Aihe: Sormionkelmia..
1 2 3
Satis
05.11.2004 18:56:42
Mietin tässä, että sattusko kukaan teistä tietämään, onko basisteille kehitetty mitään teippejä ym. vastaavia sormenpäiden suojaksi?
Mulle nimittäin iski joku ihmeen ihottuma oikean käden sormiin (ei johdu bassonkielistä) jo viime keväänä ja eivät nyt oikein kestä soittamista. Laastareiden avulla olen keikat yrittäny selvitä, mutta jossain vaiheessa nekin rullautuu irti ja veri alkaa valumaan. Plektralla soittamisestakaan en tykkää.

On nuo nyt paranemaan päin kuitenkin, mutta keikkaa on taas sen verran tiedossa, että alkaa jo pelottamaan miten niistä selviydyn ilman sitä helvetillistä kipua..

Jos jollakulla olisi edes jotain vinkkiä antaa, niin olisin erittäin kiitollinen.
"Omenan kohtalo on kara"
Definhel
05.11.2004 19:56:42
Ota kettingit käteen ja mene hakkaamaan säkkiä niin kohta on sellaset känsät että ihottumakaan ei pääse läpi pilaamaan päivää!
Bring us a shrubbery! Or we shall say "NI!" to you!
SaBer
05.11.2004 20:18:07

Olisiko J. Patitucci, kuka käyttää semmosta apteekista saatavaa "spray-laastaria". En sitten tiedä miten paljon auttaa soittamiseen. Itse olen käyttänyt sitä pieniin haavoihin. Semmoisen hassun joustavan kalvon se luo.

Pikaliimaakin olen kuullut käytettävän. Entäs ihoteippi?
"En ainakaan kokeilematta testaisi." ..."Tarkoitin tietysti että en ostamatta testaisi." -Niskamies
Prowleri
05.11.2004 20:48:15 (muokattu 05.11.2004 21:30:58)
Paskempi juttu mutta soita plekulla. Tai, kun katsoo toiselta kannalta, nythän on täysin hyvä tilaisuus opetella plekuttelemaan :)

Kokeile ohuita, joustavia plekuja.
Njän njän njän njää, njän njää, njännä nää njännjännjää. -Absoluuttinen Nollapiste: Harhailua Maastossa
Satis
05.11.2004 21:17:52
Paskempi juttu mutta soita plekulla.

Sepä se, kun oon aika huono soittamaan plekulla eikä tässä ole hirveesti aikaa harjotella. Mutta toi ihoteippi kuulostaa ihan hyvältä vaihtoehdolta. Pitänee kokeilla sitä.
"Omenan kohtalo on kara"
Prowleri
05.11.2004 21:35:04 (muokattu 05.11.2004 21:37:24)
Sepä se, kun oon aika huono soittamaan plekulla eikä tässä ole hirveesti aikaa harjotella.

Voin luvata että plekutekniikan oppii nopeasti treenaamalla, ja siis jo se että soitat pari biisiä keikalla plekulla säästää sormia aika paljon loppupeleissä. Kannattaa ehkä alkuun vaihtaa vähemmän kiireiseksi bassottelutyyli, niin saa pidettyä homman aisoissa.

Plekussa on se hyvä puoli että paitsi erilainen saundi, myös koko soittamisessa on erilainen fiilis. Jotkut kappaleet on yksinkertaisesti miellyttävämpi soittaa plekulla, enkä nyt tarkoita mitään nopeita sahausjuttuja.

Tosin, voit katsoa olevasi aika roch kun soitat verissäsormin :)
Njän njän njän njää, njän njää, njännä nää njännjännjää. -Absoluuttinen Nollapiste: Harhailua Maastossa
0301876
05.11.2004 21:52:46
Mietin tässä, että sattusko kukaan teistä tietämään, onko basisteille kehitetty mitään teippejä ym. vastaavia sormenpäiden suojaksi?
Mulle nimittäin iski joku ihmeen ihottuma oikean käden sormiin (ei johdu bassonkielistä) jo viime keväänä ja eivät nyt oikein kestä soittamista. Laastareiden avulla olen keikat yrittäny selvitä, mutta jossain vaiheessa nekin rullautuu irti ja veri alkaa valumaan. Plektralla soittamisestakaan en tykkää.

On nuo nyt paranemaan päin kuitenkin, mutta keikkaa on taas sen verran tiedossa, että alkaa jo pelottamaan miten niistä selviydyn ilman sitä helvetillistä kipua..

Jos jollakulla olisi edes jotain vinkkiä antaa, niin olisin erittäin kiitollinen.

Tuo kuullostaa semoiselta onkelmalta joka pitäisi hoitaa lääkärikäynnillä. Voiolla et sulla on psoriasis tai jotaln...
Karlsson
06.11.2004 10:19:34
Itse teippailin sormiani joskus apteekista saatavalla ihon värisellä kangasteipillä. Hyvin pelitti.

Nykyään en vaan jaksa teippailla, joten lähinnä vain kärsin.
Jazz on parasta ja sä ihan tyhmä!
Teijo K.
06.11.2004 10:21:58

Sepä se, kun oon aika huono soittamaan plekulla eikä tässä ole hirveesti aikaa harjotella. Mutta toi ihoteippi kuulostaa ihan hyvältä vaihtoehdolta. Pitänee kokeilla sitä.

Tämä on yksi hyvä syy opetella heti alusta lähtien kaikki soittotekniikat. Vastaisen varalle.
Puun syistä? Arvan puhe alkaa näköjään vähitellen eriytyä omaksi kieliperheekseen... mullistava syntaksi!
-Ylläri.
Satis
06.11.2004 12:23:57
Tuo kuullostaa semoiselta onkelmalta joka pitäisi hoitaa lääkärikäynnillä. Voiolla et sulla on psoriasis tai jotaln...

Luultavasti tuo ihottuma liittyy jollain tavalla stressiin, koska isällä ja veljellä on myös ollut samanlaisia oireita. Nyt olen käyttäny reseptillä saatavaa rasvaa, joka on tehonnut aika hyvin. Kesällä jouduin myös jättämään soittamisen kokonaan melkein kuukaudeksi, koska sormet oli niin kipeinä. Onneksi nyt alkaa tilanne näyttää jo paljon paremmalta eikä (toivottavasti) enää ala kesken keikan tuntumaan siltä, että pitää keskeyttää koko soitto.
"Omenan kohtalo on kara"
Teijo K.
06.11.2004 12:33:07

Luultavasti tuo ihottuma liittyy jollain tavalla stressiin, koska isällä ja veljellä on myös ollut samanlaisia oireita. Nyt olen käyttäny reseptillä saatavaa rasvaa, joka on tehonnut aika hyvin. Kesällä jouduin myös jättämään soittamisen kokonaan melkein kuukaudeksi, koska sormet oli niin kipeinä. Onneksi nyt alkaa tilanne näyttää jo paljon paremmalta eikä (toivottavasti) enää ala kesken keikan tuntumaan siltä, että pitää keskeyttää koko soitto.

Måsse Grundströmin, (kirjoitusasu?) ura loppui iho-ongelmiin kuulemma. Soittihan hää loppuaikoina hanskat kädessä toki plektralla.
Puun syistä? Arvan puhe alkaa näköjään vähitellen eriytyä omaksi kieliperheekseen... mullistava syntaksi!
-Ylläri.
Satis
06.11.2004 15:15:27
Måsse Grundströmin, (kirjoitusasu?) ura loppui iho-ongelmiin kuulemma. Soittihan hää loppuaikoina hanskat kädessä toki plektralla.

Ikuinen pessimisti-isäni hoki koko kesän, että taisi tulla ikuinen vaiva tästä ihottumasta, mutta itse uskon kyseessä olevan ihan ohimenevä juttu. Pitää vaan jaksaa hoitaa ja olla varovainen.
"Omenan kohtalo on kara"
Prowleri
06.11.2004 17:22:56
Muuten, kielten vaihtaminen flatwoundeihin voisi helpottaa, eivät raavi nahkaa.
kurmo
06.11.2004 17:38:09
Grundströmin, (kirjoitusasu?)

Groundstroem. Ei muuta, jatkakaa. (olikohan edes...)
"En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy
kassper
06.11.2004 18:45:51

Mä käytän sellasia ohuita sormikkaita, jos on nakit ihan paskana.
Sinne voi alle pistää sitten vaikka maalarinteippiä tms. Ja se geelilaastarikaan ei kulu, kun on vähän kuitua päällä.

Suosittelen. Pystyy soittaa nopeita slaidejakin mainiosti, kun sormet luistaa :p
Basson soittaminen kuin kitaraa on helppoa. Basson soittaminen bassona onkin sitten ihan eri juttu. -KaamOs
Hughes
07.11.2004 19:32:35
Kovaa soittoa -> sormienparantelua vaan niin sormenpäät kovettuu niin ettei ne mee rikki enää. Tietysti jos on joku iho-ongelma tosissaan niin sittenhän ne kai räjähtelee aina vaan. rok.
vitukasta vitukasta vitukasta
Royal Banzai
07.11.2004 20:34:17
Mulla oli etusormessa compeedia muutama viikko sitten, kun oli sormenpäästä iho rakoilla. Tuli muuten aika mielenkiintoiset soundit, sellainen lihaplektra-meininki. Suosittelen. Rakkoihin ei tosin auttanut vittujakaan.
Royal Banzai
07.11.2004 20:52:17
Sehän on vaan hyvä että on sormet rakoilla. Kovettuu sormenpäät. Mulla oli nuorna sbasistina harva se päivä iho ruvella ku olin kova soittelemaan. Enää ei ole. Just sen takia ku olin silloin kova soittelemaan, ni nyt on kova iho nakeissa.

Nojoo, mulla sattu vaan unohtumaan pleku treeneistä... Yleensä en soittele sormin kolmea tuntia putkeen.
pardy
07.11.2004 20:57:19 (muokattu 07.11.2004 20:59:09)

Nojoo, mulla sattu vaan unohtumaan pleku treeneistä... Yleensä en soittele sormin kolmea tuntia putkeen.

En soita plekulla. Se on varmaan se mun salaisuus. Nyt ku sulla on kerran sormet rakkuloilla, ni ootat vaa muutaman päivän että ne on laskeutunu, sit unohat taas seuraavissa reeneissä plekun kotiin ja vetelet kolme tuntia nahalla ni siitä se lähtee!

Ja en meinaa sitä että "älä soita plekulla, se on amatöörimäistä", vaan sitä että kun saa vähän niitä sormenpäitä kovetettua niin se kynnys soittaa tarpeen vaatiessa sormilla on kokolailla pienempi.

Edit: Nii ja se vielä, että tänää soitin ultranopeeta heviä treeneissä abaut 3 ja puol tuntia putkee, eikä sormenpäät sano mitään. Siinä on etunsa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)