Aihe: Käyttökelpoinen soundi ei välttämättä maksa maltaita.
1 2 3 4
Feggy
10.11.2004 12:07:24 (muokattu 10.11.2004 12:33:16)

Eikös se asia nyt ole niin että kamojen ja sormien soundi on ihan eri asioita, eikä niitä pitäisi puhua edes samassa lauseessa. Ainakaan oman kokemuksen mukaan :)

Kyllä niistä voi puhua samassa lauseessa, kuten aiemmin todettiin. Se lause menee näin: soundiin vaikuttaa osaltaan soittajan tatsi ja osaltaan hänen käyttämänsä laitteet. PISTE.
Less is more.
Juutas
10.11.2004 12:15:47
Vieläkö "sosiaalinen konstruktionismi" on jossain maaseutuyliopistossa muotia?

Siksi toiseksekseen on aivan turha käydä keskustelua yhtään mistään, jos kukin tulkitsee asiat niin oman mielensä mukaan, eikä edes pyri noudattamaan yhteisön normeja.

Kuinka paljon ihminen voi puhua itsensä kanssa ristiin? ;-)
Olen aina oikeassa, paitsi silloin kun olen väärässä.
otto_t
10.11.2004 12:34:19
Kuinka paljon ihminen voi puhua itsensä kanssa ristiin? ;-)

Aikasta paljon, katso vaikka yhdysvaltojen presidenttiä. ;)
Jos ei mitään asiaa ole niin voi olla myös hiljaa
Dumb
10.11.2004 13:33:42 (muokattu 10.11.2004 14:31:19)

Mielenkiintoinen aihe, todellakin.

Itse olen tuolla POD Pro + MosValve + Marshall 412 -yhdistelmällä vetänyt nyt suunnilleen kolme vuotta eikä soundissa ole ollut juurikaan moitittavaa. Kuitenkin mieli tekisi uudistaa tuota vahvistinpuolta, vaikkei syytä sen ihmeemmin olekaan. Oikeastaan ajatus lähti alun perin siitä, että pääsärön mallinnuskohde on aina ollut Rectifier, joten miksei sitten ostaisi aitoa. Ja, onhan Recto kuitenkin kuultavissa niin monella levyllä, joissa on sellainen kitarasoundi, josta tykkään. Toisaalta, olen kuullut myös erittäin hyviä clippejä, jotka on tehty PODxt:llä, joten mielessä on käynyt myös sellainen ajatus, että vaihtaisinkin vain tuon POD Pron PODxt Prohon.

Mallintavissa on kuitenkin selkeästi omat etunsa mm. keikkaoloja ajatellen. Selkeimpänä ehkä se, ettei soundin takia tarvitse luukuttaa yhtään. Myöskin linjalähtö on kätevä, sillä sitä kautta saa helposti toisen soundin sen kaapin edessä olevan mikin kaveriksi (vrt. kahden mikin käyttäminen livenä), ja näistä kahdesta voi sitten muokata pöydässä sen varsinaisen soundin.
Myöskin "perussoundien" (puhdas, puhdas+reverb+delay, särö, fuzz) löytyminen yhden napin takaa helpottaa tällaisen efektihullun lavatyöskentelyä pikkuisen.

Monet mainitsevat tuon dynamiikka-asian putkivahvistimien suureksi eduksi mallintaviin nähden. Omalla kohdallani tuo dynamiikka-asia tuskin olisi mitenkään erityisen innostumisen kohde, sillä eipä tuon mallintavan kanssakaan ole vastaan tullut tilanetta, jossa olisin ajatellut "voi harmi kun ei ole parempi dynamiikka".

Tuossa muutama viikko sitten juttelin erään tutun soittajan kanssa ja päästiin aika nopeasti taas molempia kiinnostavaan aiheeseen; kitarakamoihin ja soundeihin. Tuli esiin keskustelun aikana sellainen pointti, että kuinka paljon sillä on keikkaoloissa loppujen lopuksi väliä, onko soundin lähteenä mallintava vaiko putkipeli. Siis jos ajatellaan sitä soundia, joka tulee PA:sta yleisölle. Tuo ajatus pisti taas lisää miettimään sitä, kannattaisiko panostaa vain uuteen, alle 1000€:n mallintavaan vaiko 1800€:n putkinuppiin.

Vaikka tuossa nyt on tullutkin joitain pointteja esiin, jotka ovat enemmän mallintavan puolesta, niin siltikin himottaa se aito Recto. Mutta johtuuko se sitten loppujen lopuksi vain siitä, millaisessa asemassa Rectot ovat esim. omassa mielessäni?

EDIT: Vaihdoin tuon tutun soittajan nimen pois kun ei ole oleellista tässä nyt.
askomiko
10.11.2004 13:56:09
siltikin himottaa se aito Recto. Mutta johtuuko se sitten loppujen lopuksi vain siitä, millaisessa asemassa Rectot ovat esim. omassa mielessäni?

Tietenkin? Jos Rectot ois siun mielestä hirveintä sontaa mitä maa päällään kantaa ni tuskin sitä haluaisit. Olet varmaan jo soitellutkin rectolla, mutta kumminkin, se on aika .. miten nyt sanoisin, stressaavaa vaihtaa mallintavasta rectoon. Tai ainakin Flextonesta oli. Tottumisvaikeuksien jälkeen takaisin vaihto olisi tosin vielä vaikeampaa.
Pastilli? Osta hienoja kitaroita.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Dumb
10.11.2004 14:14:51 (muokattu 10.11.2004 14:16:53)

Tietenkin? Jos Rectot ois siun mielestä hirveintä sontaa mitä maa päällään kantaa ni tuskin sitä haluaisit. Olet varmaan jo soitellutkin rectolla, mutta kumminkin, se on aika .. miten nyt sanoisin, stressaavaa vaihtaa mallintavasta rectoon. Tai ainakin Flextonesta oli. Tottumisvaikeuksien jälkeen takaisin vaihto olisi tosin vielä vaikeampaa.

Joo, tottakai tuo omassa päässä oleva "kuva" jostain laitteesta vaikuttaa, mutta lähinnä tuossa mietinkin sitä, onko se loppujen lopuksi niiin paljon parempi.

Rectoa olen testaillut muutamaankin otteeseen (pari kertaa ihan kunnon volumellakin, kiitos Kjukka ja Reddie!) ja kyllähän se perkeleen hyvältä soundasi. Mutta jos mallintavalla pääsee aika lähelle ja pienemmällä rahalla niin onko se sitten sen arvoista? Tosin, aika turhaa tämä pohtiminen, loppujen lopuksi tod. näk. päädyn siihen Recto-nuppiin kuitenkin. 8-)

Ja, kun ei ole kuitenkaan aikomusta vanhasta systeemistä luopua niin ainahan voi palata lähtötilanteeseen ja myydä (niin varmaan taas, hehe) tuon nupin jos ei sitten putkilaitteet olisikaan "oma juttu".
Juutas
10.11.2004 15:03:39 (muokattu 10.11.2004 15:05:55)
Onpas taas Dumb:lla hyviä pointteja... =)

Toisaalta, olen kuullut myös erittäin hyviä clippejä, jotka on tehty PODxt:llä, joten mielessä on käynyt myös sellainen ajatus, että vaihtaisinkin vain tuon POD Pron PODxt Prohon.

Etenkin XT:n Live -painos vaikuttaa varsin valmiilta
paketilta jos mallintavista tykkää. Kaikki herkut yhdessä
laudassa...

Selkeimpänä ehkä se, ettei soundin takia tarvitse luukuttaa yhtään.

Putkimiehenä tämä saa sieluni kärsimään syvän vihreää
kateutta.

Monet mainitsevat tuon dynamiikka-asian putkivahvistimien suureksi eduksi mallintaviin nähden. Omalla kohdallani tuo dynamiikka-asia tuskin olisi mitenkään erityisen innostumisen kohde, sillä eipä tuon mallintavan kanssakaan ole vastaan tullut tilanetta, jossa olisin ajatellut "voi harmi kun ei ole parempi dynamiikka".

Kaikki ei dynamiikkaa kaipaa ja se riippuu aika lailla
musiikinlajista ja soittotyylistä. Pomppumetalli ja blues
pelaa aika erilaisilla nyansseilla. Itselle putkipeli tuo
sellaista "käsityömeininkiä", jota mallintavalla en tavoittaisi.
Soundin ohella aika paljon henkimaailman juttu. On vain
jotenkin nastempaa soittaa, kun tietää äänen tulevan
jostain omasta mielestä "aidosta" lähteestä. Mutta tämä
on puhtaan henkilökohtainen juttu ja jokainen hakee
soitolta eri asioita.

kuinka paljon sillä on keikkaoloissa loppujen lopuksi väliä, onko soundin lähteenä mallintava vaiko putkipeli. Siis jos ajatellaan sitä soundia, joka tulee PA:sta yleisölle.

Yleisön kannalta (kuutta kitaristia ja neljää rock-poliisia
lukuunottamatta) sanoisin vaikutuksen olevan kolmen
promillen luokkaa. =) Itselle se saattaakin sitten merkitä
aika paljon enemmän.

EDIT: Virhoitus kirje
Olen aina oikeassa, paitsi silloin kun olen väärässä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)