![]() 15.11.2004 10:44:56 | |
---|---|
Mä tapasin kerran kaverin, joka rundasi sen alkuperäisen aikana. Hän sanoi, että ajatus systeemissä oli kiehtova, mutta käytännössä bändi oli soittanut jo tunnin ennenkuin PA oli läjässä ja että sitä kolvaamista piisasi. Uskon sen. Soundissa oli myös joskus kaavakuva systeemistä semmoisena kuin se rakennettiin johonkin Ranskaan. Täytyy tsekkaa, vieläkö se olisi tallella. Minulla on jossain varastossa vanha BassPlayer jossa Rick Turner selvittää tätä systeemiä. Hän siis oli yksi pääsuunnittelijoita tuossa. Sanoi että silloin kun se toimi, se oli oikeasti soundeiltaan erittäin tasapainoinen järjestelmä. Siitä samalla antoi ikäänkuin vinkkinä, että kapeat ja korkeat kaiutinpinot toimivat hänestä edelleen parhaiten. Mitä kauempana siitä pinosta olet, sitä useamman elementin suuntakuviossa olet. Suositteli että jos basistillakin on vaikka kaksi rantasaunaa, niin kannattaisi mieluiten laittaa ne päällekkäin. Puun syistä? Arvan puhe alkaa näköjään vähitellen eriytyä omaksi kieliperheekseen... mullistava syntaksi! -Ylläri. Operaatio Live : Jyväskylä | |
![]() 15.11.2004 11:15:10 | |
Täs pari kuvaa, mikäli joku ei tiedä mistä tossa deadin wall of soundissa on kyse... http://www.soundlite.it/articoli/2000/mar00/images/noselli/fig6big.gif http://www.audioheritage.org/images … -speakers/thumbs/grateful_small.jpg http://www.terrapin-station.de/grafisches/pics/wallofsound.jpg Mulla on sellanen käsitys, että toi soundas kyllä siihen aikaan käsittämättömän hyvälle, mutta ylläpito oli niin työlästä (ja kallista) että niillä keikkaliksoilla se ei vaan ollut mahdollista. The Gratefud Dead Movie on tehdy ton aikana ja siinä on aika paljon kuvaa ja infoakin aiheesta... miten käy Kekkoselta rock'n'roll? | |
![]() 15.11.2004 11:38:53 | |
Täs pari kuvaa, mikäli joku ei tiedä mistä tossa deadin wall of soundissa on kyse... No onhan systeemi! Dian - Dian tekee uutta demoa | |
![]() 15.11.2004 12:09:11 (muokattu 15.11.2004 12:09:20) | |
No onhan systeemi! Sanoppa muuta... luulis että tuossa nyt ainakin on meluongelmaa(lavalla), jos kaikki möykkä tuotetaab lavan takaa ja pitää saada saliin riittävästi painetta(?) Myydään: Inssiopiskelijalle kirjoja. Katso tori/muut. | |
![]() 15.11.2004 12:40:28 | |
Siinä alkuperäisessä oli jotenkin kai pistetty hirveästi painoa sille, että joka kartiolla oli oma pääte Tähänhän ollaan taas menossa. Monitoreja myöten. Ens vappuna vois marssia passivijakareita vastaan oikein porukalla. Roadari "Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa." | |
![]() 15.11.2004 14:59:17 (muokattu 15.11.2004 16:11:55) | |
Sanoppa muuta... luulis että tuossa nyt ainakin on meluongelmaa(lavalla), jos kaikki möykkä tuotetaab lavan takaa ja pitää saada saliin riittävästi painetta(?) http://www.terrapin-station.de/grafisches/pics/wallofsound.jpg Tuosta kuvasta tosiaan tulee olo, että lavalla saattaa olla jonkinasteinen pieni meluongelma.... Mitäs me pienistä kun ei pienetkään meistä! | |
![]() 15.11.2004 16:21:00 | |
Sanoppa muuta... luulis että tuossa nyt ainakin on meluongelmaa(lavalla), jos kaikki möykkä tuotetaab lavan takaa ja pitää saada saliin riittävästi painetta(?) Miten niin? Suurin osa noista pömpeleistä ampuu lavan yli. Ja mitä lähempänä katsoja lavaa on, sitä pienemmän elementtimäärän vaikutusalueella hän on. Helppoa kuin heinänteko. Puun syistä? Arvan puhe alkaa näköjään vähitellen eriytyä omaksi kieliperheekseen... mullistava syntaksi! -Ylläri. Operaatio Live : Jyväskylä | |
![]() 15.11.2004 18:12:40 | |
Mulla on sellanen käsitys, että toi soundas kyllä siihen aikaan käsittämättömän hyvälle Kuvan perusteell luusisi järjestelmän olevan liuskoittunut elikä toisto ei ole jokapaikassa kuuntelualuetta tasainen. Ideana sinänsä mielenkiintoinen ja onhan tuokin jonkun pitänyt testata... Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat! | |
![]() 15.11.2004 18:27:40 (muokattu 15.11.2004 18:30:46) | |
Tämä Bosen tolppakaiutinhässäkkähän käsittäkseni pyrkii totetuttamaan Wall Of Soundin periaatetta pienoiskoossa EDIT: Äh, oli niin hirviömäinen urli, että menkää vaan suosiolla osoitteeseen www.bose.com ja valitkaa sieltä "Products For Musicians" Eli perinteisen PA:n (ja osin backlinenkin) sijaan jokaisella soittajalla ja laulajalla on tuommoinen oma pilari selän takana. Tiedä häntä miten toimii. Netistä löytämieni kommenttien mukaan soundaa ihan kohtuullisen hyvältä, mutta äänenpaineet eivät kummoisia ole - mikä tietenkin sopisi Musamiehen ja kumppaneiden pirtaan. Onko näitä Suomessa kukaan kokeillut? | |
![]() 15.11.2004 18:43:57 | |
Tämä Bosen tolppakaiutinhässäkkähän käsittäkseni pyrkii totetuttamaan Wall Of Soundin periaatetta pienoiskoossa EDIT: Äh, oli niin hirviömäinen urli, että menkää vaan suosiolla osoitteeseen www.bose.com ja valitkaa sieltä "Products For Musicians" Eli perinteisen PA:n (ja osin backlinenkin) sijaan jokaisella soittajalla ja laulajalla on tuommoinen oma pilari selän takana. Tiedä häntä miten toimii. Netistä löytämieni kommenttien mukaan soundaa ihan kohtuullisen hyvältä, mutta äänenpaineet eivät kummoisia ole - mikä tietenkin sopisi Musamiehen ja kumppaneiden pirtaan. Onko näitä Suomessa kukaan kokeillut? Kaveri kelasi jossain vaiheessa jollekin jazzpumpulle, että trion joka ukon taakse laitetaan pini kokoäänialuekaiutin a la d&b max ja sinne ajetaan vain tyypin omaa soittoa. monitorointi hoituu kertaheitolla ja hiljaa soitta va bändi miksaa itse itsensä, joten ääniteknikko voi keskittyä kaljoitteluun ;-) Saattaa hiljaisehkjossa musiikissa olla hyväkin idea. Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat! | |
![]() 15.11.2004 20:07:05 (muokattu 15.11.2004 20:08:29) | |
Kaveri kelasi jossain vaiheessa jollekin jazzpumpulle, että trion joka ukon taakse laitetaan pini kokoäänialuekaiutin a la d&b max ja sinne ajetaan vain tyypin omaa soittoa. monitorointi hoituu kertaheitolla ja hiljaa soitta va bändi miksaa itse itsensä, joten ääniteknikko voi keskittyä kaljoitteluun ;-) Saattaa hiljaisehkjossa musiikissa olla hyväkin idea. Olen kuullut että jazzhommissa olisi käytetty laulukamameininkiä juuri siten että kaiuttimet ovat takana. Miten lie toimineet? | |
![]() 15.11.2004 20:22:45 | |
Lick my lovepump!
Redbound | |
![]() 15.11.2004 22:07:56 | |
Olen kuullut että jazzhommissa olisi käytetty laulukamameininkiä juuri siten että kaiuttimet ovat takana. Miten lie toimineet? On sitä käytetty ihan huttukeikoillakin.Rahan ja vaivan säästämiseksi. Sairaan huono idea ainakin tanssikeikoille .Volaa kuitenkin pitää repiä sen verran että sattuu itteä päähän vallan kauheesti :-) Toimii jos soitetaan sutijaskaa naislaulajattaren kanssa jonkun tohtorin väitöskirjatilaisuudesta(promovointi vai mikä prkle se onkaan).Mutta jos pitää tanssit saada pystyyn niin alkaa olemaan siinä ja siinä,ellei jopa ole :-) | |
![]() 16.11.2004 10:49:46 | |
On sitä käytetty ihan huttukeikoillakin.Rahan ja vaivan säästämiseksi. Sairaan huono idea ainakin tanssikeikoille .Volaa kuitenkin pitää repiä sen verran että sattuu itteä päähän vallan kauheesti :-) Toimii jos soitetaan sutijaskaa naislaulajattaren kanssa jonkun tohtorin väitöskirjatilaisuudesta(promovointi vai mikä prkle se onkaan).Mutta jos pitää tanssit saada pystyyn niin alkaa olemaan siinä ja siinä,ellei jopa ole :-) Juu isossa tanssiliiterissä homma on tietenkin toisin. Lähinnä toiminee pinessä alle sadan hengen olohuoneessa. Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat! | |
![]() 16.11.2004 11:54:25 | |
Käytimme ravintolakeikoilla tuota koko ajan. Pysyy hyvin volumet aisoissa kun on itse ensimmäinen altistuja. Matalissa tiloissa kyllä joutui kaapit jättämään senverran alas että joskus varmastikkin jäi laulut soittajien selkään. Muuta ei juuri pa:sta laitettukaan. Lavakeikoilla se ei sitten toiminut kuten muutkin on todenneet. fletarehtaa ne palijo häjyysemmäkki! | |
![]() 16.11.2004 16:11:39 (muokattu 16.11.2004 16:14:19) | |
Käytimme ravintolakeikoilla tuota koko ajan. Pysyy hyvin volumet aisoissa kun on itse ensimmäinen altistuja. Matalissa tiloissa kyllä joutui kaapit jättämään senverran alas että joskus varmastikkin jäi laulut soittajien selkään. Muuta ei juuri pa:sta laitettukaan. Lavakeikoilla se ei sitten toiminut kuten muutkin on todenneet. Mä oon just se altistuja siinä lavan reunalla joka yleensä joutui soittamaan seisten. En enää koskaan suostu moiseen jos mitenkään voin vaikuttaa asiaan :-) Edit : Ja sen bassarin levittäminen hiljaa laulukamoihin on MUN mielestä hirveetä nim."Mielummi iliman ku Willman" | |
![]() 17.11.2004 13:54:42 (muokattu 17.11.2004 14:03:20) | |
Sähköinen musahan ei ole suinkaan sähköisesti vahvistettua akustista musaa, vaan sähköistä musaa. Sähkökitara ei ole sähköisesti vahvistettu akustinen kitara vaan oma soittimensa nimeltä sähkökitara. Mun mielestäni näitä asioita ei pidäkään turhaan sekottaa (esimerkiksi pähkäilemällä "oikeita" soittimia jäljitteleviä mallinnuksia) vaan valita keinonsa draaman mukaan ja käyttää niitä keinoja niitten keinojen mukaan. En välttämättä ymmärtäny, mitä tässä nyt on sähköisellä musalla tarkoitettu, mutta kyllä mun mielestä voi sanoa, että sähkökitara on sähköisesti vahvistettu akustinen kitara. Ääni niissä muodostuu aivan samalla tavalla, mutta sähkökitaralla ääntä ei vahvisteta akustisesti, vaan sähköisesti. Tai miten se nyt sitten pitäis oikeaoppisesti sanoa. Ja jos itse asiaan palataan, niin täällä on ollu kaiken tämän paskan seassa asiaakin. On tullu opittua kaikenlaista ja ehkä hyödyllistäkin tietoa. Ei olis pahitteeksi, jos jokainen musiikin parissa työskentelevä tai harrastava ymmärtäis edes vähän tuota teoriapuolta, mitä täällä on tullu esiin. Minä en ala arvuuttelemaan mikä se raja olisi desibeleissä, jota ei saisi ylittää tms, koska sillä ei oo mitään merkitystä. Ja jos ei käytännössä tiedä, miltä live tilanteessa kuulostaa mikäkin äänenpaine, niin on aika turhaa lähteä kenenkään sanomaan, että just tämä on se raja. Mutta kyllähän näiden tietojen pohjalta on helppo laskea edes jonkilaista teoreettista rajaa. Jos lähdetään siitä työpaikkojen 85 dB:n melurajasta, jonka ylittyessä pitäisi käyttää kuulosuojausta. Ja tämähän tarkoittaa, että se melu on jatkuvaa,8h/vrk, 40h/vko. Ja 3 db:n korotus tuplaa melun. Jos lasketaan tuosta vuorokausiannoksesta, niin 91db:n melua pitäis kestää 2h/vrk, 5vrk/vko. Jos lasketaan tuon viikkoannoksen mukaan, niin meluraja olis 97dB ja altistusaika max 2,5 h. Ei taida olla käytännössä näin helppoa mutta kyllä tuon pitäis suuntaa antaa. Eli keskivertoihmisen pitäis pystyä ilman kuulonsuojausta olemaan 97dB:n melussa 2,5 tuntia/vko ilman kuulovaurion pelkoa. Tämä nyt on karkea arvio ja voi mennä aivan metsäänkin, joten ei kannata vetää hernettä nenään, eikä myöskään ottaa onkeensa. Pitää tietysti ottaa huomioon ympäristö, melupiikit jne. mutta myös se, että harvoimpa konsertit kestävät tauotta tuota aikaa. Sen voi sanoa, että kyllä kai sitä rokkia voi soittaa 80dB:n äänenpaineella, mutta voi sitä soittaa aika paljon lujempaakin, niin ettei kuulovaurion vaaraa pitäisi olla. Kun on ollu puhetta, ettei PA-laittesta tarvi ottaa kaikkea irti, vaikka tehoa olisikin, niin sama pätee myös siihen, ettei rockia ole pakko soittaa hiljaa, vaikka olisi mahdollistakin. E: Kyllä. Minunkin mielestä joissakin rock-konserteissa on ollu liikaa meteliä, mutta enemmän mua vituttaa baareissa soiva teknojööti. Sen mukana kun ei kai ole tarkotus kiljua tai laulaa, vaan tanssia (...ja minä kun en tanssi). Mutta isolla pitää soittaa, niin ettei varmasti vahingossakaan vois seurustella normaaliäänellä, kuin korkeintaan vessassa. Ja vessassahan on mukava viettää baari-iltaa. Tapaa paljon ihmisiä... tosin miinuksena ainakin se, että ovat yleensä samaa sukupuolta. Miten kuuro kuulisi sanoman?
Miten sokea löytäisi sanojan?
Miten mykkä vastaisi sanoilla?
Miten pimeys väistyisi runolla? | |
![]() 17.11.2004 14:06:20 | |
En välttämättä ymmärtäny, mitä tässä nyt on sähköisellä musalla tarkoitettu, mutta kyllä mun mielestä voi sanoa, että sähkökitara on sähköisesti vahvistettu akustinen kitara. Ääni niissä muodostuu aivan samalla tavalla, mutta sähkökitaralla ääntä ei vahvisteta akustisesti, vaan sähköisesti. Tai miten se nyt sitten pitäis oikeaoppisesti sanoa. Joo ja ei. Yhtä hyvin voisi sanoa, että piano on ovikello ja ovikello on piano, koska molemmissa sormi painaa nappia. Sähkökitarassa soitinta on nykyään yleensä koko signaalitie siitä värähtelevästä kielestä (sormi) siihen yleisöön suunnattuun kaiutinelementtiin (nappi?) asti. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 17.11.2004 15:38:13 | |
Ok. Kiitos valaisemisesta. Mutta ei sähkökitaraa voi suoraan silti verrata täysin sähköisiin soittimiin, kuten ei voi sanoa, että ovikello on piano. Ei vaikka ois paineentunnistavakin ovikello. Miten kuuro kuulisi sanoman?
Miten sokea löytäisi sanojan?
Miten mykkä vastaisi sanoilla?
Miten pimeys väistyisi runolla? | |
![]() 17.11.2004 18:14:11 | |
Tuli tuossa taas tänään oltua melun kanssa tekemisissä kun laitoin autoon talvirenkaat. Tallissa lauloi kompressori lauluaan, joten katsoin paremmaksi laittaa kuulosuojaimet. Kompressorin letkun irroittamisessa tulee ikävä äkillinen paine, joten siinäkin pidän mieluummin nykyisin suojaimia ja samoin pulttipyssynkin kanssa. Ok. Kiitos valaisemisesta. Mutta ei sähkökitaraa voi suoraan silti verrata täysin sähköisiin soittimiin, kuten ei voi sanoa, että ovikello on piano. Ei vaikka ois paineentunnistavakin ovikello. Voisihan rakentaa ovikellon, jossa on midi ja se ohjaisi tietokoneelle asennettuna olevaa Ivory Grand pianosta tulee Steinway saundia siten välissä olisi ohjelma, joka ovikellon painalluksen pohjalta generoisi aina dramaattisemman kuuloisia sointuja mitä kovempi painallus. Varkaudessa olevassa makaanisen musiikin museossa löytynee soittohärveleitä, jotka rikkoo aavistuksen instrumenttien välisiä raja-aitoja... http://www.mekaanisenmusiikinmuseo.fi/museum.eng.htm Siinä teille kuva kerrankin kunnon bändistä: http://www.mekaanisenmusiikinmuseo.fi/HPIM0962.JPG | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)