Aihe: paljon puhuttu hengitys
1 2
Latnemitnes
11.09.2004 10:48:57
eli mitä mieltä ootte? miksi hengitystekniikoita/tapoja pidetään niin tärkeinä (sekä klassinen että "kevyt" laulu)? haluaisin vaan tietää kun ite en laulaessa käytä kuin paria pikku "kikkaa"..
Kärpäsruoska
11.09.2004 16:37:05
Miksikö? Koska ne helpottavat laulamista. Tekevätkö ne siitä paremman kuuloista? Riippuu siitä onko Timo Kotipelto vai Kurt Cobain hyvän kuuloista.
Kääntänyt takkini? tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi.
Ou Zei
11.09.2004 22:49:39

Riippuu siitä onko Timo Kotipelto vai Kurt Cobain hyvän kuuloista.

Näistä kahdesta ehdottomasti Kurt Cobain!
Reading makes a country great!
Cutter
12.09.2004 12:57:57
Miksikö? Koska ne helpottavat laulamista. Tekevätkö ne siitä paremman kuuloista? Riippuu siitä onko Timo Kotipelto vai Kurt Cobain hyvän kuuloista.

Jep, totta tämä. Ja kun laulaa oikealla tekniikalla, niin ei myöskään rasita ääntään niin paljon. Keho on instrumentti siinä kuin kitara ja klarinettikin. Ei kitarakaan kuulosta hyvältä jos sitä ei osaa soittaa. Minä jos kuka tiedän :)
"Avainrengas on kätevä pikku härveli, jonka ansiosta voit hukata kaikki avaimesi kerralla."
Mazah
12.09.2004 15:14:10

eli mitä mieltä ootte? miksi hengitystekniikoita/tapoja pidetään niin tärkeinä (sekä klassinen että "kevyt" laulu)? haluaisin vaan tietää kun ite en laulaessa käytä kuin paria pikku "kikkaa"..

Toiset pystyvät pitämään korkeaakin nuottia melkein minuutin ja toiset ei.
Mutta minä olen Kissanainen?
Timi
13.09.2004 20:10:19
Oli sitten "kevyt" laulu tai sitten ei,on helkutin tärkeetä että riittää palkeissa puhti,en tarkoita sitä,että pitäis vetää aina mahdollisimman paljon hapetusta koneeseen,vaan tasoittaa ilman saantia niin että ei tule kamalia henkäisyjä ja eikä ääni lopu tuskaiseen äännähdyksen,meinaa että mikki toistaa nämä kaikki ihan kiitettävasti.Kannattaa miettiä missä kohtaa voi vetäistä hapetusta eli jos on kamalan pitkä sanahirviömökellus,testaa riittääkö hönkä ilman paniikin omaista vinkaisua.Aikoinaan eräs laulunopettajar sanoi minulle,vaikka olenkin urospuolinen.Botne tulee pillusta,eli puserra ja anna kaikkesi,niin siinä se on.Avaudu!
wewwie
18.09.2004 14:32:31
kaikessa laulamisessahan hengitys on ihan pirun tärkeää, ilmaahan niihin äänihuulin puhalletaan. kyllä oikea hengitystekniikka on kaikissa tyyleissä tarkeä ja yleensä kaikki laulunopettajat kiinnittävät siihen paljon huomiota. koko homman ideahan on siis palleahengitys, eli ilma tuntuu menevän vatsaan ja selkään. ei ole edes vaikea oppia, itellänikään ei mennyt kovin pitkään. hyvä on osata.
Vapaa-aika on yliarvostettua
marke-
20.09.2004 11:35:12 (muokattu 20.09.2004 11:35:52)
Hengitykseen kiinnitetään mielestäni nykyään liikaa huomiota.Jopa laulunopettajien osalta. Oikeanlaisen hengitystekniikan perusteet on nimittäin erittäin nopeasti opittavissa. Jotkut osaavat sen jo luonnostaan.

Oikean hengityksen tunnistaa helposti siitä, että ihan luonnostaan vatsa pullistuu sisäänhengityksessä ulospäin. Olkapäät eivät kohoa. Niiden kohoaminen antaa elimistölle merkin, että keuhkot ovat täynnä ja näin elimistö sulkee kurkun. Kiinni oleva kurkku on aika fataalia laulamisen kannalta.

Toki syvähengitys on osattava. Muutamia syitä, mielestäni tärkeysjärjestyksessä.

1. Pinnallinen hengitystapa aiheuttaa kaulan/kurkun alueelle jatkuvaa jännitystä, syvähengitys ei, sillä tapa on luonnollinen.

2. Syvähengityksessä aataminomena on hiukan alempana kuin pinnallisessa hengityksessä, antaen kurkussa tilaa resonoinnille.

3. Oikean hengitystavan avulla on hyvin helppo ja nopea kontrolloida lauseissa ja sanoissa tarvittavan ilman määrää.

siinäpä jotain shittiä..
t:mä
No chiefs, all indians.
kvuoti
15.10.2004 00:30:12
Hengitykseen kiinnitetään mielestäni nykyään liikaa huomiota.Jopa laulunopettajien osalta. Oikeanlaisen hengitystekniikan perusteet on nimittäin erittäin nopeasti opittavissa. Jotkut osaavat sen jo luonnostaan.

Tästä mun täytyy olla sun kanssa eri mieltä. Laulunopettajana voin sanoa, että joillain tyypeillä menee todella pitkä aika siihen, että hengitys alkaa paikallistumaan oikeeseen osoitteeseen. Joillekkin se tulee tosi luonnostaan.

Syvähengitys, eli palleahengitys on ihmisen LUONNOLLINEN tapa hengittää, joten sen kaikki osaa "luonnostaan". Suurimmalla osalla ihmisistä on vain tullut esim. flunssan seurauksena pinnallinen rintahengitys, joka on vaan yleistynyt. Sen poisopetteluun siis toisilla kuluu kauemmin kuin toisilla. Hengitykseen ei TODELLAKAAn kiinnitetä liikaa huomiota. Siihen huomion kiinnittäminen vie pois jännityksiä yleensä myös kurkusta, joka aiheuttaa parempaa ja rennompaa ääntä.

:)
marke-
15.10.2004 21:04:42 (muokattu 15.10.2004 21:06:42)
Tästä mun täytyy olla sun kanssa eri mieltä...

Totuuden sanoja kerrot, mutta siltikin väitän, että hengityksen merkitystä korostetaan liikaa (edelleen, olen sitä mieltä, että toki se on osattava) ja sen oletetaan aivan liikaa ratkaisevan kaikki lauluongelmat.

Monella menee sormi suuhun, kun hengitys on kunnossa ja ääni on vieläkin kuin variksenpojalla konsanaan vaikka äänihuulet on terveet.
No chiefs, all indians.
Jarski
15.10.2004 21:42:57
hmm...mielestäni tämä hengityksen korostus ei voi missään nimessä olla liiallista puhuttaessa laulamisesta. Laulaminen on itseasiassa hengittämistä - huokaamista ja ilman ohjaamista. Mitä rennompana kaulan ja niskan lihakset laulajalla ovat, sitä "vapaammin" ilma pääsee liikkumaan ja muodostamaan ääntä. Laulajan tuleekin pyrkiä harjoittelussaan karsimaan näitä "esteitä" ilman tieltä. Jos hän siinä onnistuu, ovat tulokset yleensä hyviä!
työtä vain, ei huvia lain, se Jarskia kismittää ain
kvuoti
20.10.2004 00:17:52
Monella menee sormi suuhun, kun hengitys on kunnossa ja ääni on vieläkin kuin variksenpojalla konsanaan vaikka äänihuulet on terveet.

Olen kyllä siitä eri mieltä, että ei voi olla variksen pojan raakkuumista ääni, jos pystyy tuottamaan hyvää ja tasaista fonaatiota. Silloin nimittäin äänihuulien työskentely helpottuu niin, että ei pysty raakkumaan oikein mitenkään.

Mitä sitten fonaation jälkeen, niin sittenhän tullaan siihen paljon puhuttuun sijoittamiseen ja ääniväylässä äänen muodostamiseen. Kyllä on totta, että myös hyvän hengityksen lisäksi pitäisi pystyä tämä hallitsemaan, niin että siitä äänestä saadaan semmoista tiukkaa soivaa soundia, ettei ääni vuoda pahemmin.

Yleensä kuitenkin olen nähnyt niin, että sijoitus onnistuu laulajalta, mutta hengitys on päin v..... ja sen takia tulevatkin suurimmat ongelmat. Huono sijoittaminen ei sensijaan johda nähdäkseni niin pahoihin ongelmiin kuin huono hengitystekniikka.

Ja sitäpaitsi, oletko nähnyt kenenkään hyvän hengittäjän mutta "raakkujan" äänihuulia, joten voitko olla varma, että ongelma ei ole siellä? :P
Nalle Puh
06.11.2004 21:18:38
"Syvähengitys, eli palleahengitys on ihmisen LUONNOLLINEN tapa hengittää, joten sen kaikki osaa "luonnostaan" "

Hmm...syvähengitys ei ole pelkästään palleahengitystä, vaan PALLEA, KYLKIVÄLI, SOLISLUU hengitykset muodostavat yhdessä syvähengityksen ja tämän hengitys tavan pitäisi olla ihmiselle luonnollinen mutta sivistyksen tuomien kiireiden takia tämä on jäänyt kauan kauan aikaa sitten UNOHDUKSIIN :( Miehet käyttävät enimmäkseen luonnolisesti PALLEAHENGITYSTÄ ja NAISET käyttävät pääsääntöisesti SOLISLUUHENGITYSTÄ jos ihmiset oppisivat hengittämään oikein niin monet monet psyykkiset sekä fyysiset vaivat katoaisivat maapallolta iäksi!!

lauluun ei tule käyttää syvää hengitystä vain ainoastaan pallea, vatsahengitystä miksi ikinä sitä kutsutaankin eli hengitä syvään ja kuvittele että vatsasi täyttyy ilmalla (tietysti ei oikeasti täyty vaan pallean liike saa sen pullistumaan, ilmahan on keuhkoissa) jätä se ilma "vatsaasi" tunnet pienen "välyksen" mahassasi (jos teet oikein) onneksi olkoon olet muodostanut "tuen" pidä myöskin se ja ei muuta kuin alat vetään rioketti rollia ;)

kaikille tämä ei ole yksinkertaista joillekkin on...
Siihen en ota kantaa onko hengitystekniikka liikaa korostettu mutta on se kuitenkin Huom! vain yksi peruspilareista.

Olen Joogannut vuosia ja jo senkin puolesta olen perehtynyt TODELLA hyvin hengitykseen ja sen vaikutuksiin ja myöskin huomannut että jotkin jooga liikkeet ovat pahasta laulamiselle (tenori sellaiselle, muille tyyleille ei väliä)
Nalle Puh
07.11.2004 22:50:44
"ja ei muuta kuin alat vetään rioketti rollia ;) "

kato pentele mullahan tuli keksittyä uusi musiikkityyli buahhaahhaaa!!!!
Jarski
13.11.2004 22:16:33

Olen Joogannut vuosia ja jo senkin puolesta olen perehtynyt TODELLA hyvin hengitykseen ja sen vaikutuksiin ja myöskin huomannut että jotkin jooga liikkeet ovat pahasta laulamiselle (tenori sellaiselle, muille tyyleille ei väliä)

Hyvä kirjoitus kaiken kaikkiaan! Voitko tarkentaa tätä joogan vaikutusta tenorityyppiselle äänelle?
työtä vain, ei huvia lain, se Jarskia kismittää ain
Nalle Puh
15.11.2004 14:31:09
"Voitko tarkentaa tätä joogan vaikutusta tenorityyppiselle äänelle?"

Jeps! Eli joogassa on paljon liikkeitä missä hengitetään todella "ahtaassa" tilassa tällöin keuhkoihin tulee kova paine, samalla hengitys muuttuu väkisin solisluu hengitykseksi...tässä asennossa yleensä ollaan 5-25 hengityksen verran riippuen liikkestä, näitä liikkeitä on sarjoissa useita ja keuhkojen yläosaan vaikutus on todella kova...jos harjoitan joogaa vaikkapa neljä kertaa viikossa ja menen laulamaan niin hyvän "tuen" saaminen on sen jälkeen todella vaikeata, en edes saa laulamisella selkääni kipeäksi mitä joskus onnistun saamaan hyvän harjoituksen jälkeen, se on merkkinä siitä että laulat täysin oikein...voi kuulostaa hassulta ;) mutta tuki on niin vahva että tuntuu pienissä nikaman välisissä lihaksissa asti (mm.erector spinae iliaca) varsinkin korkeita ääniä vedettäessä. Olen jättänyt joogassa nuo "ahtaat" liikkeet väliin ja olen huomannut sen parantavan vaikutuksen ääneen...
__
Nalle Puh
15.11.2004 14:42:50
tuohon lisään vielä sen että tenori äänellä laulettaessa tuen merkitys ja samalla voima on ihan toinen mitä kevyen musiikin laulamisessa...kevyessä musiikissa hyvän rintatuen merkitys on sitä vastoin ehkäpä vielä isommassa asemassa kuin oopperassa
Tästä hyvänä esimerkkinä Tangon kuningas Olavi Virta ;)
Sunna
23.12.2004 21:25:30

Siksi että ääni ei mene pilalle/lähde.
On myös helpompaa, eikä tule kurkku kipeäksi.
Usko pois, että palleastakin lähtee kunnon mörinät.
Souleye
24.12.2004 16:39:45
Juu Ja sen lisäks että kunnon hengityksellä lähtee mörinät ni väitän että kunnon tekniikalla lähtee parhaat mörinät:D
"free your mind and ass will follow"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)