Aihe: mikkijutska
1
Typhus
05.11.2004 10:30:34
Eli mietin tässä että saako basson passiivi mikeistä enemmän irti jos vaihtaa siihen aktiivisen pre-ampin? .. tai onko muita vaihtoehtoja miten vois "parantaa" jotenkin bassosaundia? .. mikkien vaihto ei omaan bassoon onnistu vielä luultavasti pitkään aikaan kun ei ole rahaa ja mikit joutuisi tilaan tohon warwickiin ulkomailta jostain (hemmetin soapbarit) :/ eli oisko mitään vippakonsteja? :)
jepapeppis!
Teijo K.
05.11.2004 10:51:29 (muokattu 05.11.2004 10:54:51)

Eli mietin tässä että saako basson passiivi mikeistä enemmän irti jos vaihtaa siihen aktiivisen pre-ampin? .. tai onko muita vaihtoehtoja miten vois "parantaa" jotenkin bassosaundia? .. mikkien vaihto ei omaan bassoon onnistu vielä luultavasti pitkään aikaan kun ei ole rahaa ja mikit joutuisi tilaan tohon warwickiin ulkomailta jostain (hemmetin soapbarit) :/ eli oisko mitään vippakonsteja? :)

Mikkejä säätämällä voi saada jo ihan kivoja tuloksia. Eli jos ne mikit on kovin kaukana kielistä niin sen lisäksi että ottavat ääntä vähemmän, se on myös "tummenpaa, tunkkaisempaa".

Ps. Ja se passiivielektroniikka syö soundia myös vähän, jopa kaikki potikat kaakossa. Tähän taas auttaisi simppeli kytkin joka ohittaa volumen ja tonen kokonaan.
Puun syistä? Arvan puhe alkaa näköjään vähitellen eriytyä omaksi kieliperheekseen... mullistava syntaksi!
-Ylläri.
Typhus
05.11.2004 11:22:16
jeah, kiitos :) ... tuota mikkien korkeushommaa olen koittanut mutta en silti saanut mieleistä soundia... olen koittanut saada vähän enemmän sitä alapäätä saundiin. semmosta murinaa tarttis... kun tossa warwickissa on ominaissaundi mikeissä aika keskiääni voittoinen.
jepapeppis!
M.Hanski
05.11.2004 11:30:01
jeah, kiitos :) ... tuota mikkien korkeushommaa olen koittanut mutta en silti saanut mieleistä soundia... olen koittanut saada vähän enemmän sitä alapäätä saundiin. semmosta murinaa tarttis... kun tossa warwickissa on ominaissaundi mikeissä aika keskiääni voittoinen.

Mikä basso sulla olikaan, ja millaiset mikit siinä on?
Se pittee tietee!
Typhus
05.11.2004 11:30:36
jeeps. minäpä käyn heti ensiviikonloppuna laittamaan sellaisen... ei varmaan tuu paljoa maksaan sellanen potikka :)
jepapeppis!
Typhus
05.11.2004 11:31:27
Warwickin streamer STD5 -01 ja siinä on sellaset samanmalliset MECit kuin uusissa rockbass streamereissa...
jepapeppis!
Teijo K.
05.11.2004 11:44:01

jeeps. minäpä käyn heti ensiviikonloppuna laittamaan sellaisen... ei varmaan tuu paljoa maksaan sellanen potikka :)

Mitähän noi pikkukytkimet, noin euron... Heti ei välttämättä kannata porata reikää sille kytkimelle kuitenkaan, vaan tsekkaa noin ensin miten se vaikuttaa.
Puun syistä? Arvan puhe alkaa näköjään vähitellen eriytyä omaksi kieliperheekseen... mullistava syntaksi!
-Ylläri.
M.Hanski
05.11.2004 11:45:05
Warwickin streamer STD5 -01 ja siinä on sellaset samanmalliset MECit kuin uusissa rockbass streamereissa...

Jeps, eli kaksi humpparia. Yksi kokeilemisen arvoinen modi voisi sarjaan/rinnan-kytkin kummallekin mikille erikseen. Jos et halua porailla kytkimille reikiä, nuo voi toteuttaa myös nostokytkimillä varustetuilla potikoilla eli potikat olisivat: kaulamikin vola + s/r-kytkin, tallamikin vola + s/r-kytkin, tone.

Tone-potikkakin voisi oikeastaan olla kytkimellinen versio, jolloin voisi valita, ohittaako sen vai ei.
Se pittee tietee!
Typhus
05.11.2004 11:54:11
eli miten toi sarjaan/rinnan kytkeminen toimii sitten?... joo,noita nostettavia kytkimiä olen ajatellutkin ... kun en tahtois lisää reikiä siihen ellei ole välttämätöntä :)
jepapeppis!
M.Hanski
05.11.2004 13:05:52 (muokattu 05.11.2004 13:06:43)
eli miten toi sarjaan/rinnan kytkeminen toimii sitten?... joo,noita nostettavia kytkimiä olen ajatellutkin ... kun en tahtois lisää reikiä siihen ellei ole välttämätöntä :)

Katso ensin, montako piuhaa mikeiltä tulee blend-potikalle. Jos kummaltakin mikiltä tulee vain kaksi, niiden sisäistä kytkentää ei voi muuttaa.

Kytkeminen toimii silleen, että juotetaan oikeat piuhat kytkimien ja potikoiden oikeisiin nastoihin. :D

Hyvin karkeita yleistyksiä: rinnankytketyt humpparit tuottavat sellaisen hymy-EQ-soundin ja sarjaankytketyt puolestaan surullinen-EQ-soundin. Sarjaankytketty humppari voi kuitenkin kuulostaa botnekkaammalta alakeskitaajuuksien korostumisen vuoksi. Sarjassa myös mikin ulostulo on huomattavasti voimakkaampi.

Edit: Ilmeisesti sun bassossa on volume-, blend- ja tone-potikka?
Se pittee tietee!
rijopu
05.11.2004 13:20:04
Yksi vaihtoehto lisätä alapäätä on laittaa tonepotikan tilalle tuollainen EMG:n BTC-control basso/treble-aktiivisäädin.

Tossa linkki ja löytyy Musamaailmasta:
http://www.emgpickups.com/displaypr … amp;categoryid=33&catalogid=104

Omassa bassossani on tuollainen rinnan/sarjaan kytkin (lisänä vielä puolitus) mutta käytän enimäkseen vain puolitusta ja sarjaankytkentää. Rinnankytkentä ei tuo bassoa lisää vaan diskanttia.
No, se on semmoista suomalaista...
Teijo K.
05.11.2004 13:23:32

Yksi vaihtoehto lisätä alapäätä on laittaa tonepotikan tilalle tuollainen EMG:n BTC-control basso/treble-aktiivisäädin.

Tossa linkki ja löytyy Musamaailmasta:
http://www.emgpickups.com/displaypr … amp;categoryid=33&catalogid=104

Omassa bassossani on tuollainen rinnan/sarjaan kytkin (lisänä vielä puolitus) mutta käytän enimäkseen vain puolitusta ja sarjaankytkentää. Rinnankytkentä ei tuo bassoa lisää vaan diskanttia.

Ja hintaa tuolle tuli? Siis lähdetään siitä että kaverilla ei ole varaa ostaa uusia mikkejä.
-Ylläri.
M.Hanski
05.11.2004 13:26:32
Ja hintaa tuolle tuli? Siis lähdetään siitä että kaverilla ei ole varaa ostaa uusia mikkejä.

81,30 e näyttäisi olevan hinta...
Se pittee tietee!
Typhus
05.11.2004 13:30:37 (muokattu 05.11.2004 13:31:11)
Ilmeisesti sun bassossa on volume-, blend- ja tone-potikka?

Ei löydy muitakun kummankin mikin volume ja yksi tone nupikka bassosta :/

Onkos sitten mahdollista tehdä sitä jos ei löydy blendi potikkaa? :O
jepapeppis!
M.Hanski
05.11.2004 13:38:29 (muokattu 05.11.2004 13:39:35)
Ei löydy muitakun kummankin mikin volume ja yksi tone nupikka bassosta :/

Onkos sitten mahdollista tehdä sitä jos ei löydy blendi potikkaa? :O

On mahdollista eikä itse asiassa sillä ole kauheasti merkitystä. Ajattelin vaan, että jos soittimessasi olisi blend-potikka, sen olisi voinut vaihtaa toiseksi volapotikaksi.

Edit: Typhus: Jos oot soittimesi vieressä, kurkkaa elektroniikkalokeroon ja tsekkaa mikeiltä tulevien johtimien lukumäärä.
Se pittee tietee!
Typhus
05.11.2004 13:43:45
Argh... njoo. mulla on basso kotona raahessa ja itse opiskelen torniossa... minun pitää ottaa siitä asiasta selvää kun haen sen tänne :) ...laitan varmaan tänne sitten siitä juttua tai laitan pikaviestiä.
jepapeppis!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)