Aihe: Miksi saundzekki?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Exhausted
11.11.2004 18:20:05 (muokattu 11.11.2004 18:22:38)

Sit sä et ole nähnyt miksaajiakaan.

no joka tapauksessa pointtini oli kuitenkin se että kun miksauspöydän takana nappeja vääntelevät, itseään miksaajina pitävät henkilöt, eivät tee muistiinpanoja niin on turhaa että moni bänndi tekee checkin.

Aina ei voi odottaa tosiaan että ollaan ammattilaisten kanssa hommissa. sen sijaan bändit voivat joustaa vähän järjestelyjen kanssa
sormunen
11.11.2004 20:21:38 (muokattu 11.11.2004 20:23:22)
no joka tapauksessa pointtini oli kuitenkin se että kun miksauspöydän takana nappeja vääntelevät, itseään miksaajina pitävät henkilöt, eivät tee muistiinpanoja niin on turhaa että moni bänndi tekee checkin.

No niin, nyt sulle olisi selvää, että on tapana merkitä säädöt muistiin. Mitenkä aiot jatkaa, yrittää huolehtia siitä, että soundaat hyvältä ja vaadit sen mukaista työtä siltä "miksaajalta", jolloin siitä voisi olla sekin hyöty, että siitä tulisi miksaaja, vai tykätä, että jos toi ei kerran, niin paskaakos mekään?

Aina on syytä vaatia ammattimaista asennetta. Edes yritystä. Ei kenelläkään ole mitään syytä olla yrittämättä tehdä hyvin, jos kerran ylipäätänsä jotain tekee.
Exhausted
11.11.2004 22:01:35

ei ole tapana vaatia mitään silloin kun joku ilmaiseksi tekee palveluksia...bändi siis ei toimi ammattimaisella tasolla vaan miksaaja on se joka sattuu paikalla olemaan.
kurmo
11.11.2004 22:42:04
ei ole tapana vaatia mitään silloin kun joku ilmaiseksi tekee palveluksia...bändi siis ei toimi ammattimaisella tasolla vaan miksaaja on se joka sattuu paikalla olemaan.

Kannattaa yhyttää kaveripiiristä joku teknisesti suuntautunut tyyppi tekemään niitä hommia. Kiinnostuneita saattaa löytyä, ja tällöin on yleensä myös intoa opetella tekemään ne asiat kunnolla. Näin itselleni kävi.
"En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy
Jami
11.11.2004 23:07:28

Aina on syytä vaatia ammattimaista asennetta. Edes yritystä. Ei kenelläkään ole mitään syytä olla yrittämättä tehdä hyvin, jos kerran ylipäätänsä jotain tekee.

Yritysmaailman laatukäsitteessä puhutaan tarkoituksenmukaisesta laadusta. Se tarkoittaa että ei laatua millä tahansa kustannuksilla. Autokin pystyttäis tekemään pari sukupolvea kestäväksi mutta siihen ei ole mitään syytä. Kiva sinänsä että sormunenkin on ruvennut kannattamaan yrittämistä.

Piirrelkää poijat ja ottakaa valokuvia. Tyhjässä salissa saundzekki vain on aika turha. Ei ne teidän piirrokset ja kuvat, sitten kun sali on täynnä huutavaa yleisöä, kerro enää mitään todellista. Se on kuitenkin tehtävä joka bändille uudestaan, lennosta ja korvalla.

Siihen tilanteeseen sitten toivoisin sitä ammattimaisuutta ja pätevää korvaa. Monet on mielestään ammattilaisia mutta lopputulos on katastrofi.
fletarehtaa ne palijo häjyysemmäkki!
Fuzzy Boner
11.11.2004 23:22:32 (muokattu 11.11.2004 23:22:58)
Jami, soundcheck tehdään siksi, että musiikkiesitys kuulostaisi mahdollisimman hyvältä sekä lavalla, että yleisössä.
Roadari
11.11.2004 23:46:17
Piirrelkää poijat ja ottakaa valokuvia. Tyhjässä salissa saundzekki vain on aika turha. Ei ne teidän piirrokset ja kuvat, sitten kun sali on täynnä huutavaa yleisöä, kerro enää mitään todellista. Se on kuitenkin tehtävä joka bändille uudestaan, lennosta ja korvalla.

Ollaan niin eri linjoilla kun olla ja saattaa. Lienee itsemurhaa edes yrittää selittää. Soundchek ei tarkoita sitä että loppuillasta ei nuppeihin kosketa. Kukin tosin tekee tyylillään. Toiset paremmin, toiset huonommin. Ja toiset tietää aina toisia enemmän. Tuntuu. Sille on vissiin sanakin saksassa, Besserwisser.

Roadari
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
LHU
11.11.2004 23:57:51
Ollaan niin eri linjoilla kun olla ja saattaa. Lienee itsemurhaa edes yrittää selittää. Ja toiset tietää aina toisia enemmän. Tuntuu. Sille on vissiin sanakin saksassa, Besserwisser.

Kyllä tässä kieltämättä on tullut sellainen fiilis että on kuin yrittäis sammuttaa nuotiota bensalla. Mutta minkäs teet, maailma on tyly niinkuin Pauli aikoinaan lauloi ja kauhavalla on turha ammentaa jos on lusikallava annettu.
Ei ne vuodet, vaan kilometrit...
leijonamieli
12.11.2004 00:02:30
Besserwisser you are. Itse olen vielä untuvikko ja enkä uskalla puhua partapuhetta, mutta suunta on lupaava.
Äänimies on herra ja hidalgo sulle muusikko. Tyhjälle salille miksaaminen on juuri niin tarpeellista kuin vain voi kuvitella. Keikkamiksausta on kaikki kun bändi on lavalla. Taiteenlaji erikseen. Jos se jäi sua oikeesti häiritsemään niin tunge talo vaikka täyteen kirkuvia teddykarhuja. Ehkä ne jaksavat kuunnella ja pyötymiset lavalla minimoituisi.
"Älä naura rullalautailijoille, heillä on uskonto" -yle
kivi
12.11.2004 00:17:34
Besserwisser you are. Itse olen vielä untuvikko ja enkä uskalla puhua partapuhetta, mutta suunta on lupaava.
Äänimies on herra ja hidalgo sulle muusikko. Tyhjälle salille miksaaminen on juuri niin tarpeellista kuin vain voi kuvitella. Keikkamiksausta on kaikki kun bändi on lavalla. Taiteenlaji erikseen. Jos se jäi sua oikeesti häiritsemään niin tunge talo vaikka täyteen kirkuvia teddykarhuja. Ehkä ne jaksavat kuunnella ja pyötymiset lavalla minimoituisi.

Leijonamieli hyvä, sä et tiedä mistä ja kenelle sä puhut.

Mä en ala puolustella Jamia enkä häpeä sen (kuten en mieluusti kenenkään) puolesta, kun olen itse sitä mieltä, että tää (ja moni muu) keskustelu karkasi kättelyssä käsistä, ja Härmässä pitäis aina ennen ensimmäistä saunakaljaa ottaa koneesta verkkopiuha takavarikkoon.

Jami on monenkymmenen vuoden ammattisoittaja- ja laulajapohjalta äskettäin aloittanut äänentoistoyrittäjä ja tuore studioisäntä. Hyvien korviensa ansiosta ja kutakuinkin yksinomaan niihin (ja terveeseen maalaisjärkeen) nojaten on saanut varsin hyvää ääntä aikaiseksi.

Hänen sääntönsä eivät kuitenkaan ole yleispäteviä, ja monessa takavuosien varsin ehdottomassa vaatimuksessaan (EQ:ta ei saa käyttää, kompressori turmelee soundin) hän on joutunut "tiskin toiselle puolen" päästyään kääntämään kelkkaansa ainakin jonkun verran. Eli lieventämään kantaansa lisäyksellä 'on pahasta...jos se turmelee soundia'. Ihan oikea ajatus on siis ollut useinkin takana, esitystapa on vain aika mustavalkoinen.

Toivoton tapaus ei siis ole kyseessä. Itsepäinen visakallo kyllä.

Ja siihen, miksei järkipuhe uppoa, mä en ota kantaa. Itse kieltäydyn näkemästä mitään järkeä Jamin ajamassa 'leirijaossa', kun kerran vaihtoehtoina olis kaikkien olla ihan oikeasti sekä opettamassa että oppimassa toisiltaan kuvion eri puolia.

Se on peace tai turpiin!
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
leijonamieli
12.11.2004 00:30:48
En tiennyt ennen tätä, mutta tieto ei vaikuttanut omaan suhtautumiseeni. Yhtähyvin voitaisiin ottaa housut alas ja mittailla, muuta se tulee tuskin tarpeeseen. Kyllä mäkin voisin ruveta luettelemaan saavutuksiani ja laitta CV:n tänne, mutta uskon olevani sen yläpuolella. Jos kommenteillani syntyy vihamiehiä, so be it.
Pointti on se, että kymmenien vuosien jälkeen mä en edes suostu jäämään keikalle jos kuulen, että keikkaa ei miksta/soundchekkiä ei ole tehty. Kylmä fakta. Se on sellanen rituaali siitä miten yleisöstä välitetään ja luvassa tulee olemaan kolmilukuinen määrä prosentteja efforttia. Kylmä fakta.
"Älä naura rullalautailijoille, heillä on uskonto" -yle
sormunen
12.11.2004 00:47:39
Yritysmaailman laatukäsitteessä puhutaan tarkoituksenmukaisesta laadusta. Se tarkoittaa että ei laatua millä tahansa kustannuksilla. Autokin pystyttäis tekemään pari sukupolvea kestäväksi mutta siihen ei ole mitään syytä. Kiva sinänsä että sormunenkin on ruvennut kannattamaan yrittämistä.

Nyt puhutaan työnteosta, ei sun "yrittämisestäsi". Mä en näe mitään syytä tehdä asioita huonosti sen takia, että sen saisi tehdä hetken päästä uudestaan, niinkuin sun autoesimerkkisi sanoo.

Mutta, toiset ainakin yrittävät tehdä työnsä kunnolla, toisten mielestä sillä ei ole niin väliä.
sormunen
12.11.2004 00:55:28
Leijonamieli hyvä, sä et tiedä mistä ja kenelle sä puhut.

Tuntuhan toi lukeneen Jamin ja myös muiden jutut. Kyllähän hää silloin tiesi.
Roadari
12.11.2004 08:19:20
Kuten monasti aikaisemmin, Kiven suusta putoo viisaita sanoja!
Ryhdympä naputtamaan plus nappulaa!

Roadari
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
Jani The Rock
12.11.2004 09:21:52

Tulee vaan mieleen, että miten se vaikuttaa tommosten alottelevien muusikoiden suhtautumiseen, kun "keskustelu" näistä aiheista on aina tämmöstä samanlaista ihme vääntämistä. Kyllä mä sen vielä tajuan että turhuuspalstalla provoillaan armeijasta ja politiikasta, mutta tässä yhteydessä mä en kyllä tajua että mitä hyötyä siitä kenellekään on.
The road never ends for me, kid.
hörhö
12.11.2004 10:19:12

Jos tuo on suhde musiikintekemiseen, niin en näkisi sitä mitenkään mielekkäänä uravalintana. Itse en ainakaan pystyisi noin ajattelemaan, vaan haluan aina tarjota yleisölle parasta resurssien mukaan.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
Notefix
12.11.2004 11:49:37

Jos tuo on suhde musiikintekemiseen, niin en näkisi sitä mitenkään mielekkäänä uravalintana. Itse en ainakaan pystyisi noin ajattelemaan, vaan haluan aina tarjota yleisölle parasta resurssien mukaan.

Jep, juuri noin.
My name is Baron, Notefix Baron "
Teijo K.
12.11.2004 12:44:33

Eikös tuossa oleva ero ole lähinnä retorinen. Toinen tarjoaa parasta mihin resurssit kykenee, toinen taas vain niin hyvää mihin resurssit antaa myöden.
Puun syistä? Arvan puhe alkaa näköjään vähitellen eriytyä omaksi kieliperheekseen... mullistava syntaksi!
-Ylläri.

Operaatio Live : Jyväskylä
Jami
12.11.2004 13:00:04

Kivi joutuu täs vähän ikävään välikäteen kun koittaa ymmärtää molempia osapuolia. Mun kantilta on oikein mukavaa kun edes joku ymmärtää näkökantaa jota tuon esille.

Muita ei sitten ymmärtämisen yrittämisestä voikkaan syyttää. Porukat ei siedä eriävää mielipidettä. Kaikki on niin vihkiytyneitä nappuloiden vääntämiseen ettei poikkeava ajatus mahdu ajatteluun.

Härmässä pitäis aina ennen ensimmäistä saunakaljaa ottaa koneesta verkkopiuha takavarikkoon.

Mutta just silloinhan multa parhaiten irtoo. hähähäh. Nh, on tullu ylilyöntejä, myönnän. Toisaalta vois kysyä että olisko näitä keskusteluja tullu jos en olisi luutuneita ajatuksia ronkkinut? Moni voi olla sitä mieltä että olis parempi ettei olsi keskusteltukaan. No innolla täs on moni ollu mukana. Ja jos joku, edes yksikin, on ruvennut ajattelemaan että äänihommia vois tehdä vähän massasta poiketenkin niin oon saavuttanu jotain.

Hänen sääntönsä eivät kuitenkaan ole yleispäteviä,

En mielestäni ole niitä sellaiseksi kaupannutkaan. Olen mielestäni vain tuonut poikkeavaa ajatusta esille. Toki väkevästi perustellen. Juurihan tuossa äsken sanoin että piirrelkää ja kuvatkaa. Jokainenhan tekee tietysti niin kuin haluaa. Miksi mulle ei sallita mun tapaa tehdä? Ei ainakaan saisi näköjään tavasta kertoa. Kaikki keskittyy mollaamaan ja haukkumaan ja loukkaamaan. Eivät kuitenkaan ole koskaan lopputulosta kuulleet. (miittiä ei lasketa)

ja monessa takavuosien varsin ehdottomassa vaatimuksessaan (EQ:ta ei saa käyttää, kompressori turmelee soundin) hän on joutunut "tiskin toiselle puolen" päästyään kääntämään kelkkaansa ainakin jonkun verran.

Sama näkökanta on vieläkin. Olen toki valmis tekemään muunlaistakin kun asiakas haluaa. Olenhan pitkänlinjan markkinointimies. Toisaalta on ollut tilaisuus tehdä muutama pelimannitaltiointi joissa eq ja kompurat on pannassa. Samoin yks jatsihomma. Jopa cd-tasolle limitointikin on jätetty pois. Kuulukoon vähän hiljempaa kuin kilpavarustelu edellyttäis. On todettu että joka käsittely hävittää itse musasta ja taiteilijan näkemyksestä jotain oleellista. Saa olla rupea, virheitäkin, kunhan musa on aitoa.

Lähinnä olen pettynyt omaan lompsaan joka ei mahdollista niin suurta satsausta laitteisiin ettei koneiden vajavuutta enää tarvitsisi yrittää korjata.

Toivoton tapaus ei siis ole kyseessä. Itsepäinen visakallo kyllä.

Riippuu ihan siitä mitä kukakin musta haluaa. Rispektiä ei kyllä kellekkään heru pelkän asemansa takia. Ja elämäni aikana kerätyn tiedon varaan olen näkemykseni perustanut. Näkemystäni toteutan ja siitä kerron jatkossakin. Jospa porukat jotenkin pystyis mua sietämään.

Mulle tuli hauska mieliyhtymä. Mähän oon rok. Asetelma on sama kuin rokin alkuaikoina. Valtaväestön musa vastaan rok. Nyt kaikki toteuttaa määrättyä näkemystä äänentoistosta, mä oon se joka poikkee valtavirrasta. Saas nähdä tuleeko vallankumous. hähähäh. Merkkejä on olemassa. Koneilla tehtyä tingeltangelia ei enää arvosteta kuin pienissä piireissä, volumesta keikoilla keskustellaan paljon. Aidot asiat nostaa päätään. Tuohan on juuri sitä mitä mä ajan takaa.

Se on peace tai turpiin!

Näinpä. Väittäisin kyllä väkevästi että en mä ensimmäisenä, ainakaan joka kerta, ole sotaa lietsomassa ja riitaa haastamassa. Tyylini kirjoittaa voi ehkä siltä tuntua. Esim. sarkasmi on näköjään aivan kielletty tyylilaji jos meinaa että täällä ymmärrettäis. sormusen lisäksi on suuri joukko jolle vertauskuvat on täyttä hebreaa. Kuivaa virkamiestekstiä en kuitenkaan suostu kirjoittamaan. Kun aina joskus jonkun huomaa vitsinkin ymmärtäneen. Paras vitsi on mun mielestä vitsi jossa vähän vaaditaan hoksottimia. Jos joltain sormuselta niitä ei löydy niin mun vikako se on?

Kova väittelemään kyllä oon. Niin kauan kun ajatukseni mollataan maan rakoon, mua kehotellaan vaihtamaan alaa, pyritään loukkaamaan henkilökohtaisesti, niin kauan täältä tulee takaisin. Heti kun joku sanoo että "oot päätyny tuollaiseen ratkaisuun. Kuinka se toimii? onko ongelmia. Olis mielenkiintoista joskus kuunnella." keskustelemme sopuisasti enkä mäkään ole enää niin jyrkkä ja mustavalkoinen.
fletarehtaa ne palijo häjyysemmäkki!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)