Aihe: Biisien sovituksista!
1
Bentley
09.11.2004 13:12:24

Eli sellasta kyselisin että meneekö nämä jaot oikein?

Säveltäjä: On tehnyt laulumelodian ja sille soinnut selvittäny kitaralla

Sovittaja: On tehnyt alusta asti melodia kitarat sekä syntikka / pianokuviot valmiiseen sävellykseen (siis laulumelodia ja soinnut valmiina)

Sanotukset: On tehnyt valmiiseen laulumelodiaan sanat

Eli tarkemmin sitä kyselen että onko esim. sovittaja pelkästään sovittajan roolissa tässä, vaikka onkin tehnyt ihan tyhjästä kaikki melodia kitarat ja syntikat? Ettei se mene kuitenkaan sävellyksen puolelle?

Entä sanoittaja, että onko hän sovittanu sanat valmiiseen laulumelodiaan, vai onko hän pelkästään sanoittaja?
For those who can't be without the music!
Rantsu
09.11.2004 13:48:38
Eli tarkemmin sitä kyselen että onko esim. sovittaja pelkästään sovittajan roolissa tässä, vaikka onkin tehnyt ihan tyhjästä kaikki melodia kitarat ja syntikat? Ettei se mene kuitenkaan sävellyksen puolelle?

Entä sanoittaja, että onko hän sovittanu sanat valmiiseen laulumelodiaan, vai onko hän pelkästään sanoittaja?

Näin se useimmiten menee. Jos ajatellaan esim. iskelmämusiikkia, niin monesti sovittaja säveltää kappaleeseen enemmän kuin sen säveltäjä, mutta saa silti vain sovituskrediitit (ja korvaukset!). Tietysti jos bändillä tehdään biisejä kimpassa, niin noita krediittejä voi sopia toisinkin. Mitähän tuo "melodia kitara" tarkoittaa? Jos kysymyksessä on esim. kappaleeseen olennaisesti kuuluva riffi, niin sehän voi mennä hyvinkin sävellyksen puolelle.

Sanoittaja on sanoittaja, piste. Jos melodia on olemassa ennen sanoja, niin on tietysti sanoittajan homma "sovittaa" (ts. saada sopimaan) sanat laulumelodiaan.
"Ehke parempi mine kotona."
Bentley
09.11.2004 13:53:50

Näin se useimmiten menee. Jos ajatellaan esim. iskelmämusiikkia, niin monesti sovittaja säveltää kappaleeseen enemmän kuin sen säveltäjä, mutta saa silti vain sovituskrediitit (ja korvaukset!).

Anteeksi, mutta mitkä korvaukset?

Mitähän tuo "melodia kitara" tarkoittaa? Jos kysymyksessä on esim. kappaleeseen olennaisesti kuuluva riffi, niin sehän voi mennä hyvinkin sävellyksen puolelle.

Eli kaikki kitarakuviot ja riffit ja soolot. Ihan kaikki kitarat.

Oikeastaan kertseis on taiteellinen tuottaja käyttänyt osakseen mun tekemiä niitä melodiakitaroita (jonkinlaisia soolokitaroita, tietsä?) mutta se onkin nyt sivuseikka tässä.
Bentley
09.11.2004 14:09:24

Teostokorvaukset tietty.

No daa'ah.. tietenkin :P

Jos riffi on ollut olemassa jo ihan biisin syntyvaiheissa, niin silloin se kyllä ansaitsee osan sävellyskrediiteistä, mutta jos olet riffitellyt "valmista" biisiä, niin... Ei pidä tehdä liian hyviä sovituksia! :)

kaikki mistä mä oon lähteny liikenteeseen on ollu et on ollu nauhalla kitararämpytys ja laulu. Mitään erikoisempia riffejä ei ole ollut aikaisemmin kuten esim. Autiotalon syntikkariffi kun mä olen lähtenyt duunaan sovitusta biisiin, eli mä oon kaikki tehny.

Tällaisesta muuten oli oikeudenkäynti ja lehtiotsikoitakin joitakin aikoja sitten: eli onko Dingo-yhtyeen "Autiotalon" syntikkariffi/taustakuvio osa sävellystä vai pelkästään sovitusta. Oikeuden mielestä se on sovitusta.

Eli siis autiotalon sovittaja oli tehnyt sen syntikkariffin ja ei saanut siitä säveltäjän oikeuksia?

(oon vähä sekasin ku kauheesti pitää taas ahmii musatietoutta ja varsinki sen takia ku tämä musiikki tulee ajankohtaseks aiheeks ihan piakkoinkin meikäläiselle.. varsinki nämä osuudet -kuviot)
Rantsu
09.11.2004 14:14:02
Eli siis autiotalon sovittaja oli tehnyt sen syntikkariffin ja ei saanut siitä säveltäjän oikeuksia?

Näin.
sähkö
11.11.2004 15:01:44

Se oli pojat Levoton tuhkimo, josta oikeutta käytiin! Pitipähän vain tarkentaa ;)
Apathos
11.11.2004 17:36:53

Aika tyhmää...

Eli jos meitä olisi kaksi kitaristia bändissä ja minä rämpyttäisin Am, F ja G-sointuja ja sitten se toinen tekisi melodiat ja oikeastaan tekisi sen biisin valmiiksi niin minä voisin sitten sen noustessa hitiksi tulla ruikuttaa:"et sä et sitä tehnyt, se on mun biisi, fyrkat on hei kuule mun".

Ja kuitenkin loppujen lopuksi se joka siitä teki kuunneltavan ja fantasisen kappaleen onkin vain sovittaja?!?
Rantsu
12.11.2004 00:02:43
Se oli pojat Levoton tuhkimo, josta oikeutta käytiin! Pitipähän vain tarkentaa ;)

No tottakai, siinähän se synariffi on. Vanhuus yllättää, kovalevy pätkii... :(
Bentley
12.11.2004 08:53:24

loppujen lopuksi se joka siitä teki kuunneltavan ja fantasisen kappaleen onkin vain sovittaja?!?

Kyllä näin taitaa olla... ehkä.. en mä tiä.. mä oo vaa täällä töissä.

Teoston mukaan sovittajan osuus on vain 16,67% MAX (jollaki eri ihme kokoonnuksilla Teoston pääs ne voi kuunnella sovitettua ja sovittamatonta teostosta ja sen mukaa sovittajan osuutta voi vasta kasvattaa). Kun taas säveltäjän ja sanoittajan osuus on sitten 33,33%.

Aika heikkoo mun mielestä, kun varsinki mä oon istunu monta päivää kirjaimellisesti biisien kimpussa ja miettiny et mitähä tänneki ny laittaa..

- kysyin näin kerran teostolta: "Mikä on sovittaja?"

- näin mulle vastattiin ihan kirjaimellisesti: "Sovittaja on se luonnollinen henkilö, joka on muunnellut suojattua tai
vapaata sävellystä siten, että sovituksesta on syntynyt teos"

Eli herääkin kysymys.. onko meikäläisen sovitus loppupeleissä sovitusta? Oonko mä "muunnellu" sitä sillä perustein, että olen lisännyt sinne kamaa?
Chimera
25.11.2004 16:43:56
Vai niin, sitten sovittajan rooli onkin täysin erilainen kun olen aina luullut. Kuvittelisin kuitenkin että mikäli yhtyeessä on säveltäjä sekä sanoittaja erikseen niin he työskentelevät jokseenkin erikseen ja sovitustyöhön osallistuvat, mahdollisesti bändin kaikki muut jäsenet, auttavat hiomaan säveltäjän laatimat riffit ja melodiat sopiviin rytmityksiin. Kumma kuitenkin mikäli olette sitä mieltä että sovittajahenkilön osuus ihan raa'assa säveltämisessä olisi noinkin korkea.
Tervetuloa #Muusikoiden.net -IRC-kanavalle QuakeNet-verkkoon! Rentoa keskustelua musiikista vailla nipottamista.
anttipi
26.11.2004 02:37:04 (muokattu 26.11.2004 02:38:26)

Minä laitan sovitukset melkein automaattisesti koko bändin tiliin, jokainen soittaja tuo siihen kuitenkin omia juttuja. Sovittaminen on valitettavasti usein vähemmän tunnustettua säveltämiseen nähden, vaikka sillä saadaan se nuotiokitaralla rämpytetty viritelmä biisin kuuloiseksi. Homma on vähän samalla tavalla kuin elokuvamaailmassa: ohjaaja saa enemmän krediittiä kuin ehkä ansaitsisikaan.
Bentley
26.11.2004 08:28:05 (muokattu 29.11.2004 09:14:26)

..mahdollisesti bändin kaikki muut jäsenet, auttavat hiomaan säveltäjän laatimat riffit ja melodiat sopiviin rytmityksiin. Kumma kuitenkin mikäli olette sitä mieltä että sovittajahenkilön osuus ihan raa'assa säveltämisessä olisi noinkin korkea.

No me ei olla käyty läpi niitä osuuksia, mutta ku tunnen kyseisen säveltäjän niin hänhän on aivan rahanahne paskiainen joten kyllä se sen maksimin ottaa jos vain saa.. (ainaki luulisin)

Eli siis säveltäjä ku on mulle jättäny teoksen että: "sovita", niin se on ollut vain ja ainoastaan se kitararämpytys ja laulumelodia, ei mitään riffejä, eikä mitään muutakaan ylimäärästä. Temmot ja kaikki oon saanu ite väsätä, jotka nekin ovat meidän t.tuottaja "korjanneet"

Mutta nyt kun meidän taiteellinen tuottaja (jos nyt lienee oikea nimitys) on muokannut sitä biisiä niin mun sovituksia ei olla edes hyödynnetty täysin ja muutenkin jotkut sovitukset ovat olleet mitä kauheimpia katastrofeja tuottajan jälkeen. (tästäkin säveltäjän kanssa riidellyt niin että meinasin lentää porukasta pihalle)

No, säveltäjä on vain antanut sellaiset ohjeet t. tuottajalle (ja huomioikaa sellanen asia että tämä meidän tuottaja on sellanen Jumala meidän säveltäjälle jonka mielestä hän ei tee mitään järkyttävää. No.. pakko sitä on olla lipi lipi jonkun edes tässäkin porukassa.)

Olen periaatteessa luovuttanut jo tämän riitelyn aiheen että mikä olisi meikäläisen osuus.. se vaan et sen maksimin haluan kuitenki, en mitään muuta. Ja jos erimielisyyksiin tullaan taas ja ollaan maailmanstaroja, niin aina voin tehdä Jussi Hakuliset. Ottaa ja lähteä tiimistä ja viedä sovitukset mennessäni.

Ja lisäuteluita Teostolta ku utelin niin tässä vähä enemmän tietoa:

"- yleensä säveltäjä määrittää teoksensa sovituskynnyksen."

Että jos nyt edes saan sitä maksimia koskaan..

EDIT: Tuosta bändistä niin meillähän ei ole vielä bändiä. Säveltäjä, sovittaja ja t.tuottaja ovat ainoita jotka ovat olleet biisien kimpussa sekä lipilipi säveltäjä hyväksyy kaiken mitä tuottaja ehdottaa.

EDIT2: Lisätty "..ja laulumelodia.."
Jouni Antero
26.11.2004 20:52:12 (muokattu 26.11.2004 20:57:22)
Ei saa nyt kuitenkaan unohtaa, että periaatteessa sävellys on lähinnä vain soinnut ja melodia; kun joku reggea-bändi soittaa hevi-biisistä coverin, niin siinä ei sovituksista ja riffeistä paljoa kuulu.

Soittopuolellahan on sitten taas gramex-korvaukset, jotka saattavat nousta jo tosi isoiksi, jos kikkaillaan päällekkäisillä otoilla ja sooloilla jne.

Itse paljon sovittaneena tiedän, että sovittaja usein tekee isomman duunin, mutta tuo Gramex sitten hieman tasoittaa; olen ollut tekemässä levytystä, jossa säveltäjä soitti bassoa ja skittaa joissain kappaleissa ja lauloi, minä kirjoitin ja ohjelmoin rummut, koskettimet, bassot ja soitin skittaa ja äänitin ja miksasin...mutta niin se vain menee.

Edit: typo
Chimera
27.11.2004 12:03:32 (muokattu 27.11.2004 12:03:49)
...Että jos nyt edes saan sitä maksimia koskaan

Voi sinua poloista. :| Ei teidän pumpussa "säveltäjää" voi noilla avuilla edes säveltäjäksi sanoa mikäli sinun kontollasi on jopa laulumelodioiden teko. Ne ovat minusta ihan the sävellystä jotka antavat biisille lopullisen muotin.
Tervetuloa #Muusikoiden.net -IRC-kanavalle QuakeNet-verkkoon! Rentoa keskustelua musiikista vailla nipottamista.
Dr Dominant
29.11.2004 08:44:25

Soittopuolellahan on sitten taas gramex-korvaukset, jotka saattavat nousta jo tosi isoiksi, jos kikkaillaan päällekkäisillä otoilla ja sooloilla jne.

Tässä kohti kannattaa muistaa, että yhden biisin radiosoitosta kertyvä gramex-korvaus jakautuu niiden biisissä soittaneiden kesken. Eli näinollen useampi raita per lärvi tuottaa suuremman osuuden siitä yhden biisin korvauksesta, mutta itse koko biisistä maksettava korvaus ei muutu. Noi isot Gramex-potit kertyvät käytännössä siitä, että on soittanut tolkuttoman monessa biisissä jotka soivat radiossa yms. Lieköhän Anssi Nykänen edelleen Gramex-kunkku kukkulalla?? Joskus oli...
"Dr Dominant, I Presume?!"
Bentley
29.11.2004 09:15:45

Voi sinua poloista. :| Ei teidän pumpussa "säveltäjää" voi noilla avuilla edes säveltäjäksi sanoa mikäli sinun kontollasi on jopa laulumelodioiden teko. Ne ovat minusta ihan the sävellystä jotka antavat biisille lopullisen muotin.

Tou. Kiitos huomautuksestasi. Eli siis vain kitararämpytys ja laulumelodian olen saanut, josta olen aloittanut työni.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)