Aihe: deep-set neck tenon
1
Aakoo
13.11.2004 14:08:39
Olen aloittelemassa paria kitaraa. SG neck-thru kaulalla ja LP tulee joko ihan perinteisellä liimaliitoksella tai vielä mietin mahdollisuutta käyttää deep-set neck tenon liitos systeemiä.. ( http://www.edromanguitars.com/tech/neck_tenon.htm ) Mieluumin tuota viimeksi mainittuna, mutta siinä tapauksessa menee varmaan hiukan piirustukset uusiin puihin..

Olen yrittänyt netistä kaivella asiaa liitoksesta, mutta ei sitä kovasti ole. Jos en nyt ihan väärin ole ymmärtänyt, niin tuo poikkeaa perinteisestä liimaliitosestsa lähinnä siinä, että kanteen ei tehdä minkäänlaista aukkoa kaulalle, vaan kaula upotetaan aukkoon kannen alle, ja toisekseen, että kaula menee pidemmälle runkoon.

Heittäkääpäs tuosta liitoksen toteutuksesta ja vaikutuksesta muuhun projekti kulkuun ajatuksia & ehdotuksia .

ps. Ylläpidolle toiveena, että tuota hakua voisi parantaa ja rajusti.. Nykyisellään se on melko onneton. Haut pitäisi pystyä kohdistamaan myös viestien sisältöön. Muuten tängjuu vaan tästä palstata =)
Juzzu
14.11.2004 12:18:05
Kyllähän wanhan liiton Lestereissä ja nykyisin Custom shopin historicessä on ns. long-neck-tenon, joka on simppeli tehdä. Mun mielestä simppelimpi kuin lyhyempi liitos. Tässähän kaula menee suurin piirtein puoleen väliin kaulamikin koloa. Mitään erityisiä hankalia virityksiähän tuo ei vaada, kun LP:ssa kaulamikin kehys on kiinni otelaudan päässä.

En mä kyllä tiedä saako vielä tuotakin pidemmällä kaulaliitoksella mitään lisäarvoa. Vaikka nyt tuota erittäin pitkää kaulaliitosta yritetäänkin kehua, niin toisaalta samalla vähennetään rungosta tavaraa - tai ainakin lisätään puuhun epäjatkuvuuskohtia pahimmillaan just jonnekin tallan kohdille.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
vrajala
14.11.2004 23:30:54
Sellanen etu tuossa on, että kaulaliitos voidaan tehdä vaikka ilman liimaa. Jos liitos on jämpti, riittää, periaatteessa, että kansi ja muu runko liimataan toisiinsa. Näin kaulapalkki pääsee suoraan kosketukseen sekä kannen että pohjan kanssa. En tiedä uskaltaisiko tuollaista kokeilla.

Ja Juzzulle: Mun ymmärtääkseni ne kaulapalkit viedään vielä reilusti tallankin ohi. Siitä onko tuolla systeemillä mitään todellista etua en osaa sanoa mitään. Idea on kuitenkin jotenkin kutkuttava. Mulla olis jo oikeastaan sopivat puut valmiinakin...
Juu, varmast näi, mää kysyi?
Juzzu
15.11.2004 12:04:11
Sellanen etu tuossa on, että kaulaliitos voidaan tehdä vaikka ilman liimaa. Jos liitos on jämpti, riittää, periaatteessa, että kansi ja muu runko liimataan toisiinsa. Näin kaulapalkki pääsee suoraan kosketukseen sekä kannen että pohjan kanssa. En tiedä uskaltaisiko tuollaista kokeilla.

Oishan tuossa ainakin uusi "brandi" jonka voisi lanseerata markkinoilla. Tosin kaula pitäisi liittää sitten vielä jollakin uraliitoksella jne. ettei kaulaa voi vetää taskustaan pois. Vai oisko se siten vielä parempi vaihtoehto... ;o)

Ja Juzzulle: Mun ymmärtääkseni ne kaulapalkit viedään vielä reilusti tallankin ohi. Siitä onko tuolla systeemillä mitään todellista etua en osaa sanoa mitään. Idea on kuitenkin jotenkin kutkuttava. Mulla olis jo oikeastaan sopivat puut valmiinakin...

Ach so... No entäs sitten vaikka humpparikitaroissa, joissa käytännössä joudutaan jyrsimään juuri tuon kaulan kohdalta hyvinkin paljon puuta pois. Näinhän tämä pitkä kaulapuu lähes katkeaa? Vai onko sen tarkoitus olle myös hyvinkin korkea.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
fox
15.11.2004 14:08:26

Kyllähän wanhan liiton Lestereissä ja nykyisin Custom shopin historicessä on ns. long-neck-tenon, joka on simppeli tehdä. Mun mielestä simppelimpi kuin lyhyempi liitos. Tässähän kaula menee suurin piirtein puoleen väliin kaulamikin koloa. Mitään erityisiä hankalia virityksiähän tuo ei vaada, kun LP:ssa kaulamikin kehys on kiinni otelaudan päässä.

En mä kyllä tiedä saako vielä tuotakin pidemmällä kaulaliitoksella mitään lisäarvoa. Vaikka nyt tuota erittäin pitkää kaulaliitosta yritetäänkin kehua, niin toisaalta samalla vähennetään rungosta tavaraa - tai ainakin lisätään puuhun epäjatkuvuuskohtia pahimmillaan just jonnekin tallan kohdille.

Loppupelissä tärkein juttu on kuitenkin toki se, että tätä "toista" heikkoa paikkaa olis jotenkin vahvistettava, mutta eipä siihen oikeastaan määräänsä enempää pituutta tuohon tenonin jalkaan kannata mittaa pistää, etummaiseen mikkikoloon yleensä se loppuu.. Muita tapoja toki lyhyessäkin liitoksessa on vahvistamiseen käytettävissä, eräät valmistajat laittoivat kahta puolen kaulaa sellaiset kovapuiset "dowelit" eli puutapit runko-kaulaliitoksen sivuille. Ohutrunkoiset kitarat ovat sitten taas aivan oma lukunsa, pitkää tenonia on niihin hankala laittaa, ellei sitten käytä normaalista matalampaa humbukkeria kaula-asemassa...
vrajala
15.11.2004 20:33:17 (muokattu 15.11.2004 20:34:38)
Tosin kaula pitäisi liittää sitten vielä jollakin uraliitoksella jne. ettei kaulaa voi vetää taskustaan pois. Vai oisko se siten vielä parempi vaihtoehto... ;o)

Usko pois, ei tarvitse. Mikäli liitos on riittävän jämpti syntyy noista puista niin paljon kitkaa ettei kaula tule enää pois. Ja sitäpaitsi rungon liimauksessa sitä liimaa menee väkisinkin hiukan siihen kaulan kylkeen. Ja voidaanhan liitoksesta tehdä kiilamainen vaikkapa jatkamalla otelaudan kylkilinjaa sinne kaulataskun päähän asti.

Vai onko sen tarkoitus olle myös hyvinkin korkea.

No noin mä olen sen ymmärtänyt. Jos siihen mikin kohdalle ei jää puuta niin eihän tuossa ole mitään tolkkua. En mä silti tiedä onko siinä muutenkaan mitään tolkkua...

Muita tapoja toki lyhyessäkin liitoksessa on vahvistamiseen käytettävissä, eräät valmistajat laittoivat kahta puolen kaulaa sellaiset kovapuiset "dowelit" eli puutapit runko-kaulaliitoksen sivuille.

Tuo on varmaankin melko toimiva tapa. Kaulan suurimmat rasitukset eivät enää olisi (kehnosti työstetyn) liimaliitoksen vaan kahden puristus/leikkauskuormitettujen tapin varassa. Mä ajattelin jossain vaiheessa laittavani pari kolme vaahteratappia kaulan ja rungon väliin (pystyyn, vähän niinkun ruuvit). Ei kuitenkaan jaksanut millään ruveta sorvaamaan niitä ja valmiinahan sellaisia ei saa.

-----------

Edelleenkin mun on vaikea uskoa, että tuolla kauhian pitkällä liitoksella saavutettaisiin mitään älytöntä parannusta. Mutta pakko sitä on kokeilla. Joskus.
fox
15.11.2004 20:47:53

Tuo on varmaankin melko toimiva tapa. Kaulan suurimmat rasitukset eivät enää olisi (kehnosti työstetyn) liimaliitoksen vaan kahden puristus/leikkauskuormitettujen tapin varassa. Mä ajattelin jossain vaiheessa laittavani pari kolme vaahteratappia kaulan ja rungon väliin (pystyyn, vähän niinkun ruuvit). Ei kuitenkaan jaksanut millään ruveta sorvaamaan niitä ja valmiinahan sellaisia ei saa.

Vaahteraahan nuot Ibanetsin tapit on, joita mm. Artistien kaulanliitoksista löytyy, vähän alaviistoon suuntautuvia ovat. Noin kymppimillisiä...
Ei niitä sorvata tarvii, perinnerakennuskorjauksia tehneenä vinkkiä kehiin.. Teet tuommosesta noin 5-6 mm raudasta kappaleen johon poraat mielellään suoraan reikiä, sanotaan vaikka 15-5 millin terillä, sopivin välein. Neliskanttisen puutapin kun lyöt reijistä läpi niin siitä tulee käyttötarpeisiin sopiva pyöreä tappi- ilman sorvia..paikalleen menoo helpottaa taas, jos vedät joka kulmalle urat hienohampaisella sahalla, pääsee ilmat(ja ylimääräset liimat) veks...
vrajala
16.11.2004 14:46:52
Ei niitä sorvata tarvii, perinnerakennuskorjauksia tehneenä vinkkiä kehiin..

No noin. Kiitoksia, tuolle tulee varmasti vielä käyttöä. Jos nyt ei soittimissa niin muuten. Mä oon itseasiassa joskus vuosia sitten tehnytkin vähän vastaavalla tavalla jonkun tulpan päästään terotetun putkenpätkän avulla. Eipä muistunut mieleen.
fox
16.11.2004 14:49:40

No noin. Kiitoksia, tuolle tulee varmasti vielä käyttöä. Jos nyt ei soittimissa niin muuten. Mä oon itseasiassa joskus vuosia sitten tehnytkin vähän vastaavalla tavalla jonkun tulpan päästään terotetun putkenpätkän avulla. Eipä muistunut mieleen.

Voihan niitä putkenpätkiäkin viilailla teräviksi, tai sahahampaisiksi, mullakin on pari (katkenneitten ruuvien poistoon) mutta tuosta reikälevustä ei tarvi sitä tappia ronkkia irti jollain piikillä, nopeampi on.. ;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)