 4
Wil-J
15.11.2004 21:46:04
Nyt riipaisi mahanpohjasta todella pahasti. Olen syyllinen.

Mulla tuli sama fiilis vaikka omistan tasan yhden Fenderin jazzarin enkä atm. mitään muuta :D
mr.bungle
15.11.2004 22:09:16

AMEN!

Juurikin näin.

Hei ei oikeesti oteta jenkkiläisiltä mallia näistä vouhatusreplyistä.
ja tämä on siis totuus
mr.bungle
15.11.2004 22:14:08

Olen tässä jonkinaikaa metsästäny bassoa, ja tällä hetkellä on hihi-Tobias paras vaihtoehto. Ei noin hyvää saundia jokaisesta bassosta todellakaan irtoa. Itse pidän, mutta eihän se voi olla "hyvä" kun siinä on monta nappia?

Kielissä sama juttu. Olenkohan ainoa joka diggailee uusien kielien saundista ja tuntumasta? Sitä trebleä voi sitten säätää pienimmälle vahvarista(tai hihi-bassosta) jos toi kirkkaus häiritsee suuremmin määrin.

Modernit bassot rules ok jos soittaa esim: r&b:tä, kokkelijatsia, modernia gospelia tms. tms.

Sit kun basson pitääkin sanoa "KÖNK!" ja pitää soittaa wanhan polven funkkia, rokketirollia tahi muuta KÖNK-musiikkia, tajuaa viimeistään studiossa, että nyt mättää joku.

Jos on yhden (tai parin) musiikkilajin mies, niin syntyy joko-tai -tilanne. Muut on sitten vähän avarakatseisempia.
ja tämä on siis totuus
Kieppi
15.11.2004 22:34:59

Olen samaa mieltä. Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa.
"Kuuntele kontrabassoa. Siinä on puuta, siinä on jöpinää." (Jukka Tilsa)
NYdoll
15.11.2004 23:08:35

Ööh... Jotenkin tuntuu siltä, että aina, kun Niskis sanoo jotain niin siitä seuraa ainakin kymmenen kirjoitusta, joissa pyritään todistamaan miten ääliö kaveri on ollu tällä kertaa. Typerää ja epäkypsää.
----------------------------
Asiaan... Syy miksen itse diggaa hifi bassoista on hyvin yksinkertainen: Lähes poikkeuksetta ne ovat uskomattoman rumia. Enkä mää halua soittaa rumalla soittimella.
"I´ve got razorblade lips, gonna kiss some wrists..." Turbonegro - Fuck the world
rattledad
15.11.2004 23:18:01

ainakin kymmenen kirjoitusta, joissa pyritään todistamaan miten ääliö kaveri on ollu tällä kertaa. Typerää ja epäkypsää.

Joo. Sitä on myöskin tehdä ongelma siitä, että pääsee soittamaan 3k€:n vintage-tobiaksella ja valittaa, että hyvä soundi menee pilalle kun soittaa sitä useamman (t-kaupan?) vörpöttimen läpi. Mutta ei ole minun ongelmani, valitettavasti ;-)
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
Prowleri
16.11.2004 00:41:50

Asiaan... Syy miksen itse diggaa hifi bassoista on hyvin yksinkertainen: Lähes poikkeuksetta ne ovat uskomattoman rumia. Enkä mää halua soittaa rumalla soittimella.

Ei ei kyllä basson pitää näyttää bassolta eikä miltään ylisuurelta sähkökitaralta. Ihanaa kun kunnon soitin joka näyttääkin siltä että siihen on rakentaja vuodattanut muutakin kuin CNC-koneen öljyä hätäiseen kopioitujen Fender-piirustusten perässä.

Raakaa puuta ja persoonallista muotoa, siinäpä se. Ei niiden kaikkien 'putiikkibassojen' tarvi olla miljoonasta palasta kasattuja kahvipöydän örväkkeitä, kuten täälläkin on viimeaikoina nähty Itä-Eurooppalaisista tuotoksista.
Njän njän njän njää, njän njää, njännä nää njännjännjää. -Absoluuttinen Nollapiste: Harhailua Maastossa
Wil-J
16.11.2004 07:37:55
Ei ei kyllä basson pitää näyttää bassolta eikä miltään ylisuurelta sähkökitaralta. Ihanaa kun kunnon soitin joka näyttääkin siltä että siihen on rakentaja vuodattanut muutakin kuin CNC-koneen öljyä hätäiseen kopioitujen Fender-piirustusten perässä.

Raakaa puuta ja persoonallista muotoa, siinäpä se. Ei niiden kaikkien 'putiikkibassojen' tarvi olla miljoonasta palasta kasattuja kahvipöydän örväkkeitä, kuten täälläkin on viimeaikoina nähty Itä-Eurooppalaisista tuotoksista.

Näin! Kitaristit on armottoman konservatiivisia soittimiensa suhteen ja olen aina pitänyt basisteja avarakatseisina, mutta kyllä nää m.netin Fender-jäärät on ihan oma lajityyppinsä ;)
vanttera
16.11.2004 07:49:49

Hehehee, juuh. Mutta emmyönnä!
Tarviiko joku mua johonkin? Mä jeesaan!
Keny
16.11.2004 08:30:51
Hei, rauha.

Minä en maksaisi 3000 euroa mistään soittimesta, jos rahalla saisi vain ja ainoastaan soittimen. Keräily on sitten asia erikseen.

Pupen (tiedä sitten onko enää hänen omistuksessa) Tobiasta olen soittanut viimeksi. Mielettömän hyvät ominaisuudet.

Onse pupella viellä ja hyvä soitin onkin.:)
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
JK
16.11.2004 08:34:50
No niin, täähän rupes nopeaan tahtiin tuottamaan tekstiä yhdeltä jos toiseltakin.

Se, että pitää jotain bassoa (yleensä omaansa) parempana kuin muita on tietysty ymmärrettävää. Kukapa sitä kehtaisi myöntää lyöneensä kätensä paskaan ja laittaneensa rahansa hukkaan. Olen muutaman kerran itse näin tehnyt, esimerkiksi Fenderin Precision Special oli tällainen. En suosittele kenellekään. Se "aktiivielektroniikka" on suoraan sanottuna persiistä.

Itse olen kokeillut aktiivibassoja ja mielestäni tuossa seuraavassa lainauksessa kiteytetään asia juuri niinkuin itsekin sen koen.

Kaikkien kanssa mulla oli enemmän tai vähemmän sama ongelma, eli se sinänsä "hieno" soundi hukkui bändisoitossa muuhun meteliin aivan liian helposti. Aina.
Syynä tähän ei välttämättä ole se että ne bassot olisivat paskoja, vaan ennemminkin se että olen ihan alusta asti soittanut lähes pelkästään passiivi-Fenderillä ja korva on harjaantunut poimimaan sen hessuhopo-keskiäänipierun syvältäkin melun keskeltä ja siksi kaikki muut tuntuvat soundaavan enempivähempi scheisselta bändikäytössä.

Ne aktiivibassojen boostaavat ja leikkaavat ominaisuudet ovat yksi syy siihen että en itse niitä suosi. Less is more!
Jossain kohtaa tulee aina sellainen tunne/kuulohavainto että joku taajuusalue katoaa miltei kokonaan ja sen etsiminen ruuvaamalla nostaa kyllä hien ja kiukun pintaan.

Ja todellakin, niinkuin on monta kertaa todettu. Oikeassa keikkatilanteessa, rumpujen, koskettimien, puhaltimien jne. seassa sukkuloidessa tulee aivan erilanen soundikokonaisuus kuin siitä että bassolla yksinään treenailee tai sitä liikkeessä kokeilee. Tämän on inhottava totuus.

On mullakin uudet kielet aina silloin tällöin. Ihan uusien kielten soundi vihloo, mutta parin päivän jälkeen se helpottaa.
Über-tumppusoundia varten on keksitty loppuunsoitetut flatwoundit ja vaahtomuovikalikka.

Ja näin. Rautalanka/Beatporukan kanssa soitellessa käytän vaahtomuovia tallassa ja soitan plekulla niitä vaihtobassoja ja walkingbasseja.

Toisen bändin kanssa hiukan napakampi soundi on kohdillaan. Kun kielet ovat olleet kiinni pari viikkoa niin silloin löytyy parhaiten molemmat, sitten tuo jälkimmäinen alkaa vaikeutua.

Mikään ei ole säälittävämpää kuin ne lukuisat omaa epävarmuuttaan rahalla kompensoivat yleensä nuorehkot urpot, jotka hankkivat kaikki wehkeet ihan viimeisen päälle kuvitellen että tiettyjen kamojen status tekisi heistäkin "jotain". Ensimmäinen soitettu ääni paljastaa totuuden.

Viisauden sanoja.
"Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies
vanttera
16.11.2004 08:35:24
Hei Niskamies kuule. Muistakko kun vedit Miitissä mun Gibsonilla? Miltä tuntu käteen? Ja miltä kuulosti? Siinä vehkeessä ei oo mittää muuta ko iso leipälautanen, ja siinä tikku kiinni. Sitten jotain "elektroniikkaa" mikä rahisee, surisee ja paukkuu kun siihen koskee. Ihan halvatun hieno vehje se, maailman paras kaula ja just sopivan ruma. Soundit jumalaiset.
Teijo K.
16.11.2004 09:11:47

Hei Niskamies kuule. Muistakko kun vedit Miitissä mun Gibsonilla? Miltä tuntu käteen? Ja miltä kuulosti? Siinä vehkeessä ei oo mittää muuta ko iso leipälautanen, ja siinä tikku kiinni. Sitten jotain "elektroniikkaa" mikä rahisee, surisee ja paukkuu kun siihen koskee. Ihan halvatun hieno vehje se, maailman paras kaula ja just sopivan ruma. Soundit jumalaiset.

Joo, ja tämä "leipälautanen" oli tökätty Behkun etusen kautta putkipäätteeseen ja siitä ite tehtyyn 15" kajariin. PA:lle meni Alto-tuoteperheen DI-boksin kautta.
Puun syistä? Arvan puhe alkaa näköjään vähitellen eriytyä omaksi kieliperheekseen... mullistava syntaksi!
-Ylläri.

Operaatio Live : Jyväskylä
Karlsson
16.11.2004 09:49:44
Jos haukuttas tasapuolisesti tumput ja hihit kaikki maanrakoon?

TEIDÄN KAMAT ON IHAN PASNOJA KAIKKI!!

Olkaa hyvä.
Diiba daaba!
Keny
16.11.2004 09:54:55
Jos haukuttas tasapuolisesti tumput ja hihit kaikki maanrakoon?

TEIDÄN KAMAT ON IHAN PASNOJA KAIKKI!!

Olkaa hyvä.

Kiitos.*pilkkoo nenee takkapuiks*hirsma lumilapioks.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
vanttera
16.11.2004 09:58:36
Kiitos.*pilkkoo nenee takkapuiks*hirsma lumilapioks.

Mä kans revin ampekista kankaan fittyyn, repäsin pari elementtiä irti ja nyt käytän sitä lämimis-reeniin. Siis jääkiekkoa.
balzary
16.11.2004 10:05:01

Heh, ei tänne enää nykyään tartte kommentoida kun Absqua vetää pisteet kotiin hyvillä kirjoituksilla. ja vielä ilman sen kummempaa perisuomalaista vittuilua. Pointsit siitä, ei mulla taas ollu yhtään mitään oikeeta lisättävää asiaan.

Niin paitsi plussat Niskamiehelle siitä, että taitaa ehdottomasti olla tehokkain bassopalstan keskustelunavaaja.
Pitsooojaa on monenlaisiaaaa...
Karlsson
16.11.2004 10:08:05
Heh, ei tänne enää nykyään tartte kommentoida kun Absqua vetää pisteet kotiin hyvillä kirjoituksilla. ja vielä ilman sen kummempaa perisuomalaista vittuilua. Pointsit siitä, ei mulla taas ollu yhtään mitään oikeeta lisättävää asiaan.

Kyl näio. Me muut voidaanki keskittyä pelkkään vittuiluun.

Niin paitsi plussat Niskamiehelle siitä, että taitaa ehdottomasti olla tehokkain bassopalstan keskustelunavaaja.

Tulee kyllä vähän mieleen sana "roskaposti" tässä yhteydessä..
Diiba daaba!
balzary
16.11.2004 10:09:01

Tulee kyllä vähän mieleen sana "roskaposti" tässä yhteydessä..

Jamia lainatakseni: "Hähhäh", kyllä sä näitä mielellään luet, myönnä ruoja!
Pitsooojaa on monenlaisiaaaa...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)