Aihe: Toimiva bassokaappi?
1 2
esco
24.01.2003 01:33:57
Kysytäänpä vähän kokeneemmilta..
Elikkäs Minkälaista kaappia suosittelette 100W nupille
Tyylinä on mieto rock ja bassona jammun aktiivi 5-kielinen
olen lähinnä kattellut Laneyta ja hartkea mutta ilman sen kummempaa pohjaa bassokamoista on paha lähteä vertaamaan..Kiitokset mielipiteistä..
esco
Prowleri
24.01.2003 02:06:34 (muokattu 24.01.2003 02:12:14)
Tuolla wattimäärällä ei kyl mielettömiä rokkailla, suosittelen vilkuilemaan sellaista jossa on spekseinä 4ohm ja mahdollisimman suuri herkkyys eli sensivity eli merkintänä Db 1W 1M tai Db/W/M tai vastaavaa. Yleensä tuo herkkyysarvo on jotain 95-105 väliltä.

Yksi edullinen vaihtoehto voisi olla vaikkapa Peaveyn 115BVX jota saa 4ohm versiona, tosin herkkyydestä en ole tietoinen.

Varmaankin kannattaisi vielä säästellä jokunen taaleri ja hankkia tehokkaampi nuppi kaapin kera, tai ehkä tehokkaampi combo.
Njän njän njän njää, njän njää, njännä nää njännjännjää. -Absoluuttinen Nollapiste: Harhailua Maastossa

24.01.2003 10:31:24
olen lähinnä kattellut Laneyta ja hartkea mutta ilman sen kummempaa pohjaa bassokamoista on paha lähteä vertaamaan..Kiitokset mielipiteistä..

Jos kyseessä on putkinuppi niin eiköhän sen teho riitä normaalikeikoille?

Ja kaappina ainoa oikea on 8x10´´ rantasauna Ampeg kyllä lähtee......
"Lauluni tulevat jostain tuolta siniseltä taivaalta" Unto Mononen
esco
24.01.2003 14:52:14
Aha no sitten suosituksia saa antaa myös noista
nupeista..
Minkäslaisilla yhdistelmillä olette itse tulleet toimeen?
Rahaa ei tietenkään ole liikaa käytettävissä, et jotain
kohtuu hintatasoa mielellään
esco
hemmo
24.01.2003 15:23:41

Mulla on ikivanha Yamaha 100 W-bassonuppi, jonka keralla oli ennen 1x15 kaappi Richard Allenin 250 W-ämyrillä, ja nyttemmin 1x12 laulukaapista väsätty 150 W bassoämyri. Aina on hööki riittänyt. Se on kaiuttimen herkkyydestä ja kaapin rakenteesta kiinni.

Mulla on myös Rolandin 100 W 1x15 Super Cube ja Gallien-Kruegerin 150 W 1x12-pikkucombot, jolla olen myös pärjännyt ei-niin-kovaäänisten runpalien ja kitaristien kanssa. Gallien-Kruegerissa ei kyllä ole hirveästi bassotoistoa, mutta muuten se on loistopeli.

Ampegin 8x10 rantasauna on toki hiton hyvä, jos roudarit kantaa. Mulla on huono selkä. Pakko tyytyä kevyisiin laitteisiin.
Pallisti
25.01.2003 15:27:28

Ampegin 8x10 rantasauna on toki hiton hyvä, jos roudarit kantaa. Mulla on huono selkä. Pakko tyytyä kevyisiin laitteisiin.

Jos joku mulle sellasen ampegin ostaisi, niin kantaisin sen vaikka Ivaloon repparissa ja takas Tallinnan kautta ale lekan kanssa..
Täysii ja ihan vi*un nopee.. www.collarbone.tk
Dumb
25.01.2003 20:25:06

Onkos porukoilla muuten kokemuksia Trace Elliotin (vai miten lie kirjoitetaankaan) vahvistimista? Mulla ei ole bassovahvistinta ostettavana, mutta ajattelin vaan lisätä yhden merkin keskusteluun. 8-)
baz
26.01.2003 03:22:01
Onkos porukoilla muuten kokemuksia Trace Elliotin (vai miten lie kirjoitetaankaan) vahvistimista? Mulla ei ole bassovahvistinta ostettavana, mutta ajattelin vaan lisätä yhden merkin keskusteluun. 8-)

jep. monta vuotta olen sellaisella soittanut. Nuppi oli joku AH500 tai AH350 ja kaappina perus 4X10". Erittäin hyvät kamat. Soundia pystyi muokkaamaan 12-kaistaisella +/- 15db:n EQ:lla varsin hyvin ja muutenkin kaikki pelasi mainiosti. ei siinä tietenkään putkilaitteille ominaista lämpöä ollut, mutta omassa sarjassaa erittäin hyvä setti.

trace-elliot on kuulemma vaihtanut omistajaa hiljattain ja pahat kielet sanovat uusien trace elliottien laadun laskeneen männävuosista. omia kokemuksia tästä ei ole mihinkään suuntaan koska omat kamani olivat vielä niitä "vanhoja hyviä" ;-)

tracen alkuperäiset insinöörithän perustivat lopputiliensä jälkeen oman Ashdown Engineering-firman joka tuottaa erittäin hyviä bassovahvistimia tällä hetkellä. niitä voin lämmöllä suositella. erityisesti 300 ja 400W 2x10" komboja, joissa hyvä soundi, riittävä teho ja kohtuullinen roudattavuus ovat mainiossa balanssissa.
Pallisti
26.01.2003 12:07:38

tracen alkuperäiset insinöörithän perustivat lopputiliensä jälkeen oman Ashdown Engineering-firman joka tuottaa erittäin hyviä bassovahvistimia tällä hetkellä. niitä voin lämmöllä suositella. erityisesti 300 ja 400W 2x10" komboja, joissa hyvä soundi, riittävä teho ja kohtuullinen roudattavuus ovat mainiossa balanssissa.

Joo.. Minulta löytyy sellanen Ashdownin 130w combo. Potkii ihan kiitettävästi ja eq on kattava. Asdownin mallistosta puuttuu valitettavasti sellanen combo, jossa olisi 15"+pilli. Jos sellanen löytyis, niin mulla semmonen salettiin olis..
Soppe
18.02.2003 20:49:44
Minä suosittelen käytettynä ostamista, elektroniikka kun ei niin hirveästi vanhene. Itsellä on 400w Peavey nuppi+kaappi -yhdistelmä vuosimallia miekka&kivi (true vintagekamaa).
Paremmat saundit olen siitä saanut kuin esim. Hartkeista ja maksoi vaivaiset 3000 mk.
Kannattaa siis katsella käytettyjä ja jos säkä käy niin voi saada halvalla jotain todella laadukasta.
I will choose a path that's clear, I will choose freewill.
Le Haba
18.02.2003 21:30:28
Voi olla ettei 100W riitä sytyttämään rantasaunaa kunnolla. Mulla on kaksi rantasaunaa. SVT:n perässä ne yhtäaikaa saa aikaan äärettömän mahtavan mökän :-)
Teijo K.
18.02.2003 23:43:57

Jos teillä on hyvät PA kamat niin 100w nuppi ja vaikkapa 4*10 SWR kaappi riittää hyvin. Yleisölle basso tulee kuitenkin PA kamoista. Mutta jos soitat pelkällä bassovahvistimella tarvitset lisää watteja. Nyrkkisääntönä on että neljä kertaa enemmän kuin teidän kitaristillanne on. Jos haluat että bassokin kuuluu.
jonttu
19.02.2003 07:59:37
Minä suosittelen käytettynä ostamista, elektroniikka kun ei niin hirveästi vanhene. Itsellä on 400w Peavey nuppi+kaappi -yhdistelmä vuosimallia miekka&kivi (true vintagekamaa).
Paremmat saundit olen siitä saanut kuin esim. Hartkeista ja maksoi vaivaiset 3000 mk.
Kannattaa siis katsella käytettyjä ja jos säkä käy niin voi saada halvalla jotain todella laadukasta.

Joo joo! Peaveyn vanhat (olikossenyt) Mark II-nupit ovat ainakin todella hyviä vahvistimia! Ja nykyään niitä saa ihan mikkihiiri-hinnoilla!
Pallisti
19.02.2003 11:33:46
BTW, kun jollain oli semmonen 8x10 ampeg, niin saako siitä ruuvailtua hyviä peukkusoundeja? Olen pari kertaa testaillut pikaseen ja perussoundit oli ainakin ihan kipeen hyvät. Eipä mulla kyllä massee sellaseen ole, mutta kunhan kiinnostaa.
baz
19.02.2003 14:15:17
BTW, kun jollain oli semmonen 8x10 ampeg, niin saako siitä ruuvailtua hyviä peukkusoundeja? Olen pari kertaa testaillut pikaseen ja perussoundit oli ainakin ihan kipeen hyvät. Eipä mulla kyllä massee sellaseen ole, mutta kunhan kiinnostaa.

Saa ruuvailtua erittäin tiukat peukkusoundit. 8X10 on osoittautunut hämmästyttävän monipuoliseksi IMO.
Pallisti
19.02.2003 14:58:38

Saa ruuvailtua erittäin tiukat peukkusoundit. 8X10 on osoittautunut hämmästyttävän monipuoliseksi IMO.

Mikä läppä toi "IMO" on? kaikki tykittää sitä joka tekstiin, eikä mulla ole siitä mitään hajua.
Cornflake
19.02.2003 17:01:13
Pallisti:
Mikä läppä toi "IMO" on? kaikki tykittää sitä joka tekstiin, eikä mulla ole siitä mitään hajua.

WTF! On jäänyt lyhenteet pimentoon!?

'In My Opinion'. Joskus näkee jopa lisättävän IMHO, jossa H on 'Humble'. eli 'Minun nöyrä mielipiteeni on...'

Yksi hyödyllinen mesta jos ei tiedä ja kokee hieman vaivautuneeksi kysyä, on Google http://www.google.fi/search?hl=fi&a … amp;btnG=Google-haku&lr=lang_fi

Googlen ekasta linkistä http://www.appelsiini.net/cyberhome/abc/irc_lyhenteet.html näyttäisi löytyvän suht kattava sanastokin näille nettilyhenteille.

p.s kannattaa käyttää harkiten. Esmes LOL yms. ovat kärsineet aika rankan inflaation...

n/s. Billy Idol - L.A Woman
No ei se nyt niin justiinsa ole...
Pallisti
19.02.2003 19:27:17
Pallisti:

WTF! On jäänyt lyhenteet pimentoon!?

Joo kiitti. Ton WTF-lyhenteen melkein osaankin jo ihan itse päätellä ;)
onde
23.02.2003 00:05:58 (muokattu 27.02.2003 23:47:26)

Näin maallikkona voisin tosiaan suositella em.Peaveytä tai käytettynä jotain Hartken 4x10 XL. Riippuu tietenkin paljonko fyffee on käytettävissä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)