Aihe: Kyläily kannattaa
1
vrajala
08.11.2004 00:08:18
Oltiin tuossa velipojalla iltaa istumassa. Kattelin ympärilleni ja huomasin hyllyä koristavan vihreän, kiillotetun paua-kuoren. Sanoin sitten, että jos joskus matkustellessanne näette nuita lisää, niin mulle voi pari kolme sellasta kiikuttaa. Veljen tuleva emäntä sanoi kuoren olevan Uudesta-Seelannista, jossa hänen siskonsa mies asuu. Sitten hävisi vaatehuoneeseen tonkimaan ja palasi hetken päästä muovipussin kanssa. Pussissa oli muutama hiomaton kuori, jotka olivat kuulemma omin käsin poimittuja.

Jotenkin kummasti niistä se kaikkein paksuin sitten sattui mukaan ja odottelee tuossa hyllyn kulmalla hionta- ja sahausinspiraatiota. Eihän siitä mitään isoja blokkeja saa, kuori kun on melko ohutta. Mutta kyllä siitä jotain..

----------

Jokin aika sitten oltiin raivaamassa kaverin tonttia. Kaadettiin sieltä sellanen osin lahonnut vaahteravanhus. Mitään mahtavan upeita "spalted" kansia siitä ei saa koska lahoaminen on tapahtunut hyvin täydellisesti niillä osin kun sitä on tapahtunut. Mutta jotain kevyesti loimullisia ja loimuttomia kansia sekä muutaman kaulan varmasti.

Raivaushommien jälkeen mentiin naapuriin kahville. Naapuri kertoi raivanneensa talon tieltä muutaman melko kookkaan lehtikuusen. Sitä oli siellä sahattuna puolisen mottia. Sanoi että on hänellä jotain muutakin tuolla suulissa. Sieltä löytyi erittäin tiheäsyistä siperialaista mäntyä (miksi??), muutama pihlajapölli sekä jonnin verran lehmusta. Eikä noille kuulemma oikein käyttöäkään ole.

No, eiköhän niille jotain keksitä.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
VÄKIPÄÄ
09.11.2004 02:21:44
Yleensä kun kyläilen, en saa kuin kahvia!
JCM
09.11.2004 02:24:33

No, eiköhän niille jotain keksitä.

Jos ei oo menekkiä niin pistä mulle tulemaan, pikaa laita niin annan sulle osotteen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan.
Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin,
what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its.
moikki
09.11.2004 08:57:10
Mäkin sain kerran naapurissa käydessäni ilmaiseksi jotkut casion paska koskettimet. Kyllä niillä soittaa sen vähän mitä minä koskettimia soitan.
Solex
10.11.2004 10:59:39
Minä taas kävin perhetutun kautta oikean soitinrakentajan(hänen kaverinsa) pajalla katsomassa miten isot pojat tekevät kitaroita. Sain hillittömän annoksen uutta tietoa ja hyödyllisiä niksejä. Oli muuten yllättävää huomata kuinka paljon herra kitaraguru käytti tee se itse -työkaluja.
On vaikeaa olla nöyrä kun on niin vitun hyvä!
Lilli
11.11.2004 07:23:40
Oltiin tuossa velipojalla iltaa istumassa. Kattelin ympärilleni ja huomasin hyllyä koristavan vihreän, kiillotetun paua-kuoren.

Mikä on paua-kuori? Mitä siitä voi tehdä?
- Minne hoppu, poju?
Juzzu
11.11.2004 07:50:25 (muokattu 11.11.2004 07:50:58)
Mikä on paua-kuori? Mitä siitä voi tehdä?

Erään tyyppisen simpukan kuorta. Siitä voi tehdä näyttäviä helmiäisupotuksia, vaikkapa otelautaan.

http://www.luthiersupply.com/regblockfretpage.html
http://www.luthiersupply.com/tol_page.htm
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Lilli
11.11.2004 12:33:57
Erään tyyppisen simpukan kuorta. Siitä voi tehdä näyttäviä helmiäisupotuksia, vaikkapa otelautaan.

http://www.luthiersupply.com/regblockfretpage.html
http://www.luthiersupply.com/tol_page.htm

Joo, joo... ai otelautamerkkejä. Minä kun luulin että satuloita tai vaikka tallapaloja....
- Minne hoppu, poju?
Juzzu
11.11.2004 12:50:47
Joo, joo... ai otelautamerkkejä. Minä kun luulin että satuloita tai vaikka tallapaloja....

Kyllä helmiäisestä on kuulemma satuloitakin tehty, muttei niistä vissiin tule niin näyttäviä kuitenkaan.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
vrajala
11.11.2004 23:35:48 (muokattu 11.11.2004 23:37:35)
Juuri täs olen abalone-simpukkia sahaillu pari päivää. Välillä on "tuskaista" jos/kun on reikää ja huokoista niin "Pirstaa tulee, sano Vekki, kun kananpesässä hyppeli" kuten paikallinen sananlasku sanoo..

No nythän sattui mukavasti. Mähän voin postittaa sulle ton kuoren. Se varmaan menee siinä samassa? Vai..?

Ei vaineskaa, ite se on simpukka tuhottava. Mutta neuvoja voisin ottaa vastaan mikäli sellaisia liikenee.

Mä ajattelin edetä tuon homman kanssa niin, että ensin putsaan ulkopinnan jonka jälkeen sahailen kuoren silpuksi. Sitten hion ensin kuoren sisäpuolella olleen pinnan tasaiseksi. Sitten mä ajattelin kyhäillä sellasen jigin jolla saa hiottua ton ulkopinnan tasaiseksi sekä samansuuntaiseksi sisäpinnan kanssa. Jigin pitäisi olla suht yksinkertainen ja toimiva, joskaan ikinä ei tiedä ennen kuin kokeilee.

Jos noihin liittyen on jotain kommentoitavaa, lisäiltävää tai poistettavaa niin antaa tulla. Ja jos tiedät (tai joku muu tietää) hyvän jipon niiden huokosten ja madonreikien paikkaukseen, olen kiitollinen.

EDIT: Niin ja jos joku tietää mistä saisi edes melko edullisesti ja helposti sellasen korusahan (jeweler's saw) niin tiedon paljastakoon.
blöö
12.11.2004 00:06:48

Noita paua simpukoita oli ainakin Ylämaan jalokivimessuilla myytävänä pieninä paloina ja ihan kokonaisina simpukoinakin.

http://www.ylamaa.fi/jalokivimessut.htm

Siellä on myös noita korunikkarien työkaluja.
Metalristi.
fox
12.11.2004 00:51:11

Ja jos tiedät (tai joku muu tietää) hyvän jipon niiden huokosten ja madonreikien paikkaukseen, olen kiitollinen.

EDIT: Niin ja jos joku tietää mistä saisi edes melko edullisesti ja helposti sellasen korusahan (jeweler's saw) niin tiedon paljastakoon.

Tuota.. en ole koskaan milloinkaan "raakakuoresta" asti tehny, niin ei ole omakohtaista kokemusta..eiköhän se jotenkin tuolla lailla mene..
Huokosten ja reikien täyttöön ei ole oikeen muuta konstia ku hiontapöly-liimaseos, jos tarpeen tuntuu olevan. Tahtoo vaan "jäädä näkyviin" nuo paikkaukset.. Siksipä aitoa ja oikeeta materiaalia ei juurikaan noissa isoissa sarjoissa tehtävissä kitaroissa käytetä, koska on semmonen hitonmoinen valkkaaminen ja fiksaaminen tuossa aidossa matskussa..
Ihan olen itse ostellu lehtisahaan hienohampuisia metalliteriä... ja Dremeli ja katkasulaikka säällisesti käytettynä on kova sana, sekä hampilääkäriltä pummitut terät..=)
Katkaisulaikkaa on vaan käytettävä hyvin varovasti, ja silmät kannattaa suojata..niinkuin tietysti aina..
Vähäisen ja melko harvoin tapahtuvan sahuun takia en oo katsonu aiheelliseks esim. StewMacilta tai muualta spesiaalisahoja tilailla, kyllä noilla metalliterillä sen muutaman inlayn tekee..
WALTZU
12.11.2004 11:27:15

Noita sahoja sai ainakin tuolta Hobby Pointista (ent. Askartelukeskus) Kaisaniemenkadulla Helsingissä. Ja teriähän saa ihan rautakaupasta. Hintaa sillä sahalla taisi olla jotain 15 euron luokkaa.
WHITE PUNKS ON DOPE !!!
vrajala
12.11.2004 18:33:27
Tuota.. en ole koskaan milloinkaan "raakakuoresta" asti tehny,

Häh? Seuraavaksi varmaan sanot ettet ole tallojakaan itse takonut tai nauhatankoa vetänyt? Eikö toi nyt mee jo vähän huijaamisen puolelle..? Ei vaineskaa, eipä noita kuoria taida paljoa täällä päin liikkuakaan. Ja veikkaan että ostamalla neljälläkympillä muutaman valmiin blokin aihioiksi säästää parikymmentä työtuntia. Ja hermot. No ei, ne eivät kyllä säästy siltikään.

Ihan olen itse ostellu lehtisahaan hienohampuisia metalliteriä... ja Dremeli ja katkasulaikka säällisesti käytettynä on kova sana, sekä hampilääkäriltä pummitut terät..=)

Noita mäkin ajattelin, joskaan mulla ei ole noita suutohtorin työkaluja. Toi remeli-laikka -yhdistelmä houkuttaa varsinkin sen kuoren palottelussa. Ton korusahan (=pieni, hyvä ja säädettävä lehtisaha?) hankkimista ajattelin siksi kun ei sopivaa lehtisahaa satu olemaan.

Katkaisulaikkaa on vaan käytettävä hyvin varovasti, ja silmät kannattaa suojata..niinkuin tietysti aina..

Varovasti..? Suojata..? Eihän tuo kuulosta lainkaan miehekkäältä toiminnalta. Joskaan ei helmiäisupotusten tekokaan...

Noita sahoja sai ainakin tuolta Hobby Pointista (ent. Askartelukeskus) Kaisaniemenkadulla Helsingissä. Ja teriähän saa ihan rautakaupasta. Hintaa sillä sahalla taisi olla jotain 15 euron luokkaa.

Kiitämme. Tarttee varmaan poiketa tuolla ellei muuta tule vastaan. Käsityömessut ovat Tampereella viikon päästä, sielläkin voisi jotain kiinnostavia (ja älyttömän tarpeellisia) työkaluja olla. Messutarjouksena! Vain puolitoistakertaiseen hintaan!
fox
12.11.2004 18:45:33

Häh?. Ja veikkaan että ostamalla neljälläkympillä muutaman valmiin blokin aihioiksi säästää parikymmentä työtuntia. Ja hermot. No ei, ne eivät kyllä säästy siltikään.

Hyvinkin pitkälti näin..;) Mulle tuli muinoin semmosia valmiiks "neliöityjä" paloja Englannista, siel oli Denmark Streetillä sellanen pikkunen liike.. Ja nyttemmin oon tuolta Taiwanista hommannu, palasina ja valmiiks ohennettuna silloin ku on tullut tarvetta. www.inlaidartist.com ja kaveri on guru, tilailin siltä täs valmiin plekusuojan louhi-kärmeksellä.. Ei montaa kymppiä ollu se..

Varovasti..? Suojata..? Eihän tuo kuulosta lainkaan miehekkäältä toiminnalta. Joskaan ei helmiäisupotusten tekokaan...

Kyllä mä olisin ehdottomasti sitä mieltä et kandee suojalaseja tms. käyttää.. ;)
Se Dremelin laikka hirttää kummiskin x kertaa kiinni, tai pirstoutuu muuten.. Voihan jösses sitä ilmassa lentävien palasten määrää, siinä tilanteessa.. Kannattaa ostaa niitä laikkoja koko purkillinen, niitä kuluu..

Käsityömessut ovat Tampereella viikon päästä, sielläkin voisi jotain kiinnostavia (ja älyttömän tarpeellisia) työkaluja olla. Messutarjouksena! Vain puolitoistakertaiseen hintaan!

Niinpä siellä on, Nitta on kuulemma menossa paikalle, tekstiilitöitä kattomaan... =)
vrajala
12.11.2004 20:01:21
...www.inlaidartist.com ja kaveri on guru, tilailin siltä täs valmiin plekusuojan louhi-kärmeksellä.. Ei montaa kymppiä ollu se..

No eivät näyttäneet hinnat todellakaan pahoilta. 30 euroa kolmestakymmenestä abalonenpalasta. Mites tuolla kaupankäynti pelaa? Tulevatko kamat tullin kautta vaiko kirjekuoressa kotia? Kuinka paljon tollasesta 25 taalan plekusuojasta joutuu kaiken kaikkiaan maksamaan?

Kyllä mä olisin ehdottomasti sitä mieltä et kandee suojalaseja tms. käyttää.. ;)

Niin mäkin. Ihan tarpeeksi on ollut noita henkiökohtaisia läheltäpititilanteita kaiken laisissa hommissa. (Ja te olette tunnistava Hänet hitsikuonan polttamasta läiskästä silmien välissä)
fox
12.11.2004 20:48:40

No eivät näyttäneet hinnat todellakaan pahoilta. 30 euroa kolmestakymmenestä abalonenpalasta. Mites tuolla kaupankäynti pelaa? Tulevatko kamat tullin kautta vaiko kirjekuoressa kotia? Kuinka paljon tollasesta 25 taalan plekusuojasta joutuu kaiken kaikkiaan maksamaan?

Ihan luottokorttijuttuna, tahi PayPalilla..(joka toki myös on VISA-johdannainen) Tuommonen 25 taalan plekusuoja, ja toki siihen lähetykseen kannattaa muutaki tunkea, on 10-15 dollaria Suomeen, mulla on tullu kaikki ihan sellasissa isohkoissa kirjekuorissa, ja Antonio on siihen merkinny siihen tullilappuun "documents" eikä tähän mennessä ole tullipostiin ykskään menny.. Kolme- eiku neljä lähetystä tässä on sieltä tullu, tuo lohhari-plekusuoja oli viimeisin.

läheltäpititilanteita kaiken laisissa hommissa. (Ja te olette tunnistava Hänet hitsikuonan polttamasta läiskästä silmien välissä)

Ja katso, kuonat tippuivat hitsausvanttuun kalvosimen kautta kämmenselän puolelle palaen kiinni big time... tiietään, tiietään...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)