Aihe: Miksi saundzekki?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Juntunen
13.11.2004 19:36:58 (muokattu 13.11.2004 19:38:08)

Olen tässä näitä bänditoiminta -palstan muutamaa samansuuntaistaa threadia seurannut pidemmän aikaa, ja saanut irti paljolti asiaa. Liveäänentoisto itseäkin kiinnostaa suuresti sekä lavalla että lavan edessä. Soittajan sekä äänityöläisen näkökulmasta. Tahto oppia on kova.

Kuitenkin hyvät kanssakirjoittelijat: Jäitä hattuun. Menee paljon hyvää asiaa sisältävät threadit henkilökohtaiseksi kanssakäymiseksi.

Nimim toivottavasti itsekin tuleva äänityöläinen.
Dian - Dian tekee uutta demoa
Jami
13.11.2004 21:51:07

Mä oon kokenut sun kirjoituksissa sen ongelman, että susta ei ota selvää ootko tosissasi vai pelleiletkö?

Yleensä aina ensin pelleilen, provosoin jne. Mielestäni niistä pelleilyistäkin kuitenkin löytyy se villakoiran ydin. Jos luet ajatuksella tämänkin topicin aloitukseni niin siinä sanon vähillä sanoilla erittäin paljon. Heitän toisaalta haastetta ja tuon esiin omaa näkökantaa. jne. Niin kieli poskessa kun sen aloitinkin.

Sitten kun vähän tomerammin kommentoi niin sä suutut.

Mulla oli viis enoa jotka ihan selvästä päästä sai sellaisen metelin aikaan että katto nouseskeli. Joku ulkopuolinen sanoi että kuinka veljekset noin tappelee. Veljekset kattoi vähän tyhmän näköisinä kysyjää todeten että ei me tapella. Mehän keskustellaan. Että väkevästi sanominen on mulla sukuvika. Aika harvoin oikein suutun. Arsyynnyn kyllä taisteluun kun ei yhtään mene perille mitä tarkoitan. En kyllä mitenkään usko että sinäkään todella kannattaisit tuollaista zekkiä mitä tässä moitin.

Mutta kun ketju etenee niin sä rupeat pyörtämään mielipiteitäsi ja loppupelissä sä sitten oletkin ollut alusta asti muiden kanssa samaa mieltä, muut ei oo vaan ymmärtäneet sua oikein.

Näinhän se menee. Paitsi että en mä pyörrä sanojani. Osa porukasta vain ei alunperinkään ymmärtänyt mitä tarkoitin. Näin kävi tässäkin topicissa oikein selkeästi. Kaikki oli näkevinään että Jami ei tee eikä arvosta zekkiä ollenkaan ei koskaan eikä missään. Ja mä vain moitin tuota tietyntyyppistä toimintaa. Lue tuo aloitus uudestaan.

Aika hämmentävää, raskasta ja ennenkaikkea turhauttavaa. Toi ei vaan oo mun tapani keskustella.

Mä oon samaa mieltä. Homma meni liian pitkälle. Ja oon suuri syyllinen. Olis kyllä mukava vaihtaa ajatuksia ihan rakentavassa mielessä. Näköpiirissä on että munkaan ei tartte koko ajan huutaa tullakseni kuulluksi. sormuseen mä kyllä totaalisesti oon hermostunu ja siksi tahtoo kaikki kommenttini peilautua katkeriksi muitakin kohtaan.

Helpottais aika paljon tätä hommaa jos sä esim. ketjua aloittaessasi toisit saman tien sen oman mielipiteesi esiin, muiltahan sä olet sitä koko ajan vaatimassa. Kaikki eivät sua tunne eivätkä näin ollen osaa lukea "rivien välistä".

Mä oon monesti hämmästelly että kuinka porukat ei ymmärrä. Ehkä siinäkin on ärsyyntymisen pointti että luulen porukoiden ymmärtäneen ja sitten tahallaan ymmärtäneen väärin jne. Sitten on sota joka varmaankin sitten vain johtuu siitä että porukat ei alunperin tajunnu mistä puhun. Vika on tietysti mun tavassa sanoa asioita.

Yks selitys ehkä on ikä. Eri ikäpolvet puhuu vähän eri kieltä. Toinen on kulttuuri. Etelä-Pohjalainen mentaliteetti on kuulemma oikein vaikea ymmärtää. Vereslihalle asti itseironinen näkemys uhon kautta kuvattuna ei aukee kuulemma ulkopaikkakuntalaisille. No mä oon perheeni kans kiertäny tätä maata ja palannu tänne jossa on se arvomaailma kuitenkin jota eniten arvostan.

Kolmas on ehkä kokemuspohja. Mä oon yli viiskymppinen. Vuonna -68 tehny ekan keikan. Oon nähny tuon koko kaaren olkipohjaisista riihitansseista triolla mies, tuoli, haitari, nykyisiin pa-laitteisiin. Väitän itsepäisesti että mulla on vertailukohtaa. Ja jos oma todellisuudentaju hämärtyy niin oma isä on äänentoistokeikoilla monesti kertomassa että oliko hyvä vai ei. Istui muuten koko Härmärokin ajan kuuntelemassa ja antamassa palautetta. Näin isänpäivän kynnyksellä on hyvä munkin todeta että isä tietää paljon. Ja hänen korvansa on terve eikä sokeutumisesta tekniikkaan ole vaaraa. Hän vain kertoo minkä kuulee. Nautti muuten suunnattomasti rokin annista. Istui siellä siis nuorten tekemän musan takia.

Isä on yli 70v. On joskus ollut katkeraakin palautteensa että miksi noin kovaa? Oon joutunu itte tuumimaan että tosiaan, miksi? Ketä palvelee? Hän toki härmärokissa käytti antamiani earin joulukuusitulppia. Tiesin että 8tuntia päivässä lähes sataa on liikaa. No hän ei moittinu ku paria hevibändiä liian äänekkääksi. Balansseja jopa kehui. (kehut on harvaa herkkua).

Isänpäivätunnelmissa vähän hairahduin mutta kyllä mä oon ottanu lusikan kauniiseen käteen kun paappa on jotain mieltä ollut. Totuus sieltä vain monesti paljastuu.

Viittaan edelliseen, yritä kertoa se siten että mahdollisimman moni ymmärtäisi sen.

Mä jossain vaiheessa toivoin että vois keskusteukumppaneitaan vähän edes valita. Netti on siinä mielessä huono että keskusteluissa monesti jää vänkäämään niitten kanssa jota mun sanomani eniten ärsyttää. Ei ollenkaan saa keskustella niitten kans joilla on lähellä omaa käsitystä oleva näkökanta. Kyllä totuus on että kaikki ei tuu kaikkien kanssa toimeen. Kysymys onkin että juuri näittenkö sitten pitää netissä vääntää.

Pitääkö siis netin olla sellainen foorumi jossa kaikki ymmärtää kaikkia? Se on taas yks vaatimus joka vie meitä kohti hajuttomuutta, mauttomuutta ja pois yksilöllisistä eroista. Persoonallisuudet heitetään porukan voimin roskikseen. Kukaan erimieltä oleva ei enää uskalla ääneen sanoa mielipidettään. Ujoimmat heittää pyyhkeen kehään jo etukäteen. Vahvimman laki määrittelee kuka on kelvollinen keskustelemaan.

Markkinointiviestinnässäkin painotetaan sitä että kirjoitettaessa muistetaan se kenelle kirjoitetaan, lukija ei useimmiten tunne kirjoittajaa eikä siten ymmärrä kirjoittajan ehkä omasta mielestään hyvinkin selkeitä, humoristisia siteerauksia tai kielikuvia.

Niin... En tiedä tiedätkö että mä oon markkinoinnin ammattilainen. Ikäni tehny oikeana työnäni niitä hommia. Aika pitkälle kouluttautunutkin hommaan. Markkinointijohtajan pätevyys pitäis olla.

En nyt kuitenkaan ole näitä nettikeskusteluja mieltänyt markkinointiviestinnäksi. Tämähän on meidän vapaa-aikaamme. Eikö vähän kaupallisia intressejä vapaampi jutustelu olsi paikallaan näin vapaa-aikana.

Just oli muuten Ilkassa hyvä juttu täkäläisistä yrittäjistä. Yks menestyneen pienyrittäjän parhaita mainoslauseita on ollut vähän vinossa oleva käsin maalattu kyltti tienposkessa: KAUPAAN 050-123456. Numeroa en muista ja noin sen panin. Tahallinen kirjoitusvirhe on juuri kuten se kyltissä on. Ekassa nollassa on kuitenkin piirretty hymynaama. Tälläinen kun on hymiöt on. Moni närkästynyt maisteri on pysähtyny moittimaan tai soittanu ja niin on kaupankäynti alkanu. Juuri tuo kyltti on yrittäjän mukaan ollut tehokkain.

No tähän meidän vääntöömme se liittyy vain siten että poikkeavuus on kuitenkin se täky jonka vuoksi otetaan kantaa.

Toivottavasti nyt itse tein asiani ymmärretyksi. Yksi viestinnän mottohan on että "Mitä selkeämmin osaamme ilmaista itseämme, sitä vähemmän joudumme kohtaamaan väärinkäsityksiä".

Oli oikein mukava kirjoitus. Luin mielenkiinnolla, ajatuksella, enkä loukkaantunut mistään sanomastasi. Et varmaan yrittänytkään loukata. Siksi intouduin näin pitkään vastinetta kirjoittamaankin. Ajattelen että vastineessanikaan en vastaavasti sua loukannu.

Viestinnän hyvän moton lisäksi vois mainita toisen moton."suvaitsevaisuus lähtee eriävän mielipiteen hyväksymisestä mielipiteeksi."
fletarehtaa ne palijo häjyysemmäkki!
pitk
13.11.2004 22:17:50

Miksi saundzekki?

Mulle on jääny mysteeriksi tuo hillitön säätämisen tarve. Jos pa-kamansa tuntee ja ne on ties kuinka monta kertaa viritellyt, niin miksi se silti joka kerta vaatii vartin basarinjytkettä, vartin muita soittimia ja vähän lauluakin? Perustelkaa tai lopettakaa moinen teatteri.

Pikkusen pitää viilata ja siksi lainaankin alkuperäistä topicin aloitusta. Kirjoitin itse tuon otsikon siihen päälle. Ok, jos jeesustelemaan ruvetaan ja halutaan tulkita asiaa, niin kyllähän siinä on tuo vartti mainittu. Jota siis tarkoitit, ettet ymmärrä, että joka soitinta pitää hinkata vartti.

Otsikossa sanotaan, että miksi tsekki ja sitten ihmetellään säätämisen tarvetta, niin väistämättä (valitettavasti) ymmärrän asian siten, että kyseenalaistat koko sound checkin tarpeellisuuden.

En minäkään jaksa turhia hinkata, mutta en myöskään osaa suhtautua esim. tyhjään saliin tyyliin, kyllä se siitä, kun ihmisiä tulee ja jättää vaikkapa jotain 400 Hz komotusta sen takia korjaamatta. Entäs jos ihmisiä tulee kymmenen? Hmmm, mieluummin korjaan tuon 400 pois ja kun keikka alkaa, niin vedetään masterkorjaimesta takaisin, mikäli olosuhteet näin vaativat.

Mä.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Jami
13.11.2004 22:58:04

Porukat mieltää mun sanomiseni samaistuen sormuseen. Esitin rauhanpiipun polttamista. No sormusen vastaus oli taas sama kuin aikoinaan rauhan esittämisessäni pikaviestillä. Hän haluaa kirjoittaa juuri kuten on tähän astikkin kirjoittanut. Sanoin että sovintoehdotukseni ei ole yksipuolinen antautuminen. Kun sormunen nyt haluaa mun kanssa jostain syystä jatkaa keskustelua niin keskustellaan. Häntä varten vain kirjoitan tästä lähin aina oman jutun. Että kukaan ei vain luule että kirjoitukseni koskee ketään muuta kuin sormusta.

Noniin. Ensimmäinen vain ja ainoastaan sormuselle tarkoitettu puheenvuoroni.

Niin, aluksi sä sanoit, ettet tsekkiä tee. No nyt sitten tekisitkin.

mistä oot saanu käsityksen että en zekkiä tekisi? Onko sulla vaikeuksia luetun ymmärtämisessä?

Mitenkä muuten? Mitenkäs keikkoihin valmistautuminen? Onko se vielä "turhaa byrokratiaa"? Entä vieläkö sopimusten noudattaminen on "perseen jakamista"? Vieläkö PA:n virittäminen mestan mukaan on pelleilyä?
Summa summarum: vieläkö tykkäät, että pistät kymmenessä minuutissa tyhjästä lavalle pumpun kuin pumpun?

Esität tuossa aika monta aika erikoista väitettä. Väitteesi perustuu samoihin luuloihisi ja tahallaan väärin ymmärtämisiisi mitä olet harrastanut jo todella pitkään. Noihin on vaikea lyhyesti tai tyhjentävästi vastata. Jos pintapuolisesti yritän niin haet taas joitain irrallisia lauseita ja sovitat ne tarkoitusperiisi väärentäen ja laittaen mun suuhun asioita joita en itse allekirjoita. Siksi noin monipuolinen syytös saa jäädä vielä käsittelemättä. Palataan asiaan.

No itse asiassa, kun otit puheeksi ton teollisuuden tarpeellisen laadun, vahingossa osuitkin villakoiran ytimeen. Sinulle, niinkuin muillekin huttu-ukoille, pääasia taitaa olla se, että pääsee helpolla, ettei tarvitse tehdä muuta kuin juuri välttämätön.

Joo. Tuon voi miitissä olleet voi todistaa oikeaksi. Odottaisin että heistä edes joku kertois käsityksensä. Saatais perspektiiviä sormusen väitteelle.

Laitetoimituksessa se saattaa silloin tällöin olla ihan okei, kunhan tosiaan toimittaa mitä pitääkin ja se edellyttää esimerkiksi sopimuksien noudattamista (incl raiderien lukeminen). Ja oletetaan nyt, että teet sen.

Nyt en kyllä ymmärrä! Mä oon tottunu pitämään sopimuksistani kiinni. Koko maa tietää että pohojalaasen mentaliteetti on että : kun mä kerran sanoon. Siinä ei tarvita edes hesalaisen vaatimaa nimeä paperiin.

Mutta kun mennään bändin tekemiseen, silloin lähtökohta on bändi ja sen soundi (=musa ja audiovisuaalinen ilme) ja silloin hommat tehdään soundin ehdoilla. Silloin ei sanota, että omien styrkkareiden käyttö on elvistelyä tai lavan siivoomisesta ei kieltäydytä jne. Silloin ei voi puhua "tarpeellisesta laadusta" vaan asiat tehdään juuri niin hyvin kuin vain on suinkin mahdollista ja vähän päälle.

Meillä olis täs Härmäsalis musiikinystävien tilaisuus. Olis kiva saada paikalle väh.6kiloinen pa. Valoa vois olla 50 liikkuvaa savuineen, kolme videotykkiä, parisataa spottia, (riittää a500w). Budjetissa on varattu kyllä kolmesataa euroa että kaippa sä tuut siivoomaan lavan, rakentamaan koneet, hoidat miksauksen. Kysehän ei ole mistään "tarpeellisesta laadusta". Me vain tykättäis tehdä asian juuri niin hyvin kuin vain on suinkin mahdollista ja vähän päälle.

Bändin teknistaiteellinen toteuttaminen ei ole teollisuutta vaan lähinnä käsitaidetyötä. Se vaan on aika lailla naimisissa laiteteollisuuden kanssa ja siitä seuraa aina kaikennäköistä pikku probleemaa, mutta ne ovat eri asia.

Pätevimmät tuntemani hemmot sanoo että ei se nykyään ole laitteista kiinni. Niitä pitää vain osata käyttää. Mahdollisuuksien mukaan. Moni näistä osaajista kovasti on närkästyneitä kun nuori kaveri tulee kädet taskussa ekaksi kertomaan että aijaa, nämä kamat, ei noilla voi vetää. No pakko olla samaa mieltä tuon sormusen ekan lauseen kanssa. Eli taide ei ole teollisuutta vaan käsitaidetyötä. No vittu. Pitääkö tuon pösilön kans olla jostain samaakn mieltä. Koitan sinnitellä ja etsiä poikkeavaa näkemystä. hähähähääh.(nauraa itselleen)

Arva, etkös ollut tehnyt puusepä töitä? lukekaa muu alkuperäisestä.

Jotenkin on tuntu että Arvalla on käsitys puusepänkin töistä. Mikä on järkevää ja mistä saa kustannukset pois. Sormusen varmaankin kannattais perustaa firma jolla on tekemisen kustannukset mutta josta ei voi kuluja laskuttaa. Tulis jotain rotia noihin väittämiinsä. Ja taas on puhe tarkoituksenmukaisesta laadusta. Jos joku yleisölle näkymätön yksityiskohta on vinksallaan ja sen korjaaminen maksaa mammonaa ja syö kaikki katteet niin kannattaako sitä sitten toteuttaa? sormusen mielestä kannattaa. juuri niin kauan kun tappiota ei ylösmitata sormusen lompsasta. No hän itse ei mitään yritä että helppo on yrittäjiä syyttää.

Tässä on hyvä analogia Jamin puheisiin siitä, ettei kukaan huomaa, mikä mikki siellä on jne.

Sun yleisöskö tietää millä mikillä mikäkin on toteutettu. Heti kun törmään moiseen yleisöön niin tarkistan mielipidettäni.

Vielä yksi asia rockmaailmasta, niin täähän on sähköistä musaa. Tää ei ole akustista musaa, mikä vahvistetaan sähköisesti. Niinpä äänisuunnittelijat ovat olennainen osa bändin soundia ja vielä valosuunnittelijat bändin livesoundia. Ne eivät ole (ainakaan pitäisi olla) päälle liimattu koriste-elementti, vaan ovat yhtäjalkaa vastuussa. Vaikka ovatkin hierarkiassa musikanttien takana.

Tämä on näkemys jota vastaan olen paljonkin taistellut. Ei nämä teknokraatit ole taiteilijoita. Luovutattekko te muusikot vallan tyypille joka osaa tekniikkaa mutta ei välttämättä ole pätkääkään musikaallisia. Annatteko te taistelutta vallan muille päättää miltä te taiteilijoina kuulostatte.

Etsimättä tulee mieleen Apocalyptica, jonka sellosoundia Tapsa -vainaa työsti muutaman vuoden todella antaumuksella ennen kuolemaansa.

Eikö hän tajunnu koko elinaikanaan että sellon saundi on siinä sellossa????
Jami
13.11.2004 23:19:33 (muokattu 13.11.2004 23:28:22)

Ok, jos jeesustelemaan ruvetaan ja halutaan tulkita asiaa, niin kyllähän siinä on tuo vartti mainittu.

Kiitos. Kyllä tuossa on se närästykseni avain.

Otsikossa sanotaan, että miksi tsekki ja sitten ihmetellään säätämisen tarvetta,

Nyt tarkkana : "hillitön säätämisen tarve."

niin väistämättä (valitettavasti) ymmärrän asian siten, että kyseenalaistat koko sound checkin tarpeellisuuden.

Hyväksyn anteeksipyyntösi. hähähäh. No se oli taas tätä mun huumoriani. Ymmärrän kyllä väärin ymmärtämistäsi. Kuten muidenkin. Jutun hienoushan on siinä että vain älyk... eikun jotkut huomaa. Taas esimerkki vinoutuneesta huumorintajustani. sorry.

En minäkään jaksa turhia hinkata, mutta en myöskään osaa suhtautua esim. tyhjään saliin tyyliin, kyllä se siitä, kun ihmisiä tulee ja jättää vaikkapa jotain 400 Hz komotusta sen takia korjaamatta. Entäs jos ihmisiä tulee kymmenen? Hmmm, mieluummin korjaan tuon 400 pois ja kun keikka alkaa, niin vedetään masterkorjaimesta takaisin, mikäli olosuhteet näin vaativat.

Samoilla linjoilla olen. Turhaa teatteria ja vilkkuvia lediä ja heiluvia viisareita ihannoivia tyyppejä vastaan vain olenkin. Heillä se pätemisen paikka ja oma show on juuri noissa paikoissa. Ei heitä kukaan showta pitämään tilannu mutta haluavat sen kuitenkin pitää. Ja sitten ylenmääräisellä kakofonialla ajavat maksaneen asiakkaan ulos. Uskon että yhdyt tähän näkemykseeni.

En mä teitä henkilöinä ja ammattilaisina halua mollata. Mutta ku mollaan täysin ammattitaidottoman sakin niin älkää heihin samaistuko. Kun en teitä oikeita ammattilaisia tarkoita. Hyvääkin osaamista on maa pullollaan. Valitettavan usein vain törmää huonoonkin. Ja mä kun oon yliherkkä piletinostaja joka vaatii laatua kun konserttiin vaivautuu ja lippunsa maksaa. Silloin en tahdo mitenkään sietää noita "äänentoistoteatterilaisia".
LHU
13.11.2004 23:20:07
Lue tuo aloitus uudestaan.

Mä luin tuon aloituksen ennen edellistä kirjoitustani aika moneen kertaan, vääntelin ja kääntelin ja ihmettelin mutta ei se siitä miksikään muuttunut, viesti oli aina sama, sä et ymmärrä miksi tehdään soundzekkejä joissa tsekataan ensin basaria 15 min. jne. Sitten lähetin sen aloituksesi sähköpostitse media-alalla työskentelevälle ystävälleni, joka hyvin tietää mikä on soundcheck mutta tästä keskustelusta hän ei tiedä yhtään mitään, tuskin edes koko sivuston olemassaolosta. Hänen vastauksensa oli hieman analysoivampi, lyhyesti se meni jotenkin näin; "kirjoittaja ei ymmärrä miksi soundcheckejä tehdään ja vahvistaakseen sanomaansa hän selittää kirjoituksessaan myös mitä souncheckissä yleisesti tehdään". Eli toi vastaus vahvisti sen miten olin sen asian itsekin ymmärtänyt, enkä ollut tällä palstalla kirjoittaneista näköjään ainoa. Kaikki eivät siis ajattele samalla tavalla, väärinymmärrys tuli ja yhteentörmäys oli väistämätön.

En nyt kuitenkaan ole näitä nettikeskusteluja mieltänyt markkinointiviestinnäksi. Tämähän on meidän vapaa-aikaamme. Eikö vähän kaupallisia intressejä vapaampi jutustelu olsi paikallaan näin vapaa-aikana.

No en mäkään tätä pelkäksi markkinoinniksi miellä mutta viestintää tämä on, viestintää isolla veellä. Ja kyllähän täälläkin tavallaan markkinoidaan, omaa mielipidettä ja näkemystä. Ja mitä pidemmälle tämäkin keskustelu on edennyt sitä enemmän on huomattu miten tärkeää olisikaan, että osaisi tuoda itsensä mahdollisimman hyvin ymmärretyksi.

Et varmaan yrittänytkään loukata. Siksi intouduin näin pitkään vastinetta kirjoittamaankin. Ajattelen että vastineessanikaan en vastaavasti sua loukannu.

En mä yrittänyt loukata, enkä loukkantunut. Kun mä haluan loukata, loukkaan niin että tuntuu, ja sitä ei tarvitse lukea rivien välistä.

Pointtihan on vaan se että pitäisi pystyä pysymään asiassa, opastaa ja rakentavasti keskustella niissä asioissa missä sen pystyy tekemään. Ja muissa asioissa on vaan maltettava pitää se turpa kiinni. Tällainen foorumi on aivan uskomaton tietopankki nuoremmille ja miksei vanhemmillekin kävijöille, eiköhän yritetä pitääkin se sellaisena.(?)

Ylläpitohan voisi avata oman alueen solvaamiselle, johon ohjattaisiin pahimmat pukarit määräajaksi haukkumaan toisiaan, muut voisivat seurata älämölöä kuitenkaan pystymättä siihen puuttumaan. Määräajan jälkeen tulisi vaikkapa kuukauden jäähdyttelypenaltti ja sitten ei muuta kuin takaisin juttelemaan. Solvaamo voisi olla osuva nimi moiselle.:)
Ei ne vuodet, vaan kilometrit...
Notefix
13.11.2004 23:21:18 (muokattu 13.11.2004 23:21:34)

Sinulle, niinkuin muillekin huttu-ukoille, pääasia taitaa olla se, että pääsee helpolla, ettei tarvitse tehdä muuta kuin juuri välttämätön.

Vaikka mun mielestä Jamin asenne näissä M-netin keskusteluissa on käsittämätön ja mulla ei hänen kanssaan juurikaan ole yhteistä, on pakko sanoa että tossa olet kyllä mun mielestä väärässä. Jami on osoittautunut varsin asialleen omistautuneeksi ja aikaansaavaksi tyypiksi ja tekee kyllä mitä sanoo, ja vähän enemmänkin.
My name is Baron, Notefix Baron "
LHU
13.11.2004 23:35:40 (muokattu 13.11.2004 23:37:10)
Eikö hän tajunnu koko elinaikanaan että sellon saundi on siinä sellossa????

Kaikesta sovittelusta ja rauhanomaisuudesta huolimatta nyt on pakko älähtää; älä enää koskaan, leikilläsikään, solvaa edesmennyttä, hyvää, kilttiä ihmistä, aika helvetin monen alalla työskentelevän ihmisen hyvää kaveria ja ystävää, isoa miestä joka oli ammattilainen, enemmän ammattilainen kuin sinusta koskaan tuleekaan, sulla ei nimittäin riitä aika ja resurssit siihen.

Ja vastauksena erittäin typerään ja mauttomaan kysymykseesi; Tapsa nimenomaan tajusi mistä sellon soundissa on kysymys. Valitettavasti emme saa sitä enää koskaan kuulla.
Jami
14.11.2004 00:07:36 (muokattu 14.11.2004 00:15:48)

Kaikesta sovittelusta ja rauhanomaisuudesta huolimatta nyt on pakko älähtää; älä enää koskaan, leikilläsikään, solvaa edesmennyttä, hyvää, kilttiä ihmistä, aika helvetin monen alalla työskentelevän ihmisen hyvää kaveria ja ystävää, isoa miestä joka oli ammattilainen, enemmän ammattilainen kuin sinusta koskaan tuleekaan, sulla ei nimittäin riitä aika ja resurssit siihen.

Ja vastauksena erittäin typerään ja mauttomaan kysymykseesi; Tapsa nimenomaan tajusi mistä sellon soundissa on kysymys. Valitettavasti emme saa sitä enää koskaan kuulla.

Pyydän anteeksi. Olin pahoillani jo kun painoin enteriä. Mun ikätovereitani ja bändikavereitani on menny aivan riittävästi tietääkseni että tulin kirjoittaneeksi asiattomuuksia. Olen pahoillani.

Edit: Katsoin että missä tosiaan moisen päästin näppikseltäni. No sormunenhan se sai moisen kommentin ilmoille. Sillä tyypillä on kyllä todella huono vaikutus muhun. Tuntuu että se on tarkoituksensakin. Trolli koko mies.

Huono selitys. Tiedän.Te ootte liian nuoria todella tajutaksenne kuinka pahoillani oon.
LHU
14.11.2004 00:46:18
Huono selitys. Tiedän.Te ootte liian nuoria todella tajutaksenne kuinka pahoillani oon.

En usko olevani liian nuori, en luultavasti enää ole nuorikaan, siis fyysisesti, tajuamaan anteeksipyyntösi merkitystä. Onhan noita mennyt, ukkoja ympäriltä. Saat minulta anteeksi, toivottavasti muiltakin. Toisaalta pystyyhän näitä viestejä muokkaamaan, mutta älkää painako sitä rastia, se ei poista sitä viestiä vaan antaa varoituksen tyyliin; kuristan itseäni.

Nim. kokemusta on :)
kivi
14.11.2004 04:13:47
Onhan noita mennyt, ukkoja ympäriltä. Saat minulta anteeksi, toivottavasti muiltakin.

Vihersaaren Tapsastako puhutaan? Hieno mies oli hän, levätköön rauhassa. Paljon on mullakin kaatunut hyvää ystävää ja soittajatoveria lähiympäristöstä ja viereltä, että ei se enää oo harvinaista jos joku huonosti valittu heitto niihin kalahtaa, kun maaleja on niin tiuhassa.

Anteeksi saat. Mutta jos jo lähettäessä tunnet tarvetta muokata tekstejäsi, voit tehdä sen aikaisemminkin kuin seuraavan aamun kovassa valossa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Exhausted
14.11.2004 15:47:34

jos hoidettais henkilökohtaiset ongelmat foorumin ulkopuolella ja puhuttais täällä ihan vaan asioista, jookos?
kivi
14.11.2004 16:06:11
jos hoidettais henkilökohtaiset ongelmat foorumin ulkopuolella ja puhuttais täällä ihan vaan asioista, jookos?

Hieno ajatus.

Haastattelija: "Mitä arvelette länsimaisesta sivistyksestä, herra Gandhi?"
G: "Minusta se olisi oikein hyvä ajatus."
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Fuzzy Boner
14.11.2004 16:18:31
Nää läpät on m.netin suola. Parasta viihdettä.

K18?
Mikael
14.11.2004 17:56:24

Katsoin että missä tosiaan moisen päästin näppikseltäni. No sormunenhan se sai moisen kommentin ilmoille. Sillä tyypillä on kyllä todella huono vaikutus muhun. Tuntuu että se on tarkoituksensakin. Trolli koko mies.

Kyllä ison ihmisen pitäis ihan itse vastata omista sanomisistaan. Naurettavaa syytellä muita. Niin ja se kommentti Tapsasta oli todellakin ala-arvoinen ja siitä sietäiskin olla pahoillaan.
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
sormunen
14.11.2004 19:07:52 (muokattu 14.11.2004 20:29:11)

Sitä yritetään. Jos tänkin topiikin alkupuheenvuorossa olisi sanottu selkeesti, että paino on sanalla vartin, niin eihän tässä olisi ollutkaan mitään ongelmaa. Duunejahan tehdään niin, että homma toimii. Mutta eihän sitä nyt voi uskoa, että aikuinen ihminen vaivautuu lähettelemään noita saivartelutopiikkeja kerta kerran jälkeen.

Enhän mäkään millään tavalla reagoinut aloitukseen, koska näin sen trolliksi heti kättelyssä. Myöhemmin vastasin Exhaustedille ja siitä tämä Jami pääsi taas sosialisoimaan.

Nyt kun sitten Jami myös tartuit tohon Pikku-Tapsa -juttuun, niin
(1) asia on niin, että äänisuunnittelijat ovat osa sähköistä balettia
(2) Tapsa teki kohdan (1) duunia mm. Apocalypticalle siten, että hän yritti muotoilla sähköiselle kielelle olettamuksen siitä, miltä sello kuulostaa. Olen kuunnellut sun kanteleäänityksesi ja voin sanoa, että ootte eri planeetoilta.
(3) Tapsan ja sun erosi taitaa olla siinä, että Tapsaa pyydettiin bändeihin duuniin, koska ihmiset halusivat hänen käsialaansa, hänen tapaansa soittaa instrumenttiaan eli PA-kamoja ja bändiä.

Sinä puolestasi harrastat "yritystoimintaa", mikä taitaa rajoittua Ala-Härmän rotarisaunan vaikutuspiiriin eli valistuneella arvauksella kunnan kassaan.

PS EDIT. Joo Kivi, Vihersaaresta puhuin. Asuttiin muutama vuosi samassa hotellihuoneessa ja Tapsa on ainoa ääniäijä, jonka takia oon joutunut käyttään korvatulppia. En tosin keikalla vaan nukkuessa.
Fuzzy Boner
14.11.2004 19:46:16
Sinä puolestasi harrastat "yritystoimintaa", mikä taitaa rajoittua Ala-Härmän rotarisaunan vaikutuspiiriin eli valistuneella arvauksella kunnan kassaan.

*nauraa*
Mako
14.11.2004 23:35:59

Laatuthreadiksihan tämäkin taas muuttui.

Soundcheckillä palvellaan yleisöä, sen ylimääräinen pitkittäminen ja basarin jatkuva läpsyttely kun jengi on salissa on tietysti rok ja cool, mutta osaltaan myös pätemistä ja typerää. Ainakin se näköjään ärsyttää teitä vanhoja pieruja kun jaksatte usean sivun verran täällä tapella.
"Kuka minä on? Missä minä on? Kun nyljetty on nahka mustan hevosen ja lampaan olen alaston."
-ez-
15.11.2004 02:06:39
Mulle on jääny mysteeriksi tuo hillitön säätämisen tarve. Jos pa-kamansa tuntee ja ne on ties kuinka monta kertaa viritellyt, niin miksi se silti joka kerta vaatii vartin basarinjytkettä, vartin muita soittimia ja vähän lauluakin? Perustelkaa tai lopettakaa moinen teatteri.

Tottahan tuo on, että jos pystyy käyttämään samoja kamoja jatkuvasti niin kaikkeen menee aikaa huomattavasti vähemmän. Jos mitään ei satu, siis. Olen pistänyt merkille omilla keikoilla, joille yleensä PA tulee samasta firmasta, että etupään kanavasäädöt tuppaa olemaan aika lailla samat keikasta toiseen kunhan nyytti on viritetty hyvin ja käytetään aika paljon omia mikkejä yms. Näinhän sen kai pitää ollakin...

Mutta sitten... Esimerkiksi viime viikonloppuna vedettiin perjantaina ja lauantaina täsmälleen samalla nipulla, joskin lauantain keikka oli sen verran pienemmässä miljöössä että PA:n tarve oli pienempi.

Anyway, perjantaina kamat oli pystyssä ja osittain koestettu kun saavuttiin paikalle. Efektejä läpikäydessä kävi ilmi, että yksi viuhkan paluupiuhoista ei liiemmin toimi ja samaten yksi lavahaku myös kapinoi hieman vastaan. Näistä päästiin checkin aikana kunnialla läpi eikä niistä sitten ollut sen kummempaa harmia vedon aikana. Keikalla tosin sitten heti vedon alkuun mäjähti toisen puolen PA-nyytistä toinen yläpää... Tosin meistä riippumattomista syistä. Läpi taisteltiin kuitenkin.

No lauantaina sitten tultiin äänentoistopoikien kanssa samoihin aikoihin keikkapaikalle ja mukana oli täysin samat kamat, tosin ehjällä yläkerralla varustettuna. Siinä sitten kun menin varmistellessani efektejä läpi niin kävi ilmi, että tällä kertaa edellisen päivän yhteen verrattuna puolet paluupuolen johdoista täytyy vaihtaa. Onneksi poijaat olivat varautuneet tähänkin, kiitos vielä heille! Sitten oli seuraavaksi gatesta tulevaa brummia ja kaikkea tällaista pientä... Mutta onneksi oli aikaa ja hommat saatiin kuntoon.

Summa summarum. Jos olisin perjantaina ajoissa (ennen nollaamista) tiennyt että seuraavana päivänä käytössä on sama etupään tiski, olisi lauantain keikan pystynyt vetämään koko lailla samoilla kanavakohtaisilla säädöillä.
Samat/omat kamat eivät kuitenkaan takaa toimivuutta täysin eivätkä välttämättä nopeuta checkiä pätkän vertaa, sillä mitä tahansa voi tapahtua.

Että kyllä niitä checkejä kannattaapi vääntää...
Rakkaudesta painaviin puulaatikoihin (Äijä don't get it)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)