Karlsson 10.11.2004 09:53:32 | |
---|
Basistin elämässä tulee ainakin kerran vaihe jossa se oma rakkaudella kasaan nysvätty bassostäkkivermepino ei jostain moniselitteisestä syystä päädy keikkapaikalle. Kysymys kuuluukin, pärjäätkö vierailla kamoilla ja saatko sen "oman" soundin helposti irti melkein mistä vain laitteista vai oletko todellakin riippuvainen siitä omasta ja ihanasta pinosta? Itse olen huomannut että kunnialla selvitään kunhan keikkapaikan vehkeissä on tarpeeksi tehoa elikkäs höökiä. Ja muistakaa kertoa myös hirveimmät kokemuksenne aiheesta! Itselläni oli joskus itsehillinnän paikka kun keikkajärjestäjän kehuma "tosi hyvä ja iso vahvistin" osoittautuikin kahden 30 wattisen harjoitusvahvistimen pinoksi ja toisella kertaa talon puolesta tarjottu vahvistin oli joku 15W laatikko, joka ei edes toiminut. Monitoreistakin oli bassoelementit paskana! Silloin jos milloin oli nauhattoman apuviivoista hyötyä.. Mersukuski. |
Keny 10.11.2004 09:59:14 | |
---|
Lyhyesti...en mee mihinkään ilman omia kamoja. Karmein kokemus....soittaa suoraan PA:n kautta kun lavavaffari hajos ja huono monitorointi.Kamalaa. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
hemmo 10.11.2004 10:07:43 | |
---|
Kyllä mä pärjään melkein millä vaan setillä, kun kuitenkin teurastan sen saundin särölaudallani. Hifi-vehkeet on ehkä ei-niin-toivottuja kihisevine pilleineen ja liian moninaisine potikoineen. Otan kuitenkin useimmiten varmuudeksi mukaan Gallien-Kruegerin pikkucombon, jonka voin kytkeä isompaan kaappiin, jos en putkinuppeja ja kaappeja jaksa roudata. ? |
Johnny Buzz 10.11.2004 10:09:36 | |
---|
Hyvin pärjään vahvistimella kuin vahvistimella. Monenlaisten pelien läpi sitä on tullu soiteltua ilman minkäänlaisia ongelmia. Yleensä ei ole ollut tapana paljon niitä lainakamoja säätää varsinkaan silloin, jos kyseessä on yhteiskeikka ja soittelen toisen bändin basisitin kamoilla. Sillä valmiilla soundilla olen hyvin pärjännyt. |
-jj- 10.11.2004 10:11:44 | |
---|
Kylläpä tuota mieluusti omat kamat roudaa keikalle. Onnistuu kyllä lainakamoillakin. Silloin yleensä väännän etuasteesta kaikki säädöt nollille/neutraaliksi (no niin no kaikki ja kaikki, volume tietysti erikseen, kuitenkin tartutte siihen;) ) ja säätelen tarvittaessa vain bassosta. Karmein kokemus oli, kun vanha vaffari kyrvähti just ennen keikkaa ja suoraan linjaan soittelin basson. Miksaaja vielä käsitti väärin bodylanguageni ja monitorin osoittamiseni ja pisti vain pienemmälle monitoria. Vielä kun reippaassa lavameinigissä vocaholistia huitaisin basson kaulalla niin yksi kieli pyörähti epävireeseen. No keikalla ei haitannut kun ei ite kuullut mutta keikkalta otetulla taltioinnilla kuului vallan ikävästi ja juilii vieläkin päästä jos kuuntelee. |
mr.bungle 10.11.2004 10:12:51 | |
---|
Lyhyesti...en mee mihinkään ilman omia kamoja. Karmein kokemus....soittaa suoraan PA:n kautta kun lavavaffari hajos ja huono monitorointi.Kamalaa. Mulla kävi kans noin. Kyseessä oli vieläpä festarit missä oli noin 1000 maksanutta asiakasta. Myöhemmin kuuntelin minidiskille elektreettimikillä nauhoitettua äänitystä keikasta, ja huomasin että soitin bassoa ihan sairaalla tatsilla, kun kuulin monitoreista vain yläpäät ja yritin niillä tulla toimeen. ja tämä on siis totuus |
absqua 10.11.2004 10:23:17 (muokattu 10.11.2004 10:31:58) | |
---|
Basistin elämässä tulee ainakin kerran vaihe jossa se oma rakkaudella kasaan nysvätty bassostäkkivermepino ei jostain moniselitteisestä syystä päädy keikkapaikalle. Kysymys kuuluukin, pärjäätkö vierailla kamoilla ja saatko sen "oman" soundin helposti irti melkein mistä vain laitteista vai oletko todellakin riippuvainen siitä omasta ja ihanasta pinosta? Kyllä vierailla kamoilla on aina pärjätty hyvin. Poikkeuksena tietenkin ne harvat kerrat kun lainakamoissa on yllättäen ollut jotain paskana, jolloin on ollut pakko vetää linjaan. Eihän se soundi jollain lainakamoilla tietenkään oma ole, sikäli kun mulla nyt mitään omaa soundia edes on. Tilanteen mukaan. Kummasti sitä vaan sopeutuu vähän oudompaankin/olemattomampaankin lavasoundiin kun on pakko. Sitä paitsi vieraissa kamoissa on useimmiten se hyvä puoli että niitä ei myöskään tarvitse roudata. Onhan se luksusta semmoinen. EDIT: Toki tuohon "pärjäämiseen" vaikuttaa paljolti se mitä musiikkia soitetaan. Pääasiassahan keikoilla soitetaan ihan peruskauraa, eikä mitään urheilumusaa jossa oma lavakuuntelu pitää olla just eikä melkeen että ne saa 1/32-shreddaukset ja peukkutilut soitettua edes vähän sinne päin. Sen sijaan paljon useammin on ollut hankaluuksia kaikenmaailmaan yleissäätäjä-wannabe-äänimiehien kanssa jotka esim. saavat kuin taikaiskusta koko lavan kiertämään. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Niskamies 10.11.2004 10:27:27 (muokattu 10.11.2004 14:56:58) | |
---|
Pitää vedellä sillä mitä on tarjolla. Ei ole vielä tullu paikkoja missä olisi aivan kamalat kamat, mutta ei kyllä keikkojakaan hirveästi ole ollut. Melkeinpä aina kyllä lähtee omat kamat mukaan. EDIT: typo. Meitsi on meshissä. |
Varaani 10.11.2004 10:34:51 | |
---|
Lainakamoilla aika paljon tullut vedeltyä. Eräällä keikalla tääl Turuus oli lavamonitorointi ja itseasiassa koko PA niin suolesta että itku siinä meinasi tulla kun ei kuulu tai sitten särkee ja kiertää niin maan peevelisti. No, ei siinä muuta kuin fiiliksellä vetelemään ja jälkikäteen naureskelemaan. Onneksi soittaminen ei ole ammatti niin ei tartte tollasistakaan niin kauheasti ressata. |
Karlsson 10.11.2004 10:41:51 | |
---|
Lainakamoilla aika paljon tullut vedeltyä. Eräällä keikalla tääl Turuus oli lavamonitorointi ja itseasiassa koko PA niin suolesta että itku siinä meinasi tulla kun ei kuulu tai sitten särkee ja kiertää niin maan peevelisti. No, ei siinä muuta kuin fiiliksellä vetelemään ja jälkikäteen naureskelemaan. Onneksi soittaminen ei ole ammatti niin ei tartte tollasistakaan niin kauheasti ressata. Mää taas oon ajatellu että harrastelija voi niuhoilla kamojen suhteen ku taas ammattilaisen on pakko vetää se keikka vaikka gramofonilla, muute ei tuu liksaa. Starat erikseen. Mersukuski. |
poppamies 10.11.2004 11:43:21 | |
---|
Kaikki isommat keikathan menee niin että backline on valmiina. Kyllä ainaa pärjää. Ei sinne mitään aivan paskaa ole sattunut, ja tuskin sattuukaan. Soundin kanssa saattaa toki mennä tovi mutta aina siis olen pärjännyt. Yllättävän huono mielikuva jäi eräästä keikasta missä backlinessa oli Ampeg B115 combo. Positiivisempia yllätyksiä viime vuosituhannelta oli Top 50 merkkinen putkinuppi ja 4x12" kaappi. "G-strings are for strippers" |
Ylläri 10.11.2004 11:43:35 (muokattu 10.11.2004 14:48:05) | |
---|
Mää taas oon ajatellu että harrastelija voi niuhoilla kamojen suhteen ku taas ammattilaisen on pakko vetää se keikka vaikka gramofonilla, muute ei tuu liksaa. Juu, näin minäkin olen asian tulkinnut. Ammattilaiset eivät tuijota mitä siellä lavassa tai vahvarin etulevyssä lukee. Kunhan ääntä tulee ulos, niin jotenkin ne saavat sen kuulostamaan musiikilta. Mutta itse asiasta vielä: lainakamat on ainakin tähän asti passanneet meikäläiselle, kun ei omissakaan vehkeissä kehumista ole ollut. Nyt kun vihdoinkin on kunnon EBSin pikkupino, niin eni varmaan kovin mielelläni ilman sitä keikalle lähtisi. Mutta tarpeen vaatiessa pärjään kyllä melkein millä vaan. |
pardy 10.11.2004 14:44:07 | |
---|
Pitää vedellä sitä millä on tarjolla. Wtf? |
Karlsson 10.11.2004 14:49:06 | |
---|
Wtf? Moniselitteistä. Indiid. Mersukuski. |
hemmo 10.11.2004 14:53:26 (muokattu 10.11.2004 14:53:39) | |
---|
Moniselitteistä. Indiid. Niskis on meidän suuri ajattelija, jonka sanoista kumpuaa ajatus: "Mitähän ihmettä se mahtaa tuollakin tarkoittaa? Syvällistä!" 8-= ? |
Jalmus 10.11.2004 14:53:41 | |
---|
Olen vuosien varrella eri syistä johtuen soitellut niin monenlaisilla lainakamoilla, etten hätkähdä oikeastaan mistään. Mun soundini kulkee aina keikoilla mukana, koskapa mulla on aina mukanani oma bassoni ja omat sormet. Laulaminen ravintolassa ilman siitä suoritettavaa korvausta tulkitaan häiriöksi. |
Niskamies 10.11.2004 14:57:12 | |
---|
Wtf? Typo, jos et todellakaan tajunnut. Meitsi on meshissä. |
Moniselitteistä. Indiid. Minä olen kuule varsin yksiselitteinen kaveri. Ettäs tiedät. Pyh. |
pardy 10.11.2004 14:58:22 | |
---|
Typo, jos et todellakaan tajunnut. Tajusin. Viisastelua, jos et todellakaan tajunnut. |
nro5 10.11.2004 15:10:25 | |
---|
Aiemmin käytin lainakamoja tosi usein. Nykyisin tuon aina oman backlinen tai ainakin nupin mukanani. Hankin jokin aika sitten putkietuasteen ja suuresti ihastuttuani sen suomiin mahdollisuuksiin tarvitsen boosterilla yliajettua putkisoundia läpi keikan :) |