Aihe: Livetaltiointi?
1
mr.Uge
09.11.2004 17:49:58
Päivää. Olisi tarkoitus tehdä kavereiden kanssa livetaltiointi treenikämpällä, ja idea on että mikitetään kaikki soittimet mikserille ja siitä nauhoitetaan md:lle. Onko tuhoontuomittu ajatus? Onko parempi mikittaa kaikki soittimet vai stereo mikit huoneeseen. Soitetaan kaikki soittimet kerrallaan. Kiitos vastauksista.
Cornflake
09.11.2004 19:01:46
mr.Uge:
Olisi tarkoitus tehdä kavereiden kanssa livetaltiointi treenikämpällä, ja idea on että mikitetään kaikki soittimet mikserille ja siitä nauhoitetaan md:lle. Onko tuhoontuomittu ajatus?

Ei.

Onko parempi mikittaa kaikki soittimet vai stereo mikit huoneeseen. Soitetaan kaikki soittimet kerrallaan. Kiitos vastauksista.

Riippuu mitä haetaan. Tottakai on _parempi_ mikittää kaikki, mutta huomattavasti vaikeampaa ja hitaampaa. Enempi sudenkuoppia. Stereomikeilläkin saa ihan selkoista soundia, riitti ainakin allekirjoittaneelle ns. treeninauhaksi vuosikausia.

Kun bändi on balanssissa, tila hyvä ja mikit + kamat oikein sijoitettu niin mikäettei.

Mutta ei tuolla pelillä mitään timangia saa. Mikittämällä kunnolla saa jo kiljoona kertaa selkeämpää kamaa. Tai sitten joku kombinaatio.

Anyway, mikitys -> mikseri -> md -touhu on siis hidasta. Itse nauhoitan treenejä tuolla periaatteella (mikitettynä kannut, skeba, laulu. Basso linjasta. -> mikseri -> MD). Ongelma on säätö, sen hitaus. Lennossa ei mahdollista (ellei joku ole erikseen jonkinasteisessa tarkkaamossa tai joku muu ratkaisu) ja nauhalta säädettäessä hidasta. Menee jonkinaikaa että saa hyvää kasaan.

Riippuu tietty säätäjästäkin:-) Ja tietty mikeistä, tilasta, soundeista, planeettojen asemasta... Noin alkuun.

Ihan kivaa touhua molemmat. Opettavaista on.
Lick my lovepump! Redbound
mr.Uge
09.11.2004 19:30:03
mr.Uge:

Ei.

Riippuu mitä haetaan. Tottakai on _parempi_ mikittää kaikki, mutta huomattavasti vaikeampaa ja hitaampaa. Enempi sudenkuoppia. Stereomikeilläkin saa ihan selkoista soundia, riitti ainakin allekirjoittaneelle ns. treeninauhaksi vuosikausia.

Kun bändi on balanssissa, tila hyvä ja mikit + kamat oikein sijoitettu niin mikäettei.

Mutta ei tuolla pelillä mitään timangia saa. Mikittämällä kunnolla saa jo kiljoona kertaa selkeämpää kamaa. Tai sitten joku kombinaatio.

Anyway, mikitys -> mikseri -> md -touhu on siis hidasta. Itse nauhoitan treenejä tuolla periaatteella (mikitettynä kannut, skeba, laulu. Basso linjasta. -> mikseri -> MD). Ongelma on säätö, sen hitaus. Lennossa ei mahdollista (ellei joku ole erikseen jonkinasteisessa tarkkaamossa tai joku muu ratkaisu) ja nauhalta säädettäessä hidasta. Menee jonkinaikaa että saa hyvää kasaan.

Riippuu tietty säätäjästäkin:-) Ja tietty mikeistä, tilasta, soundeista, planeettojen asemasta... Noin alkuun.

Ihan kivaa touhua molemmat. Opettavaista on.

Ajattelin itse miksata. Eli taidan mikittää kaikki. Tarviiko mikkejä jotenkin suojata esim, sermeillä vai haittaako heijastus kun kaikki soitetaan kerralla??
Cornflake
09.11.2004 19:35:56
mr.Uge:
Ajattelin itse miksata.

Missä vaiheessa ajattelit? Samalla kuin soitat itse? Kuuntelet nauhalta ja teet säädöt -> uusiksi, vai?

Tarviiko mikkejä jotenkin suojata esim, sermeillä vai haittaako heijastus kun kaikki soitetaan kerralla??

Tässä tapauksessa kannattaa tosiaan minimoida vuoto. Ota basso linjasta jos mahdollista, kitara niin pienelle kuin mahdollista, laulaja toiseen huoneeseen ja niin eespäin:-) Jos siis haluat livenä mahdollisimman tiukkaa tavaraa.

Ja riippuu edelleen mitä haluaa. Ei tuo vuoto niiiin vaarallista ole, kunhan ei seulana vuoda. Silleen terveesti.
___ ___ ___

Voithan kokeilla vielä ensin stereoparilla. Voi olla kovakin sana.
Lick my lovepump! Redbound
mr.Uge
09.11.2004 20:03:10
mr.Uge:

Missä vaiheessa ajattelit? Samalla kuin soitat itse? Kuuntelet nauhalta ja teet säädöt -> uusiksi, vai?

Olen siis bändin roudari ja livemiksaaja, mutta nauhottamisesta tiedän saman verran kun sika joulusta. En soita itse tässä kokoonpanossa.

Tässä tapauksessa kannattaa tosiaan minimoida vuoto. Ota basso linjasta jos mahdollista, kitara niin pienelle kuin mahdollista, laulaja toiseen huoneeseen ja niin eespäin:-) Jos siis haluat livenä mahdollisimman tiukkaa tavaraa.

Meillä on mahdollisuus soittaa tavallaan kolmessa huoneessa yritän siis siten minimoida vuodon.
kunnasja
15.11.2004 14:09:55
VAIKKA aiottekin soittaa kaikki soittimet kerralla - joka on tervettä ja suositeltavaa ja siinä säilyy aito fiilis - voisi tekniikan kannalta olla helpompaa vetäistä erikseen, esim:

- Ensin rummut stereoparilla ja basso linjasta = ei vuotoa

- Sitten kitarat, vaikka yhtä aikaa eri huoneissa, jos näin halutaan. Mieluiten erikseen.

- Lopuksi (onko synaa? se. Ja) laulut.

Näin voi vähän paremmin ruuvata soundeja, kun ei tarvi keskittyä kaikkiin yhtäaikaa. Kaikki riippuu tietenkin ensisijaisesti siitä, kuinka hyvin soitto sujuu: jos menee virheittä kerrasta purkkiin, niin paskaakos siinä sitten enempiä kyselemään :) Mutta jos tulee 'oho-eiku' tyyppistä paljonkin, suosittelen eriyttämismetodia.

Jepjep, pitäkee hauskaa!
Visit http://www.helionprog.com - download http://www.helionprog.com/audio/Helion-GodofFire.mp3
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)