Juzzu 11.11.2004 14:40:01 | |
---|
Ja ei, nyt ei ole kyse juustosta! Jututin päivänä eräänä puutyöverstaalla kaveria joka teki pöytää. Huomioni kiinnittyi todella nätin näköiseksi muuttuneisiin syihin joista tuli heti mieleen sellainen kevyempi versio spalted-vaahterasta. Asiasta kyseltyäni kaveri totesi, että on puuhun päässyt valkohome iskemään muttei haittaa kun puu on kuitenkin kovaa kuin mikä - ja siltähän se vaikutti. Mies tiesi myös kertoa että jotkut osaavat "tehdä" tätä valkohometta koivuun (jota hänenkin puu oli) tunkemalla sopiva iso koivupöllin pala maahan. Home kyllä löytää tiensä puuhun. Visaiseksi asian vain tekee se että lankku pitäisi jossakin oikeassa vaiheessa osata kaivaa pois maasta ja laittaa, tietenkin, kuivumaan asianmukaisesti. Onkohan kukaan kuullut tällaisesta, aletaankos tunkemaan naapureiden ihmetykseksi niitä just katkaistuja pihakoivupöllejä takaisin maahan? Löytyyköhän spalted-koivulle tulevaisuutta, vai onko kyse vain sattumapaloista jotka ovat mystisesti säilyneet kovina useimpien lahotessa pehmeäksi hötöksi? Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
Trebla 11.11.2004 16:16:14 | |
---|
Ja ei, nyt ei ole kyse juustosta! Mutta onko juuston valkohome samaa, mitä tämä puuseppä tarkoitti? Pihakivien haluttaessa sammaloitua, niiden päälle pitäisi kaataa piimää ja ripotella sammalta. Piimä toiminee kasvualustana/alkuravintona, jotta sammal voisi muodostaa kasvustoa siihen kiven pinnalle. No jos kastelis sen lankunpätkän piimällä ja ripottelisi valkohomejuustoa päälle. Ottaiskohan se home ja riehaantuisi. Sen voin taata, että muutaman hetken kuluttua haju on semmoinen, ettei sitä lankkua kyllä kukaan varasta. Tämä kyllä kuulostaa jutulle ennen pillerinnottoa ja huumorimielellä se on kirjoitettukin. Minäkin olen "törmännyt" tuollaisiin koivuhalkoihin. Lähinnä joissain puupinoissa, jotka on jätetty säiden armoille vuosikausiksi. Hienon näköistä joka tapauksessa. Ilmeisesti kuitenkin on niin että siinä vaiheessa kun puu on tuon näköistä, ei kulu pitkää aikaa, kun home vaikuttaa jo puuaineksen lujuuteen. Taitanee tuollaisen tekemällä tekeminen olla aikamoista arpapeliä. Before you play two notes, learn how to play one note - and don't play one note unless you've got a reason to play it. |
vrajala 11.11.2004 23:46:13 (muokattu 11.11.2004 23:54:00) | |
---|
On noita mullakin tullut vastaan, joskin pieninä määrinä (ei soitinmäärinä). Leppäänkin tuo iskee ihan mukavasti. Sehän pitäisi ehdottomasti tehdä niin, että ensin tehdään esim. koivusta valmis kansi joka sitten valellaan mustikkajugurtti-piimä-kalanperkuujäte -seoksella ja kaivetaan humukseen. Homehtumisen etenemistä voi sitten seurata vaikka käymällä paikan päällä nuuhkimassa. Sanoisin, että kalanhajun kadottua ollaan jo melko hyvässä homeessa. Mutta, itseasiassa, ei tuo keinohomehduttaminen ole välttämättä huonoin idea lainkaan. Toiminee paremmin tuoreella kuin kuivalla puulla. Täytynee kokeilla. Ehkä. Joskus. Kunhan muistaa mihin sen puun on kaivanut... EDIT: Ilmeisesti kuitenkin on niin että siinä vaiheessa kun puu on tuon näköistä, ei kulu pitkää aikaa, kun home vaikuttaa jo puuaineksen lujuuteen. Tuolla ei umpipuurunkojen kansipuiden kanssa ole hirviästi merkitystä. Ja muuhun kuin "lankkukitaran" (tyhmä sana) runkopuiksi mä en noita käyttäisikään. Ehkä. Juu, varmast näi, mää kysyi? |
Trebla 12.11.2004 12:26:38 | |
---|
Before you play two notes, learn how to play one note - and don't play one note unless you've got a reason to play it. |
Basismi 12.11.2004 15:51:51 | |
---|
It's hard to be humble when you're so fucking big! |
PJS 12.11.2004 17:29:27 | |
---|
Sitten ku ollaan saatu oikea määrä hometta lankkuun niin, esim. uunissa kuumennetaan sen verran että kaikki mikroobit ja sienet kuolee. 16 Tons. |
Sitten ku ollaan saatu oikea määrä hometta lankkuun niin, esim. uunissa kuumennetaan sen verran että kaikki mikroobit ja sienet kuolee. Mä kuulen jo korvissani vastauksen kysymykseen: "Kulta, ei kai haittaa jos mä laitan tän homeisen ja haisevan lankun meidän uuniin?" Mutta täytyy tota homeutusta kokeilla ens kesänä. Koivua ja leppää pitäisi ainakin kaataa, ehkä joku isompi paju(nsukulainen)kin. Jugurtti voisi olla ihan kelpo ainesta mutta mä taidan jättää kalanperkeet lokeille. Eivät taida oikein soveltua sienten ravinnoksi nuo. Eikä se kyllä muutenkaan houkuttele... Juu, varmast näi, mää kysyi? |
tonicaster 17.11.2004 10:38:17 | |
---|
tulostin yhdet noista ohjeista....taitaa lentää koivulankku "mehujen" kera jätesäkkiin, ja pannuhuoneeseen.. Tokikaan mun aine sekoitukset ei varmaankaan sisällä hevosen paskaa mutta anyway. Ei se ole lopulta kuin noin 10 euron tappio...ilmoittelen myöhemmin tieteellisen kokeen tuloksista,tällä palstalla... |
vrajala 17.11.2004 16:46:29 | |
---|
Hevosen jätösten sijaan voisi kokeilla vaikka ykskakkaakakskakkaa kanankakkaa. Sitä kun saa mukavasti kuivattuna ja helposti, mikäli ei omaan puutarhanhoitoaineistoon kuulu, ainakin tutuilta ihan ilman korvausta. Juu, varmast näi, mää kysyi? |
WT 21.11.2004 20:52:17 | |
---|
Pah, kakit itse sinne pussiin vaan. Kyllä se siitä homehtuu. Tai jotain... "In the battle between you and the world, bet on the world." |