Aihe: Vahvistimista (jälleen)
1 2 3
Kassu
14.11.2004 17:10:28
Voit saada halvemmalla paremman, siis käytettynä.

Joo. Eiköhän käytettynä saa 350-400 euroon.

Ja Tervonen, sanoit ettet uskalla ostaa käytettyä; varmempana mä pidän putkikonetta kuin trankkua.
kivi
14.11.2004 17:14:46
Ja Tervonen, sanoit ettet uskalla ostaa käytettyä; varmempana mä pidän putkikonetta kuin trankkua.

Paremmin mun kokemuksen mukaan käytetyt vahvistimet toimii, kuin uudet ja sisäänajamattomat.

Todella halpa tarjous pitäis olla, että uuden hinnalla ostais, kun tavallisen Peavey-tusinavahvistimen hinnalla saa käytettynä vaikka mitä museoaarteita.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Kassu
14.11.2004 17:17:01
Paremmin mun kokemuksen mukaan käytetyt vahvistimet toimii, kuin uudet ja sisäänajamattomat.

Niin ja Tervosen tuntien on varmasti ulkonäkö tärkeää, ja uudet kamat ei mun mielestä kovin hienoja ole. Sitten kun on vinyylin pinta kulunut, paska pinttynyt ja aika tehnyt temppunsa niin sit on rock.

Todella halpa tarjous pitäis olla, että uuden hinnalla ostais, kun tavallisen Peavey-tusinavahvistimen hinnalla saa käytettynä vaikka mitä museoaarteita.

Kyllä. Saattaapi olla että vien kauppaan ton mun 900-nupin ens kesänä kun miellyttää korvia kovasti enemmän JMP-soundit.
kulmahiomakone
14.11.2004 17:18:56
-> Elementin koko ei suoranaisesti kerro äänenvoimakkuudesta mitään. Toki mökä on sitä kovempi mitä enemmän on toistavaa pinta-alaa, mutta yksittäisen elementin kohdalla herkkyys kertoo suoraan sen, kuinka äänekäs elementti on, kun taas elementin koko kertoo suoranaisesti vain elementin koon.

Se, että 12" elementit ovat yleensä ottaen herkempiä kuin vaikkapa 8" elementit on kokonaan toinen asia :-)
kulmahiomakone
14.11.2004 17:23:02 (muokattu 14.11.2004 17:23:25)

Elementtejäkin ajetaan sisään:

http://www.webervst.com/sptalk.html

Kysymyksen lähettäjä on Jeff Brinson. Löytyy melko alhaalta...
Juunsku
14.11.2004 18:14:17

http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … sn=1308e62afad331b01d98f43cd2ad3a3c

tuossa ois kyllä kelpo peli jos pikkasen lisää rahaa saat investoitua.. Ääntä lähtee ja aivan hyvällä laadulla. Sitten tuossa on vielä niitä efektejä kivasti jos haluaa niitäkin käyttää..

Toisella kitaristilla on just tuo vahvari.. Korvan korkeudelle nostettuna lähtee mökää ihan tarpeeksi. Ja me soitetaan lujaa..

No peavey bandit on hyvä halpa ja kehuttu (ainakin jossain) myös omasta mielestä.. Ääntäkin siitä saa lähteen kivasti, jos ei riitä niin laittaa lisäkaapin kiinni.. siis omistan tollaisen..

Huumori on yksi elämän elin ehdoista.
Kassu
14.11.2004 18:15:22

tuossa ois kyllä kelpo peli jos pikkasen lisää rahaa saat investoitua.. Ääntä lähtee ja aivan hyvällä laadulla. Sitten tuossa on vielä niitä efektejä kivasti jos haluaa niitäkin käyttää..

Tervonen sanoi, että haluaa hyvän perusvahvarin eikä mitään efektejä. Onko toi hyvä perusvahvari jossa ei ole turhaa paskaa? Ei ole todellakaan.
Rakoni
15.11.2004 08:39:59
Spiderit on ihan skeidoja. En itse ainakaan löytänyt yhtään hyvää soundia kun kokeilin. Pelkkää digiä.
Niq
15.11.2004 09:36:45

Jos perussoundia kaipaa ja tarpeeksi mölyä reenikämpälle, kannattaa tsekata Marshallin ekat valvestatet, lähinnä niistä tuo 8080-malli, eli 80W 1x12". Itselläni oli monta vuotta tuollainen, ei pienintäkään vikaa ikinä, mökää riitti keikalle ja treeneihin. Ja etsimällä löytyi kivat cleanit ja hyvät rokki/hevisäröt. Ei mitään helvetin hienoa, mutta toimiva ratkaisu. Noita saa käytettynä 250-300e hintaan.

Niitä uudempia valvestateja ei kannata harkitakaan (VS-sarja, vs65r jne.). Ei läheskään niin isoa mökää, huonommat kaiutinelementit ja ihme vikoja.

Noita käytettyjä testatessa kannattaa kokeilla kaikki potikat läpi, kääntäen ääriasennosta toiseen samalla kitaraa soittaen, noissa vanhoissa valvestateissakin alkaa jo potikat rahisemaan jos on ollut kosteassa tms. tilassa. Ei sitä tarvitse pelästyä jos pari-kolme potikkaa rahisee, onpahan syy tinkiä muutama kymppi hinnasta pois, potikan puhdistus/vaihto ei iso homma ole jos pysyy kolvi omassa tai kaverin kädessä. Mutta jos kaikki potikat rahisee, niin kyllä aika halvalla saa vahvari lähteä, että kannattaa tuo kaikkien potikoiden vaihto..
Kasperi Tervonen
15.11.2004 10:07:00
Niin ja Tervosen tuntien on varmasti ulkonäkö tärkeää

Mistäs ton repäisit?
Kasperi Tervonen
15.11.2004 10:20:01
Eikös noissa fendereissä ole aika hyvä clean soundi? Ja jos niiden omat säröt ei ole tarpeeksi jytyt niin voisihan siihen jonkun säröspadun hankkia. Vaikkapa jonkun ibanezin smashboxin. Noi bossin ds-1 pedaalit ei vissiin hirveen hyvin soundaa minkään trankun kanssa? Ainakin näin olen käsittänyt.

Ja ovatko ne putkarit NIIN paljon parempia kuin nuo hyvät trankut. Ja jos sitten kuitenkin ostaisi jonkun käytetyn putkivahvistimen niin kuinka tyyriksi se putkien vaihtaminen tulisi ja kuinka usein niitä putkia pitäisi vaihtaa?
Kasperi Tervonen
15.11.2004 10:26:35
Ja vielä sellainen juttu että en tosiaan noista spidereistä tykkää yhtään. Ja jos jonkun efektivahvarin haluaisin niin olisin varmaan jo ostanut tuon cube60 värkin.
Niq
15.11.2004 10:46:30

Eikös noissa fendereissä ole aika hyvä clean soundi? Ja jos niiden omat säröt ei ole tarpeeksi jytyt niin voisihan siihen jonkun säröspadun hankkia...

Kannattaa ennemmin hakea semmoinen vahvistin, josta saa hyvät säröt itsestään. Minä en ole ainakaan koskaan kuullut sellaista säröpedaalia josta _itsestään_ lähtisi hyvä särösoundi. Usein melkein vahvistimesta kuin vahvistimesta saa hyvän särösoundin, mutta sitä pitää hakea ja väännellä niitä namiskoita joku tovi ennenkuin se itselle hyvä sieltä löytyy.

Eikä voi sanoa että "fendereissä on hyvä clean aina", riippuu niin paljon mallista. Fenderin halpikset on halpiksia siinä missä muutkin halpamallit, ei niissä ole yhtä hyviä cleansoundeja, kuin mitä noissa putkivehkeissä on. Eikä sitä voi odottaakaan.

Ja ovatko ne putkarit NIIN paljon parempia kuin nuo hyvät trankut. Ja jos sitten kuitenkin ostaisi jonkun käytetyn putkivahvistimen niin kuinka tyyriksi se putkien vaihtaminen tulisi ja kuinka usein niitä putkia pitäisi vaihtaa?

Ei kaikki putkivahvistimet ole automaattisesti parempia kuin trankut eikä kaikki trankut ole huonosoundisia aloittelijan pelejä. Kun tarpeeksi opit soittamaan, huomaat että vehkeestä kuin vehkeestä (kunhan on ehjä) saa sen perushyvän soundin ulos, paremmista sen saa vaan helpommin ja se saattaa sitten olla jo helvetin hyvä soundi. Hyvin suuri osa tästä on ns. psyko-akustiikkaa, esim. yleisö tuskin siitä välittää tuleeko ne kitarasoundit kahden tonnin putkinupista tai kahden sadan valvestatesta, jos soittaja on hyvä.

Pääteputkia saa vaihdella soittomäärästä ja putkien laadusta riippuen vuoden-parin välein, etuasteputkia ei niinkään usein. Pääteputkien vaihto bias säätöineen maksaa 30-100e, riippuen putkien määrästä ja laadusta. Yleensä noissa halvimmissa putkivahvistimissa on uutena aika huonolaatuisia putkia, joten voi olla että kaikkien putkien vaihto on edessä melkein heti.

Eli ei kannata välttämättä ostaa sitä halvinta putkikomboa, jos samalla hinnalla saa jo hyvän transistorikombon. Esim. Tech 21 Trademark -sarjan kombot luultavasti pesevät kyllä laadussa ja luotettavuudessa saman hinta- ja teholuokan putkivahvistimet.

Siis myös muita kuin soundinäkökohtia kannattaa katsoa, mieluummin sitä vetää keikalla luottavaisin mielin, kuin että miettii että esim. milloinkohan ne putken kannat on taas niin löysällä että ääni katoaa. (esimerkki aika hintavasta ENGL Fireball putkinupista)
kulmahiomakone
15.11.2004 10:51:53 (muokattu 15.11.2004 10:52:56)
Ja ovatko ne putkarit NIIN paljon parempia kuin nuo hyvät trankut.

Viikatteen Kaarle käyttää Tech 21 trademark 60:stä ja mielestäni hällä on aikastalailla parhaat kitarasaundit, mitä tässä nyt oon pändejä käynyt viimeisen vuoden aikana katsastelemassa. Jotta se on suhteellista, eivätkä putket takaa mitään oikotietä onneen.

Ja jos sitten kuitenkin ostaisi jonkun käytetyn putkivahvistimen niin kuinka tyyriksi se putkien vaihtaminen tulisi ja kuinka usein niitä putkia pitäisi vaihtaa?

Riippuu pääteputkien tyypistä ja määrästä. Karkeasti vois arvioida, että 30-50 wattiseen vahvistimeen pääteputkisatsi maksaa saman verran euroja. EL84 putkia tarvitsee 30:een wattiin nelikon, kun taas jollain toisella putkityypillä (esim. 6L6, EL34) putkipari saattaa riittää samaan tai suurempaankin wattimäärään. Pääteputkien kesto riippuu tietysti käytön määrästä ja putkityypistä, mutta tuskin joudut niitä useammin kuin kerran kahdessa vuodessa vaihtamaan.

dit: myöhässä...
Kasperi Tervonen
15.11.2004 13:41:03
No miten sitten vertaisitte tuota tech 21 vahvistinta vaikkapa tuohon laney tf300 vahvariin. Olen bongannut yhden tuollaisen käytetyn laneyn hintaan 350e. Tuo tech 21 alkoi kyllä kiinnostamaan.

Noista uusista vahvareista tuohon tuohon 400 euron budjettiin luulisin kyllä valitsevani tuon hughes&kettnerin edition bluen. Eikös tuonkin värkin tehot pitäisi riittää bändisoittonkin kun siinähän on 60 wattia tehoa ja 12 elementti.
Niq
15.11.2004 14:36:45

Torilla näyttäisi olevan tuota 60w Tech 21:stä myynnissä 470e hintaan, tuosta voisi vielä vähän tingata niin ehkä rahatkin just ja just riittäis :) http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=41115
Kasperi Tervonen
16.11.2004 12:54:18
Yhden tietämäni laney tf300 vahvarin saisin varmaan käytettynä hintaan 350e, yhden line6 flextone 2 värkin saisin ehkä hintaan 380e ja tuon edellä mainitun tech 21 trademark 60 vahvistimen saisin myös ehkä juuri ja juuri jos pikkasen vielä säästäisin. Mikäköhän näistä kolmesta olisi paras vaihtoehto? Kaikki varmaan voittavat jonkun hughes&kettnerin edition bluen aika 6-0.
petrin1
12.07.2006 11:52:15
ostappa poika kuule mun techi ku on justiinsa myynnissä saat sen 450€
on kyllä aika rock toi peli!!
soundit riittää bändi soittoon ja soundit humpasta mättöön,, ei mitään turhaaa!!!!!!!
ja sanon vielä että toi kestää ilman väkivaltaa melkee loputtomiin.ei ole mulla enkä ole kuullut että kellää olis noissa vikoja ollu.
msormune
12.07.2006 12:09:36
Mistäs tän rippasit, Hoho. Kuin Kivin suusta.

Minusta tuo axemanin teksti piti aika hyvin paikkansa, ihan turhaa spedeilyä sulta. En oikein usko, että joku yksi Muusikoiden.netissä kirjoitteleva heppu on pelkästään itse keksinyt noita juttuja, oli sitten miten pro tahansa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)