Aihe: Les Paulin kaula halkesi
1 2 3 4
Xarri
10.11.2004 23:34:00 (muokattu 11.11.2004 00:04:17)
Nyt se kirottu päivä sitten koitti.

Treeneissä Gibsonin hihnalukko petti juuri sopivasti ja kitara lensi kaaressa lattialle. Aluksi ei edes tajunnut, että jotain olisi sattunut, sillä kitara näytti tippuvan vaakatasossa kielet alaspäin ja lattialla on matto pehmusteena.

Kitaraa nostaessä näki kuitenkin heti, että damagea on tullut ja pahasti: Kaula on halki alkaen lavan ja kaulan liitoskohdasta n. 15-20cm kaulaa pitkin alaspäin. Oikein pahaa tekee ajatellakin.

Lisäksi:
- Lavan kärjestä pala irti
- Yksi volumepotikka hajalla
- Rungon yläreunasta lakkaus kuprulla ja pieni painauma.
- Ylä-E -kieli poikki :-P

Hajoamisesta on nyt pari tuntia ja vieläkin pää on v*itutuksesta kuumana ja rinnassa takoo. Lähes viisi vuotta on yhteistä taivalta tuon kitaran kanssa ja nyt on päällä uskomaton pelko korjauksen onnistumisen suhteen, sillä useita muita lespoja kokeilleena ei yhtä hyvin omaan käteen sopivaa ole tullut vastaan.

Etsin laudalta vanhoja viestejä vastaavista tapauksista ja aika tuoreena löytyi katkenneen Epiphonen lavan korjaus jossa Heinolassa oli tehty hyvää työtä.

Osaako joku neuvoa pääkaupunkiseudulta taitavaa kitaranrakentajaa /-korjaajaa jolle rakkaan soittimensa uskaltaisi viedä? Olisin todella kiitollinen hyvistä vihjeistä.

Miten soittimen ominaisuudet muuttuvat korjauksessa? Resonoiko se eri tavalla? Entä soittotuntuma kaulassa?
Tiedän, että en taatusti ole ainoa LP:n kaulan katkaisija joten kohtalotovereiden kokemuksia olisi mielenkiintoista lukea.

Onneksi on sentään kotivakuutus pienellä omavastuulla.
Om Namah Shivaya!
Kimmo72
10.11.2004 23:40:31
Osanottoni. Mikä hihnalukko oli?
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan
Xarri
10.11.2004 23:54:30 (muokattu 10.11.2004 23:55:09)
Schallerin hihnalukot. Kerran pari irronneet aiemminkin mutta silloin on onneksi ollut tukeva ote kaulasta.

Nyt vielä uudelleen tarkasteltuna näyttäisi lapa olevan lähtökuopissa, kun toiselta puolelta on kunnon syvät halkeamat ja otelauta kanittaa ja toiselta puolelta menee ohutta halkeamaa ympäri lavan. Lisäksi vielä pikkuvauriona kaulaa lähempänä olevan humbuckerin muoviteline on haljennut - yllättävän paljon vahinkoa loppujen lopuksi aika harmittoman näköisestä tilanteesta.
Om Namah Shivaya!
Kimmo72
11.11.2004 00:00:51
Harmitus. Kyllähän sen kuntoon saa kun vaan joku kertoo mihin sen viedä ku en itse helsinkiläisiä.
En ole koskaan oikeen luottanu noihin Schallerin lukkoihin. Itse suosin DiMarzion ClipLock hihnoja.. makuasioita..
burning wee
11.11.2004 00:51:38
Kylläpä kävi paska mäihä.Hihnalukot on perseestä itse käytän rikkaa joka ei tule läpi sitten vitullakaan,jos ei ruuvi siiten katkea, suosittelen.Noita kaulojahan on katkeillut vaikka kuinka,olen itsekkin muutamalla soittanut, jos on hyvin korjattu ei mitään vaikutusta sointiin ainakaan en huomannut.Jos et ketään korjaajaa löydä hesasta niin tampereelta löytyy kyllä ainakin Matti Nevalainen ja homma hoituu
Only GIBSON is good enough!
skebajaba
11.11.2004 01:07:43
ensimmäiseksi varmasti kannattaisi vetää kielet veke, tai löysälle, jottei kiristä enempää tai revi enempää, ellet ole jo niin tehnyt.
kyllä varmasti stadista löytyy joku joka sen osaa korjata, korjaakohan lottonen skittoja noin yleensäkkin sen ohella kun niitä rakentelee?
ja toivottavasti saat skittasi kuntoon taas. itse olen yhtä lespaa kokeillut missä oli lapa katkennut ja en ainekaan huomannut sitä soittotuntumassa tai soundissa mitenkään
-mikä olisikaan v****maisempaa kuin epävireinen tinnitus?-
Anarkiapurilainen
11.11.2004 02:26:44

Mulla on Schallerit pettäneet todella monta kertaa. Niitä pitää muistaa jatkuvasti kiristellä. Muoviset räpsylukot joita entisillä bändikavereilla oli hihnoissa näyttävät epäilyttävämmiltä, mutta toimivat paljon paremmin käytännössä.
Kimmo72
11.11.2004 02:58:21
Mulla on Schallerit pettäneet todella monta kertaa. Niitä pitää muistaa jatkuvasti kiristellä. Muoviset räpsylukot joita entisillä bändikavereilla oli hihnoissa näyttävät epäilyttävämmiltä, mutta toimivat paljon paremmin käytännössä.

Ne on varmaan just näitä DiMarzion ClipLockeja. Vaikka onkin muovia ei mitään heikkoa. Ja saapa noita metallisinakin.
Juzzu
11.11.2004 07:16:37
Ei Les Paul ole Les Paul, jollei siitä ole kaula katkennut vähintään kerran.

No niin just joo.

Schallerin hihnalukot kannattaa asentaa hihnaan siten, että kuppi lukossa aikeaa aina ylöspäin - vaikka kierteet löystyy jne. niin kitara lepäilee kuitenkin kupissa vaikkei lukko toimisikaan. Kokeilkaas.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
svilo
11.11.2004 07:39:06
Otan osaa, otappa yhteyttä tähän kaveriin: http://www.lottonen.com/home.html

ja onhan niitä muitakin, Kitarapaja, Oesch.......
- when I see a 100 watt amp on the stage of a 150 seat venue, I know
that I am in for trouble ... most of the time -
tunkki
11.11.2004 07:46:07

Harmitus. Kyllähän sen kuntoon saa kun vaan joku kertoo mihin sen viedä ku en itse helsinkiläisiä.
En ole koskaan oikeen luottanu noihin Schallerin lukkoihin. Itse suosin DiMarzion ClipLock hihnoja.. makuasioita..

Pitkän aikaa käytin itsekin Schallereita, mutta jatkuva kiristely ja osien etsiminen lattialta johti siihen että hankin myös DiMarzion Cliplock-remmin.
Tuhannen megawatin totuus!
madu
11.11.2004 08:46:47
Mulla kaatui kesällä Les Paul telineestä soundcheckin aikana ja lapa meni halki. Järkytyksen jälkeen vein kitaran heti seuraavana päivänä kitarapajalle ja viikon päästä lapa oli korjattu. Sain vielä vakuutuksestakin rahaa niin että omavastuulla remontista selvisin. Yleistä tämä on kuitenkin eli nou hätä. Kitara vain korjattavaksi ja siitä tulee yhtä hyvä kuin entisestä. Mulla ei näy edes saumakohtaa tai jälkeä mistä on lapa murtunut mutta kuulemma ajan myötä siihen jää pieni hiuksen ohut linja. Kitarapajallakin todettiin hauskasti, että vasta nyt sinulla on Gibson kun hain kitaran remontista.

Kannattaa huolehtia että korjauksessa käytetään oikeaa lakkaa eli käsitääseni Gibsonin tapauksessa nitroselluloosalakkaa. Kepukan korjaus vie muutaman päivän koska työ ja kuivumisvaiheita on useita. Itse suosittelen kitarapajaa mutta kuulemani mukaan myös Lottonen osaa korjata hyvin.

Tässä vielä pari kuvaa LP:ni haljeneesta lavasta:
http://www.saunalahti.fi/~madu2/lapa/lapa1.jpg
http://www.saunalahti.fi/~madu2/lapa/lapa3.JPG
Salakka - Alburnus Alburnus
Hohhoijaa
11.11.2004 09:03:12
otan osaa

toivottavasti saat korjautettua hyvin
erkko
11.11.2004 09:12:44
Elä murehdi asiasta. Vie kitara Kitarapajaan. Ne laittaa sen kuntoon kohtuuhinnalla ja jälki on hyvää. Mulla maksoi korjaus suunnilleen viisi vuotta sitten 600mk kun Lespa kaatui ja lapa meni melkein irtipoikki. Halkeamasta tuli melkein näkymätön.
Kyl se on joo niin että melkein kaikissa vanhemmissa kovassa käytössä olleissa LesPauleissa on kaula ainakin kertaalleen katkennut!
Arabian Lauri
11.11.2004 10:39:37
Soita heti Jarno Salolle Järvenpäähän: 040 775 5099. Sieltä saattaa löytyä kitaraparalle oikea hoito!
On ihmeellistä miten vähän saa aikaan kun vaan lakkaa yrittämästä!
jutimone
11.11.2004 10:53:28
Pitkän aikaa käytin itsekin Schallereita, mutta jatkuva kiristely ja osien etsiminen lattialta johti siihen että hankin myös DiMarzion Cliplock-remmin.

Mulla on neljässä kitarassa Schallerit on nyt tietysti alkoi kovasti kiinnostaan että mistä kohdin ne oikein pettävät?

Olen joutunut muutaman kerran kiristämään nuppien kiinnitysruuveja (kunnes varmistin ne liimalla).

-Juha
p130
11.11.2004 11:00:03

että mistä kohdin ne oikein pettävät?

Ruuvien aukeaminen on se "perinteinen". Lisäksi kaksi kertaa on LP ollut hilkulla mennä kenttään ihan vain siitä syystä, että lukko aukeaa. Aukeamiselle ei löytynyt mitään selitystä, hyväkuntoinen, uudehko lukko. Toisen kerran jälkeen lähtivät Schallerit mäkeen kaikista kitaroista ja tilalle tulivat rikat hihnatappeihin.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
Juzzu
11.11.2004 11:04:53
Ruuvien aukeaminen on se "perinteinen". Lisäksi kaksi kertaa on LP ollut hilkulla mennä kenttään ihan vain siitä syystä, että lukko aukeaa. Aukeamiselle ei löytynyt mitään selitystä, hyväkuntoinen, uudehko lukko. Toisen kerran jälkeen lähtivät Schallerit mäkeen kaikista kitaroista ja tilalle tulivat rikat hihnatappeihin.

Edelleen sanon että laittakaa se schallerin lukon kuppi niin päin, että kitara pysyy siinä vaikka lukko olisi auki. Eli aukko soittajan pärstää kohti lukossa.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
p130
11.11.2004 11:09:49

Edelleen sanon että laittakaa se schallerin lukon kuppi niin päin, että kitara pysyy siinä vaikka lukko olisi auki. Eli aukko soittajan pärstää kohti lukossa.

Lukko ei pysy millään niin päin. Ainakaan jos on tarkoitus soittaa rokkia. Kotona hissutellessa ehkä, keikalla ei sitten millään. Selvä suunnitteluvirhe. Aivan sama mitä teet, kyllä se aikaa myöten kääntyy.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)