JPQ 05.11.2004 05:23:05 | |
---|
Onko tampereella päin studiota jossa olisi analogi synia ? ja jotkut digitaali legendatkin kelpaa toki.(esimerkit niistä uupuvat nyt..) Saisikohan mistään studiosta mukana kulkevaa dattia vuokralle ? tai mistä muualta tuollaista voisi kysyä? Antaisitko jonkun samplata laitteita jos pitäisit itse tuollaista studiota ? (tietysti niin jos samplaus vie 4tuntia niin samplaaja maksaisi neljästä tunnista tyyliin.) |
Juho L 05.11.2004 16:34:01 | |
---|
Antaisitko jonkun samplata laitteita jos pitäisit itse tuollaista studiota ? (tietysti niin jos samplaus vie 4tuntia niin samplaaja maksaisi neljästä tunnista tyyliin.) Noihin muihin en osaa sanoa mitään, mutta tähän hommaan tulee kyllä halvemmaksi ostaa sample-CD:tä ja vieläpä säästyy patchien kokoamiselta, nauhoitusten pilkkomiselta, jne. |
mr.bungle 05.11.2004 17:17:46 | |
---|
Onko tampereella päin studiota jossa olisi analogi synia ? ja jotkut digitaali legendatkin kelpaa toki.(esimerkit niistä uupuvat nyt..) Saisikohan mistään studiosta mukana kulkevaa dattia vuokralle ? tai mistä muualta tuollaista voisi kysyä? Antaisitko jonkun samplata laitteita jos pitäisit itse tuollaista studiota ? (tietysti niin jos samplaus vie 4tuntia niin samplaaja maksaisi neljästä tunnista tyyliin.) Mun on ite pitkään pitäny mennä Rockwallille samplaan hammondeja. Kun samplais jokaisen äänikerran erikseen vibraatoilla ja ilman, ja perkussiot myös, niin hyvään sampleriin sais b4:sta paremman hammondiemulaation. Joku leslie-efekti vielä perään, tai aito lepa. Rhodesin tein jo, bravuurina on release-noiset, joita ei oo juurikaan otettu valmiissa saundipankeissa huomioon. Mutta ei, en tiedä Tamperelaisista analogisyntikoista. Mä joskus kyselin täällä käyttäjiltä sampleja analogisynien oskillaattoreista ilman filsuja, eri korkeuksilta. Ei herunut, mutta sittemmin löysin niitä Yamahan a3000 -natiiviformaatissa ampfea.orgista ja tein mukiinmenevät emulaatiot moogista, oberheimista ja tb303:sta (huono tuli, tarttis -18db/oct filsun). ja tämä on siis totuus |
mr.bungle 05.11.2004 17:18:32 | |
---|
Noihin muihin en osaa sanoa mitään, mutta tähän hommaan tulee kyllä halvemmaksi ostaa sample-CD:tä ja vieläpä säästyy patchien kokoamiselta, nauhoitusten pilkkomiselta, jne. Pöh, puolet synistin huvista on tehdä saundeja, senhän takia meillä nämä pömpelit on. Muut ostakoon pianon tai rhodesin. ja tämä on siis totuus |
Juho L 05.11.2004 17:39:43 | |
---|
Pöh, puolet synistin huvista on tehdä saundeja, senhän takia meillä nämä pömpelit on. Muut ostakoon pianon tai rhodesin. Jos mennään studiolle, niin eipä siinä paljoa ehdi räplätä (ellei sitten halua maksaa itseään kipeäksi, jolloin olisi edullisempaa hankkia syntikka itse). Kiirellä joutuu tekemään ja lopputuloksena on yleensä huonompaa materiaalia mitä sample-CD:illä. |
kurmo 05.11.2004 17:45:41 | |
---|
Kun samplais jokaisen äänikerran erikseen vibraatoilla ja ilman, ja perkussiot myös, niin hyvään sampleriin sais b4:sta paremman hammondiemulaation. Joku leslie-efekti vielä perään, tai aito lepa. Itse asiassa jo ihan perus-analogiurun vibrato-soundien menestyksekäs samplaaminen on hivenen karvaista puuhaa, saati sitten Hammondin. Syy ilmentynee, kun vilkaiset tuolta määritelmä-FAQ:sta sen toimintaperiaatteen. "En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy |
maza 05.11.2004 18:11:53 | |
---|
Lisäks Hammondista pitäis samplata jokainen kosketin jokaiselta äänikerralta, foldbackin sun muiden takia. |
mr.bungle 05.11.2004 19:16:23 (muokattu 05.11.2004 19:16:52) | |
---|
Itse asiassa jo ihan perus-analogiurun vibrato-soundien menestyksekäs samplaaminen on hivenen karvaista puuhaa, saati sitten Hammondin. Syy ilmentynee, kun vilkaiset tuolta määritelmä-FAQ:sta sen toimintaperiaatteen. En minä näe kovin suurta ongelmaa jos samplattava pätkä on tarpeeksi monen vibraattosyklin pituinen. Jos ei muu auta niin crossfadeuttaa loopin. Hammondin samplaamisessa on se kiva puoli, ettei velocitylayereistä tarvitse välittää. Ne on yleensä se suurin kompastuskivi. Suurin ongelma on perkussiot, ne kun eivät toimi niin yksinkertaisesti kuin voisi olettaa, vaan ovat tietyllä tavalla monofonisia. ja tämä on siis totuus |
mr.bungle 05.11.2004 19:18:29 | |
---|
Lisäks Hammondista pitäis samplata jokainen kosketin jokaiselta äänikerralta, foldbackin sun muiden takia. Jep. Onkohan äänikertojen saundissa kovin paljoa eroaväisyyksiä, vai riittääköhän jos samplaa yhden äänikerran, ja toteuttaa foldbackin ohjelmallisesti. ja tämä on siis totuus |
Jos mennään studiolle, niin eipä siinä paljoa ehdi räplätä (ellei sitten halua maksaa itseään kipeäksi, jolloin olisi edullisempaa hankkia syntikka itse). Kiirellä joutuu tekemään ja lopputuloksena on yleensä huonompaa materiaalia mitä sample-CD:illä. Mutta jos nauttii siitä saundien tekemisestä, ja katsoo että musiikki on originellimpaa kun saunditkin on omasta takaa. ja tämä on siis totuus |
Juho L 05.11.2004 19:23:23 | |
---|
Mutta jos nauttii siitä saundien tekemisestä, ja katsoo että musiikki on originellimpaa kun saunditkin on omasta takaa. Niin olisi syytä ostaa se analogi, eikä suinkaan samplata. |
mr.bungle 05.11.2004 20:36:40 | |
---|
Niin olisi syytä ostaa se analogi, eikä suinkaan samplata. Maksaa piljoona, jäädä ilman midi-ohjautuvuutta ja palkata neekeriorja kantamaan se vekotin keikalle, jossa se tekee tenät eikä toimi? ja tämä on siis totuus |
SLTe 05.11.2004 21:45:10 | |
---|
Maksaa piljoona, jäädä ilman midi-ohjautuvuutta ja palkata neekeriorja kantamaan se vekotin keikalle, jossa se tekee tenät eikä toimi? No kato - alat päästä jyvälle. Suoraan sanoen, tuo MIDI-ohjautuvuus tuollaisissa soundeissa on aika marginaalinen lisä. Jos vintagelaite on käytössä, niin ulospäin sen toteutus on helpompi tehdä retrofit:tinä. Mutta siis... Jos halvalla pitää musiikki tehdä, niin Akai:t ja Emu:t kehiin. Jokaisen urun äänikerran samplaus ei tuo täydellistä onnea, koska soundin uudelleenkasaaminen tuottaa ongelmia. Jos jokainen sample ei ole _täsmälleen_ vaikkapa sen 1000 sykliä vaan +/- jotain, alkaa ääneen tulla "koorusta", eli taajuussisältö huojuu samplen tahtiin. Tämä ei yleensä ole tarkoitus, koska sample alkaa kovasti pinottuna kuulostaa suttuiselta. Edellä mainitusta syystä Leslien samplaaminen tuon päälle vain lisää ongelmia, joten samplattu Hammond on aina vähän kankea ratkaisu. (Vaikka mm. Emu:n urkumoduulia onkin kehuttu - siinäkin parhaat soundit lienevät samplattuja yhdistelmä-äänikertoja, eikä yksittäisistä kasattuja.) Kyllä sille on muitakin kuin nostalgiasyitä, miksi Hammond(kloon)it maksaa niin hirveästi. Lesliestä vielä - satuinpa pääsemään 80-lukuisen transistoriurun omistajaksi. No - äänethän on ihan hirveät, luulisi. Eipäs olekaan: mieluummin soitan sitä kuin Hammond-soundilla Hughes&Kettner Tube Rotosphere:n läpi.. :-) Makuja on moneen lähtöön... |
maza 06.11.2004 11:00:19 | |
---|
Jep. Onkohan äänikertojen saundissa kovin paljoa eroaväisyyksiä, vai riittääköhän jos samplaa yhden äänikerran, ja toteuttaa foldbackin ohjelmallisesti. Ns. taperingillä on vaikutusta; käytännössä sama tonewheel voi soida eri voimakkuudella eri kohdista koskettimistoa. Tuonkin tietysti saisi volyymillä säädettyä. Ja single-trigger-perkussio ei kyllä ole mikään kovinkaan hankala toteuttaa. Ideahan on siis se, että perkussio toimii (ts. tässä hommassa varmaan envelope trigataan) ainoastaan, mikäli muita koskettimia ei ole painettuna pohjaan. Tuo löytyy monestakin synasta, mm. Motifista (olin positiivisesti yllättynyt). |
kurmo 06.11.2004 14:48:16 | |
---|
En minä näe kovin suurta ongelmaa jos samplattava pätkä on tarpeeksi monen vibraattosyklin pituinen. Jos ei muu auta niin crossfadeuttaa loopin. No, sittenpä näet :-) Kas kun tuossa tulee sellanen vänkä ongelma, etteivät tonewheelit ole suinkaan synkronissa toisiinsa nähden, ja vibratoskannerikin on kitkakytkimen takana, joten koko roska "elää" pikkasen käydessään. "En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy |
teroyk 10.11.2004 16:04:43 | |
---|
Antaisitko jonkun samplata laitteita jos pitäisit itse tuollaista studiota ? Täh siis pilata analogisten ainoan hyvän puolen muuttamalla soundit digitaalisiksi...ei ymmärrä :) Tosin mulla vois olla sun käyttöön myytäväksi 24-bit DAT, että saisit edes vähän analogisten dynamiikkaa... |