Aihe: Lauluääni ala Kurt Cobain, Chris Cornell etc.
1 2
Spewed
03.11.2004 06:24:07
Eli, mikä on laulutekniikka, jotta saa lauluääneensä tuon niin himoitun rock-käheyden. Itellä tuppaa ongelmana olemaan se, että kun sitä käheyttä tuo ääneensä (kurkun avulla), peruslauluääni kärsii ja vaimentuu. Pidemmän päälle kurkkua arastaa = tekniikka ainaskin väärä. Missä lie vika? Mikä on oikea tekniikka muodostaa tuo ns. viskibassoefekti? Onko tähän mitään treenejä/niksejä?
Locrian
03.11.2004 09:42:41
Odotellaas oikeiden laulajien kommentteja mutta alkuun todettakoon, että esimerkiksi Cobainilla oli todellisia ongelmia pitää äänensä kondiksessa.Mies veti ns. "väärin" ja kuulosti sitäkautta itseltään.Cornellin äänessä on mun mielestä kanssa sellaista kireyttä mitä tulee väärästä tekniikasta.
-"I eat pieces of shit like you for breakfast!"
-"You eat pieces of shit for breakfast?"
-Happy Gilmore
Krice
04.11.2004 23:29:24

Ei kai kannata alkaa laulamaan muulla kuin omalla tavalla, sehän on ihan onttoa matkia jotain "käheää" ääntä.
Stain
05.11.2004 15:23:10
Käheyden saa ääneensä samalla tavalla kuin Cobain eli vetämällä mahdollisimman paljon viinaa, röökiä ja huumeita sekä rääkymällä mahdollisimman väärällä tekniikalla. Käheys viestii aina siitä, että äänihuulissa on jotain häikkää.

+Yskänlääke.

No tuskinpa nuo paljoakaan vaikuttivat Cobainin ääneen, terveyteen tosin. Hän oli vain niin hyvä laulaja. Karjuminen tietysti kuuluu asiaan jolloin ääni yleensä "menee ruvelle", tai sitten ääni häviää kokonaan.

Vuonna -94 Cobainilla oli vähän väliä kurkkutulehduksia, johtuen väärästä laulutavasta. Että siitä vaan.
Myytävänä iso pino lukion oppikirjoja Kuopiossa! Laita pikaviestiä jos tarvitset jonkun kirjan.
Spewed
06.11.2004 05:44:01
Taiteen vuoksi on uhrauduttava.
Elämä on heviä. ,,/
depe
11.11.2004 18:25:32
Eikös Kurt ihan määrätietoisesti kehittänyt lauluääntään tuohon suuntaan? Tai näin olen antanut itseni ymmärtää. Sitä en tiedä, että miten herra lopputulokseen pääsi.
Ilman hauskaakin voi olla alkoholia.
Stain
13.11.2004 12:46:59
Eikös Kurt ihan määrätietoisesti kehittänyt lauluääntään tuohon suuntaan? Tai näin olen antanut itseni ymmärtää. Sitä en tiedä, että miten herra lopputulokseen pääsi.

Joo, kyllä Kurt taisi huutaa äänensä piloille. Aika monen vuoden -89 keikan alussa Cobain huutaa mikkiin niin kauan että ääni menee ruvelle.
Myytävänä iso pino lukion oppikirjoja Kuopiossa! Laita pikaviestiä jos tarvitset jonkun kirjan.
lxi
13.11.2004 18:15:34
Cornellin äänessä on mun mielestä kanssa sellaista kireyttä mitä tulee väärästä tekniikasta.

Onkohan tämä se sama "terä", joka Cornellin korkeissa äänissä esiintyy? Niissä on nimittäin hämmästyttävän terävä, "viiltävä" äänensävy, josta itse pidän kovasti. Esimerkiksi Limo Wreckin kertosäkeessä tuo kuuluu aika hyvin.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist.
marke-
13.11.2004 23:06:24 (muokattu 13.11.2004 23:06:59)
Kurtista en tiedä.

Cornell vetää tekniikalla. Kuin örinään, niin myös raspiinkin on tekniikka joka ei rasita äänihuulta pätkän vertaa.

EDIT: Ja tuo limo wreckin kertsi on muuten tosiaan aika juhlava!
No chiefs, all indians.
thrashmetallisti
13.11.2004 23:26:34

aika paljonhan se oli kurtilla sitä että pari biisiä lauloi ja sitten alko menemään puhtaat aika hirveen kuuloseksi... kattelkaas nirvanan dokumentteja...
Thrash till death!
jog-bar-og
14.11.2004 03:20:16
http://www.getsigned.com/rebaxt57.html

Tuosta löytyy jonkin Cornellin tekniikkan kuvausta..
Luulen ymmärtäväni mitä tuossa selitetään, mutta en pistä pahakseni jos joku vielä haluaa selventää tuota.
Dedley Rattle
15.11.2004 10:31:41
Ei kannata pilaa ääntä alkamalla rääkyä. Sitten ku se ääni on menny, ei se takas tule. Olkaa tyytyväisiä jos ääni on vielä kunnossa.
Keke Urlaub
19.11.2004 09:41:50 (muokattu 22.04.2005 13:23:07)

Onkohan tämä se sama "terä", joka Cornellin korkeissa äänissä esiintyy? Niissä on nimittäin hämmästyttävän terävä, "viiltävä" äänensävy, josta itse pidän kovasti. Esimerkiksi Limo Wreckin kertosäkeessä tuo kuuluu aika hyvin.

Noihin juttuihin mä pyrin. Down on the upsidella on monia loistavia biisejä näiden juttujen harjoitteluun. Esimerkiksi Burden in my hand.
Shake before use.
Mohla
22.11.2004 01:30:36

http://www.getsigned.com/rebaxt57.html

Tuosta löytyy jonkin Cornellin tekniikkan kuvausta..
Luulen ymmärtäväni mitä tuossa selitetään, mutta en pistä pahakseni jos joku vielä haluaa selventää tuota.

Vaikutti aika mielenkiintoiselta kikalta tuo tuolla neuvottu.
Pitää kokeilla ainakin ajankuluksi.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
bedlam
08.12.2004 22:42:28 (muokattu 08.12.2004 22:50:35)

Chris Cornellin laulamista "korkealta ja kovaa"-biiseistä Slaves&Bulldozers on ehdottomasti oma suosikkini. Mahdollisesti jopa ainoa biisi joka joka kerta nostaa kaikki karvat pystyyn.

Eikäpä enää seuraavilla levyillä tainnut yhtä rajua ääntelyä esiintyäkään, eikös miehellä kurkku hajonnut tuossa välissä? Ja eipä sinänsä ihme tuollaisella kirkumisella. Onneksi laulu vieläkin sujuu, vaikka ei enää mies äärirajoille äänensä kanssa pääsekään.
http://www.mikseri.net/kiasma
marke-
09.12.2004 21:16:03
Chris Cornellin laulamista "korkealta ja kovaa"-biiseistä Slaves&Bulldozers on ehdottomasti oma suosikkini. Mahdollisesti jopa ainoa biisi joka joka kerta nostaa kaikki karvat pystyyn.

Eikäpä enää seuraavilla levyillä tainnut yhtä rajua ääntelyä esiintyäkään, eikös miehellä kurkku hajonnut tuossa välissä? Ja eipä sinänsä ihme tuollaisella kirkumisella. Onneksi laulu vieläkin sujuu, vaikka ei enää mies äärirajoille äänensä kanssa pääsekään.

eh? no tuo hajoamisjuttu on varmaan joku läppä? Audioslaven live pätkillä kaverilla ei ainakaan mitään ongelmia tunnu olevan. Mike Pattoninkin puhuttiin menettäneen äänensä joskus Faith No Moren Angel Dust aikoina. Paskapuhetta sekin jos Californiaa kuuntelee.

Ei näitä kannata uskoa, jos ei ole jotain oikeata lähdettä vai onks varma tieto?
moi
bedlam
09.12.2004 23:14:15

Ei näitä kannata uskoa, jos ei ole jotain oikeata lähdettä vai onks varma tieto?

En tiedä lähdettä, bändikaverilta aikoinaan kuulin. Mutta eihän herra ole yhtä kovaa ja korkealta enää tuon levyn jälkeen karjunut. Ja Audioslaven levyllä kuulostaa, että ääni ei tosiaankaan enää ole parhaimmillaan korkealta laulettaessa.
http://www.mikseri.net/kiasma
lxi
10.12.2004 10:03:58
Ja Audioslaven levyllä kuulostaa, että ääni ei tosiaankaan enää ole parhaimmillaan korkealta laulettaessa.

No ei varmaankaan, mutta onhan tuota aikaa vierähtänyt BadMotorFingerin ja Audioslaven välillä yli vuosikymmen.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist.
larinparaske
10.12.2004 14:42:25

Mä muistelisin, että hajosi Superunknown-kiertueen jälkeen. Netistä löytyy esim tällainen;

http://web.stargate.net/soundgarden/misc/history.shtml

Mielestäni tosiaan vielä superunknown oli sitä aivan briljanttia laulantaa, DOTU oli jo vähän 'rauhallisempi'.
I want to be the king and queen of cheese
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)