Aihe: Miksi saundzekki?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Jami
12.11.2004 13:04:55

Eikös tuossa oleva ero ole lähinnä retorinen. Toinen tarjoaa parasta mihin resurssit kykenee, toinen taas vain niin hyvää mihin resurssit antaa myöden.

Kiitos Arva. Juuri tämä on niitä hetkiä jotka antaa uskoa ihmiseen. Aina joku tajuaa mitä kirjoitin.

Hämmästystä herättää että kuinka se niin harvalle aukeaa. Ymmärretään täysin toisin kuin tarkoitin. Olisko se ennakkoasenteesta ja tarkoitushakuisuudesta kiinni? No tuotahan ei kukaan tietysti tunnusta.
fletarehtaa ne palijo häjyysemmäkki!
Ylläri
12.11.2004 13:21:10
Hämmästystä herättää että kuinka se niin harvalle aukeaa. Ymmärretään täysin toisin kuin tarkoitin. Olisko se ennakkoasenteesta ja tarkoitushakuisuudesta kiinni? No tuotahan ei kukaan tietysti tunnusta.

Tai olisiko niin että oman ilmaisun selkeydessä olisi parantamisen varaa? Vaikka eihän sitäkään kukaan tietenkään tunnusta.

Ja mainitsithan itsekin että pieni provoilu on silloin tällöin paikallaan keskustelun herättämiseksi ja olen itsekin jossain määrin samaa mieltä. Mutta ei sitten pidä närkästyä, jos ja kun ihmiset provosoituvat. Se on paholaisen asianajajan osa.
Jami
12.11.2004 13:36:12

Tai olisiko niin että oman ilmaisun selkeydessä olisi parantamisen varaa? Vaikka eihän sitäkään kukaan tietenkään tunnusta.

Pitäis vissiin ruveta vääntämään rautalangasta mallia että menis jakeluun. Mutta kun verbaaliakrobatia on niin kivaa ja yks syy miksi yleensäkkään kirjoitan.

Ja mainitsithan itsekin että pieni provoilu on silloin tällöin paikallaan keskustelun herättämiseksi ja olen itsekin jossain määrin samaa mieltä. Mutta ei sitten pidä närkästyä, jos ja kun ihmiset provosoituvat. Se on paholaisen asianajajan osa.

Tämä on luisunu vähän käsistä. Vaikka mä yritän kuinka pientä provoa niin se tulkitaan sodan lietsonnaksi ja mahdottoman suureksi provoksi. En mäkään sitä ihan tähän pisteeseen olsi halunnu. Mutta turha pyllistää kun on jo housuis. Ai niin. Tuo tarkoitti että nyt on myöhäistä yrittää pieniä provoja kun kaikki tulkitsee sävyisänkin jutun isoksi provoksi. Mä oon kyllä huono täs rautalankamallis. Ainakaan en tykkää omasta tekstistä kun pitää yrittää monelta kantilta selittää kantaansa.
pitk
12.11.2004 13:56:38

Muita ei sitten ymmärtämisen yrittämisestä voikkaan syyttää. Porukat ei siedä eriävää mielipidettä. Kaikki on niin vihkiytyneitä nappuloiden vääntämiseen ettei poikkeava ajatus mahdu ajatteluun.

Kuten se, että lavakarttaa ei tarvita ja sound checkiä ei tehdä?

Toisaalta on ollut tilaisuus tehdä muutama pelimannitaltiointi joissa eq ja kompurat on pannassa. Samoin yks jatsihomma. Jopa cd-tasolle limitointikin on jätetty pois.

En ole koskaan ymmärtänyt ajatusta, että miksauspöydässä on eq, mutten saisi käyttää sitä. Jos joku äänilähde mielestäni kaipaa orjausta, niin korjaan sitä. Kompura helpottaa elämää.

Mulle tuli hauska mieliyhtymä. Mähän oon rok. Asetelma on sama kuin rokin alkuaikoina. Valtaväestön musa vastaan rok. Nyt kaikki toteuttaa määrättyä näkemystä äänentoistosta, mä oon se joka poikkee valtavirrasta.

Mä toteutan sellaista näkemystä äänentoistosta, että kuullostaa mahd hyvältä.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Notefix
12.11.2004 14:14:21 (muokattu 12.11.2004 14:15:01)

Hämmästystä herättää että kuinka se niin harvalle aukeaa.
Ymmärretään täysin toisin kuin tarkoitin.

Emmä tiiä...mä uskon että sulla on ihan hyvät pyrkimykset kaikessa mutta kun mä en vaan ymmärrä. Ja tuntuu että lähes kaikki ammatikseen täällä hommia tekevät kokeneet jermut on sun ja musamiehen kanssa eri linjoilla suunnilleen kaikesta, niin kyllä siinä väkisinkin ryhtyy ajattelemaan.

Kyl mäkin olen tehny juttuja, joissa selitin ainakin itselleni että "tää on mun tapa, mitäs siitä kitiset". Nyt monta vuotta myöhemmin olen kiitollinen että joku tuli huomauttamaan ja pelastamaan senkin homman.

Ja siis mä en oikeastaan noista äänentoistohommista teknisesti hirveesti ymmärrä, mutta parhaat ja eniten arvostamani hemmot on kyllä kunnon souncheckin tehny aina.

Tietty määrä nöyryyttä ja ihmisten ammattitaidon kunnioitusta on mun mielestä aina paikallaan.
My name is Baron, Notefix Baron "
sormunen
12.11.2004 14:30:26
Eikös tuossa oleva ero ole lähinnä retorinen. Toinen tarjoaa parasta mihin resurssit kykenee, toinen taas vain niin hyvää mihin resurssit antaa myöden.

Eipä oikeastaan. Tämä teollisuuden tarpeellinen laatu tarkoittaa sitä, että tehdään niin huonoa kuin kuin on mahdollista, jotta tavara menisi vielä kumminkin kaupaksi. Jotta se olisi suhteessa hintaansa. Pihdataan raaka-aineissa, lasketaan malleja, kuinka kauan joku laite (tai talo, nykyisinhän se laskennallinen talon kesto on 17 vuotta, vielä 50-luvulla se oli 50 vuotta jne) pitää kestää, jotta siitä voidaan pyytää hinta.

Hörhön tarkoittama malli taas tarkoitta(nee) sitä, että olemassaolevilla resursseilla tehdään niin hyvää kuin mahdollista. Itse oon käyttänyt sanontaa tehdä markasta satasta. Yrittää tehdä se uukakkonen vaikka mimmoseen tilaan. Siis korostan: tehdä se uukakkonen laadullisesti.

Nämä ovat itse asiassa täysin päinvastaisia näkökulmia.
LHU
12.11.2004 15:00:18
Jami:
Mun kantilta on oikein mukavaa kun edes joku ymmärtää näkökantaa jota tuon esille.
Sun näkökulmasi on ikävä kyllä ollut viime aikoina pelkästään minun ja parin muun ihmisen mielipiteiden arvosteleminen ja mustamaalaaminen. Sä olet keskittynyt pelkästään siihen ja kadottanut pointin koko keskustelusta.

Olen mielestäni vain tuonut poikkeavaa ajatusta esille. Toki väkevästi perustellen.
Et sä ole tuonut mitään poikkeavaa esille, sä olet tuonut esille sen tavan tehdä äänentoistoa miten humppapuolella on jo iät ja ajat tehty. Ja koska se on sun tapasi tehdä asioita, etkä kenties tiedä/halua tietää muista tavoista niin vaahtoat täällä sitten että sinun malli on ainoa malli. Ihmettelit myös miksi et saisi tehdä niinkuin haluat? Onko joku estänyt? Ei ole, siinäpä se. Kukaan ei ole sanonut että sinun tavallasi ei saa tehdä äänentoistoa vaan keskustelua on käyty siitä että on muitakin tapoja kuin sinun tapasi. Tai kuten sinä sanoisit; sinun tapa ja muun massan tapa. Tosiasia on kuitenkin se että sinun tavallasi tehdään tässä maassa päivittäin paljon enemmän keikkaa kuin tällä meidän "väärällä" tavalla. Lukuisa on huttubändien määrä jotka tänäänkin soittavat koko illan ilman monitoreja ja kompressoreja.

Jospa porukat jotenkin pystyis mua sietämään.
Vaikeeta on jos samalla ehdottomalla linjallasi jatkat.

Mähän oon rok. Asetelma on sama kuin rokin alkuaikoina. Valtaväestön musa vastaan rok. Nyt kaikki toteuttaa määrättyä näkemystä äänentoistosta, mä oon se joka poikkee valtavirrasta.
Et sä oo, valitettavasti, tai onneksi, kukin päättäköön ihan itse.

Palatakseni ketjun alkuperäiseen aiheeseen; Jami oli sitä mieltä että soundcheck tyhjille saleille on turhaa. Minä olen edelleen ja jyrkästi eri mieltä. Jos Jami tai kuka tahansa muu haluaa tehdä keikat ilman soundcheckiä niin ihan ok, siitä vaan. Mä olen vaan sen verran laiska ja mukavuudenhaluinen ihminen että mä en halua ruuvata soundeja, katsoa tasoja ja hakea balanssia keikan aluksi alusta asti. Siinä menee bändin setistä pari biisiä helpostikin haeskellessa. Ja sitten se mitä mä en todellakaan halua/voi tehdä on monitorimiksaajan puuttuessa lähteä salista lavalle muuttamaan esim. di-boxin pädien asetuksia. Ei, siitä ei tule mitään, mä tsekkaan noi asiat etukäteen, oli se jonkun mielestä kuinka turhaa hyvänsä. Samoin mä haluan olla varma siitä että kaikki mikit, di:t, kaapelin kanavat, mikkipiuhat ja muutkin vehkeet toimii, ilman soundcheckkiä mä en voi olla varma kaikista noista asioista.

Toisaalta, jos on tilaisuus missä on monta saman tyyppistä orkesteria soittamassa peräjälkeen osittain samalla backlinella niin ei sitä checkkiä tarvitse kaikkien kanssa tehdä, aloittava bändi riittää ja muiden bändien osalta linjacheck just ennen settiä.

Tällainen vuodatus tälle päivälle, ja nyt jotain ihan muuta.
Ei ne vuodet, vaan kilometrit...
Mikael
12.11.2004 15:13:04 (muokattu 12.11.2004 15:13:43)

Jokainenhan tekee tietysti niin kuin haluaa. Miksi mulle ei sallita mun tapaa tehdä? Ei ainakaan saisi näköjään tavasta kertoa. Kaikki keskittyy mollaamaan ja haukkumaan ja loukkaamaan.

Tää on just hassua. Mulla on ainakin melkeen aina ollut sellanen tunne, että sun tapa on dumata ja haukkua ensin kaikkien muiden toimintatavat ja sitten jälkikäteen ihmettellä, että miks jengi on vahvasti eri mieltä sun kanssa.

Lisäksi sulta kyllä tulee noita henkilökohtaisuuksia, mutta sit kun joku sanoo takas niin oot jotenkin todella hämmästynyt ja loukkaantunut. Emmätiiä... mä aikani koitin keskustella mut vituiks meni vapaussota - jotenkin sitä odottais suvaitsevaisuutta ja toisten mielipiteiden arvostamista tällasella palstalla, jossa kuitenkin mielipiteistä aika pitkälti on kyse.

Ainii: Kyl mä teen aina soundchekin jos tiskin taakse päädyn. Tuntuis jotenkin pelkästään tyhmältä olla tekemättä. Mut mä en ookaan mikään pro...
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
Neljä Ruuvia
12.11.2004 18:50:09
Kaikella kunnioituksella ,Jami mutta tää sitäpaitsi aikalailla sotii tuota toista pitkää threadia vastaan. Jos tehdään soundcheckki niin sitten ei EHKÄ tule liian lujaa.Ainakin asiaan on kiinnitetty jonkunverran huomiota.

PS. Vähän asian vierestä mutta mä haluaisin nykyään kieltäytyä sellasista keikoista missä ei oo ku laulukaapit tolpan nokassa ja sit niitä käännetään sisäänpäin vähän että laulukin kuuluis. Ne ne vasta kuulon pilaa eikä asiakkaat taas suuntaavuuden takia kuule hevon kakkaa.
PS2. Ei silti, ei mulla kyllä oo mitään keikkojakaan tällä hetkellä että asia ei sikäli ole akuutti .
pitk
12.11.2004 23:06:09

Aijoo ja siitä tsekin tarpeellisuudesta vielä: En ole vielä tavannut pomminvarmaa johtoa tai sähköliitäntää. Aika paljon kivempi etsiä vaikkapa maahätä tsekissä kuin ekan puolen setin aikana. Tsekin tarkoitus on myös eliminoida virhekytkennät. Elämä helpottuu. Itse olen ainakin sen verran laiska, että hoidan nämä hommat kondikseen ennakkoon. Tietenkin piuha voi rikkoutua vedonkin aikana, mutta todennäköisyys kuitenkin laskee. Se on vähän semmosta.
paavi
13.11.2004 00:31:04
Ehdottomasti soundcheckin kannalla! Kuten tässä tuli jo esille, tututkin kamat hajoavat, pakkohan ne on ennen keikkaa testata. Sekä bändin omat kamat että paikan tai miksausfirman minkä lie kamat.

Minusta on myös soittajana hyvä tutustua lavaan ennen keikkaa. Nopea soundcheck mahdollistaa sen järkevällä tavalla. Suunnittelen, kuinka voin liikkua lavalla sitten tosipaikan tullessa (näen missä muut seisovat ja missä on muiden kamat). Ja nimenomaan se monitorointi! Vaihtelee yllättävän paljon eri paikoissa eikä yksikään monitorointi ole tehty kaikille bändeille sopivaksi. Taustalaulajienkin äänentaso saattaa vaihdella moninkertaisesti bändien välillä.

Soundcheckin jälkeen tiedän, missä mennään. Sen jälkeen teen sen viimeisen mielikuvatreenin. Jos esim. en kuule omaa taustalauluani kunnolla (vaikka kuinka olisi ruuvattu säätöjä mahdollisuuksien rajoissa), hyväksyn tilanteen ja päätän vaikka keskittyä sitten enemmän bassonsoittoon.

Kun soundcheck tehdään rauhallisesti ja suunnitellusti, jää oikeastaan aina hyvä fiilis...jopa siinäkin tapauksessa, että lavasoundi olisi ollut surkea. Silloin tietää kuitenkin, että parhaamme yritettiin ja niillä eväillä sitten noustaan tosi paikan tullen lavalle! Yeah!
täältä näen kaiken (eikä kukaan näe minua)
Jami
13.11.2004 02:24:06

Mä teen kuulkaa erittäin merkittävää mielenterveystyötä. Pitäähän jokaisella olla joku jota haukkua. Joko kaikki nyt pääsi sanomaan. No hyvä.

On ehkä loppuyhteenvedon aika. Aloituksessani ihmettelin tarvetta varttitunnin basarinjytkeeseen. Sain senverran silmilleni että pakko se nyt sitten on uskoa että alan ammattilainen sen tarvitsee. Onneksi oon itte amatööri ettei mun tartte. Voin tehdä toisenlaisen zekin. Sellaisen kun J.T:kin tekee. Hän näyttää olevan vähän toisenlainen ammattilainen.

ps. kukahan ystävällinen sielu varovasti taluttais tuon sormusreppanan tälle vuosituhannelle?
JCM
13.11.2004 02:38:15

Onneksi oon itte amatööri ettei mun tartte. Voin tehdä toisenlaisen zekin. Sellaisen kun J.T:kin tekee. Hän näyttää olevan vähän toisenlainen ammattilainen.

ps. kukahan ystävällinen sielu varovasti taluttais tuon sormusreppanan tälle vuosituhannelle?

Taas yrität kääntää kaiken sanotun itseäsi vastaan ikään kuin henkilökohtaisuuksina. Jami, älä itse tartu joka asiaan kun kerran alunperin olet provon laittanut esille. Jos laitat jutun käyntiin, niin kestä se mitä tulee vastaan.

Kukaan ei oo Jami sua vastaan tullut samalla tavalla kuin olet tiettyjä henkilöitä vastaan itse tullut, joten pientä rajaa kiitos, sanon, vaikka itse sua arvostankin monella tasolla, niin kuin moni muukin!

nimim. "Pirintiellä kahvitellut.."
Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan.
Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin,
what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its.
pitk
13.11.2004 03:48:40

On ehkä loppuyhteenvedon aika. Aloituksessani ihmettelin tarvetta varttitunnin basarinjytkeeseen.

Jaa, otsikko kyseli, miksi sound check? Jos basaria tarvitsee jyystää vartti ja siihen on aikaa, niin sitten niin. Yleensä moinen aika tarkoittaa joko käsittämätöntä hierontaa tai ongelmia soundin kanssa. En miusta vartin basaritsekkiä koskaan kuulleeni.

Sain senverran silmilleni että pakko se nyt sitten on uskoa että alan ammattilainen sen tarvitsee. Onneksi oon itte amatööri ettei mun tartte. Voin tehdä toisenlaisen zekin.

Nyt siis oletkin tekemässä tsekkiä?

Näistä provoista, provosoitumisista etc, niin voisit todellakin lopettaa Sormusen jatkuvan käsittämättömän ja tarpeettoman mollaamisen, koska siihen sulla ei ole minkäänlaista perustetta. Ja tää ihan siltä pohjalta, että moinen turha fleimaus voisi jäädä näiltä palstoilta pois. Dänks hei.
sormunen
13.11.2004 11:05:55 (muokattu 13.11.2004 11:12:08)

On ehkä loppuyhteenvedon aika. Aloituksessani ihmettelin tarvetta varttitunnin basarinjytkeeseen. Sain senverran silmilleni että pakko se nyt sitten on uskoa että alan ammattilainen sen tarvitsee. Onneksi oon itte amatööri ettei mun tartte. Voin tehdä toisenlaisen zekin.

Niin, aluksi sä sanoit, ettet tsekkiä tee. No nyt sitten tekisitkin. Mitenkä muuten? Mitenkäs keikkoihin valmistautuminen? Onko se vielä "turhaa byrokratiaa"? Entä vieläkö sopimusten noudattaminen on "perseen jakamista"? Vieläkö PA:n virittäminen mestan mukaan on pelleilyä?
Summa summarum: vieläkö tykkäät, että pistät kymmenessä minuutissa tyhjästä lavalle pumpun kuin pumpun?

No itse asiassa, kun otit puheeksi ton teollisuuden tarpeellisen laadun, vahingossa osuitkin villakoiran ytimeen. Sinulle, niinkuin muillekin huttu-ukoille, pääasia taitaa olla se, että pääsee helpolla, ettei tarvitse tehdä muuta kuin juuri välttämätön.

Laitetoimituksessa se saattaa silloin tällöin olla ihan okei, kunhan tosiaan toimittaa mitä pitääkin ja se edellyttää esimerkiksi sopimuksien noudattamista (incl raiderien lukeminen). Ja oletetaan nyt, että teet sen.

Mutta kun mennään bändin tekemiseen, silloin lähtökohta on bändi ja sen soundi (=musa ja audiovisuaalinen ilme) ja silloin hommat tehdään soundin ehdoilla. Silloin ei sanota, että omien styrkkareiden käyttö on elvistelyä tai lavan siivoomisesta ei kieltäydytä jne. Silloin ei voi puhua "tarpeellisesta laadusta" vaan asiat tehdään juuri niin hyvin kuin vain on suinkin mahdollista ja vähän päälle.

Bändin teknistaiteellinen toteuttaminen ei ole teollisuutta vaan lähinnä käsitaidetyötä. Se vaan on aika lailla naimisissa laiteteollisuuden kanssa ja siitä seuraa aina kaikennäköistä pikku probleemaa, mutta ne ovat eri asia.

Arva, etkös ollut tehnyt puusepä töitä? Silloin tiedät sen, että hyvän ja elegantin (=yksinkertaisen) kokonaisuuden takana on hiottuja yksityiskohtia. Kun esimerkiksi mä laitan työmaaheittimiä lavan etureunaan (jos on semmonen tila) ja ne seisovat vanerilätkillä, mä teippaan yleisöön päin plojottavan sahausreunan umpeen, koska asia on niin, että eihän sitä sahausreunaa "kukaan huomaa", mutta siitä välittyvä yleinen huolimattomuus välittyy, eikä sitä tarvitse erikseen kyetä analysoimaan, mistä se johtuu se "no joo, olihan se" -fiilis.

Tässä on hyvä analogia Jamin puheisiin siitä, ettei kukaan huomaa, mikä mikki siellä on jne.

Vielä yksi asia rockmaailmasta, niin täähän on sähköistä musaa. Tää ei ole akustista musaa, mikä vahvistetaan sähköisesti. Niinpä äänisuunnittelijat ovat olennainen osa bändin soundia ja vielä valosuunnittelijat bändin livesoundia. Ne eivät ole (ainakaan pitäisi olla) päälle liimattu koriste-elementti, vaan ovat yhtäjalkaa vastuussa. Vaikka ovatkin hierarkiassa musikanttien takana.

Etsimättä tulee mieleen Apocalyptica, jonka sellosoundia Tapsa -vainaa työsti muutaman vuoden todella antaumuksella ennen kuolemaansa.
Neljä Ruuvia
13.11.2004 13:18:21
äärivasemmistolaisia näkemyksiään kuin hänellä vähätellä yrittäjyysmyönteistä näkökantaani. Toki ymmärrän hyvin miksi sakki on halukas antamaan oikeuden sormuselle mutta multa sen kieltämään.
Jami HALOO ??? Mä en oo nähny suakaan kenenkään täällä kutsuvan IKL mieheksi että sen puoleen. Sä vedät aina vielä överimmäks ku kukaan. Toi nyt on vaan jo liikaa.
Äärivasemmistolaisuus,voi neitsyt Maria...
BaariMikko
13.11.2004 14:03:48

Jami HALOO ??? Mä en oo nähny suakaan kenenkään täällä kutsuvan IKL mieheksi että sen puoleen. Sä vedät aina vielä överimmäks ku kukaan. Toi nyt on vaan jo liikaa.
Äärivasemmistolaisuus,voi neitsyt Maria...

Yleensäkin musta tämmösissä keskusteluissa kannattais jättää nuo politiikanpuhumiset kokonaan väliin. Kun lavasoundit, äänenvoimakkuudet sun muut ei mun mielestä millään tapaa korreloi sen kanssa, mitä puoluetta äänestää. Kun itekin on moneen kertaan saanut huomata, että monien tyyppien kanssa tulee aivan mainiosti toimeen niin kauan, kun ei ryhdy katsomuksellisia puimaan. Paljon on tuttuja joiden kanssa varmasti saataisiin hyvä riita aikaiseksi jos ryhdyttäisiin politiikkaa puhumaan, joten siksipä emme sitä tee. Eli keskustellaan bänditoimintapalstalla bänditoiminnasta ja poliittiset väännöt, jos niitä on pakko käydä, jätetään tuonne turhuuspalstalle. Täten musta paljon todennäköisemmin saadaan asiallinen keskustelu itse asiasta aikaiseksi.
Kirjoitit jotenkin niin progressiivisesti etten ymmärtänyt mitään.
-DJ Lattialuukkukoira
sormunen
13.11.2004 14:08:52 (muokattu 13.11.2004 14:18:49)

Sitten siitä tuli niin häiritsevää että lähestyin pikaviestillä. Totesin että kun meidän maailmankatsomuksemme on täysin toiselta laitaa eikä keskustelustamme tule kuin riitaa ja mielipahaa niin mitä jos emme kommentoisi toisiamme ollenkaan. Hän vastas että hän haluaa kirjoitella jatkossakin kuten tähänkin asti. Mainitsin myös että jos hän vihamiehiä kaipaa niin musta kyllä saa sellaisenkin. Hän jatkoi ja sai musta vihamiehen.

Nyt kun otit puheeksi, niin miksi taas pitää valehdella? Mä vastasin, että jos aihetta on, niin vastaan sun(kin) kirjoituksiisi. Piste.

...kuin hänellä vähätellä yrittäjyysmyönteistä näkökantaani.

"Yritysmyönteisyys". Haloo!

Lupaan nyt ja tässä että jos sormunen lakkaa ottamasta kantaa mun juttuihini niin en häntä omillani vaivaa. Se on aika helppoa kun hän ei ole koskaan omaa topicia aloittanut. Yksittäiset kommentit voin jättää lukematta. Eli tarjoan rauhaa mutta en tee sitä yksipuolisesti.

Jos kirjoitat asioista, mistä olen kiinnostunut ja mistä tiedän, niin tietysti niihin juttuihin osallistun. Mitään riitaa ei ole olemassakaan, koska edes sä et pysty riitelemään yksin.

Sen sijaan, jos vakavasti osallistun jonkun toisen ihmettelyyn siitä, miten pikkubändi saa hommansa toimimaan ja sä ilmestyt sinne tuppikulleilemaan, niin mä nyt vain näen sen öykkäröintinä enkä keskusteluna. Mä näen, että sä sabotoit asiallisia vääntöjä ja täytyy ihmetellä, miksi.

Jos joku kysyy, että miten pikkurahalla voisi tehdä lavan visuaalisesti mielenkiintoiseksi, mä kerron kokemuksiani ja sä ilmestyt kuin taikaiskusta sinne persereikeilemään, niin en mä sitä vahvana kielenkäyttönä enkä vahvoina mielipiteinä koe, vaan keskustelun sabotointina ja yksinkertaisesti öykkäröintinä.

Jos keskustellaan raidereista ja mä sanon, että raideri on osa sopimusta ja siitä neuvotellaan niinkuin muistakin sopimuksista ja sä ilmestyt sinne perseenjakoteorioinesi, niin vahvaksi provoksi sitä ei laskisi Kenny Everettkään ja se on sentään britti, vaan kyllä se on ainoastaan öykkäröintiä.
Mitä muuta se osoittaa, niin sitäkin sun kannattaisi pohtia.

Keskustellaan Captain Beefheartista, josta sä et suht.varmasti ole edes kuullut. Sä ilmestyt sinne huutelemaan, kuinka Sormuselle joku joutuu lähettämään demonsa. Mistähän helvetistä sä senkin oot saanut päähäsi?

Tässä nyt vain muutama hajahuomautus. Siitä, miksi sä kutsut mun jäsenkuvaussivulla muita ihmisiä, mä en edes viitsi...sen voi jokainen käydä itse tarkistamassa. Mä en myöskään muuten lähettele ihmisille pikaviestejä, missä haukun muita.

Muistatko muuten, kuinka änkesit konemusapalstalle öykkäröimään tuppikulleinesi ja poikien karvoituksinesi ja sait sieltä nokkaan 6-0? Sen jälkeenhän sä taisitkin pillahtaa itkuun ja mielenosoituksellisesti "lähteä" palstalta.

Silloinkaan kukaan, toistan, kukaan ei häätänyt sua mihinkään. Sä itse aiheutit senkin noilla "vahvoilla provoillasi".

Sä aina puhut vahvasta tyylistä sun muusta. Mitä helvetin vahvaa on toistamasta päästyään toistaa "tuppikulli", "perseennuolenta", "perseenjako" ja hähätellä poikien karvoituksesta? Opettajaihminen. Kukaan ei vaadi mitään virkamieskirjoitusta, koska ei sitä harrasta muutkaan, mutta asiat asioina.

Sua ei ole kukaan, toistan, kukaan häätämässä mihinkään. Mä vain haluan, että asioista, mitkä ovat tärkeitä ja asiallisia ja mistä toisten ihmisten leipä(kin) saattaa olla kyseessä, pitää puhua asiallisesti ja perustellen. Samoin haluan, että nuoria bändejä ei kättelyssä pistetä nurin, vaan että asenne olisi asiallisen ja ammattimaisen kohtelias ja suvaitsevainen.

Olen ollut sekä klubijärkkärinä ja talonmiehenä. Kummassakin virassa mun aikananani käytettiin paljon lämmittelybändejä ja se oli aivan järkyttävää, kun kaverit tulivat ja ensimmäinen juttu oli lähes aina se, että piti saada heidät uskomaan, että täällä heitä kuunnellaan. Lähes aina maaseudulta tulevat orkat olivat jo alkuunsa nutistettuja. Siksi mä suhtaudun nurjasti tämmösiin "omat styrkkarit ovat elvistelyä" -puheisiin.

Sähän et ole muuten koskaan perustellut yhtään mielipidettäsi! Koska se, että sun tyttäresi käy Kauhajoella liiterikeikalla, ei ole vielä mikään peruste. Siitä voidaan alottaa asian pohtiminen, jos haluaa.

Mä pohdin erittäin mielelläni juttuja. Mä olen myös aivan konkreettisilla neuvoilla suakin auttanut valokamatopiikissa, mutta siitäkin sä keksit jotain naamalle räittävää. Ei väkisin.

Ja vielä pitää todeta, että ääniukkohan en ole, mutta vierestä seuraamalla näkee. Ja myös roudaus on periaatteessa aina samanlaista. Ja että keikkajärkkärinä ja myös stage- ja kiertuemanagerina oppii kaikenlaista. Puhumattakaan muusta asiaan liittyvästä.

PS EDIT: Kun puhuit tosta ymmärtämisestä, niin asiatopiikeissa mä en ainakaan ihan hirveästi haluaisi lähteä lukemaan rivien välistä. Toinen on asia, jos puhutaan taide- yms asioista, niin niistä sitä saattaa itsekin jättää jotain sanomatta ja katsoa uteliaana, että menikö perille. Mutta en mä siitä rupea vollottamaan, jos ei mennyt. Ne tajuaa, jotka tajuaa.
LHU
13.11.2004 14:12:29
Tyhjän salin osalta tunnustat varmaankin että olosuhteet muuttuu monesti todella paljon. Kuinka tarkka zekki tyhjässä salissa sitten kannattaa tehdä. Tai pystyy tekemään. Tunnethan laitteesi ja nappuloiden vaikutukset. Jos kaikki toimii, balanssit on kohdallaan ja saundit toimii niin miksi hieroa. Vauhdista pitää kuitenkin hienosäätää. Mutta vain hienosäätää kun kaikki on hyvin lähellä sitä mitä haluat.

Itselläni on usein käynyt niin että kun tsekki venyy niin kysymys on muusikon halusta säätää tai treenata. Monitorimiksaajan tontti on silloin paha, joutuu oikeasti venttaamaan että bändi lopettelis, että sais vehkeet pois päältä ja kannet paikalleen. Etupään kaveri on yleensä siinä kohtaa jo syönyt ja hyvää vauhtia matkalla saunaan tai jotain. Siinä mielessä äänimiehen kannalta "käyttäjäystävällisin" muusikko lienee suhteellisen alkoholisoitunut, keski-iän ylittänyt kaveri joka ei muista / halua tulla tekemään tsekkiä. Tosin nuo teettävät yleensä keikan aikana jonkin verran ylimääräistä hommaa, mutta niinhän se on että asioilla on kaksi puolta. Että ei se tsekin venyminen läheskään aina ole siitä kiinni että äänimiehet haluavat hieroa.

Nämä keskustelut vois olla kivojakin. Oon valmis lieventämään omia juttujani mutta toivoisin että mun sanomiani ei luettaisi kuin piru raamattua. Lukija vois hetken miettiä että mitä se vöyhkää ja mitä se ajaa takaa ynnä todella lukea mitä se kirjoitti.

Mä oon kokenut sun kirjoituksissa sen ongelman, että susta ei ota selvää ootko tosissasi vai pelleiletkö? Sitten kun vähän tomerammin kommentoi niin sä suutut. Tällöin jää fiilis että sä olit siinä kirjoituksessasi tosissaan. Mutta kun ketju etenee niin sä rupeat pyörtämään mielipiteitäsi ja loppupelissä sä sitten oletkin ollut alusta asti muiden kanssa samaa mieltä, muut ei oo vaan ymmärtäneet sua oikein. Aika hämmentävää, raskasta ja ennenkaikkea turhauttavaa. Toi ei vaan oo mun tapani keskustella. Helpottais aika paljon tätä hommaa jos sä esim. ketjua aloittaessasi toisit saman tien sen oman mielipiteesi esiin, muiltahan sä olet sitä koko ajan vaatimassa. Kaikki eivät sua tunne eivätkä näin ollen osaa lukea "rivien välistä".

Tämänkn kirjoituksen vois lukea sovinnon eleenä. Oon aina silloin tällöin yrittänyt näitäkin. Sitten niistä taas poimitaan yksittäinen lause, ymmärretään se väärin ja taas tulee lunta tupaan. Ärsyynnyn ja annan täyslaidallisen.

Viittaan edelliseen, yritä kertoa se siten että mahdollisimman moni ymmärtäisi sen. Markkinointiviestinnässäkin painotetaan sitä että kirjoitettaessa muistetaan se kenelle kirjoitetaan, lukija ei useimmiten tunne kirjoittajaa eikä siten ymmärrä kirjoittajan ehkä omasta mielestään hyvinkin selkeitä, humoristisia siteerauksia tai kielikuvia.

Moni näyttää ymmärtävän tekstejäni siten kuin tarkoitinkin.

Mutta eivät kaikki, mikä aiheuttaa turhaa jakautumista eri leireihin.

Toivottavasti nyt itse tein asiani ymmärretyksi. Yksi viestinnän mottohan on että "Mitä selkeämmin osaamme ilmaista itseämme, sitä vähemmän joudumme kohtaamaan väärinkäsityksiä".
Ei ne vuodet, vaan kilometrit...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)