Aihe: Basso pieree?
1
Heikunkeikun
12.11.2004 16:36:47 (muokattu 12.11.2004 16:37:25)
Sormilla melko rankasti soitettu bassoraita pieree. Osa tietänee mitä tarkoitan, eli prupsahtelee. Äänitettäessä VU pysyi ihan kilteissä rajoissa, joten signaali ei ole ainakaan päässyt ruvelle.

Liekö syy sitten äänityksessä vai soittotekniikassa vai missä? Vai pääseekö tuosta prupsahtelusta eroon signaalin jälkikäsitellyllä?

Olen kuullut samanmoista pierentää ihan oikeilla levyilläkin, eli onko ongelma vaan sellainen että sen kanssa pitää elää vai kuulostaako tuo prupsahtelu joidenkin mielestä jopa niin hyvältä, että se pitää sinne jättää?
torpedo72
12.11.2004 16:55:51
Mulla oli aikoinaan samanlainen ongelma tomiraidan kanssa. 57 kesti äänenpaineen, VU ei pomppinut yli... Sitä testattaessa ja pähkäillessä huomattiin, että pieru vaan paranee ja ilmentyi satunnaisesti muillekin raidoille. Vika paikannettiin kovalevyyn, joka meni vaihtoon -> ei piere enää.
Ei varmaankaan auttanut sun tilannetta, mut ainakin nuo PC äänityksen häikät on joskus mystisiä.
torpedo72
12.11.2004 16:57:24
niin unohtui mainita, että jos oikein rankasti vetelee, niin saattaa pieru irrota ihan soittotyylinkin vaikutuksesta.
Slemmu
12.11.2004 17:13:31

Kokeile säätää siitä bassosta itsestään volumepotikasta ihan snadisti hiljemmalle. Sillä olen joskus itse päässyt eroon tuosta ilmavaivasta. Mulla oli silloin DI-boxi siinä välissä ja luulen, että se tuli jo siihen boxiin liian kovaa. Bassossa oli aktiivimikit, mutta en ole varma vaikuttiko se asiaan millään tavalla.
Ite ku tekee, ni tulee parempi!
Heikunkeikun
12.11.2004 18:32:42
Juu, unohtu mainita että tuo basso vedettiin linjana sisään. Mutta ongelma kuiteskin ratkes - se meni ruvelle jo itte bassossa, kun mikit oli täysillä ja läpsytteli niin lujaa. Vähän hillitymmin kun veteli niin ei pierry.

Ja tuon "etumikserin" eli neliraiturin VUuhunkaan en menisi luottamaan. Jotenkin jähmeä reagoimaan. Tuulekohan se pieru sitten just pelkän tosimatalataajuisen piikin rankasta ruvelle menosta?
Locrian
12.11.2004 18:34:43 (muokattu 12.11.2004 18:35:29)
Juu, unohtu mainita että tuo basso vedettiin linjana sisään. Mutta ongelma kuiteskin ratkes - se meni ruvelle jo itte bassossa, kun mikit oli täysillä ja läpsytteli niin lujaa. Vähän hillitymmin kun veteli niin ei pierry.

Ja tuon "etumikserin" eli neliraiturin VUuhunkaan en menisi luottamaan. Jotenkin jähmeä reagoimaan. Tuulekohan se pieru sitten just pelkän tosimatalataajuisen piikin rankasta ruvelle menosta?

Joo.Ne on ns. hitaita mittareita.Eli jos korva sanoo että tulee välillä lujaa mutta VU-mittari ei värähdä ni kannattaa pitää siellä -3:ssa.

Onks muuten aktiivimikit?Jos on niin vaihtakaa patteri.Ei pitäis pierrä enää.
-"I eat pieces of shit like you for breakfast!"
-"You eat pieces of shit for breakfast?"
-Happy Gilmore
marjamaki
14.11.2004 10:30:42 (muokattu 14.11.2004 10:32:42)
Sormilla melko rankasti soitettu bassoraita pieree. Osa tietänee mitä tarkoitan, eli prupsahtelee. Äänitettäessä VU pysyi ihan kilteissä rajoissa, joten signaali ei ole ainakaan päässyt ruvelle.

jos soittaessa kielet hipoo basson mikkejä saa se aikaan epämiellyttävää rutinaa ja pieremistä. kokeile säätämällä mikkejä kauemmas kielistä.
Rattus on rautaa
jwalk
15.11.2004 22:55:16
Vähän hillitymmin kun veteli niin ei pierry.

Mullakin oli joskus semmonen tyttöystävä...

Sori,oli pakko.
Heikunkeikun
15.11.2004 23:55:48
Sori,oli pakko.

Ymmärrän. Ei se mitään.

Eli pystyykö bassosta tosiaan siirtämään mikkejä erikseen kauemmaksi kielistä? Siis sillätavalla, ettei kielien korkeutta tarvi säätää? Korkeus kun on just passeli soittomukavuuden kannalta.

Vai riippuuko se bassosta? Omassa fernandesissa ei ainakaan näytä olevan semmoista optiota ollenkaan.
kivi
16.11.2004 02:52:02
Eli pystyykö bassosta tosiaan siirtämään mikkejä erikseen kauemmaksi kielistä? Siis sillätavalla, ettei kielien korkeutta tarvi säätää? Korkeus kun on just passeli soittomukavuuden kannalta.

Vai riippuuko se bassosta? Omassa fernandesissa ei ainakaan näytä olevan semmoista optiota ollenkaan.

Kielien korkeutta älä missään tapauksessa säädä. Mikkien päissä tai jossain kohti mikin kehystä pitäisi olla sellaiset ruuvit, joita säätäen mikin korkeus muuttuu.

Mulla oli aikoinaan ongelmana presarin E-kieli joka kolisi mikin napapaloihin vähänkin hurjemmassa menossa. Pari kerrosta mustaa muovista sähköteippiä mikin päälle ei muuttanut soundia miksikään, mutta suojasi ei-toivotuilta kontakteilta.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
marjamaki
16.11.2004 12:39:20 (muokattu 16.11.2004 12:40:14)
taitaa olla pleksin alla fenderin bassoissa mikkien korkeussäätö ruuvit. tosin, jos vielä oikein muistan, siellä ei ole perinteistä "jousivastinetta" vaan mikin alla on "tyyny", sellainen superloni-tyylinen, joka vähän joustaa. mutta kyllä sen pitäis onnistua.
Rattus on rautaa
Juntunen
16.11.2004 12:42:30

siellä ei ole perinteistä "jousivastinetta" vaan mikin alla on "tyyny", sellainen superloni-tyylinen, joka vähän joustaa. mutta kyllä sen pitäis onnistua.

Modasin omaan beissiin muuten mustekynästä jouset tuonne mikkien alle ;)
Dian - Dian tekee uutta demoa
vanttera
23.11.2004 04:57:28
Mulla oli aikoinaan ongelmana presarin E-kieli joka kolisi mikin napapaloihin vähänkin hurjemmassa menossa. Pari kerrosta mustaa muovista sähköteippiä mikin päälle ei muuttanut soundia miksikään, mutta suojasi ei-toivotuilta kontakteilta.

Kiitos kolme metriä tästä. Oma soittotatsini on melkoisen vanttera, ja tohon Gibsonin kaulamikin suojakuoreen on jo selkeetä uraa tullut. Fenderissä ei edes suojakuorta ole, mutta teippi siis toimii. Kiits.
Tarviiko joku mua johonkin? Mä jeesaan!
Heikunkeikun
23.11.2004 16:13:05
taitaa olla pleksin alla fenderin bassoissa mikkien korkeussäätö ruuvit. tosin, jos vielä oikein muistan, siellä ei ole perinteistä "jousivastinetta" vaan mikin alla on "tyyny", sellainen superloni-tyylinen, joka vähän joustaa. mutta kyllä sen pitäis onnistua.

Joo mutta tuo meikän kapula onkin Fernandes eikä Fender. Sen verta tuntematon vehje, etten netistä ees löytäny siitä mitään tietoa. Mutta tossa siis on mikkien päällä teipit - tiedä onko sitten tehtaan vai edellisen omistajan laittamat, mutta ilmeisesti suojaavat noilta kontakteilta.

Mikit taas on ruuveilla (omaperäinen ratkaisu ;p) kiinni laudassa eikä ne näytä miltään säätöruuveilta. En nyt uskalla mennä vielä kuitenkaan availemaan niitä, kun en aina saa purkamaani toimivaan kuntoon koottua.

Mutta pitämällä volumet pienemmällä pysty ainakin treeneissä repimään ihan niin vihasesti kun pysty ilman niitä prupsahteluja. Tai ainakaan niitä ei siitä yleisestä puurosta erottanu. Saattohan ne toki siellä kuitenkin seassa olla, joten pitää tarkkailla tilannetta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)