Aihe: Muusikoiden liksat
1 2 3 4 5 69 10 11 12 13
aisa
06.11.2004 23:03:22
Mä oon aloittanut keikkailun kaljapalkalla tietämättä mitään käyvästä tai muustakaan hintatasosta

kuulostaa tutulta.
tosin itse aloittelin niin nuorena että kaljaa ei voinu kuvitella.
20 vuotta sitten tuli 5 setin keikasta 40 mk ja 5 nakkia ilmaiseksi paikallisella seurojentalolla.
aika entinen ei koskaan enää palaa... toivottavasti. XO
...kai sä tajuut että mä sanon vaan BLAA...
baron
06.11.2004 23:10:39

Mun ensimmäinen hinnankorotus oli se, että aloin vaatia viskiä.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
aisa
06.11.2004 23:11:34
Mun ensimmäinen hinnankorotus oli se, että aloin vaatia viskiä.

mulla oli sinappi seuraavana...
Eddy
06.11.2004 23:43:33

20 vuotta sitten tuli 5 setin keikasta 40 mk ja 5 nakkia ilmaiseksi

15 vuotta sitten jäi nimettömässä nurkilla keikkailevassa bändissä norm. keikasta handuun 500-1000mk (veroja ja muita turhia maksuja ei silloin tullut vältämättä aina maksettua).Nykyään jää suunnillen sama liksa käteen,vaikka työskentely tapahtuisi ns. tähden taustabändissä (ja siirtymät on satoja kilometrejä).Röökiaski maksoi 80-luvulla n.10 mk,nyt yli tuplasti.Pakkia on otettu aika raskaasti...
Koskettelen soittimia...
aisa
06.11.2004 23:47:59
15 vuotta sitten jäi nimettömässä nurkilla keikkailevassa bändissä norm. keikasta handuun 500-1000mk (veroja ja muita turhia maksuja ei silloin tullut vältämättä aina maksettua).Nykyään jää suunnillen sama liksa käteen,vaikka työskentely tapahtuisi ns. tähden taustabändissä (ja siirtymät on satoja kilometrejä).Röökiaski maksoi 80-luvulla n.10 mk,nyt yli tuplasti.Pakkia on otettu aika raskaasti...

there's no bisnes like rööki bisnes..
studiopro
07.11.2004 09:23:04
Nuo muusikoiden liiton "minimit" yms kyllä jotenkin vaivaavat päätä, niinkuin tässä ketjussa lukeekin: ovat ne aika heikkoja korvauksia mielestäni.

Kiitos paljon vastanneille, mukava kuulla soittajien mielipiteitä.
Ukko
07.11.2004 11:21:28

Kävi taannoin pakastimen korjaaja ja oli varttitunnin kun vaihto kompuran koneeseen, lasku 1400 vanhaa rahaa. .

Et näemmä osaa laskea pakastimen korjaajan liksoja. Oletatko että se saa rahnaa 1400 vanhaa markkaa joka varttitunti elikkä 5600 mk tunti ? Ehei. Totuus on sen korjaajan/firman kannalta paljon karumpi.
Ukko
07.11.2004 11:28:57

15 vuotta sitten jäi nimettömässä nurkilla keikkailevassa bändissä norm. keikasta handuun 500-1000mk ...

70 luvulla ravinteli muusikko tienasi neljällä keikalla viikossa vähintäin saman kuin amattinsa osaava metallimies viidellä päivällä viikossa. Ja osaavalla muusikolla oli kysyntää enemmän kuin tarpeeksi. Ja soitto loppui puoli yksi viiva yksi yöllä.
Jabe
07.11.2004 13:17:01 (muokattu 07.11.2004 13:17:48)

Mikä sitten on paljon ja mikä vähän? Yksi näkökulma olisi verrata muihin palkansaajiin. Vaikka näin:

Suomalaisen palkansaajan keskiarvo kk -palkka on n. 2300 euroa. Muusikoiden liiton liksalistan minimipalkka ravintolamuusikolle oli se n. 100 euroa / keikka (arkisin vähän alle, pyhänä ja aattona vähän yli). Ravintolamuusikon pitäisi siis keskiarvopalkkaan päästäkseen olla tuolla minimiliksalla keikalla 23 keikkaa / kuukausi. Joka kuukausi. Ei kuulosta kovin realistiselta, että joka kuussa olisi 23 keikkaa ...

Tuossa oli tietty muusikon _minimiliksa_ vs. palkansaajien keskiansiot. Useat ravintolamuusikot tietysti tienaavat enemmän kuin tuon minimipalkan, ja hyvä niin. Mutta tälleen näit voi pyöritellä ja arvioida.

Muita fundeeraamisen arvoisia juttuja on mun mielestä esim. se, että ammattimuusikoilla on kyllä yleensä muitakin tuloja (Gramex, Teosto). Ja toisaalta se, että muusikon pitää harjoitella, eikä siitä (yleensä) maksa kukaan. Esim. kaupan kassa ei yleensä himassa treenaa sorminäppäryyttä tai kolikoiden käsittelyä tai opettele hintoja ulkoa ...
baron
07.11.2004 13:22:28

Kyllähän keikkaliksat pitää (tai ainakin pitäisi pitää) sisällä treenit, nuottienkirjoittamiset etc eli ei se ole vain korvaus soittamisesta.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
toyopet
07.11.2004 13:38:13 (muokattu 07.11.2004 13:39:42)
No eilen kävin keikalla ilman äänentoistoa ja aikaa meni kaikkineen kolme tuntia, ruokaa sain ja 80? sekä vielä 2kg paistilihaa (hirvi). Huonostihan se oli palkattu.

Kyllä ensi vuonna nostetaan hintoja kaikki.

Ei mutta ihan oikeasti on joitain henkilöitä, jotka myy keikkaa siis todella halvalla (4 hlö: 220?). Eräisiin häihin kysyivät kyseistä bändiä soittamaan ja sanoin, että pistä nyt ainakin 400? hinnaksi (puhtaana käteen), "ei sitä nyt niin paljon kehtaa..."
Ja paikka jossa häät olivat, ei ollut ihan halvimmasta päästä.

Kyllä meillä on se 500?+matkat(0.20?/km) ja ruoka ihan toimiva ollut. Mutta mistäs saat keikkaa yli 600?:n hinnoilla? Ei juuri mistään täällä kehäIII:sen pohjoispuolelta. Tai kertokaa paikkoja niin heti myyn sinne.

Ja esimerkkinä voin vielä yhden kertoa, iso lava Jyväskylän MLK:ssa, jossa kakkosbändi saa nykyäänkin 350?, koosta riippumatta. "eikös se ole tärkeintä, että pojat saa keikkaa..."
Meinasin jo sanoa kovan sanan, että milläs sitä elämistä sitten maksetaan.

EDIT: kuka tunnustaa saavansa suomalaisten keskipalkkaa? Minä en tunne ketään, jolla on palkansaajana noin hyvät tulot. Itse kyllä pääsen siihen, kun lasketaan keikkatulot ja päivätyöt yhteen. Saattaa jopa mennä välillä ylikin mutta...
Jabe
07.11.2004 14:30:51

... kuka tunnustaa saavansa suomalaisten keskipalkkaa? Minä en tunne ketään, jolla on palkansaajana noin hyvät tulot.

Juu - tuo 2300,- taitaa tosiaankin olla aritmeettinen keskiarvo, jota erittäin hyvätuloisten huippuliksat nostaa. Kuvaavampi luku voisi olla mediaani. Siis koko tutkimusaineiston keskimmäinen luku (yhtä monta henkilöö tienaa mediaanin yli ja alle). Ja se mediaani olisi siis ehdottomasti pienempi luku.

Mutta takaisin muusikon liksoihin ... kyllä täällä pääkaupunkiseudulla ammattitaitoisesta tanssiorkesterista esim. johonkin firmabileisiin tms. veloitetaan ihan reippahasti nelinumeroisia lukuja. Ja yhden soittajan palkka on siis huomattavasti isompi kuin liiton minimiliksa. Mutta niinkun edellä kerroin, eihän sellaisia keikkoja rajattomasti saa ... Jos soittaminen on päätyö, niin varmana pitää tehdä joitain keikkoja vaatimattomammallakin palkalla.
Jabe
07.11.2004 14:32:14

Kyllähän keikkaliksat pitää (tai ainakin pitäisi pitää) sisällä treenit, nuottienkirjoittamiset etc eli ei se ole vain korvaus soittamisesta.

Jeppis. Juuri näin.
Jabe
07.11.2004 14:36:16 (muokattu 07.11.2004 15:45:04)

Puhuksää toyopet nyt jostain himmeistä liksoista? Mun mielestä sellaisista ei hirveesti kannata netissä retostella. Suomessa pitäis kuitenkin meidän kaikkien maksaa verot palkkatuloista. Tai jos puhut sellaisista palkkiosummista, josita ohjelmatoimisto ottaa siivunsa, maksaa palkkasivukulut ja tekee ennakonpidätykset, niin sitten ei mee vahvasti ...

edit: Äh .. en tarkoittanut esittäytyä parempana kuin oikeasti olen. Kyllä mä nuo hääkeikkahommat ja niiden palkanmaksun tiedän. Mutta aina jos mahdollista, niin mieluiten kunnon liksat ja niistä sitten kunnon verot. Niin - ja niillä verorahoilla jotain kunnollista aikaan! Mutta se on jo toinen juttu :)
_pexi_
07.11.2004 16:09:42
Me ei kai tässä maassa kukaan edes kuvittele tanssikeikoilla elävänsä. No, muutama bändi ehkä elättää itsensä, mutta muut kituuttavat huonolla palkalla ja raskailla työajoilla. Mä käyn päivätöissä ja vedän keikkaa viikonloppuna ja hyvin on toiminut tähän asti. Kaikki ovat tyytyväisiä.
Ukko
07.11.2004 16:43:33

EDIT: kuka tunnustaa saavansa suomalaisten keskipalkkaa? Minä en tunne ketään, jolla on palkansaajana noin hyvät tulot. Itse kyllä pääsen siihen, kun lasketaan keikkatulot ja päivätyöt yhteen. Saattaa jopa mennä välillä ylikin mutta...

Tota köh köh ... rakennus alan pätkätyöläisenä pääsen kyllä noille luvuille, siis ihan vain tällä yhdellä työnkuvalla. Eikä ole kuin polvet ja välillä selkä paskana. Mutta noista muusikoiden liksoista, tarpeeksi alas kun maksaja vedättää hintapolitiikkaa niin vastaan tulee raja jolloin yksikään itseään kunnioittava soittaja ei lähde keikalle ja jäljelle jää se halpa porukka. Sitten kansa itkee kun soittajat eivät osaa soittaa ja sen sellaista. Sitä saa mitä tilaa.
R.Syke
07.11.2004 16:50:10
Suomalaisen palkansaajan keskiarvo kk -palkka on n. 2300 euroa. Muusikoiden liiton liksalistan minimipalkka ravintolamuusikolle oli se n. 100 euroa / keikka (arkisin vähän alle, pyhänä ja aattona vähän yli). Ravintolamuusikon pitäisi siis keskiarvopalkkaan päästäkseen olla tuolla minimiliksalla keikalla 23 keikkaa / kuukausi. Joka kuukausi. Ei kuulosta kovin realistiselta, että joka kuussa olisi 23 keikkaa ...

-Vertaus on aivan älytön. Aivan sama kuin vertaisi yleistä minimipalkkaa palkansaajien keskiansioon.

Pitää verrata muusikoiden keskipalkkaa palkansaajien keskipalkkaan. Joku tolkku tuollaiseen mutu-matematiikkaan.
toyopet
07.11.2004 17:07:25
Puhuksää toyopet nyt jostain himmeistä liksoista? Mun mielestä sellaisista ei hirveesti kannata netissä retostella. Suomessa pitäis kuitenkin meidän kaikkien maksaa verot palkkatuloista. Tai jos puhut sellaisista palkkiosummista, josita ohjelmatoimisto ottaa siivunsa, maksaa palkkasivukulut ja tekee ennakonpidätykset, niin sitten ei mee vahvasti ...

edit: Äh .. en tarkoittanut esittäytyä parempana kuin oikeasti olen. Kyllä mä nuo hääkeikkahommat ja niiden palkanmaksun tiedän. Mutta aina jos mahdollista, niin mieluiten kunnon liksat ja niistä sitten kunnon verot. Niin - ja niillä verorahoilla jotain kunnollista aikaan! Mutta se on jo toinen juttu :)

Ai meinaatko noita meidän bändin hintoja? Ei tehdä pimeänä vaan ihan oman yrityksen kautta. Myynti on ollut tähän asti omasta takaa ja toivottavasti myös tulevaisuudessa. Ja kaikki näkyy verotiedoissa. Mutta tuleehan omastakin toiminnasta kuluja. Mutta siis tähän asti 500+matkat. Ja se pätee myös silloin, kun toimiston kautta joskus harvoin on keikkoja tullut. Se on tällä hetkellä meidän osuus.
TOimistohinnaksi 15% välityspalkkiolla meidän keskimääräinen matka huomioituna tulee reippaat 700?. Ehkä se on hiukan alakanttiin. Mutta omalla myynnillä ei tahdo enempi olla perusteita tässä vaiheessa mutta onpahan keikat sitten enempi sellaisia kuin haluaa eikä "perjantaina Rovaniemellä, lauantaina Turussa". Ja päivätyöt vielä tässä vaiheessa (ainakin vuodenvaihteeseen) päätoimena.
Jabe
07.11.2004 22:28:19

-Vertaus on aivan älytön. Aivan sama kuin vertaisi yleistä minimipalkkaa palkansaajien keskiansioon.

Pitää verrata muusikoiden keskipalkkaa palkansaajien keskipalkkaan. Joku tolkku tuollaiseen mutu-matematiikkaan.

OK. Joo. Mikäs sitten on muusikoiden keskipalkka?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)