Aihe: Mitä pistän mahongille?
1
trih
04.11.2004 22:15:56
Mahonki kuulemma imee viimeistelyaineita itseensä jollei täytä niitä "reikiä". En haluaisi siis imeyttää mahonkikaulaa. Mikä olisi aine jolla voisi viimeistellä kaulan niin ettei siihen tarvitsisi pistää sen lisäksi mitään? Vai pitääkö aina käyttää vähintään kahta eri tököttiä?

Joku on joskus suositellut öljyä, joku toinen taas sanonut että ei käy mahonkiin kun imee niin paljon.

Ja samat kommentit vahasta.

Ainoa mitä olen löytänyt vahoista on osmocolorin esikäsittelyaine huokoisille puille. Epäilyttää vaan se että sen pitäisi olla hyvin imeytyvää ja "ohutta". Imeekö mahonki siis tuon mönjän ja soundi meni siinä jos kitaran kaulaan laittaa?
ouzoinio
05.11.2004 01:31:22

väittäisin että myös öljy toimii tuossa yksinään. Ei se täytä noita reikiä mutta ei se mahonkikaan sitä litrakaupalla ime. Sanoisin että tuo syiden täyttäminen on lakkausta varten... yleensä.. Omaan projektiini laitoin kaulaan (vaahtera)osmokoloria. Lopputulos oli ihan hyvän näköinen mutta perin nihkeän tuntuinen. Parani vähän kun hioin sitä öljyn kanssa. Luulen kyllä että käsittelen sen kaulan jossain vaiheessa uudestaan pelkällä öljyllä...
Juzzu
05.11.2004 08:32:07 (muokattu 05.11.2004 08:32:52)
Itse olen mahongin filleröinyt näin:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=71965

Lopputuloksena puun syyt (siis ne pisteet mahongissa) vähän vahvistuu, tässä puu filleröitynä värjäämättömänä ja lakattuna. http://www.freewebs.com/juzzu/LP_takaa1.jpg Kuva otettu salamalla joka jonnin verran valehtelee, esim. lavan liitossauma ei näy tuolla lailla jne. Pitäis melkein ottaa parempi kuva niin saisi paremmin näkymään tuon fillerin tuossa mahongilla.

Tietenkin puun voi myös petsata vielä filleröinninkin jälkeen jo haluaa vaikka tummemmaksi puuta.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
vrajala
05.11.2004 12:29:59
Danish Oil toimii. Sillä saa yksinään melko kestävän ja melko nätin mattapinnan. Se kuivuu kovaksi, jolloin pinta kestää kulutusta monia muita öljy- tai vahakäsittelyjä paremmin. Se ei kyllä tuki puun huokosia pintaa myöden, mutta tämä ei ainakaan käytössä haittaa. Pinnan ulkonäköä (ja hieman kestävyyttäkin) voi parantaa vahaamalla. Mikäli vahaa käytetään, tulisi sen olla kirkkaaksi kuivuvaa tai sävyltään puulle sopivaa. Muuten vaha jää puun huokosiin ja näkyy sieltä ilkiästi. Mä kokeilin ekalla kerralla (tyhmyyttäni) valkoisella autovahalla. Pinnasta tuli mainio, mutta valkoiset huokoset eivät oikein sopineet tumman punaruskealle puulle.

Myöskin muut puulle tarkoitetut öljyt ja vahat käyvät mahongille suoraan, kunhan vain tuo vahan väri otetaan huomioon. Mä en olisi kovinkaan huolissani niiden imeytymisestä puun huokosiin. Eivät ne sinne kuitenkaan niin syvälle mene.

Mutta mikäli haluat kiiltävän lakkapinnan, on tuo filleröinti ainoa vaihtoehto. Ellet sitten yksinkertaisesti suihkuta sitä lakkaa niin monta kerrosta että puun huokoset tukkeutuvat. Tämä tarkoittaa aika monta kerrosta.

Lakalla voi myöskin vetää vain pari kerrosta, jolloin pinta suojataan mutta se jää vielä puun tuntuiseksi ja näköiseksi. Mä ajattelin tätä kokeilla seuraavaksi.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)