Aihe: Venäläinen haitari
1
tlevis
04.11.2004 11:35:08
Tulipa huudettua itseleen tällainen haitari (kun halvalla lähti)

http://www.huuto.net/auctionimages/ … 71ebb3474b5cf5940491e824a8-orig.jpg

Mistä voisi saada lisätietoa tällaisen soittamisesta (kirjoja, linkkejä, muita vinkkejä??)
- onkiva mies on kiva mies -
kivi
07.11.2004 12:32:46 (muokattu 07.11.2004 12:36:11)
äkikseltään uskoisin että aika hankala lähtee liikenteeseen 2 rivisellä ryssä-haitarilla. Järjestelmä ei ehkä vastaa "suomalaista" järjestelmää. Tosin en 2-rivisistä niin paljon tiedä. Mutta enpä olisi moista peliä ristikseni ottanut ennen kuin olisin kysynyt joltain pelimannilta.

Väliäkö hällä. Sormitus sointupuolella ei tosiaan liene sama kuin suomalaisissa, mutta jos tarkoitus on soitella saaristolaisvalsseja juhannusyönä, ja mahdollisesti joskus jonkun session mausteena... ei järjestelmän erilaisuus varmaan haittaa, jos ei Kultaista Harmonikkaa lähde tavoittelemaan. Soitin on kuitenkin vain soitin; jos se ei oo se ykkössoitin (jossa pitäis oikeasti pyrkiä olemaan hyvä), niin jonkinlainen omatarvetaito on aina saavutettavissa.

Neuvosto- ja venäläisiä haitareita saa halvalla. Senkin takia nitä on ihan kiva opetella soittamaan.

Varsinaisesta logiikasta saa joku muu puhua. Minen noista mitään tiedä, ja oma neuvostoharmonikkani on maannut jo kymmenen vuotta äidin vintillä.

Hiltsi sai muuten multa pitkän miinuksen venäläisistä käyttämästään sanasta. Joku roti lappeenrantalaisellakin.
:-(
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
hiltsi
07.11.2004 16:19:47
Hiltsi sai muuten multa pitkän miinuksen venäläisistä käyttämästään sanasta. Joku roti lappeenrantalaisellakin.
:-(

Noh.. ehkä tota sanaa pitäs välttää.. Itselläkin on pari venäläistä kaveria täällä ja oikein asiallisia ihmisiä ovat he, eikä mulla mitään sen kummempaa hampaankolossa ole kyseistä kansakuntaa vastaan.

Tuosta haitarista vielä.. soittaminenhan on aina jokatapauksessa loistava asia ja upea harrastus soittipahan mitä tahansa. Mutta suomalaisellakin järjestelmällä kaksi rivisiä saa kai ihan kohtuu hintaan. Varsinkin jos joltain oppia lähtee hakemaan niin ehkä silloin järjestelmällä on väliä. Bassopuolella tosiaan on varmaan moniakin eri järjestelmiä 2-rivisille, diskantista en sen enempää edes tiedä. Joskus olen parilla pelillä kokeillut soittaa mutta järjestelmä asiaa en ole miettinyt pätkääkään. Soitin on jokatapauksessa ihan eri soitin kuin 5-rivinen.
tlevis
08.11.2004 18:27:44
Ihan omaksi ilokseni siis ostin, enkä aio kitaran soittoa hylätä. Kyllä siitä jo jonkilaisia riitasointuja olen saanut aikaan..

Btw, maksoi muuten 36€
- onkiva mies on kiva mies -
vanhami
09.11.2004 12:45:05
Moikka

Anteeksi vaan, mutta seuraavat kommentit voivat aiheuttaa närästystä.

Mulla oli parikin tuollaista tyyliina "sain-kavereilta-kun-niille-ei-mitään-käyttöä-ollut-ja-kuvittelivat-että-niillä-jotain-tekee"

Yritin tosissaan löytää niistä jotain järkevää, mutta en onnistunut. Lopputulos on se, että ne on tehty etupäässä matkamuistoiksi. Mitään ainakaan järkevää skaalaa mä en niistä löytänyt, saatikka sitten virettä, viritys oli jotain maan ja kuun väliltä. Luulin, että niistä löytyis esim c skaala. Nope, ei ollut. Ehkä skaala on sitten arabialainen, ei muuten mikään ihme sekään. Eli et pysty vetään edes duurivalssia jurrissa juhannusnuotiolla. Sopivin käyttö noille on ollut aikoinaan viinan salakuljetus. Palkeet irti, kielipenkit Astorian roskapönttöön ja stolichnayaa täyteen.

Ainoa käyttö voisi olla ihan omien biisien säveltäminen.

Mika
kivi
11.11.2004 00:34:45
Sopivin käyttö noille on ollut aikoinaan viinan salakuljetus. Palkeet irti, kielipenkit Astorian roskapönttöön ja stolichnayaa täyteen.

Eipä toiminut. Kun omaa sirmakkaa rajan yli tuotiin vuonna 1976, tulliupseeri rassas rautalangalla sisältä, ettei oo mitään siellä piilossa.

Saattaa tietysti olla, että myöhemmin laatu laski vielä alaspäin, tai ettei Berjoska-hanureita ollut tarkoitettukaan soitettavaksi. Ei mun "Moskovan olympialaiset" -maniskaanikaan ollut.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
ekikoo
09.06.2006 11:29:22
Nosto. Noudin mummolan vintiltä wanhan Velivenäläisen haitarin, ja olen itse saanut jopa yhden rivin soinnut selville. Mustia nappeja on kuudessa rivissä , jokaisessa kaksikymmentä. Itse en ole löytänyt minkäänlaista 'karttaa' josta tällaisen haitarin soinnut näkisi, vai onko sellaisia edes olemassa? Jos on niin voisiko joku linkittää?
...ja kyllä, luet juuri allekirjoitustani.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)