Bentley 09.11.2004 13:00:12 (muokattu 09.11.2004 13:01:44) | |
---|
En kyllä yhtään tiedä että tuliko tämä oikealla palstalle mutta tässä on mitä mullon mielessä. Eli, kun tekee biisejä eli siellä on kitarat, syntikat, bassot ja rummut niin oon kuullu monesti puhuttavan siitä että studiossa albumille vedetää extroja mitä ei livenä soiteta. Eli tässä tapauksessa viitatan varmaankin "matto" termiin? Eli minkälaisista extroista tässä puhutaan? Tiedän että levyllä jos on esim. 2 kitaristia, Toinen soittaa vaikka cleanilla sointuja ja toinen melodiaa millä soundilla ny soittaakaa nii siellä levyllä voi olla tiettyjä koristekuvioita. Mutta sit että siellä löytyy jo paljon muutaki? Jotain sellasta mitä ei kuule normaalilla kuuntelulla.. Voisko joku antaa jonku esimerkin jos joku tietää jostai bändistä et mitä ne on studiossa laittanu levylle ja vertaa kokoonapanoon keikkalavalla nii sais vähä paremman kuvan tästäkin asiasta. Kiitos. For those who can't be without the music! |
lxi 09.11.2004 20:33:26 | |
---|
Reilummassa kitaravallissa saatetaan tarkalleen samat pätkät soittaa moneen kertaan hieman erilaisilla soundeilla tai esimerkiksi reilummin dempaten. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. |
Sertzo S 10.11.2004 11:58:19 | |
---|
Tuplata stemmoja esim. lauluköörit. |
Jos on pieni yhtye niin kuin meilläkin, niin soitetaan itte levylle monia eri soittia, joita keikoilla ei kaikki pysty vetään yhtäaikaa. Ennakkoluulottomia multi-instrumenttalisteja on harvassa. Semmosta se sitte tahtoo olla, sano. |
KMT 10.11.2004 15:52:16 | |
---|
Jos on pieni yhtye niin kuin meilläkin, niin soitetaan itte levylle monia eri soittia, joita keikoilla ei kaikki pysty vetään yhtäaikaa. Ennakkoluulottomia multi-instrumenttalisteja on harvassa. Ei nyt joka piisiä! Keittiö on kyllä loistava paikka sohville! -hanuristi |
Bentley 11.11.2004 13:45:45 (muokattu 11.11.2004 13:47:32) | |
---|
Onko se näin yksinkertaista vain? Meinaan ku kuuntelee nykypäivän musaa nii siellä on niin paljon ängetty kamaa ku ollaa voitu.. esim Tik takin kolmas levy tulee yhtäkkiä mieleen missä on aivan mielettömästi kamaa joita ei todellakaa pysty mitenkää soittaa keikoilla. (paitsi taustanauhojen kanssa) Omia biisejä ku oon kelannu sitä mukaa et miten ne olisivat nykypäivän muotissa levyllä nii ei oo tullu mitään mieleen millä täyttää ne sieltä. Tosin oon käyttäny midi-sampleja et jos ne hämää.. paitsi kitarat oon ihan aikuisten oikeesti soittanu multiefektilaitteen kautta, with cabinet-simulääzön. Entä voiko sit basson puuttuminen tehdä sen et se kuulostaa ontolta? Meinaa ku en osaa oikein kunnollisia bassokuvioita väsätä nii en oo niihin (vielä) kunnolla panostanukaan.. -EDIT- For those who can't be without the music! |
lxi 11.11.2004 13:57:20 | |
---|
Entä voiko sit basson puuttuminen tehdä sen et se kuulostaa ontolta? Meinaa ku en osaa oikein kunnollisia bassokuvioita väsätä nii en oo niihin (vielä) kunnolla panostanukaan.. Varmasti. Ilman bassoa lopputulos on vähän kuin ihminen ilman lihaksia; löysä nahka vain roikkuu luiden päällä. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. |
Juha86 16.11.2004 21:11:58 | |
---|
Varmasti. Ilman bassoa lopputulos on vähän kuin ihminen ilman lihaksia; löysä nahka vain roikkuu luiden päällä. Heh, toi oli kyllä paras vertaus mitä oon koskaan kuullut.. =) You and me, we will be
part of the autumn harmony, Together sleeping the endless dream... |
kilju 18.11.2004 11:01:43 | |
---|
Omia biisejä ku oon kelannu sitä mukaa et miten ne olisivat nykypäivän muotissa levyllä nii ei oo tullu mitään mieleen millä täyttää ne sieltä. Miksi? Asia se on niin että muotti ja muoti on turhia asioita. Pitäisi miettiä mieluummin miten ne olisivat tulevaisuuden muotissa tai kaukaisen menneisyyden. Muut seuraavat, toisia seurataan, jotkut seuraavat niin kaukana jäljessä, että ovat tulevaisuudessa. "Minä sanon teille: täytyy vielä sisältää kaaosta voidakseen synnyttää tanssivan tähden."
-F.Nietzsche |
Bentley 18.11.2004 11:34:53 | |
---|
Miksi? Asia se on niin että muotti ja muoti on turhia asioita. Pitäisi miettiä mieluummin miten ne olisivat tulevaisuuden muotissa tai kaukaisen menneisyyden. Muut seuraavat, toisia seurataan, jotkut seuraavat niin kaukana jäljessä, että ovat tulevaisuudessa. Niin no tietenkin. Se mitä oon väsäämässä niin eiköhän se itsessään ole jo uutta mitä ei kovin olla vielä tehty, jos ollenkaan. Mutta se lähinnä mitä hain takaa nii sitä että ku nykyää pitää olla kans kaikenmaailman ylimäärästä roinaa levyillä et ku ennen riitti levyllä biisit tyyliin siten, kuin ne soitettiinkin keikoilla ja sitä rataa. Onhan ne kyllä vähä vajavaisia siten, jos ne jättäis levylle silleen ku ne livenäki soitettais, mutta meikäläisen tapauksessa joudun muutenkin käyttämään taustanauhoja keikoilla (jos sinne edes joskus päästään) joten teen niin paljon kuin pystyy, ja ettei levy-yhtiöiltä tuu urputusta. Tietenkin huomioiden sen että ei laita sinne liikaa kamaa. For those who can't be without the music! |
kilju 18.11.2004 14:08:32 | |
---|
Onhan ne kyllä vähä vajavaisia siten, jos ne jättäis levylle silleen ku ne livenäki soitettais, mutta meikäläisen tapauksessa joudun muutenkin käyttämään taustanauhoja keikoilla (jos sinne edes joskus päästään) joten teen niin paljon kuin pystyy, ja ettei levy-yhtiöiltä tuu urputusta. Tietenkin huomioiden sen että ei laita sinne liikaa kamaa. "Tarpeeksi! tai liikaa!" - William Blake Mitäs levy-yhtiöistä välität. Ei kunnon musiikkia tule jos ei noudata omaa näkemystä. "Minä sanon teille: täytyy vielä sisältää kaaosta voidakseen synnyttää tanssivan tähden."
-F.Nietzsche |
Bentley 19.11.2004 08:50:43 | |
---|
Mitäs levy-yhtiöistä välität. Ei kunnon musiikkia tule jos ei noudata omaa näkemystä. Omaa näkemystä toteutan, ja väitän että se tulee olemaan kova juttu oikein väsättynä. Levy-yhtiöt tulee siinä mielessä kuvioihin et ne sanoo sen et onko ne biisit oikein täytetty, vai ei. Aivan sama mulle, mitä ne itse biiseistä sanoo että tuleeko automaattisesti "ei kaupallista potentiaalia" -lappunen postiluukusta. Tosin, jos levarit sanoo ettei oo kaupallista potentiaalia, niin tuskinpa ne niihin sisältöihinkään mitään puuttuu.. Tosin.. ois kyl yks tuottajaki jolla voisin ne biisit kuunnelluttaa mut siitä en vielä tiedä, et annanko ne sille työstettäviksi kaupalliseen muottiin. Et jos kaupalliseen matskuun lähdetään, niin henkilökohtasessa projektissa vedän itse ne ajan myötä kuitenki alitajunnallisesti.. ehkä tahallani pikkaisen.. ei tiedä. Mutta omaa itseäni toteutan tällä mitä väsäilen, muut sivuproggigset ovat vain muuta puuhaa siinä vieressä.. For those who can't be without the music! |