![]() 07.11.2004 22:53:45 | |
---|---|
En tiiä, ei kai tälle ongelmalle ole mitään tehtävissä... Tympäsee vaan! -Ratkaisujahan (jonkinlaisia) olisi minimin nostaminen, ettei kukaan käytä sitä tekosyynö liian matalien palkkojen maksamiseen. Ehkä noin 150E olis jo tomiva. Tietysti tämä koskee vain ravintolamuusikkoja. Tästä päästäänki tähän "harrastelijoiden touhuun, eli hintapolkutoimintaan. Miten sitä voitaisiin valvoa? Aluksi se pitäisi saada semmoseen pisteeseen, että he EI VOI mennä keikalle alle minimin. Miten se sitten tapahtuu? En tiedä :( Ja jos se on vain harrastus, niin minkä takia pitää mennä syömään toisten leipää ylipäätään? Täyttyykö siinä jonku perusduunarin esiintymisvietti vai tunteeko ne ittensä oikeasti jotenki tähdeksi? Ei hitossa, jos näin on. Pitäis olla sen verran moraalia. Jos harrastus on niin pitkällä, että sitä halutaan kuunteluttaa toisilla, niin pitäköön konsertteja tms. Jotenki tuntuu, että tätä sotkua ei saada mitenkään selvitettyä. Ei vaikka kuinka järjestäydyttäisiin. AINA tulee joitain kapulasamban veivaajia jostain autotallista. Tämä on niin erinlainen ala ku kaikki muut. Kilpailua syntyy ammattilaisistaki jo niin paljo ja työtilaisuudet vähenee. Toisekseen millään muulla alalla ei varmasti ole suhteessa tällästä määrää harrastelijoita jokka tuppaavat samoihin hommiin. Hullu mikä hullu! | |
![]() 07.11.2004 22:56:55 | |
Entisenä ammattiyhdistysaktiivina tiedän, että ei ole olemassa sitä oikeaa palkkaa, johon tietyn ammattiryhmän ansioita pitäisi verrata. Jokainen aina ottaa itselleen edullisen eli duunarin ja työnantajan näkökulma on erilainen. Ei ole myöskään oikeudenmukaista tapaa määrittää mikä tietyn ammatin palkan pitäisi olla, jokainen ottaa mitä saa. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" | |
![]() 07.11.2004 23:00:14 | |
Jotenki tuntuu, että tätä sotkua ei saada mitenkään selvitettyä. Ei vaikka kuinka järjestäydyttäisiin. AINA tulee joitain kapulasamban veivaajia jostain autotallista. Tämä on niin erinlainen ala ku kaikki muut. Kilpailua syntyy ammattilaisistaki jo niin paljo ja työtilaisuudet vähenee. Toisekseen millään muulla alalla ei varmasti ole suhteessa tällästä määrää harrastelijoita jokka tuppaavat samoihin hommiin. puhut asiaa. tää on sellainen ala jossa menee läpi monenlainen harrastelija, kun tura ei sitä eroa huomaa. ajatelkaas jos esim telakalla olis hitsarina amatööri polkuhinnalla... ...kai sä tajuut että mä sanon vaan BLAA... | |
![]() 07.11.2004 23:00:41 | |
Ja jos se on vain harrastus, niin minkä takia pitää mennä syömään toisten leipää ylipäätään? Täyttyykö siinä jonku perusduunarin esiintymisvietti vai tunteeko ne ittensä oikeasti jotenki tähdeksi? Ei hitossa, jos näin on. Pitäis olla sen verran moraalia. Jos harrastus on niin pitkällä, että sitä halutaan kuunteluttaa toisilla, niin pitäköön konsertteja tms.. Tässä on vähän se ongelma, että tie ammattimuusikoksi voi olla mutkallinen. Teoriassa suoraan koulunpenkiltä voidaan palkata pro-bändiin, mutta jotkut joutuvat kulkemaan pitemmän tien eli harrastuksen kautta puoliammattilaisuuteen ja sitten täyspäiväiseksi pro:ksi. Pitäisikö jälkimmäinen tie sulkea? Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" | |
![]() 07.11.2004 23:02:44 | |
Tässä on vähän se ongelma, että tie ammattimuusikoksi voi olla mutkallinen. Teoriassa suoraan koulunpenkiltä voidaan palkata pro-bändiin, mutta jotkut joutuvat kulkemaan pitemmän tien eli harrastuksen kautta puoliammattilaisuuteen ja sitten täyspäiväiseksi pro:ksi. Pitäisikö jälkimmäinen tie sulkea? Tuossa on aika paljo asiaa, en kiellä. Mutta tuo on myös se asia, joka tän alan tekee tosi ongelmaiseksi. Olisko sinulla ajatuksia, mitä tehdä? Hullu mikä hullu! | |
![]() 07.11.2004 23:03:59 | |
Pitäisikö jälkimmäinen tie sulkea? ei tietenkään. mutta jos bändi kokee että on valmis samoille areenoille työkseen musiikkia tekevien kanssa, niin miks sitten pitää vetää mattoa alta itseltään ja niiltä ns. ammattilaisilta polkemalla hintoja? ...kai sä tajuut että mä sanon vaan BLAA... | |
![]() 07.11.2004 23:15:25 | |
ei tietenkään. mutta jos bändi kokee että on valmis samoille areenoille työkseen musiikkia tekevien kanssa, niin miks sitten pitää vetää mattoa alta itseltään ja niiltä ns. ammattilaisilta polkemalla hintoja? Mä oon sen verran solidaarinen, että sovellan ainoaa tiedossani olevaa eli ravintolamuusikoiden työehtosopimusta vaikka sopimuksessa nimenomaan sanotaan, että ei koske harrastustoimintaa. Jos joku uusi/muu normi synnytetään, otan sen sitten käyttöön. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" | |
![]() 07.11.2004 23:16:17 | |
Teoriassa suoraan koulunpenkiltä voidaan palkata pro-bändiin, mutta jotkut joutuvat kulkemaan pitemmän tien eli harrastuksen kautta puoliammattilaisuuteen ja sitten täyspäiväiseksi pro:ksi. Tuo on jotenki ihan hyväksyttävä tapa. Etenki silloin, kun tarkoituksena on koko ajan ruveta tekemään hommia ammatikseen. Mutta jatkuva "vkl-harrastaminen" on vähän arveluttavaa - jos ei polje palkkoja, niin kuitenki vie jonkun mahdollisuuden ansaita leipänsä. Hullu mikä hullu! | |
![]() 07.11.2004 23:19:58 | |
Mä oon sen verran solidaarinen, että sovellan ainoaa tiedossani olevaa eli ravintolamuusikoiden työehtosopimusta vaikka sopimuksessa nimenomaan sanotaan, että ei koske harrastustoimintaa. Jos joku uusi/muu normi synnytetään, otan sen sitten käyttöön. juu, enkä mä sillä ettenkö ymmärtäis sun näkökantaasi mutta kun siitä liksasta aina kitistään niin se ei vaan koskaan tule kohentumaan jos on olemassa alihintaisia palveluntuottajia. sulla on varmasti hintapolitiikka kunnossa mutta kohdistankin tän kritiikin niille joilla ei ole. tyyliin: 5 ukkoo nakkipalkalla. ...kai sä tajuut että mä sanon vaan BLAA... | |
![]() 07.11.2004 23:21:45 | |
tyyliin: 5 ukkoo nakkipalkalla. Jep, paikallisia piirimestareita :) Hullu mikä hullu! | |
![]() 07.11.2004 23:23:37 | |
Jep, paikallisia piirimestareita :) mestarit areenalla XO ...kai sä tajuut että mä sanon vaan BLAA... | |
![]() 07.11.2004 23:47:30 | |
Tässä liksapuolessa vielä käytännön ongelma. Kun aloitin, ei ollut aavistustakaan käyvästä hintatasosta tai edes muusikkojen liitosta. Ilahdutti, kun joku tarjosi edes jotain rahaa keikasta. En oikein tiennyt mitä olisi pitänyt pyytää, tiesin vain, että markat oli enemmän kuin kalja. Itse asiassa vasta M-netistä sain tietoa, mitä muut bändit ottaa ja mitä pitäisi ottaa. Uskon, että edelleenkin on harrastajia, jotka ei edes tiedä, mitä pitäisi ottaa, jotta "ei polkisi" hintoja. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" | |
![]() 08.11.2004 08:36:55 | |
"Muita fundeeraamisen arvoisia juttuja on mun mielestä esim. se, että ammattimuusikoilla on kyllä yleensä muitakin tuloja (Gramex, Teosto). Ja toisaalta se, että muusikon pitää harjoitella, eikä siitä (yleensä) maksa kukaan. Esim. kaupan kassa ei yleensä himassa treenaa sorminäppäryyttä tai kolikoiden käsittelyä tai opettele hintoja ulkoa ..." Omasta mielestäni noita "Gramex, Teosto"-hemmoja on varsin vähän, pari haitarityyppiä tiedän jotka omia rallejaan Teostolappuihin tarjoavat..Mutta yleistä tuo ei todellakaan näissä piireissä ole. Elämäntapapahan muusikkous onkin , alunperin kai muusikon työaikaa laskettaessa 5-6 t/päivä ajateltiin että muusikko harjoittelee sen pari tuntia /pvä verrattuna "tavallisen" duunarin työaikaan. Soittaja selviää aina. | |
![]() 08.11.2004 10:19:46 | |
Uskon, että edelleenkin on harrastajia, jotka ei edes tiedä, mitä pitäisi ottaa, jotta "ei polkisi" hintoja. Takaan ja alleviivaan että niitä löytyy alalta kuin alalta ammattilaisiakin. Kyse on suomeksi sanottuna kusettajista ja kusetettavista. Tietänette miksi nykyaikana töihin kuin töihin tahdotaan lähinnä nuorta porukkaa. Kyse ei ole siitä etteivätkö vanhemmat kykenisi vähintäin samaan vaan siitä että nuoremmat on pääsääntöisesti helpompi peloitella olemaan hiljaa työoloista ja palkoista. | |
![]() 08.11.2004 10:23:42 | |
Tietänette miksi nykyaikana töihin kuin töihin tahdotaan lähinnä nuorta porukkaa. Kyse ei ole siitä etteivätkö vanhemmat kykenisi vähintäin samaan vaan siitä että nuoremmat on pääsääntöisesti helpompi peloitella olemaan hiljaa työoloista ja palkoista. Vastavuorosesti olen joskus naureskellu lukiessani työhönotetaan-ilmoituksia. Tuntuu, että joka paikkaan vaaditaan kokemusta alalta. Siinä on nuoren vastavalmistuneen hauska etsiä uravaihtoehtoja. Hullu mikä hullu! | |
![]() 08.11.2004 15:31:12 | |
Onko täällä pyörimässä minkä verran studiomuusikoita eli sessiosoittajia? Heidän ammatistaan ja palkkaamisesta tiedän itse aika tarkasti. | |
![]() 08.11.2004 17:39:17 | |
Vastavuorosesti olen joskus naureskellu lukiessani työhönotetaan-ilmoituksia. Tuntuu, että joka paikkaan vaaditaan kokemusta alalta. Siinä on nuoren vastavalmistuneen hauska etsiä uravaihtoehtoja. Joo. Osa-aikatyöhön liimatehtaalle akateemisesti koulutettu vankan ja usean vuoden työkokemuksen omaava alle kaksikymmentä viisi vuotias rivakka ja työtä pelkäämätön joustaviin työaikoihin ja palkkoihin sopeutuva työnantaja järjestöihin myönteisesti suhtautuva perheetön mies. Työ saatetaan vakinaistaa muutaman vuoden kuluttua mikäli emme kuule pienintäkään työnantajaan kohdistuvaa moitetta ja vittuilua. Työnimike on horse killer manager ja palkkana on ensimmäiset kuusi vuotta viisi euroa tunnissa. Vuorotyö lisiä ei tunneta, ei pekkas päiviä eikä etenkään lomarahoja. Varsinaisen palkanhan saa sitten aikanaan taivaassa kun ensin maan päällä nöyrtyy tarpeeksi työnantajan edessä ja kärsii oikein kunnolla. Lupaavaa : | |
![]() 08.11.2004 18:15:19 | |
Onko täällä pyörimässä minkä verran studiomuusikoita eli sessiosoittajia? Heidän ammatistaan ja palkkaamisesta tiedän itse aika tarkasti. Mua kiinnostais paljon noi studiotyöt. Oon tehnyt paljon synajuttuja ja luulen että pärjäisin aika hyvin. Oon nyt ollut tekemässä vasta paria demoa, hyvältä on kuulostanut. Mistä noita hommia saa? Huispauksen ruhtinas! | |
![]() 08.11.2004 18:23:45 (muokattu 08.11.2004 18:25:40) | |
Onko täällä pyörimässä minkä verran studiomuusikoita eli sessiosoittajia? Heidän ammatistaan ja palkkaamisesta tiedän itse aika tarkasti. On noita joskus tullut soitettua. Palkkaus vaihtelee tosi paljon proggiksen mukaan, tuntihommaahan tuo pitkälti on. Liiton minimi on 121,99e. Tuon siis saa jos käy vaikka yhden viiden minsan raidan soittamassa. Kannattaa soittaa paljon radiossa soivilla biiseillä, niistä saa gramexeja. Mua kiinnostais paljon noi studiotyöt. Oon tehnyt paljon synajuttuja ja luulen että pärjäisin aika hyvin. Oon nyt ollut tekemässä vasta paria demoa, hyvältä on kuulostanut. Mistä noita hommia saa? Hyvä hyvä, kannattaa jatkaa. Nykyään sessiohommia on tosi vähän verrattuna entisiin aikoihin. Tuottaja tekee pitkälti valinnat ketkä tulevat levyille soittamaan. Tietysti jos kyseessä on bändi niin pääsee toki itse vetämään. Tosin on semmoisia bändejä suomessa kuin ulkomaillakin genressä kuin genressä jotka eivät itse soita levyillään, luki levynkansissa mitä vaan... Missäpäin Potter vaikutat? Homma on hyvin Helsinkipainoitteista, tosin muutamassa kaupungissa on aika paljon toimintaa. Kannattaa yrittää tutustua noihin tuottajiin. | |
![]() 08.11.2004 18:25:16 | |
Mistä noita hommia saa? No, ne studiosessioita paljon tekevät muusikot, joita minä tunnen, ovat hankkineet kannuksensa monilla areenoilla. Bändeissä ennenkaikkea. Soittamalla bändeissä, jotka ovat tehneet originaalimusaa, coverbändeissä, huttubändeissä jne. Laaja tyylitaju, nuottivarmuus, hyvä soundi, nuotinlukutaito, sosiaallinen luonteenlaatu jne. Nuohan niitä haluttuja ominaisuuksia on, kun tyyppejä sessioihin haetaan. Ja kyllähän ne tuottajat tuppaa soittamaan sellaisille muusikoille, jotka on osoittaneet muusikon taitonsa monella tavalla ja monilla areenoilla. En mä ainakaan tunne ketään, joka olisi aloittanut jotenkin "pelkästään studiomuusikkona" ja jatkanut vaan niissä hommissa ... Eli kait niitä hommia saa niinkun muitakin muusikon hommia. Tulemalla hyväksi, ja esittelemällä taitojaan niille, jotka hommiin soittajia ottaa. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)