Aihe: lapakulman teko
1
kulmahiomakone
10.11.2004 11:33:18
Pari kysymystä. Kumpaan kohtaan liimasauma: ~1. nauhan kohdalle, vai lavan puoleenväliin? Ymmärtänette mitä tarkoitan. Jos ja kun asiaan ei ole yksiselitteistä vastausta, niin kertokaahan molempien tapojen edut ja haitat.

Eikös 1:8 ole jotakuinkin vähän reilut kymmenen astetta? Sairasta etten tajua noista asteista mitään, vaikka saan niiden laskemisesta toisinaan rahaa..

Jossain kuvia tai selitystä siitä, miten tuon liitoksen saa liimattaessa hyvästi puristuksiin?

K'tos!
Juzzu
10.11.2004 11:49:09 (muokattu 10.11.2004 11:58:35)
Pari kysymystä. Kumpaan kohtaan liimasauma: ~1. nauhan kohdalle, vai lavan puoleenväliin? Ymmärtänette mitä tarkoitan. Jos ja kun asiaan ei ole yksiselitteistä vastausta, niin kertokaahan molempien tapojen edut ja haitat.

Sauma kaulalle on kestävämpi, kuin koko lapa liitoskohtineen on yhtä puuta jossa syyn suunta on muuttunut. Toista vaihtoehtoa lähinnä tukee vain ajatus, ettei halua ulkonäkösyistä saumaa kaulaan tassun puolelle.

Mä tein ekaan LP:iin sauman kaulalle ja nyt on tulossa ihan vaan vaihtelun vuoksi lapaan, mutta periaatteessa kyllä preferoisin kaulaan tulevaa "scarf jointtia" juuri kestävyyden takia.

Eikös 1:8 ole jotakuinkin vähän reilut kymmenen astetta?

1:8 vai 1/8? Ja mistä? 90/8=11.25

Jossain kuvia tai selitystä siitä, miten tuon liitoksen saa liimattaessa hyvästi puristuksiin?

Kaula-aihio kyljelleen puristimella kiinni (höylä)penkkiin, liimasaumaan tietenkin monta puristinta (esim. 4kpl), ja lapaosan taakse este, ettei pala "luista karkuun" saumaa puristettaessa. Tämä siis kannattaa tehdä silloin kun puut ovat vielä kantikkaita aihioita.

EDIT: Ibanezin scarf-joint jossa siis liitos on kaulalla. Tällaisen pitäisi kaula olla joka kitarassa niin kestäisi paremmin. Vielä kun voluten tekee niin on kestävä.
http://www.jemsite.com/axes/htm_features/necks.htm

EDIT2: Tuossapa vielä kuva volutesta - aika iso on tämä kyllä. Sähkiksissähän nuo ovat tupanneet pienempiä olevan.
http://www.hoffmanguitars.com/neck-8-15.jpg

No tuossa nyt vielä yksi volute
http://www.monaro.com.au/guitar/neck-shaped2.jpg

Tuossa tuollainen 70-luvun LP:n maltillisempi volute. Näitä ei kuitenkaan tehdä enää, koska kitaristit haluavat olla perinnetietoisia ja LP:n kaula pitää olla yhdestä palasta ilman volutea että kitarankorjaajille riittäisi töitä.
http://www.ntw.net/~w0ui/family_webpage/pix/music/lpr/LPR_volute2.JPG

Tässäpä vielä kuva tuosta omasta tekeleestä, salama on sen verran kirkastanut tuota kuvaa että muuttuva syiden suunta lapapalassa näkyy oikein hyvin (livenä ei huomaa kovin helposti). Myöskin tuollainen 70-luvun mallisen voluten tuohon väsäsin - ei vara venettä kaada vaikka puristit ei noista välitäkään.
http://www.freewebs.com/juzzu/LP_takaa1.jpg
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
kulmahiomakone
10.11.2004 12:14:05 (muokattu 10.11.2004 12:16:07)
1:8 vai 1/8? Ja mistä? 90/8=11.25

Tarkoitin, että kahdeksan yksikön matkalla mennään yksi yksikkö ylös (tai vaihtoehtoisesti alas), niin suoraan pintaan nähden muodostuu kulma joka on... Jos 45 astetta on 1:1 (yksi eteen, yksi alas) niin 11,25 astetta on 1:4. Vai?

Kaula-aihio kyljelleen puristimella kiinni (höylä)penkkiin, liimasaumaan tietenkin monta puristinta (esim. 4kpl), ja lapaosan taakse este, ettei pala "luista karkuun" saumaa puristettaessa. Tämä siis kannattaa tehdä silloin kun puut ovat vielä kantikkaita aihioita.

Sitä lähinnä ajoin takaa, että vastakkaisten pintojen puutteessa puristimia on varmasti aika vaikea saada aseteltua(?) Tuo este, joka estää lavan liikkumisen on varmasti hyvä idea.

Ja sitten sitä unohtui kysyä, että millä olette tasoittaneet liimapinnat? TAsohiomakoneella vai nauhahiomakoneella?
erkko
10.11.2004 12:30:57 (muokattu 10.11.2004 12:34:05)
Mäkin oon tehnyt liitokset aina kaulaan. Tuntuu jotenkin luonnollisemmalta niin. Mä oon hoitanut tuon liukumisen estämisen niin, että oon tehnyt sekä lapa-aihiosta että kaulasta niin leveän, että reunoille on saanut muutaman naulan . Näin lavan saa aseteltua ennen puristusta tosi tarkasti suoraan.
1:8 (tai 1:4) on jotain ihan muuta kuin 11,25 astetta. Tarkan asteluvun saat, kun suoritat jakolaskun 1/8 ja otat tuloksesta tangentin käänteisarvon (laskimessa yleensä ensin inv, sitten tan). 1:4 on n. 14 astetta, varmaan ihan ok kulma.
Juzzu
10.11.2004 13:12:41
Sitä lähinnä ajoin takaa, että vastakkaisten pintojen puutteessa puristimia on varmasti aika vaikea saada aseteltua(?) Tuo este, joka estää lavan liikkumisen on varmasti hyvä idea.

Jos mietit asiaa vielä kerran, huomaat että sulle tulee vastakkaiset pinnat johon voit puristimet laittaa.

Ja sitten sitä unohtui kysyä, että millä olette tasoittaneet liimapinnat? TAsohiomakoneella vai nauhahiomakoneella?

Mä olen tasoittanut nauhahiomakoneella. Eikä silläkään tarvitse tasoittaa kuin toinen pinta, toinen pala kun on jo valmiiksi tasainen (kaula-aihion oikaisun jälkeen nimittäin). Mutta olen nähnyt käytettävän myös käsihöylää - tällöin palat on puristettu päällekkäin siten että luiskat paloissa tulevat ikään kuin "päällekkäin".
poppamies
10.11.2004 18:12:08

Aivan niin kuin Juzzu sanoi niin kaulaan tuleva liitos on kenties kyllä vahvempi.
Ainakin siinä on otelauta vahvistamasa liitosta.
Toki kunnolla tehty liitos lavan puolella kestää myös.
Merkittävämpi ero minun mielestä kuitenkin on ulkonäkö. Jos kaula maalataan tai värjätään á la LP niin ei ole mitää syytä olla laittamatta jatko kaulaan.
Jos taas kaula jää puulle, ja vielä parhaimmasa tapauksessa lapaan tulee viilu, niin laittaisin kyllä sauman lapaan.
"G-strings are for strippers"
vrajala
10.11.2004 18:45:03 (muokattu 10.11.2004 19:02:19)
Yksi ero noissa tavoissa vielä on. Mikäli lapaan ei tule lapaviilua, jää sauma näkyviin jos lapa liitetään kaulan alapintaan. Ja tosiaan näin menetetään myöskin kääntämällä saatu lujuuden kasvu, koska kaikkein heikoimmassa kohdassa syyt menevät kuitenkin "väärään" suuntaan.

Mä olen liimaillut noita parillakin tavalla. Ensimmäiset pari kertaa laitoin molemmat palat pöytään kyljelleen puristimilla kiinni (2 kaulaan, 1 lapaan) jonka jälkeen puristin sauman kiinni. Seuraavalle kertaa tein kahdesta vanerinpalasta ja vanhasta saranasta jigin, johon puristin osat kiinni. Molemmat tavat toimivat ihan kohtuullisesti mutta parantamista on. Mulla on nuo kaula-aihiot olleet sen verran kapeita, ettei noille paikoitusvärkeille (naulat ym) ole ollut juuri tilaa reunoilla. Ne kun täytyisi vielä saada suht helposti (ja turvallisesti) poiskin.

-------

Nupiasiaa hieman sivuten. Mä irrotin tossa viikonloppuna ekasta itetehdystä kitarasta otelaudan, koska ite kyhäilty kaularauta(kokeilu) petti. Olin melkoisen tyytyväinen etten ole käyttänyt otelautojen paikoitukseen mitään nauloja tms. Hankaluuksia olisi tullut.

EDIT: Tämä kirjoitettiin siis ennen tuon poppamiehen jutun lukemista. Yllättävää kyllä, tällaisenkin tekstin kirjoittamiseen saa menemään yli tunnin jos laittaa ruokaa ja syö siinä välissä.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
kulmahiomakone
10.11.2004 20:16:38
Tuhannesti kiitoksia kaikille vastanneille. Eiköhän näillä eväillä synny meikäläisen ensimmäinen kulmalla varustettu kaula.

Tarkalle tosin menee tuon kulman sijainnin laskemisen kanssa, kun aihiossa ei ole yhtään ylimääräistä pituutta.
Tim
11.11.2004 16:30:25

Itse laitoin tuon lapapalan kaulapalan 'alle'. Kun boardeilta lueskelin, että sama kestävyys. Mutta tuossa liitoksessa nauhojen alla on kuulemma sitä ongelmaa, että se liitos vähän elää, ja tulee otelautaan pieni hyppäys 2. nauhan kohdalle, ja yläpää jää liian matalalle. Tuon vahvisti myös soitinrakentaja. Sanoi, että tuon takia hän on korjannut 100+ kitaraa.
Mutta kyllä noita molemmilla tavoilla tehdään.
vrajala
12.11.2004 00:08:39
Mutta tuossa liitoksessa nauhojen alla on kuulemma sitä ongelmaa, että se liitos vähän elää, ja tulee otelautaan pieni hyppäys 2. nauhan kohdalle, ja yläpää jää liian matalalle. Tuon vahvisti myös soitinrakentaja. Sanoi, että tuon takia hän on korjannut 100+ kitaraa.

No enpä ole törmännytkään tuohon asiaan missään. Mutta onhan se silti, tarkemmin ajatellen, ihan mahdollista ja jopa todennäköistäkin puun kuivumissuuntia ajatellen. Veikkaisin silti että tuosta selviää nauhojen hionnalla tai niiden vaihdolla ja otelaudan tasoituksella. Veikkaisin. Ei se ammattimies sanonut miten niitä on korjannut?
Juu, varmast näi, mää kysyi?
Juzzu
12.11.2004 07:20:25
Ei se ammattimies sanonut miten niitä on korjannut?

Nauhojen hionnalla, ei siinä tarvitse otelaudalle asti männä.
blöö
16.11.2004 22:10:03

Sori että vaihdan vähän puheenaihetta mutta lapakulmaan liittyy kuitenkin.

Eli mikä on mielestänne maksimi "järkevästi toimiva" lapakulma?
Metalristi.
poppamies
16.11.2004 22:51:43

Sori että vaihdan vähän puheenaihetta mutta lapakulmaan liittyy kuitenkin.

Eli mikä on mielestänne maksimi "järkevästi toimiva" lapakulma?

No kyllä kaikki toimii mutta olisiko tuo maksimi...

http://aflow.zerodistance.org/mkk/luuttukuvia.html
"G-strings are for strippers"
kulmahiomakone
16.11.2004 23:53:16
Alan kirjallisuudessa puhutaan viidestätoista asteesta. Sitä suuremmilla kulmilla tulee kuulemma vireongelmia.
blöö
17.11.2004 18:57:19

No kyllä kaikki toimii mutta olisiko tuo maksimi...

http://aflow.zerodistance.org/mkk/luuttukuvia.html

No huh, toi oli jo aika raju kulma :)

Alan kirjallisuudessa puhutaan viidestätoista asteesta. Sitä suuremmilla kulmilla tulee kuulemma vireongelmia.

Hmm, tota just vähän mietin heti sen perään kun olin leikannu kaulapuun n, 17 asteen kulmaan. Noh muutama aste sinne tai tänne ;) (hyvä asenne kitaranrakennuksessa :)
Pitää tehdä yyberliukas satula ettei tulis vire ongelmia.
Metalristi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)