Mr.Motherfucker 09.11.2004 14:36:22 | |
---|
Laitoin Tokaihin PhatCat p-90 mikit, mutta kitara ei kuulosta läheskään yhtä "rajulta" kuin Epin Gold Top. Auttaisiko jos vaihtaisi potikat (500k) pienempiin? Muita ehdotuksia saundin mulkkaamiseen rähäkämpään suuntaan? |
Juzzu 09.11.2004 14:51:58 | |
---|
Laitoin Tokaihin PhatCat p-90 mikit, mutta kitara ei kuulosta läheskään yhtä "rajulta" kuin Epin Gold Top. Eiks noi phatcatit oo ne humpparin reikään mänevät mikit? Osa P-90:sten rajusta soundista tulee nimittäin niiden muodosta, kuparilankakela sisällä kiertää erimallisen lenkin eri etäisyyyksillä kielistä kuin esim. tavallisessa singlecoililla ja humpparissa. Lankakela on myös melko korkea. Tosin olisi luullut että Duncan tekisi phatcateista aika hyvät, joten voihan tuo olla notta ero tulee justiinsa jostain potikoista jne. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
PIM 09.11.2004 15:16:38 | |
---|
Laitoin Tokaihin PhatCat p-90 mikit, mutta kitara ei kuulosta läheskään yhtä "rajulta" kuin Epin Gold Top. Auttaisiko jos vaihtaisi potikat (500k) pienempiin? Siis haluaisit leikata yläpäätä? Vai mihin tulokseen pienemmillä potikoilla pyrit? Mikähän Tokai mahtaa olla kyseessä ja minkälaisista puista se on tehty? E=Fb, Einstein's theory of music |
Mr.Motherfucker 09.11.2004 19:53:16 | |
---|
Malli on Tokain LS-70, eli mahonkia pitäisi olla. Eikös pienemmillä potikoilla pitäisi tulla diskanttisempi saundi, vai olenko ihan hakoteillä? |
PIM 09.11.2004 19:58:18 | |
---|
Malli on Tokain LS-70, eli mahonkia pitäisi olla. Eikös pienemmillä potikoilla pitäisi tulla diskanttisempi saundi, vai olenko ihan hakoteillä? Olet, pienemmät tonepotikat päästää enemmän diskanttia vuotamaan maahan. E=Fb, Einstein's theory of music |
askomiko 09.11.2004 20:02:27 | |
---|
1000k eli 1meg potikat antaa hieman lisää yläosastoa. Ero ei ole järin suuri, mutta on kumminkin olemassa. Lisäksi megan potikoiden voluumikäppyrä on huonompi, taisiis säätö vaikeampaa. Ei ääntä *krks* täysi ääni. Ei ny ihan mutta melkein. |
zepeteus 09.11.2004 20:13:45 (muokattu 09.11.2004 20:20:14) | |
---|
Eikös pienemmillä potikoilla pitäisi tulla diskanttisempi saundi, vai olenko ihan hakoteillä? Taitaapi olla juuri toisinpäin, eli mitä pienemmät potikat, sitä lämpimämpi sävy...vähemmän ylätaajuuksia "vuotaa" maihin potikan kautta. Myös potikoihin kolvatuilla konkilla on vaikutusta asiaan. Mitä pienempiarvoinen tone-potikan konkka on, sen diskanttisempi ääni ja toisinpäin. Volume-potikkaan kolvattu konkka puolestaan vaikuttaa siihen, miten sävy muuttuu käännettäessä volumea pienemmälle. Ilman konkkaa sävy muuttuu yleensä hieman tummemmaksi kun volumea lasketaan. Konkalla varustetuissa potikoissa osa ylätaajuuksista "vuotaa" läpi, jolloin diskantit säilyvät myös pienillä volumeilla. edit: johan tuolla ehdittiinkin tästä... |
rockitsb 09.11.2004 20:34:29 | |
---|
Volume-potikkaan kolvattu konkka puolestaan vaikuttaa siihen, miten sävy muuttuu käännettäessä volumea pienemmälle. Ilman konkkaa sävy muuttuu yleensä hieman tummemmaksi kun volumea lasketaan. Konkalla varustetuissa potikoissa osa ylätaajuuksista "vuotaa" läpi, jolloin diskantit säilyvät myös pienillä volumeilla. Kuuluisi varmaan tuolle toiselle osastolle, mutta kysytään nyt täällä kun puheeksi otettiin tuo volumen konkka. Miten se pitäisi siis kolvata siihen volumepotikkaan? Miulla on juuri tuo ongelma, että diskantit häviää kun volumea laskee. Millainen konkka? Yllä oleva tekstin pätkä on tuossa oikeastaan vain sen takia että se on mahdollista. |
Kuuluisi varmaan tuolle toiselle osastolle, mutta kysytään nyt täällä kun puheeksi otettiin tuo volumen konkka. Miten se pitäisi siis kolvata siihen volumepotikkaan? Miulla on juuri tuo ongelma, että diskantit häviää kun volumea laskee. Millainen konkka? Joo tää kannattaa laittaa, toimii humppareiden kanssa loistavasti. Yksikelaisten kanssa ei ehkä ihan niin toimiva, mutta konkan arvojen kanssahan voi kokeilla erilaisia vaihtoehtoja. Mulle kitaroiden sähköhommat on sellaista pakkopullaa, että olen vissiin aktiivisesti unohtanut sopivan konkan ja kolvaukset. Vaan oisko se ollu jotain .22 konkan arvo...? Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
p130 10.11.2004 12:49:18 | |
---|
Mitä pienempiarvoinen tone-potikan konkka on, sen diskanttisempi ääni ja toisinpäin. Tuota on helppo kokeilla aluksi vaikka irrottamalla koko konkka tonesta. Jos soundi muuttuu haluttuun suuntaan niin hyvä. Jos yläpäätä on liikaa, konkan vaihto alkuperäistä pienempiarvoiseen ja jos soundi on ilman konkkaa juuri se oikea, niin sitten jättää joko julmasti tonet kytkemättä tai hankkii no-load -potikan, jossa kymppiasennossa koko potikka kytkeytyy pois päältä. Tai tekee sen poiskytkemisen push-pull -potikalla tai... Mikin luonne voi muuttua todella paljon pelkällä konkan vaihdolla. Eikä maksa paljon. Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen |
PIM 10.11.2004 12:58:53 | |
---|
Jos yläpäätä on liikaa, konkan vaihto alkuperäistä pienempiarvoiseen ja jos soundi on ilman konkkaa juuri se oikea, niin sitten jättää joko julmasti tonet kytkemättä tai hankkii no-load -potikan, jossa kymppiasennossa koko potikka kytkeytyy pois päältä. Tai tekee sen poiskytkemisen push-pull -potikalla tai...
...tai tekee itse sen no-load-potikan. Ei ole iso homma mutta vaatii hieman näpräämistä ja potikan kuoren avaamisen. E=Fb, Einstein's theory of music |
p130 10.11.2004 13:15:16 | |
---|
...tai tekee itse sen no-load-potikan. Ei ole iso homma mutta vaatii hieman näpräämistä ja potikan kuoren avaamisen. Kerroppa tarkemmin! Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen |
fox 10.11.2004 14:40:50 (muokattu 10.11.2004 14:41:22) | |
---|
Mulle kitaroiden sähköhommat on sellaista pakkopullaa, että olen vissiin aktiivisesti unohtanut sopivan konkan ja kolvaukset. Vaan oisko se ollu jotain .22 konkan arvo...? S´on tonepotikan kondensaattori tuo 22 nF ELI .022!! piste kakskakkosesta tulis kyä kovin bassokas..:) Volapotikkaan niiden kahden nastan (tulo ja lähtö) väliin mieluusti pieni konkka, vaikka vaan yks nanofaradi (Knopfler ym.) Kokeilla kannatta, ottaa pois sitte jos ei soundi miellytä. Mitään ei mee rikki... :) |
zepeteus 10.11.2004 15:39:39 (muokattu 10.11.2004 15:45:14) | |
---|
Kerroppa tarkemmin! Tuollapa no load potikan teko-ohje kuvien kera: http://www.projectguitar.com/tut/pots.htm Ideahan on simppeli. Potikka auki. Vastusliuskan pinta peitetään (kynsilakalla tms.) tai raavitaan pois potikan maksimiasennon (10) puoleisesta päästä. Tarkastetaan mittarilla. Tein tämän yhdelle kitaroistani. Vaikutus soundiin oli yllättävän pieni, mutta jotain eroa kuitenkin. Jos epäilee, ettei kenties tulisi pitämään muutoksesta, voi harkita väliaikaista pinnan peittämistä....raapii sitten myöhemmin kokonaan, jos miellyttää. Lisää työtähän tuollainen edestakaisin availu tietenkin teettäisi. edit: Sitä pintaa ei kannata raaputella kovin laajalta alueelta. Itse poistin juuri sen verran että potikka 10:llä on "no load" ja pienikin liike "pudottaa" normaalitoimintaan. Tarkastin työn edistyessä useaan otteeseen mittarilla, kunnes riittävä ala vastuspintaa oli poissa ja no load toimi. |
p130 10.11.2004 17:08:08 (muokattu 10.11.2004 17:08:38) | |
---|
http://www.projectguitar.com/tut/pots.htm Kiitoksia! Tein tämän yhdelle kitaroistani. Vaikutus soundiin oli yllättävän pieni, mutta jotain eroa kuitenkin. Eroa tosiaan on kitarakohtaisesti paljon. Varmastikin ensinnäkin käytetty konkka vaikuttaa muutoksen suuruuteen. Lisäksi kai myös kitaran ominaisuudet, mikit jne. Itselläni no-load on kahdessa kitarassa. Strato Kinmanin Hank Marvin Classic-mikeillä ja Les Paul '57 classiceilla. Molemmissa .022 konkat. Stratossa ero on pieni, mutta kuitenkin havaittava. Les Paulissa ero on kuin yöllä ja päivällä! Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen |