Aihe: Hakkurivirtalähde putkistyrkkariin?
1
plikk
05.11.2004 16:00:30
Onko kenelläkään kokemusta hakkurivirtalähteen laittamisesta itsetehtyyn putkivahvistimeen.Olisi halvempi kuin muuntajat.
maza
05.11.2004 18:13:49

Oon kans miettiny tota. Yritin kaivaa netistäkin, mutta löytyi vähän huonosti. Jos kokeilet jotain, niin laitas meikällekin skemoja, tekis mieli kokeilla.
plikk
05.11.2004 19:21:25
Oon kans miettiny tota. Yritin kaivaa netistäkin, mutta löytyi vähän huonosti. Jos kokeilet jotain, niin laitas meikällekin skemoja, tekis mieli kokeilla.

Pitää tutkia asiaa
Neljä Ruuvia
06.11.2004 19:05:21
Onko kenelläkään kokemusta hakkurivirtalähteen laittamisesta itsetehtyyn putkivahvistimeen.Olisi halvempi kuin muuntajat.
Mut eihän hakkurit kyykähdä millään.Ei kai sillä soundia saa,eiks se oo just hyvä kun virtalähde on ihan kuralla ja vaikeroi?
pjl
06.11.2004 20:45:17

http://www.desmith.com/NMdS/Electronics/NixiePSU.html

Tuolla oli aika mielenkiintoinen. Siitä vaan jatkokehittämään...
maza
06.11.2004 22:05:43

Saahan sen virtalähteen kyykkäämään kun laittaa perään vaan vastuksen. A-luokan styrkkarissahan tuota kyykkäystä nyt ei muutenkaan esiinny.
zepeteus
07.11.2004 00:09:48
Minä en yrittäisi kyykyttää hakkurivirtalähdettä millään tavoin, vaan varmistaisin että ulos tulee hyvin reguloitua tavaraa, riittävästi ja vakaasti.

Pienimmillään saattaa muuten tulla ongelmaksi ylimääräinen melu, vikinä tai vastaava ja pahimmillaan komponentit rapsahtelevat rikki. Hakkurit ovat kyllä tehokkaita paketteja kokoonsa nähden, mutta ainakin omasta mielestäni myös melko armottomia "väärinkäytösten" suhteen.

Tokihan perinteisenkin muuntajan saa vaikka poltettua kuormittamalla sitä liikaa, mutta niiden tehoreservi on loivemmin loppuva...lievä "sag" toimii. Hakkuri puolestaan leikkaa tehohuipuissa jyrkästi ja saattaa alkaa säkättämään äänekkäästikin ennen lopullista vaikenemistaan.

Vastuksien käyttö hakkurin jälkeen olisi sinällään kiva idea, mutta dynaamisen sagin luominen ei taida silti olla niin helppoa? Piirin jännitteet laskevat, mutta hakkurin dynamiikka säilyy, eli kyykkää edelleen itselleen ominaisesti, äkkiä ja kenties ikävällä tavalla?

Vaan kertokaas te viisaammat, arvelinko ihan päin honkia, minä olen pelkkä harrastelija näissä touhuissa.
pjl
07.11.2004 17:26:54

Niinhän se menee juu. Tietokoneenkin poweri hajoaa aika sattumanvaraisesti kun sitä kuormittaa liikaa. Sattumanvaraisella tarkoitan siis että se joko hiljenee tai päästää savut tai pitää ison pamauksen...
maza
07.11.2004 17:36:58 (muokattu 07.11.2004 17:38:05)

Sagihan johtuu siitä että putkitasasuuntaajassa - ei siis muuntajassa - on sisäistä resistanssia, joka aiheuttaa jännitehäviötä kuormituksen lisääntyessä, eli kun pääteputkissa kulkee kovaa soiteltaessa enemmän virtaa AB-luokan styrkkarissa.

Tasan saman tuloksen saa laittamalla dioditasurin jälkeen sopivankokoisen (esim. parikytä ohmia - riippuen siitä, mitä tasuriputkea halutaan simuloida) vastuksen. Ja sitä vastusta ei tosiaankaan kiinnosta, tuleeko sille virtaa muuntajasta ja dioditasurista vai hakkurista.

EDIT: lisätty juttuja
pjl
07.11.2004 19:04:50

maza on oikeassa. Jännitteenjako mikä jännitteenjako. U=RI ja silleen. Mutta sitä siis vaan painotin että hakkuri pitää mitoittaa riittäväksi ettei se savua...
ollisal
07.11.2004 20:12:56
Kyllä hakkureidenkin ulostulojännite tuntuu ainakin tietokonevirtalähteissä heittelevän voimakkaassa kuormassa. Ja 5V ja 12V linjat ovat yleensä jotenkin yhdessä, kun 5V kuormitetaan niin että se laskee kovasti, jos 12V on lähes ilman kuormaa se nousee ylöspäin.
ollisal
07.11.2004 20:21:01
Joo ja tosiaan, ei taida hevimiehet kauheasti olla sagia vaatimassa, eikä vissiinkään tiukan cleaneilla pysyttelevät soittajatkaan, blues ja rosoinen rokki, tommonenhan, joku rautalankakin ehkä on sellaista mihin sitä Oikeasti kaipaa, jos se puuttuu.
maza
07.11.2004 20:31:18

Viitaten aiempaan: kyllä se hakkuri kuitenkin joutuu luovuttamaan saman virran pääteputkille, oli välissä vastus tai ei. Eli kuormitukseenhan tuo ei vaikuta.

Juu ei. Mutta sitten ovat ne kaksi muuta sagia aiheuttavaa osiota virtalähteestä, eli itse muuntaja käämityksineen ja filtteröinti. Perinteisen muuntajan toisio saattaa notkua kuorman alla +-20 volttia, ensiö lienee huomattavasti vähemmän. Mahtaneeko hakkuri tehdä vastaavaa, ellei ole jo kuormansa rajoilla, jolloin aiemmin mainitut ongelmat saattavat ilmaantua?

Oleellistahan on, että sagia tulee - epäoleellista se, millä sitä tulee. Tilanteen saa simuloitua aivan saletisti vastuksella. Tarvittaessahan styrkkariin voi laittaa tasuriputken ja siitä pelkät hehkut kiinni, niin ei edes tunnelma laske ;>

Filtteröinnin vaikutusta sagiin pystyy säätelemään sekä perinteisillä että hakkureilla, joten sen vaikutuseroa ei tarvinne sinällään huomioida...mutta ellei suodatus ole kohdallaan hakkureissa, tullaan jälleen toimintaongelmiin.

Hakkurithan toimivat niin suurilla taajuuksilla, että suodatukseen tarvittavat kapasitanssit ovat niin pieniä, ettei niillä putkivahvistimen filtteröinteihin ole mitään vaikutusta.
zepeteus
07.11.2004 23:55:04
Oleellistahan on, että sagia tulee - epäoleellista se, millä sitä tulee. Tilanteen saa simuloitua aivan saletisti vastuksella. Tarvittaessahan styrkkariin voi laittaa tasuriputken ja siitä pelkät hehkut kiinni, niin ei edes tunnelma laske ;>

Hoho, voisipa olla noinkin. Se mitä aiemmin hain oli lähinnä, simppelisti verrattuna; heiluuko oksa metrin vai koko puu oksinensa saman verran, ja onko sillä mihinkään merkitystä.

Itse en ylenpalttista sagia kaipaa. Vuosikausia trankkuvermeitä käyttäneenä olen tottunut aika välittömään responssiin. Siinä mielessä nykyinen putkivahvaimeni puolijohdetasurilla varustettuna on juuri sopiva dynamiikaltaan.

http://www.aikenamps.com/Sag.html

Hakkurithan toimivat niin suurilla taajuuksilla, että suodatukseen tarvittavat kapasitanssit ovat niin pieniä, ettei niillä putkivahvistimen filtteröinteihin ole mitään vaikutusta.

Niin, siis hakkureiden korkeataajuiseen kytkentämeluun auttavat jo muutamat pieniarvoiset konkat, toivottavasti. Niitä ei tarvita tavanomaisissa muuntajissa. Ihmettelyni olikin juuri toisinpäin, mitä se tavanomainen filtteröinti vaikuttaa hakkuriin ja sen toimintaan.

Jos nyt aiempiin keskusteluihin referoisi, niin hakkureissa sagia ei kannata siis hakea itse virtalähteestä? Näin ollen filtteröinnin on myös oltava sopiva. Tällä tarkoitan, että liian pienellä filtteröinnillä ei kannata notkutella hakkuria, ellei se sitä kunnialla kestä. Liian suuri ei ole taas hyväksi putkitasuria käytettäessä, mikäli sagia hakee sitä kautta. Omaa häntääni saatan tässä metsästää, mutta aihe kiinnostaa sen verran...

Seuraavaa sivua olen joskus tutkaillut, kun on pitänyt pähkäillä hakkureiden problematiikkaa. Kertoneeko mitään meidän aiheeseemme liittyvää, joitakin vianetsintävinkkejä tarjosi kuitenkin aikoinaan;
http://www.repairfaq.org/sam/smpsfaq.htm

Pintapuolinen vertailu lineaaristen virtalähteiden ja hakkureiden välillä; http://www.lambdapower.com/ftp/linear_versus_switching.pdf

Ja sitten se minua ihmetyttävä asia. Jos ja kun hakkurit ovat niin oivallisia virtalähteitä (hinta/hyötysuhde/koko...), miksei jokainen uusi vahvari ole jo varustettu niillä? Onko sellaisia teknisiä syitä, minkä vuoksi ne eivät vielä sovellu käyttöömme? Tuskinpa valmistajat käyttäisivät enää perinteisiä virtalähteitä, jos voisivat säästää huomattavasti hinnassa yms. hakkureiden avulla?

Ainakaan efektikäyttöön tarkoitetut hakkurit eivät ole olleet aivan ongelmattomia (Powerall, 1Spot). Etenkin ajoittaiset ylimääräiset häiriöäänet/melu ovat näyttäneet vaivaavan. Kuinka paljon tuo tulisi sitten eteen vahvistimissa on kysymysmerkki.
plikk
08.11.2004 18:31:05
maza on oikeassa. Jännitteenjako mikä jännitteenjako. U=RI ja silleen. Mutta sitä siis vaan painotin että hakkuri pitää mitoittaa riittäväksi ettei se savua...

mitoittamisesta kiinni että onko virtalähteessä häiriöitö/tuleeko savu "ulos".Laadukkaat komponentit niin tuskin on häiriöiden kanssa ongelmia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)