Aihe: Onko täällä..?
1 2 3
nevertoreturn
14.11.2004 22:27:39 (muokattu 14.11.2004 22:28:02)
Onko täällä rumpaleja, jotka eivät osaa nuotteja/soittaa nuoteista, ja jos on, soitatteko jossain bändissä?
NiB
14.11.2004 23:09:23 (muokattu 14.11.2004 23:10:40)
*nostaa käden pystyyn*

Kitaraa ja rumpuja soittelen, enkä oo koskaan nuotteja tarvinnu/opetellu :)

Nii ja soitan enempi tai vähempi bändissä.
-Shut the F*ck Up!-
Alpha
14.11.2004 23:31:25
Bändissä on soiteltu, enkä osaa lukea nuotteja olleskaan...
ddrum54
15.11.2004 09:31:56
Osaan lukea tavaamalla, eli en osaa soittaa nuoteista. Bändissä olen soittanut ~20 vuotta. Ja siis edelleen soitan.
2`n 4
Niq
15.11.2004 09:49:27

Olen soittanut kitaraa 6 vuotta ja rumpuja n. 3 vuotta, enkä ikinä nuotteja ole opetellut, en siis osaa edes lukea/tavata nuotteja ollenkaan. Epäloogisia mokomat. ;)

En juuri edes osaa/halua muiden biisejä soitella kitaralla. Omia olen tehnyt alusta asti ja ne osaan kyllä soittaa.

Rumpuhommissa taas en edes ole tajunnut tuota nuotti-hommaa, kai sitäkin jotkut koulutetut massamuusikot tarttee, minä en.
Bändin (sen jossa soitan rumpuja) kanssa jos covereita soitetaan, saattaa olla että ehkä kerran sen alkuperäisen biisin kuuntelen levyltä tai sitten en. Tuleepahan erilainen coveri sitten. :)
porsas
15.11.2004 12:00:53
Onko täällä rumpaleja, jotka eivät osaa nuotteja/soittaa nuoteista, ja jos on, soitatteko jossain bändissä?

eipä niillä rumpujen nuoteilla tee yhtään mitään..senkun soittaa vaan ja korva kuulolta paras
ddrum54
15.11.2004 13:10:54
eipä niillä rumpujen nuoteilla tee yhtään mitään..senkun soittaa vaan ja korva kuulolta paras

No totanoin... ei siitä haittaakaan ole. Opetan juuri 12 - vuotiasta kaveria harrastuksen alkuun ja täytyy sanoa, että opetushommassa olisi erittäin hyvä osata soittaa nuoteista. On aika noloa tavata niitä nuotteja, kun kaveri odottaa ohjeita.
2`n 4
markkuliini
15.11.2004 13:30:27

Paitsi jos tarvii vetää esim. 3 settiä biisejä joita ei ole koskaan kuullutkaan, eikä ole kuin yhdet treenit. Tai jos joutuu tuuraamaan yhtäkkiä keikalle ilman yksiäkään treenejä. Tai jos on kuvamuisti, jolloin muistiin kirjoittamansa kompit/fillit/nuotit muistaa helposti. Tai jos haluaa opetella rumpukirjoista materiaalia. Tai jos pitää opettaa jollekin esim. komppeja, niin jokaista variaatiota ei tarvitse jauhaa opetustilanteessa loputtomasti uudelleen ja uudelleen ja uudelleen ja uudelleen.... Näin äkkiseltään mietittynä ei niillä nuoteilla muuten mitään tee. Toisinsanoen, lukeminen on ammattilaiselle välttämätön työkalu.
Nuotithan ovat vain muistiinpanoväline, sama mitä kirjoittaminen on suhteessa puheeseen. Eli ei tarvitse osata välttämättä kirjoittaa/lukea, mutta voi silti olla hyvä puhuja. Mutta uskaltaako joku väittää sitten että lukutaitoinen ihminen ei voi olla esim. luova puhuja. Ihan sama asia nuotinluvun suhteen, ei se lukutaito esim.luovuutta kahlitse.
Jos osaa lukea nuotteja hyvin, niin yllättäen parasta siinä on se, ettei soittaessa tarvitse sitten ollakaan nenä kiinni siinä lapussa, vaan nuottia tarvitsee vain vilkaista silloin tällöin. Ellei sitä ihan ensimmäistä kertaa lue. Eli lappu toimii vain muistin tukena.
markkuliini
15.11.2004 14:21:54

mun mielipide on että nuotit ei kuulu rumpuihin joten en opettele edes periaatteesta soittamaan niiden avulla..

Ihan vapaasti vaan. :)
Niq
15.11.2004 14:26:20

Arvasin että tämä keskustelu saa aikaan tappelun. :)

Ne jotka haluaa soittaa nuoteista, soittakoon, ja ne jotka ei halua soittaa nuoteista, niin sitten ei soita nuoteista. Ainakin minä ilmaisin hyvin selvästi, että itse en tarvitse nuotteja, muut käyttäköön. Ei siis kannata alkaa puolustamaan nuottien käyttämistä/käyttämättömyyttä, koska kyseessä on mielipideasia.
ddrum54
15.11.2004 14:27:45
Hyvä markkuliini!!! Jälleen kerran loistavasti perusteltu mielipide. Pelkkää asiaa.

Eniten mua on kaduttanut se, etten ole opetellut soittamaan nuoteista. Tuntui aikoinaan siltä, että kyllä se tavaaminen riittää. Samantapainen juttu oli aikoinaan ruotsinkielen opiskelu. Ei kiinnostanut sitten vähääkään, mutta ei siitä kielitaidosta haittaakaan ole. No, miten se tähän liittyy? Ei mitenkään. Lipsahti taas flow päälle. Suokaa anteeksi.
2`n 4
Antti1997
15.11.2004 14:29:46
Sen verran osaan että tiedän mikä niissä tarkottaa basaria, virveliä ja haikka yms. ja aika-arvotkin jotenkuten hallussa, mutten ehkä ihan suoraan nuoteista pystyisi soittamaan.
"Lumi painukoon persiiseen. Meen hiustenkuivaajan kaa taistelemaan vastaan, ku sitä tulee." -Mark-Ken
markkuliini
15.11.2004 14:41:04

Arvasin että tämä keskustelu saa aikaan tappelun. :)

Ne jotka haluaa soittaa nuoteista, soittakoon, ja ne jotka ei halua soittaa nuoteista, niin sitten ei soita nuoteista. Ainakin minä ilmaisin hyvin selvästi, että itse en tarvitse nuotteja, muut käyttäköön. Ei siis kannata alkaa puolustamaan nuottien käyttämistä/käyttämättömyyttä, koska kyseessä on mielipideasia.

Ei täällä kukaan tappele. Minä kerroin sen miksi nuoteista on ollut minulle hyötyä. Miksen saisi? Muutenhan tämänkin aiheen keskustelu menisi näin "En. En. Minä luen. Minä en lue. Juu. Vähän osaan." Niinkuin joku gallup, jossa on kaksi vaihtoehtoa...
Joku porsas meni väittämään ettei niillä nuoteilla mitään tee, minä kirjoitin oman mielipiteeni. Se, että olen eri mieltä, ei tarkoita sitä etten hyväksyisi muiden mielipiteiden olemassa oloa. Tätähän kutsutaan keskusteluksi. Ja tämä on keskustelupalsta. Yhteensattumaako?
markkuliini
15.11.2004 14:44:26

Olen vain ollut huomaavinani että ne soittajat jotka eivät lue nuotteja suhtautuvat asiaan joskus jotenkin fanaatisesti ja tahtovat ottaa asian turhan henkilökohtaisesti. En minä tahdo mitenkään julistaa tai tuomita, kunhan mainostin hyvää työkalua.
ddrum54
15.11.2004 14:54:59
On soittajia ja on muusikoita. Muusikko tarvitsee nuotinlukutaidon. Soittaja ei omasta mielestään tarvitse. (vaikka kyllä soittajakin ko. taidosta hyötyisi).

Kiitos, pidetään tämä mielellään keskustelukenttänä.
2`n 4
Jemo
15.11.2004 15:02:28

Luen nuotteja sillätapaa hitaasti. Rumpujen suhteen. Vielä hitaammin muilla soittimilla. Eli jos pianolla eteeni annettaisiin nuotit kappaleesta, niin (etenkin jos pitäisi vielä sävellajietumerkintöjen kanssa vehdata) menisi yhteen tahtiin varmaan puoli minuuttia tahi enemmän. Eli tiedän mitä mikäkin nuoteissa oleva asia merkitsee, mutta en osaa lukea niitä kuin kirjaimia, joita ei tarvitse miettiä. Rumpujen suhteen nuotit ovat vähän helpompia, ja se onnistuu jotenkuten. Ei aivan puhdas prima vista kuitenkaan. Soitan bänd(e)issä.
Nuoteista on älyttömästi apua opetus/opiskelutilanteessa. Opettaja voi soittaa sinulle kompin, mutta minä ainakaan en enää huomenna sitä muista jos olen sitä pari minuuttia soittanut. Ja omia komppeja sun muita on näppärä kirjoittaa muistiin. Rumpujen suhteen ei livetilanteessa (puhutaan bänditoiminnasta) tavallisessa rock-musiikissa tee yhtään mitään, mutta jossain esim. orkesterin kanssa soitettaessa ne ovat kyllä välttämätön apuväline. Ja jos on hyvä nuotinlukija, niin helpottaahan se pirusti kun ei tarvitse opetella esim. tanssibändissä biisejä ulkoa vaan voi vain katsoa lapuista.
On niitä ihmisiä jotka ovat sitä mieltä että tieto tappaa luovuuden. Minä olen sitä mieltä että kielioppi ei rajoita kielen puhetaitoa tahi käsitöitä tehdessä työkalut lopputulosta. Musiikin teoriasta on valtavasti hyötyä, ei se pakollista ole, kuin myös nuotinlukutaidosta jne. Jos joku ihan vääräpäisyyttään ei tahdo osata jompaakumpaa niin ei se minulta ole pois.

-Jemo
Olemme kuulemma jakomielitautinen. Muuten mukavia! -Einuli
mooch
15.11.2004 16:01:05 (muokattu 15.11.2004 16:02:46)
Noh. Klasari- ja muissa orkesterihommissa on lähestulkoon välttämätöntä olla osaamatta nuotteja.. Täällä suurin osa varmastikin on ihan poppispuolen (no älkää nyt ainakaan tästä loukkaantuko, jotain termiä nyt käytän) settirumpaleita, niin minäkin myös, enkä sillä puolella pahemmin nuotteja käytä. Jossain näissä hommissa on kyllä nuotit myös ihan pirun hyviä, jos esim. biisin säveltäjä haluaa jotain suuntaa antavaa pistää ylös, ettei kaikkea just sanomalla tarvitse sanoa..

En kyllä tajua miten porukka täällä sitten on, vai onko ollenkaan treenannut joistain kirjoista yms. Mutta; eipä se mun asia ookkaan miten te biisejä soitatte.

EDIT: Niin ja siis itse soitan näitä useampia tyylejä.
Rock Candy
15.11.2004 16:11:45

Ei kyllä tulisi mitään nuoteista soittamisesta.... :)
Ja bändeissä olen soittanut n.6v.
Korvakuulolta. :)
Eli ongelmia tulee jos ei biisiä ole ennen kuullut.
Paas
15.11.2004 16:40:41
Periaatteessa osaan lukea rumpunuotteja jos ei ole kyse mistään ihan ihmeellisistä jutuista mutta sujuvasti suoraan paperista en osaa vetää. Haluaisin kyllä hallita sen paremmin niin olisi helpompi napata erillaisia juttuja kirjoista jne. mutta noissa bändihommissa ei ole koskaan ollut nuoteille tarvetta.
The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)